astma

• 16 mei 2021
  • 3 reacties
  • 153 Bekeken

Ik heb astma, zoals veel mensen. Ik moet vanwege mijn werk iedere dag ga Gouda naar woerden. Ik vind het vreemd dat de ene conducteur niks zeg dat ik geen mondkapje in de trein draag ( ik heb wel een vrijstellingspas om mijn nek hangen). Terwijl een ander zegt dat ik face shield mag dragen en weer een ander die wil mij weigeren. Blijkbaar weten de conducteurs ook niet alle regels 

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Klopt. Daar is ook veel discussie over. De Rijksoverheid heeft bepaald dat er uitzonderingen op de mondkapjesplicht zijn, maar veel mensen - ook bij NS - lijken het daar niet mee eens te zijn. Het lijkt erop dat elke conducteur hier zelf invulling aan geeft en dat levert onduidelijke situaties en alleen maar meer discussie op. Het zou goed zijn als NS met een eenduidig standpunt komt m.b.t. de uitzonderingen en het personeel zich daar ook naar gedraagt.

Ik word snel benauwd/ heb een longziekte. Moet ik een mondkapje dragen?

Het kabinet stelt een uitzondering voor reizigers die vanwege hun beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen.

Hierbij geldt dat je bij controle de medische noodzaak moet kunnen aantonen. Dit kan op één van de manieren die door de overheid zijn aangegeven. Belangrijk is dat je in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs. Ook moet je desgevraagd je legitimatiebewijs kunnen laten zien.

Gezichtsscherm i.p.v. een mondkapje

Ben je wel in staat om met een gezichtsscherm (faceshield) te reizen, dan mag je daarvoor kiezen. Ook hierbij gelden de bovengenoemde regels.

https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/mondkapjes-in-trein-en-op-ns-stations.html

Reputatie 7
Badge +3

Probleem is dat het kaartje wat je om jouw nek hebt hangen door iedereen van internet gehaald kan worden, wat ook door mondkapjesweigeraars gedaan wordt. Veel mensen roepen dat zij astma, COPD of een ander longprobleem hebben om geen mondkapje te hoeven dragen. Mensen die echt longproblemen hebben zijn daardoor de dupe. Ik weet niet in hoe erg jouw astma is, maar voor longpatiënten kan Covid grotere problemen opleveren. Longartsen raden niet voor niets aan om toch een mondkapje te dragen. Een kaartje alleen wordt niet altijd geaccepteerd om niet aan de mondkapjesplicht te hoeven voldoen zoals je gemerkt hebt. Een vliegtuig kom je daarmee zeker niet in. Wanneer je echt geen mondkapje kunt dragen dan vraagt men vaak om meerdere bewijzen dan het kaartje. Een artsenafspraak, medicatie op jouw naam, faceshield. Bedenk dat je mondkapje draagt om een ander te beschermen. Wanneer je besmet bent kun je het overdragen ook al heb je zelf geen klachten. Voor mensen in de risicogroep is het nog steeds niet veilig om te reizen in treinen en bussen waar mensen geen mondkapje dragen. Ook al zijn ze gevaccineerd, dan nog kunnen ze ziek worden. 

Badge +3

Afgezien dat dit om een zeer kort traject gaat en het dragen van een mondkapje door longpatiënten volgens artsen geen enkel probleem is (wellicht ongemakkelijk maar niet schadelijk) net als voor ieder ander, dus astma of copd is wat dat betreft géén enkele beperking.

Het voelt misschien wel zo, maar dat is bij iedereen! Een masker houdt géén zuurstof tegen, of meer CO2 of wat dan ook… Bij FFP3 maskertjes moet je wel wat harder ademhalen, dat is volkomen normaal.

Situaties zoals geweigerd worden kan je natuurlijk vrij gemakkelijk voorkomen door een dun katoenen mondneusmaskertje te dragen, op het station en bij het instappen.

Zit je eenmaal in de trein (op 1,5 meter van anderen) dan zet je het van je neus af, en bij het uitstappen weer even op.

Wat je medereizigers daarvan vinden is weer een ander verhaal, maar voor het algemene begrip ‘staat het in ieder geval beter’ om iets te dragen (zoals een faceshield, tip!) dan helemaal niets.

Reageer