beantwoord

AVG community

Toon eerste bericht

125 reacties

Top Sivan!

Ik heb de tijd hoor. 😍 Helaas vandaag pas om 22:30 thuis, maar ben morgenochtend rond 05:30 wel weer online. Fris en fruitig. 🤩😃😄🍇🍊🍋
Haha, ik slaap duidelijk nog. Ik zal even een check doen.
Goedemorgen? Ben al even op hoor. 6:00 de deur uit en 22:00 thuis.

En nee, ik heb geen export ontvangen.
Goedemorgen. Als het goed is heb je een export van ons gehad, met daarin een overzicht van je bijdragen op de Community.

Reageren op die e-mail kan d.m.v. een reply op de e-mail, niet via dit topic.
Mail van de NS!!!

Mmmmm, helemaal geen enkele data w.b. dit forum? Niet eens een overzicht van mijn community activiteiten?
Wel wat algemene gegevens en een bericht dat bepaalde data niet meer beschikbaar is....

@Sivan NS,
Kun je dit even oppakken?

@Moderators,
Dus nog geen data verwijderen!
Zodra ik meer weet, zal ik het hier melden. 😎

........

...

💋
@Robert B,

Had even wat andere dingen aan mijn hoofd, maar mijn aanvraag heeft de NS ontvangen. Iets later dan in de planning lag, maar dat kan iedereen overkomen. Een maandje later dan gecommuniceerd is nog geen jaar..... 🤔

Wat ik krijg weet ik niet, maar zodra ik meer weet plaats ik het in dit topic.

W.b. privacy. Ga daar persoonlijk netjes mee om. Heb ooit een moderator gewezen op wat feitjes, maar kan die berichten niet meer openen. 😞
Dat zou heel goed kunnen kloppen. Ik zal het melden!
Om nog even terug te komen op de namen van verwijderde gebruikers die nog op de community rondzwerven: men is bezig met een verbetering waarbij ook de gebruikersnaam genoemd in topics en reacties verwijderd wordt, nadat de account is verwijderd. Op dit moment is er helaas geen work around, wat betekent dat wij dit handmatig moeten doen. Daar doen we verder niet moeilijk over, dus schroom niet ons erop te wijzen als je iets tegenkomt. We zijn zelf ook alert.

Pejeka is anoniem geworden, maar de naam komt nog op "honderden" plekken op het forum voor.
Badge +3
Zag zojuist deze...

Bye bye privacy dus want 'wij' volgen alles hoor. Kunnen die dan niet knalgeel zijn zoals voorheen, zodat je weet dat je gefilmd wordt als je in je neus staat te peuteren...?

Die gegevens (beelden) zijn natuurlijk niet opvraagbaar, maar wél redelijk simpel te analyseren.

De NS weten dus precies hoe vaak je je neus gesnoten hebt (als ze dat zouden willen weten is die info met een paar muisklikken 'op te hoesten') en kunnen zomaar een Kleenex/Tempo advertentie tonen op de website als je (toevallig) verkouden bent... Facebook en Google gingen ze al voor, dus why not?

De uitgestoken middelvinger naar je persoonlijke levenssfeer 😥 #bigbrother #1984 #verborgencamera

Ik wilde er geen nieuw topic over maken dus post ik het maar hier, en neem aan dat @Nooduitgang inmiddels alle info die de NS over hem had heeft kunnen opvragen (in een JSON of XML bestand of zo, en liefst gecomprimeerd in een ZIP bestand, beveiligd met een wachtwoord) 🤔

Ze zijn verplicht die data aan te leveren tenslotte. Binnen 28 dagen per post zelfs, meen ik... Tijd voor zoiets dus, NS
https://www.bkr.nl/opvragen-gegevens/avg-inzage

(formulier insturen is old school, dus stuur maar in een mail met beveiligd bestand en code via SMS of zo).
Wanneer je op de community een account hebt via Facebook, is er geen sprake van integratie van data. Wij ontvangen dus geen gegevens van Facebook of jouw account daar, en andersom.

Verder kan ik melden dat de Community op de agenda staat voor ons AVG team. Voor alle AVG vragen verwijs ik je naar ons privacy statement op ns.nl, waar je zoals gezegd via het mailadres je vragen kunt stellen/gegevens kunt opvragen. We zullen zorgen dat de Community ook op die pagina een plekje krijgt.

Maak je geen zorgen Sivan. Ik doe mijn best. 😁
Da's wel gek, wilde gok dat het de aanvraag van een subnummer betreft. Waarom zou dat bij NS een event triggeren? Op basis daarvan een adres achterhalen is niet zo lastig overigens, is gewoon een online tool voor:

https://europa.eu/youreurope/business/vat-customs/check-number-vies/index_nl.htm

Loonheffingsnummer == btw-nummer in Nederland, alleen dan geen B01 maar L01 (of ander subnummer).
Badge +3
Oei oei oei.. Wij nemen uw privacy zeer serieus hoor/lees je overal. Dan is dit een dikke #fail want een postadres is ook een stukje privacy, toch !?

En NS weet het ook niet. Kan natuurlijk toeval zijn, en omdat er geen naam in de aanhef staat kan "Gefeliciteerd met de start van uw onderneming!" gewoon een willekeurige reclameboodschap zijn om iets te starten? 🤔
Maar da's wel heel erg toevallig dan!

Of weten ze het toch wel, en doen ze stiekem zaken met de KvK? Dan zou het misschien wel kunnen kloppen volgens ^MQ 🤔

Binnenkort gewoon een algemeen gezichtsmasker zodat we er allemaal hetzelfde uitzien 😉
Haha nee zeker niet, vond het toevallig een mooi voorbeeld 🤤

Gaat toch niet alleen om inzage Henk? ☺️😎

@JBa https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/gezichtsherkenning-surveillancedrones-china-ontpopt-zich-als-een-groot-laboratorium-voor-techniek-waar-het-westen-nog-huiverig-voor-is-br-~bd08fa2d/
Tja je zet toch meteen een vraagteken bij die foto van het ANP, heeft het ANP wel zijn best gedaan om de privacy van de persoon die door de poortjes loopt te waarborgen, vast niet aangezien ze ook nog vermelden waar ze door die poortjes loopt.

Het is leuk om zo'n wet te maken en door te drukken maar als de nationale regeringen nog niet eens kunnen voldoen aan zo'n wet wat zegt dat dan al. Bedrijven moeten het maar wel meteen op orde hebben en hebben er meteen weer dure administratieve rompslomp door.

Wees dan gewoon duidelijk en maak een wet die alleen toestaat dat jouw gegevens gebruikt worden voor het doel waarvoor jij ze geeft en voor geen enkel ander doel, niet via die irritante trackers e.d. en ook niet via toegevoegde kleine letters en of voorwaarden. Bedrijven zijn hier in hun commerciële waanzin gewoon veel te ver mee gegaan en daar moeten ze gewoon een eind aan maken.

Neem nu supermarkten die je gewoon volgen en zien wat je koopt als je je klantenpas gebruikt, nou ik gebruik hem simpelweg niet want ik geef voor die paar euro korting gewoon geen inkijk in mijn leven bij de supermarkt. Daar kun je er in ieder geval nog bewust voor kiezen 😃
Ik blijf het grappig vinden, het is niet alsof de Wbp al een recht op inzage had geregeld in artikel 35 🤷Maar nu heet het beestje GDPR en ineens breekt de pleuris uit.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/bedrijven-worstelen-met-privacyvragen-van-hun-klanten~b7e6d7c8/

Tjeemig.... 😎🤤😉💋
Hoi Sivan,

En hoe zit het met het aanpassen van berichten na een uur? Zelf kan ik dat niet, maar jij toch wel? Kleine aanpassingen hoor. Op bijvoorbeeld fb is een gebruiker wel in staat om na bijvoorbeeld zes weken berichten, die iedereen kan lezen, aan te passen. Misschien dat ik speciaal voor jou en en een paar andere moderators wat langer op het forum actief blijf. Weer eens tijd voor een forumbijeenkomst. 🍕🍕🍕🙈
💋
Om nog even terug te komen op de namen van verwijderde gebruikers die nog op de community rondzwerven: men is bezig met een verbetering waarbij ook de gebruikersnaam genoemd in topics en reacties verwijderd wordt, nadat de account is verwijderd. Op dit moment is er helaas geen work around, wat betekent dat wij dit handmatig moeten doen. Daar doen we verder niet moeilijk over, dus schroom niet ons erop te wijzen als je iets tegenkomt. We zijn zelf ook alert.

Overigens zijn ze nu aan het uitzoeken of dit onder de AVG valt. Zo ja, dan gaan ze de verbetering direct uitvoeren.
Ze zouden me achteraf nog snelheidsboetes kunnen opleggen omdat ik onmogelijk snel vanuit A in B was misschien?
Momenteel gelukkig nog niet, maar je kunt er natuurlijk op wachten.
Wacht even tot eind van deze maand. Wil natuurlijk wel een compleet overzicht van begin tot eind. Dus dan vraag ik dat op als ik hier op dit forum stop met 'zinnige' reacties te plaatsen. En dat is eind van de maand. Wat betreft technische mogelijkheden ben ik redelijk goed op de hoogte. Maak regelmatig een backup om onvoorziene zaken voor te zijn en zal deze zeker vergelijken met de data van het 'forum'. Verwacht eigenlijk geen problemen. En zowel, dan is dat ook geen probleem. En wat eenmaal op het internet gezegd is, dat blijft....

Ennn eeuh het gaat nog verder dan dat. 😎
Badge +3
Over die info (hebben ze je al iets gestuurd?) kreeg ik binnen 24 uur van Waze (routeplanner à la TomTom) keurig een paar CSV bestanden met ál mijn info in een beveiligd ZIP bestand.

Wat ik er verder mee kan die info? Geen idee.. maar 50.000 km aan route-info ongeveer het laatste halfjaar voor mijn kiezen. Ze zouden me achteraf nog snelheidsboetes kunnen opleggen omdat ik onmogelijk snel vanuit A in B was misschien?

Maar ze weten dus op een paar meter nauwkeurig waar ik overal geweest ben tijdens het gebruik van hun app, en als ik een adres ingevoerd had precies dáár dus!

Dat kan je doortrekken naar dit forum/community (wat heb ik ooit gezegd en wat wordt daarmee gedaan?) en dat is best veel inderdaad. Die laaste info (wat doen we daarmee eigenlijk?) is onduidelijk op zijn minst.

Zolang er niet verwezen wordt naar dingen die ik nooit gezegd heb is het prima natuurlijk. Want eenmaal gezegd is ook geregistreerd (met naam en toenaam soms) daar ga je niet meer aan ontkomen, tenzij je ook bij Google e.d. gaat aankloppen om die info te verwijderen (met opgaaf van reden).

Kortom, we're fucked! Airplane modus nu (ik ben nergens) 😃

Reageer