die als open (live) data beschikbaar gesteld door NS en als input
wordt gebruikt door de website www.ovfietsbeschikbaar.nl
https://www.ovfietsbeschikbaar.nl/about
Deze website maakt gebruik van data van OpenOV. Hiermee wordt live beschikbaarheid getoond.
De historische data wordt geaggregeerd in de eigen database met de OpenOV data.
Deze website ontsluit slechts open data en is niet gelieerd aan OV-fiets of de NS. De officiële
website van OV-fiets is hier te vinden, hier kunt U terecht met vragen over de OV-fiets.
https://www.ovmagazine.nl/2015/11/beschikbaarheid-ov-fiets-live-op-de-kaart-1901/
Beschikbaarheid OV-fiets live op de kaart
door Redactie OV-Magazine in rubriek reisinformatieSinds ruim een maand (oktober 2015) is de beschikbaarheid van OV-fietsen als open data beschikbaar gesteld door NS. Dat daar mooie dingen uit kunnen komen, bewijst wel deze kaart.
De Geodienst van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) maakte op basis van de data een visualisatie van het aantal stallingen en de actuele beschikbaarheid van fietsen. Daarbij wordt de beschikbaarheidshistorie in een grafiek weergegeven.
NS geeft de gegevens als open data vrij en ververst die elke 15 minuten. Dezelfde data wordt ook gebruikt in de laatste versie van de NS Reisplanner Xtra voor Android en iPhone – een dienst waarvan overigens al in 2013 werd aangekondigd dat die er op korte termijn zou komen. De kaart van de RUG haalt elke vijf minuten nieuwe gegevens op.
Door de planningshistorie is te zien dat de datastroom nog regelmatig kuren vertoont; soms zijn er kortere of langere periodes te zien dat het aantal beschikbare fietsen opeens naar nul duikt om naar verloop van tijd weer in een keer terug te komen op het oude niveau.
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-ov-fietsapp-werkt-niet/
Op de NS Reisplanner Xtra staat hoeveel OV-fietsen er op een station zijn. Maar vaak kloppen de getallen niet en grijp je mis. Ook op de Facebookpagina van de Fietsersbond lees je deze ervaringen. Waarom werkt die app zo matig?
‘Het is inderdaad zo dat de data in de Reisplanner Xtra niet altijd 100 procent de werkelijkheid weergeven’, mailt Corien Koetsier, woordvoerder van de NS. ‘Dat komt omdat de app niet met real time-data werkt, maar met data die ‘steeds ververst worden om de zoveel minuten.’ ‘Mede doordat het uitgeven en innemen van OV-fietsen grote pieken kent, kan het zijn dat de fietsen net op zijn, terwijl er vijf minuten geleden nog wel een aantal was.’
Razendsnelle ochtendspitsverhuur
Je kunt de beschikbaarheid van de OV-fietsen behalve op de NS-app ook bekijken op de site https://ovfietsbeschikbaar.nl/. Dit is geen site van de NS, maar van Marijn Horstman, die dat uit hobbyisme bijhoudt. Hij gebruikt de data van OpenOV en schrijft: ‘Voor zover ik weet komen de data die de NS in de reisplanner Xtra-app gebruikt uit dezelfde bron.’
Volgens Horstman kan het inderdaad voorkomen dat OV-fietsen ineens op zijn, van het ene moment nog 30 tot het volgende moment 0. Hij mailt: ‘In de ochtendspits worden fietsen razendsnel verhuurd. Op maandag 22 mei waren er bij Utrecht Jaarbeursplein om 08.00 uur nog 323 fietsen beschikbaar en een uur later nog maar 33! Dit is wel een extreem voorbeeld. Utrecht Jaarbeursplein is volgens mij de grootste en drukste stalling, maar het is bij veel stallingen (zeker op grote stations) een trend dat in de ochtendspits zo veel fietsen uitgeleend worden.’
Dus het kan gewoon snel gaan, en omdat de data geen real time-data zijn, maar data met een kleine vertraging, kun je dus mis grijpen.
Kapotte fietsen in de app
Maar er zijn nog andere verklaringen voor misinformatie. Horstman. ‘De 3g/4g-verbinding van een stalling kan een storing hebben, waardoor er geen data worden doorgegeven. En er kunnen fietsen kapot gaan.’ Kapotte fietsen worden niet altijd goed verwerkt, volgens Horstman. ‘Ze worden nog gewoon bij het totale aantal opgeteld en staan zodoende ook op ovfietsbeschikbaar.nl en de reisplanner Xtra-app. Ik weet niet of de NS plannen heeft om daar verbetering in aan te brengen.’
Kwaliteitsverbetering
Volgens woordvoerder Koetsier komt het inderdaad voor dat kapotte fietsen ten onrechte worden meegeteld ‘als de beheerder de fiets niet goed heeft gescand.’
Al met al lijkt het toch tijd te worden voor een verbetering van de app. Zit dat erin? Koetsier van de NS verwacht dat er met real time-data gewerkt gaat worden, maar schrijft: ‘Hiervoor moeten we fundamentele zaken wijzigen in onze systemen die niet van de ene op de andere dag gerealiseerd zijn. We zijn er hard mee bezig en verwachten dit eind van dit jaar gereed te hebben. Dan werken we met een systeem dat zorgt voor een structurele kwaliteitsverbetering.’
Kortom, het klopt dat NS Xtra-app niet optimaal de beschikbaarheid van OV-fietsen toont. Dat heeft te maken met gebrek aan real time-data en soms met menselijke fouten bij het scannen. Eind van het jaar belooft de NS ‘structurele kwaliteitsverbetering’. Tot die tijd nog maar even roeien met de riemen die we hebben, en dat is toch beter dan geen riemen.
Door Karin Broer
19 juli 2017