www.ovfietsbeschikbaar.nl


  • Anonymous
  • 0 reacties
Dit topic gaat over de de (historische) beschikbaarheid van OV-fietsen
die als open (live) data beschikbaar gesteld door NS en als input
wordt gebruikt door de website www.ovfietsbeschikbaar.nl


https://www.ovfietsbeschikbaar.nl/about

Deze website maakt gebruik van data van OpenOV. Hiermee wordt live beschikbaarheid getoond.
De historische data wordt geaggregeerd in de eigen database met de OpenOV data.

Deze website ontsluit slechts open data en is niet gelieerd aan OV-fiets of de NS. De officiële
website van OV-fiets is hier te vinden, hier kunt U terecht met vragen over de OV-fiets.


https://www.ovmagazine.nl/2015/11/beschikbaarheid-ov-fiets-live-op-de-kaart-1901/

Beschikbaarheid OV-fiets live op de kaart

door Redactie OV-Magazine in rubriek reisinformatie

Sinds ruim een maand (oktober 2015) is de beschikbaarheid van OV-fietsen als open data beschikbaar gesteld door NS. Dat daar mooie dingen uit kunnen komen, bewijst wel deze kaart.

De Geodienst van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) maakte op basis van de data een visualisatie van het aantal stallingen en de actuele beschikbaarheid van fietsen. Daarbij wordt de beschikbaarheidshistorie in een grafiek weergegeven.

NS geeft de gegevens als open data vrij en ververst die elke 15 minuten. Dezelfde data wordt ook gebruikt in de laatste versie van de NS Reisplanner Xtra voor Android en iPhone – een dienst waarvan overigens al in 2013 werd aangekondigd dat die er op korte termijn zou komen. De kaart van de RUG haalt elke vijf minuten nieuwe gegevens op.

Door de planningshistorie is te zien dat de datastroom nog regelmatig kuren vertoont; soms zijn er kortere of langere periodes te zien dat het aantal beschikbare fietsen opeens naar nul duikt om naar verloop van tijd weer in een keer terug te komen op het oude niveau.



https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-ov-fietsapp-werkt-niet/

Op de NS Reisplanner Xtra staat hoeveel OV-fietsen er op een station zijn. Maar vaak kloppen de getallen niet en grijp je mis. Ook op de Facebookpagina van de Fietsersbond lees je deze ervaringen. Waarom werkt die app zo matig?

‘Het is inderdaad zo dat de data in de Reisplanner Xtra niet altijd 100 procent de werkelijkheid weergeven’, mailt Corien Koetsier, woordvoerder van de NS. ‘Dat komt omdat de app niet met real time-data werkt, maar met data die ‘steeds ververst worden om de zoveel minuten.’ ‘Mede doordat het uitgeven en innemen van OV-fietsen grote pieken kent, kan het zijn dat de fietsen net op zijn, terwijl er vijf minuten geleden nog wel een aantal was.’


Razendsnelle ochtendspitsverhuur

Je kunt de beschikbaarheid van de OV-fietsen behalve op de NS-app ook bekijken op de site https://ovfietsbeschikbaar.nl/. Dit is geen site van de NS, maar van Marijn Horstman, die dat uit hobbyisme bijhoudt. Hij gebruikt de data van OpenOV en schrijft: ‘Voor zover ik weet komen de data die de NS in de reisplanner Xtra-app gebruikt uit dezelfde bron.’

Volgens Horstman kan het inderdaad voorkomen dat OV-fietsen ineens op zijn, van het ene moment nog 30 tot het volgende moment 0. Hij mailt: ‘In de ochtendspits worden fietsen razendsnel verhuurd. Op maandag 22 mei waren er bij Utrecht Jaarbeursplein om 08.00 uur nog 323 fietsen beschikbaar en een uur later nog maar 33! Dit is wel een extreem voorbeeld. Utrecht Jaarbeursplein is volgens mij de grootste en drukste stalling, maar het is bij veel stallingen (zeker op grote stations) een trend dat in de ochtendspits zo veel fietsen uitgeleend worden.’

Dus het kan gewoon snel gaan, en omdat de data geen real time-data zijn, maar data met een kleine vertraging, kun je dus mis grijpen.


Kapotte fietsen in de app

Maar er zijn nog andere verklaringen voor misinformatie. Horstman. ‘De 3g/4g-verbinding van een stalling kan een storing hebben, waardoor er geen data worden doorgegeven. En er kunnen fietsen kapot gaan.’ Kapotte fietsen worden niet altijd goed verwerkt, volgens Horstman. ‘Ze worden nog gewoon bij het totale aantal opgeteld en staan zodoende ook op ovfietsbeschikbaar.nl en de reisplanner Xtra-app. Ik weet niet of de NS plannen heeft om daar verbetering in aan te brengen.’


Kwaliteitsverbetering

Volgens woordvoerder Koetsier komt het inderdaad voor dat kapotte fietsen ten onrechte worden meegeteld ‘als de beheerder de fiets niet goed heeft gescand.’
Al met al lijkt het toch tijd te worden voor een verbetering van de app. Zit dat erin? Koetsier van de NS verwacht dat er met real time-data gewerkt gaat worden, maar schrijft: ‘Hiervoor moeten we fundamentele zaken wijzigen in onze systemen die niet van de ene op de andere dag gerealiseerd zijn. We zijn er hard mee bezig en verwachten dit eind van dit jaar gereed te hebben. Dan werken we met een systeem dat zorgt voor een structurele kwaliteitsverbetering.’

Kortom, het klopt dat NS Xtra-app niet optimaal de beschikbaarheid van OV-fietsen toont. Dat heeft te maken met gebrek aan real time-data en soms met menselijke fouten bij het scannen. Eind van het jaar belooft de NS ‘structurele kwaliteitsverbetering’. Tot die tijd nog maar even roeien met de riemen die we hebben, en dat is toch beter dan geen riemen.

Door Karin Broer
19 juli 2017

20 reacties

Inmiddels zijn beide Bijlmer-locaties weer zichtbaar in de feed: https://places.ns-mlab.nl/api/v2/places?station_code=ASB&view=ovfiets
Heren, interessante discussie. Naar aanleiding hiervan heb ik wat aanpassingen gedaan op ovfietsbeschikbaar.nl. Onlangs heb ik een scriptje geimplementeerd dat locaties waarvan de laatste update meer dan een mand geleden was niet meer zichtbaar toonde. Daarom waren onder anderen Goes en Colmscate niet meer zichtbaar op ovfietsbeschikbaar.nl.

Wat betreft de Bijlmer: volgens mij zijn daar gewoon 2 locaties, gezien de openingstijden een automatische en een bemensde / halfautomatische.

En tot slot, dat dingen 'verouderd' zijn, ligt eraan dat er gewoon geen of verouderde data binnenkomt. Dat is inderdaad wel jammer, omdat het relatief vaak voorkomt bij grote stallingen rondom Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal 😞
Badge +3
Duidelijk en dank!

En sorry dat ik geneuzel over de app (en Hilversum) noemde. Dat was off-topic en aangepast inmiddels. Ik haalde dingen door elkaar en kan niet multitasken is weer eens bewezen!
De lijnen tussen dit forum en de organisatie mogen de moderators doen wat mij betreft idd, ik wil nog een heel klein beetje vasthouden aan m'n anonimiteit, voor zover die er nog is. En als iemand het idd via feedback doorgeeft zal mijn schop het niet versnellen, de heren zitten zelf vrij actief bovenop die mailbox.

Waarom de locatiecode aangepast is durf ik niet direct te zeggen, maar het verbaast me eigenlijk dat de app dit niet zelf oppikt. De stalling op Bijlmer Arena is wel netjes aan de nieuwe locatie gekoppeld namelijk. Maar dat weten diezelfde heren vast zo uit te vogelen.

Met de planner bijwerken bedoelde ik t.b.v. Hilversum, sorry. Die verstoringsmeldingen zijn ook niet je-van-het, maar dat komt doordat het in de reguliere, gestructureerde verstoringsberichten niet mogelijk is om zoveel eigen tekst mee te geven. Er loopt daardoor een dossier in de reguliere verstoringsinformatie t.b.v. de signalering en dergelijke, en in een ander systeem waar vrije tekstberichten gemaakt kunnen worden zit ook een melding met de extra uitleg. Wat precies de problemen zijn waar ik iets over hoorde met de reisadviezen uit de planner weet ik niet, daar ken ik de details niet van.
Badge +3
Oei, mijn fout dan want gewoontegetrouw tikte ik ovfiets..... en dan (manual complete) /asb001 er achter :P

Dat jij de app (of web planner) niet naar de juiste kan schoppen snap ik. Ga me er verder ook niet druk over maken maar bij deze bekend (in app gemeld als feedback, omdat ik tijd teveel had).

Vraag ik me nog wel af waar NS (webcare) die actuele stallingsinfo dan vandaan haalt.. of zijn er allerlei locatiecodes aangepast (asb003? waar is dat dan...)
Als ik view ovfiets opvraag voor station Bijlmer Arena krijg ik netjes de nieuwe locatiecode, had verwacht dat de app dit wel uit zichzelf op zou pakken. Nouja, iemand wil die jongens vast wel effe een seintje geven zodat het alsnog gefixt kan worden.

De planner 'even' een schop geven behelst helaas wel wat meer dan een paar klappen 🙂
Badge +3
Welnee, en ik haalde weer eens twee dingen door elkaar, maar Arena vs ArenA is natuurlijk wel een dingetje voor mensen die een voetbalstadion belangrijk vinden.. Toppers en zo, Guus Meeuwis.... Help!

Dit ziet er al beter en actueler uit.

Ah, zie het al. Asb staat er op die site 2x in, de locatiecode is recent aangepast. Je moet de variant met hoofdletter A op het einde hebben, die doet het wel.

https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/asb003

Oude locatiecode was asb001, kijk maar naar de URL:

https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/asb001

;)

Of komt dit nu ook meteen op Twitter? 😞
Dat lijkt aan de stalling te liggen. Ten minste, ik zie ook data:

rentalBikes: 8
locationCode: asb003
Badge +3
Zojuist via Twitter een vraag over Bijlmer/ArenA... Drama met die data!

Webcare zegt doodleuk dat ze wél info hebben..#hoedan

En waarom wordt die dan niet getoond in de app? Dit is dus niet sinds kort maar een periode van 7 weken ongeveer...

De stalling an sich bestaat gewoon, heeft een locatie, openingstijden, et cetera, maar het aanvullende object met locatieCode + beschikbare fietsen ontbreekt. Pik deze er daarom zo uit.
Dank je wel, @Henk_NL

Even nog een testje voor Goes:

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?aankomst=Goes&aankomsttype=treinstation&vertrek=Roosendaal&vertrektype=treinstation&type=vertrek&tijd=2018-07-13T14:46



https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/gs001/extra

Aantal (5) is sterk verouderd
Voor het laatst data uit de stalling ontvangen: Wednesday, 13-Jun-2018 15:57


Ben zelf ook maar wat gaan rotzooien... Bij de volgende stations ontbreekt de hoeveelheid fietsen, maar zit de stalling zelf nog wel in de feed inclusief openingstijden e.d.:

Goes
Naarden-Bussum
Alkmaar Noord
Bloemendaal
Deventer Colmschate
Heerhugowaard
Maassluis
Probleem zit in de aanlevering vanuit NS.

Als ik OV-fietsen voor Nijmegen opzoek krijg ik data voor Ravenstein, 6 fietsen beschikbaar... Grappig...

Reputatie 5
Badge
Ik kan het geheel niet overzien, maar waarom moet de NS iets oplossen wat op een externe site (foutief) staat weergegeven? Dat is toch op z'n best iets wat die sitebeheerder moet oplossen met NS?
Morgen vind er in het Goffertpark het concert van Eminem plaats.
Het lijkt erop, dat het aantal beschikbare fietsen op Nijmegen CS niet klopt.


https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/nm001/extra

Aantal (84) is sterk verouderd
Voor het laatst data uit de stalling ontvangen: Wednesday, 11-Jul-2018 10:25


@Erryt NS Kun je hier vanavond nog even naar laten kijken?
Morgen vind er in het Goffertpark het concert van Eminem plaats.
Het lijkt erop, dat het aantal beschikbare fietsen op Nijmegen CS niet klopt.


https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/nm001/extra

Aantal (84) is sterk verouderd
Voor het laatst data uit de stalling ontvangen: Wednesday, 11-Jul-2018 10:25



www.ns.nl/reisplanner --> 0 OV-fietsen nu beschikbaar



https://www.ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/ut020

Aantal (297) is sterk verouderd
Voor het laatst data uit de stalling ontvangen: Sunday, 08-Jul-2018 19:31


Utrecht Jaarbeursplein
https://www.ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/ut016

Aantal (168) is sterk verouderd
Voor het laatst data uit de stalling ontvangen: Thursday, 05-Jul-2018 17:00
Amsterdam Centraal West
https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/asd007/extra

Aantal (309) is sterk verouderd
Voor het laatst data uit de stalling ontvangen: Monday, 09-Jul-2018 18:45


Amsterdam Centraal Oost
https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/asd002

Aantal (54) is sterk verouderd
Voor het laatst data uit de stalling ontvangen: Monday, 09-Jul-2018 21:36



Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er vannacht maar 116 OV-fietsen in de OV-stalling staan.

https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/nm001/extra

Aantal is sterk verouderd
Voor het laatst data uit de stalling ontvangen: Friday, 06-Jul-2018 14:08

Update: Het lijkt erop dat er sinds 9 juli 10:55 weer een live feed is met Nijmegen.


Reageer