Wijziging OV-fiets | NS Community

Wijziging OV-fiets

  • 27 October 2016
  • 71 reacties
  • 18502 Bekeken


Toon eerste bericht

71 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Misschien dat er een verschil is tussen nieuwe klanten en bestaande klanten? Dat voor nieuwe abonnees nu al de nieuwe voorwaarden gelden en voor bestaande abonnees per 1-1-2017? Ik gok maar iets hoor 🙂
iMark, ik zou het waarderen als die negativiteit van je op het forum eindelijk een keertje minder wordt. Het bepaalt al gauw de sfeer van een topic. Ik heb je dit vaker moeten vragen. Dingen kunnen ook op een normale manier (zie Thom) worden genoemd.

Smuchall, het lijkt me goed dat ik even met jou meekijk. Zou je mij een privébericht willen sturen met daarin jouw naam en adres? Dat kun je doen door op mijn naam en 'Stuur bericht' te klikken.
Reputatie 7
Badge +3
Nog een aanvulling. Eerder in het jaar werd gesproken over wijzigingen per 1 januari 2017. Nu blijkt het eerder ingegaan te zijn en heeft NS al vrolijk de prijsverhoging van €3,35 naar €3,85 doorgevoerd die volgens eerdere berichten pas per 1 januari 2017 zou zijn. Bron: http://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/online-abonnee-worden.html



Ik kan er niets anders van maken dan dat we hier met administratief broddelwerk en een te vroeg doorgevoerde prijsverhoging te maken hebben. In de e-mail van 17 november beweerde NS nog het volgende:
"U betaalt vanaf nu alleen nog voor het gebruik van de OV-fiets. De kosten van een ritprijs bedragen tot 1 januari 2017 € 3,35 per 24 uur. Daarna bedraagt de ritprijs van een OV-fiets € 3,85 per 24 uur."
Reputatie 7
Badge +3
Dat is inderdaad een nogal onnozel van NS. Ze hadden alleen het verificatiebedrag van €0,01 moeten incasseren. Het lijkt me weer typisch een geval van het groot-bedrijf-syndroom': de ene afdeling (incasso's) heeft geen idee wat de andere afdeling (abonnementsvormen) heeft besloten.

Ik kreeg op 17 november een e-mail van NS met nadere verklaringen over mijn abonnement dat per 1 oktober 2016 was verlengd:
"U heeft in 2016 uw OV-fietsabonnement met NS OV-fiets B.V. een jaar verlengd. We hebben goed nieuws voor u. Vanaf 1 januari 2017 rekenen wij voor OV-fiets geen abonnementskosten meer. Voor u betekent dit dat u per direct al geen abonnementskosten meer betaalt. Over eventueel teveel betaald abonnementsgeld voor OV-fiets ontvangt u van ons een tegemoetkoming. Hierover ontvangt u automatisch bericht in januari 2017."
Reputatie 7
Badge +4
Is er inderdaad een tientje geïnd? De toezegging van NS was, dat dit zou worden teruggestort. Als uw rekening voor een cent is belast dan is dat alleen ter controle van uw bankaccount.

Mogelijk kan een moderator helderheid verschaffen over wat er in uw geval precies aan de hand is.

Aanvulling: Ik heb even in de mail gekeken en het zou inderdaad per januari ingaan. Het is mogelijk om administratieve redenen maar handig is anders. Mogelijk is dat een verklaring. iMark was me voor en ik verwijs u naar zijn reactie hieronder.
Vandaag is er bij mij èn abonnementsgeld voor ovfiets afgeschreven èn heb ik een mail ontvangen van ovfiets dat abonnementskosten niet meer nodig zijn. Uiteindelijk heb ik dan toch weer betaald, dus ik vind het tegenstrijdig. Waarom wordt er toch abonnementsgeld geind?
Reputatie 7
Badge +4
Een persoonlijke chipkaart heeft als voordeel dat de huurder van een fiets te achterhalen bij calamiteiten. Dat kan niet bij een anonieme kaart. Dat gaat mis met 'slimme' huurders en er verdwijnen fietsen. Tel uit je verlies want als huurder draai je voor die kosten op. Het model van ov-fiets is, dat je huurt met minimale rompslomp. Het systeem van een borg bestaat bij de reguliere verhuurder. Verder heeft ook lang niet iedereen een creditcard. Het is te tijdrovend en te duur. Deze beide mogelijkheden zie ik niet ingevoerd bij ov-fiets.


Het markeringprincipe is snel, efficiënt, fraudonvriendelijk en (daardoor) goedkoop fietsen verhuren.

Het is aangekondigd dat de veelhuurders wat tegemoet gekomen zal worden, ik ben eigenlijk wel benieuwd.
We willen het gebruik van OV-fiets toegankelijker maken. Zou natuurlijk mooi zijn als er daardoor meer mensen gebruik gaan maken van OV-fiets. Minder OV-fiets gebruikers willen we in ieder geval niet ;-)
Toegankelijker maken, maar je hebt nog steeds een persoonlijke OV-kaart nodig en iDeal om te kunnen betalen.

Je kan voor de meeste NS abonnementen ook een telefonische machtiging geven als je een IBAN-rekening hebt. Dit is blijkbaar niet van toepassing op OV-fiets.

Ik dacht dat OV stond voor "openbaar vervoer"? Dus niet enkel voor reizigers met een persoonlijke kaart, maar voor iedereen die een ritje wil betalen. Zoals families die enkel over een anonieme kaart beschikken of bv. buitenlanders die een plek met de fiets willen verkennen.

Als je OV-fiets echt toegankelijk wil maken, zorg dan dat je de fietsen bv. gewoon met je Visakaart uit een kluis of met cash aan een bemande OV-fietslocatie kunt ontlenen. Van een Visakaart kan je ook een borg inhouden die je nadien terug geeft.
Reputatie 4
Is dit niet een beetje dom? Waarom niet het abonnement in ere houden en mensen zonder een abonnement een hogere ritprijs laten betalen?

Zoals iMark zegt: "Marketing en NS zijn niet bepaald begrippen die goed samengaan in één zin. Vaste klanten en grootverbruikers extra korting verlenen? Dat kennen ze bij NS niet."
Reputatie 7
Badge +3
Dan wordt het hoog tijd voor een nieuwe Manager Public Relations. Die zegt doodleuk dat NS niet verwacht dat dit voor meer potentiële gebruikers zorgt.
@mrfreeze We willen het gebruik van OV-fiets toegankelijker maken. Zou natuurlijk mooi zijn als er daardoor meer mensen gebruik gaan maken van OV-fiets. Minder OV-fiets gebruikers willen we in ieder geval niet 😉
Reputatie 7
Badge +3
NS wil met ‘alleen betalen per OV-fietsrit’ de toegang tot OV-fiets eenvoudiger maken en het gebruik van OV-fiets vergroten.

Ik kwam net dit artikel tegen.
Hierin wordt geklaagd over het feit dat de ov-fietsen zo weinig beschikbaar zijn.

Wel overweegt NS het abonnement voor de OV-fiets (nu 10 euro per jaar) gratis te maken, en de huurprijs per rit (nu 3,35 euro) te verhogen. “Puur uit klantgemak.”

Maar zal het aantal potentiële gebruikers daardoor juist niet extra toenemen? Dat verwacht NS niet, zegt Koetsier.


Beste NS, willen jullie met deze verandering nou méér of mínder ov-fiets-gebruikers? 😃
@mrfreeze: Het gaat om (meer dan) 90% van alle gebruikers van de OV-fiets. Overigens gaat het hier alleen om particuliere klanten, niet om klanten met een zakelijk abonnement.
Reputatie 7
Badge +3
Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert dit voordeel op.
In dit artikel staat dit heel anders omschreven:
Volgens NS toont onderzoek aan dat een abonnementsprijs een drempel opwerpt voor incidentele gebruikers. Negentig procent van die gebruikers maakt minder dan twintig ritten per jaar en is met de verhoogde ritprijs van 3, 35 naar 3,85 euro per dag zonder abonnementsgeld goedkoper uit.

Is het nou 90% van álle ov-fiets-gebruikers of 90% van de incidentele gebruikers?
Reputatie 7
Badge +3
Marketing en NS zijn niet bepaald begrippen die goed samengaan in één zin. Vaste klanten en grootverbruikers extra korting verlenen? Dat kennen ze bij NS niet.
Ik kom dit jaar ongeveer op 40 x een OV-fiets uit. Dat zal bij gelijkblijvend gebruik volgend jaar ongeveer 10 euro duurder zijn. Dat is natuurlijk niet veel, maar is wel een prijsverhoging van 7%
Ik ben kennelijk een grootverbruiker in de ogen van de NS. De meeste bedrijven geven grootverbruikers een korting. De NS hanteert een tegenovergesteld beleid. Wil de NS mij kwijt als trouwe klant? Wil de NS dat ik minder gebruik maak van hun producten door het voor mij duurder te maken? Ik snap het beleid niet.
Badge
@AVE PaG: dank voor de oplettendheid! Is aangepast.
Reputatie 7
Badge +3
Dus volgens NS huurt meer dan 90% van de OV-Fiets-klanten minder dan 20x per jaar een fiets? Het lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk ... NS maakt onderscheid tussen zakelijke en niet zakelijke klanten. De forens heeft vaak een zakelijk abonnement met andere voorwaarden of zet een eigen fiets op een station. De overige OV-fietsgebruikers zijn mensen zoals jij die misschien soms een fiets huren of zoals ik minstens 1x per 2 weken
Reputatie 7
Badge +3
Dus volgens NS huurt meer dan 90% van de OV-Fiets-klanten minder dan 20x per jaar een fiets? Het lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk ...
Reputatie 7
Badge +3
Helaas behoor ik tot die 10% en ben dus per saldo onvoordeliger uit. Tel daar bij op dat ik een paar keer mis heb gegrepen, de fietsen die ik de laatste paar jaar had in slechte staat waren..... klant van het 1e uur......over op de vouwfiets?
Als nieuwe beleid maar niet betekent dat je vaker misgrijpt. Gebeurt gelukkig niet vaak maar is me toch al twee keer overkomen en dan loopt je planning lelijk vast.
Verbeter aub ook even de schrijffout fiets vertegenwoordigt een waarde (ipv vertegenwoordigd)

Reageer