Account verwijderen

• 12 June 2021
  • 6 reacties
  • 139 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties

Goedemorgen,

Graag verwijder ik dit NS-community-account. Klaarblijkelijk is dat niet mogelijk. Dat lijkt me in strijd met wet- en regelgeving. Ik raad u aan klanten zo snel mogelijk die optie te geven.

Bovendien krijg ik van mijn iphone signalen dat er een datalek is geweest bij deze website. Ik wil dus zo snel mogelijk van dit account af.

Mvg,

Gesthuizen

6 reacties

Badge +3

Zie het bericht hierboven dat de moderator aangeeft weldegelijk een lek geweest is bij MijnNS.   Was fijn geweest als ze daar over ook eerlijk en open gecommuniceerd hadden.

Er is (massaal?) geprobeerd om met elders verkregen wachtwoorden in te loggen op Mijn NS accounts, waarbij na een geslaagde poging er natuulijk persoonsgegevens gelekt kunnen/zullen zijn.

Uit de communicatie begreep ik dat het vooral over een piek aan mislukte inlogpogingen ging, waar dus waarschijnlijk ook succesvolle pogingen tussen hebben gezeten, dus strikt genomen heeft er dan een datalek plaatsgevonden.

Dat lijkt me toch iets anders dan dat er Mijn NS wachtwoorden ‘op straat hebben gelegen’ door een beveiligingsfout, toch?

Maar goed, waarom het op verzoek verwijderen van een account soms zo lang duurt vraag ik me ook af, want je hoeft daar inderdaad helemaal geen reden voor te geven. In dit geval werd de reden juist wél gegeven, maar is die (mijns inziens) niet geheel terecht.

Reputatie 6

Het verbazingwekkende vind ik dat het account van @SGH nog steeds niet is verwijderd. Blijkbaar moet dus eerst weer de vraag van Sanne beantwoord worden. Volgens mij is dat tegen de regels. 

Dat ‘lek’ heeft niets te maken met de NS, maar doordat hackers met elders gestolen/gekochte wachtwoorden willekeurige of gerichte pogingen gedaan hebben om in te loggen op Mijn NS accounts, waarschijnlijk om persoonsgegevens (waaronder adresgegevens, telefoon- en rekeningnummers) te bemachtigen.

In sommige gevallen zal dat ook wel gelukt zijn, maar dat komt dan omdat je dezelfde e-mail/wachtwoord combinatie ook ergens anders gebruikte.

Bij mijn weten is vanuit de NS zelf helemaal niets gelekt, men zag alleen een piek aan (mislukte) inlogpogingen en hebben daarom een mailtje uitgestuurd dat het belangrijk is om een ‘sterk’ wachtwoord te gebruiken en dat niet te hergebruiken voor andere websites.

Kreeg laatst wel een mailtje van zo’n hacker “ik heb ál je gegevens beste @trebor_a1b2c3!” (oh ja, waarom weet je mijn naam dan niet eens?), en of ik maar een bedrag aan Bitcoins wilde overmaken.

Als ‘bewijs’ stuurde hij welgeteld één wachtwoord mee, dat ik inderdaad herkende als (een oudje) van Twitter. Maar Twitter zelf had iedereen die het betrof al jaren geleden op de hoogte gesteld dat er wachtwoorden gelekt waren, dus dat was al lang aangepast. Leuk geprobeerd, u gaat niet door voor de koelkast of de Bitcoins… :sweat_smile:

Zie het bericht hierboven dat de moderator aangeeft weldegelijk een lek geweest is bij MijnNS.   Was fijn geweest als ze daar over ook eerlijk en open gecommuniceerd hadden.

Hoi SGH,

Hier kan ik je bij helpen! Ik wil je echter wel aangeven dat het datalek niks te maken heeft gehad met jouw account hier op het forum. Deze lek is geweest bij MijnNS. Wil je dat ik het account nog steeds voor je verwijder?

Je bent op de hoogte dat je op dit forum ook kan inloggen met je mijnNS account?  Dus dat is wel degelijk gekoppeld

Badge +3

Dat ‘lek’ heeft niets te maken met de NS, maar doordat hackers met elders gestolen/gekochte wachtwoorden willekeurige of gerichte pogingen gedaan hebben om in te loggen op Mijn NS accounts, waarschijnlijk om persoonsgegevens (waaronder adresgegevens, telefoon- en rekeningnummers) te bemachtigen.

In sommige gevallen zal dat ook wel gelukt zijn, maar dat komt dan omdat je dezelfde e-mail/wachtwoord combinatie ook ergens anders gebruikte.

Bij mijn weten is vanuit de NS zelf helemaal niets gelekt, men zag alleen een piek aan (mislukte) inlogpogingen en hebben daarom een mailtje uitgestuurd dat het belangrijk is om een ‘sterk’ wachtwoord te gebruiken en dat niet te hergebruiken voor andere websites.

Kreeg laatst wel een mailtje van zo’n hacker “ik heb ál je gegevens beste @trebor_a1b2c3!” (oh ja, waarom weet je mijn naam dan niet eens?), en of ik maar een bedrag aan Bitcoins wilde overmaken.

Als ‘bewijs’ stuurde hij welgeteld één wachtwoord mee, dat ik inderdaad herkende als (een oudje) van Twitter. Maar Twitter zelf had iedereen die het betrof al jaren geleden op de hoogte gesteld dat er wachtwoorden gelekt waren, dus dat was al lang aangepast. Leuk geprobeerd, u gaat niet door voor de koelkast of de Bitcoins… :sweat_smile:

Hoi SGH,

Hier kan ik je bij helpen! Ik wil je echter wel aangeven dat het datalek niks te maken heeft gehad met jouw account hier op het forum. Deze lek is geweest bij MijnNS. Wil je dat ik het account nog steeds voor je verwijder?

Reageer