beantwoord

AVG community

• Anonymous
  • 0 reacties
Beste NS,

Welke informatie kan ik opvragen als het de NS community betreft, voorheen NS forum?

(Ben wel benieuwd wat er allemaal opgeslagen en bewaard is. Waarschijnlijk is er via deze site ook bij derden nog het één en ander opgeslagen.)

Bij voorbaat dank!
icon

Beste antwoord door Sivan NS 4 juli 2018, 09:50

Wanneer je op de community een account hebt via Facebook, is er geen sprake van integratie van data. Wij ontvangen dus geen gegevens van Facebook of jouw account daar, en andersom.

Verder kan ik melden dat de Community op de agenda staat voor ons AVG team. Voor alle AVG vragen verwijs ik je naar ons privacy statement op ns.nl, waar je zoals gezegd via het mailadres je vragen kunt stellen/gegevens kunt opvragen. We zullen zorgen dat de Community ook op die pagina een plekje krijgt.
Bekijk origineel

125 reacties

Het forum of de Community is gewoon meegenomen in onze privacyaanpassingen met het in gang treden van de AVG, dus alles wat je kunt terugvinden via onze Privacy pagina geldt in principe ook voor de NS Community. Over de details van wat er precies opgeslagen wordt durf ik zelf echter geen antwoord op te geven, hier ga ik voor je achteraan. Ik verwacht daar in de loop van komende week meer over te kunnen zeggen.
Fijn Stijn,

Ik zal alles in dit geval goed documenteren.

Ik ben benieuwd.

😊
Badge +3
Bezoek voor de grap eens www.treinreiziger.nl

Dan krijg je een pop-up waar je je privacy-instellingen door (eventuele) derde partijen kunt inzien en aanpassen.. Bij "Informatieopslag en Toegang" alleen al heb je er al 184!, dus dat gaat je een boel tijd kosten om allemaal uit te zetten (er is geen optie "allemaal uit graag!") Als je in alle categorieën uiteindelijk alles uit wilt hebben ben je ca. 250 klikken verder ongeveer.

Wel netjes dat ze dat zo nauwkeurig weergeven en (relatief simpel) laten aanpassen door jou als bezoeker. Maar waarschijnlijk krijg je als je cookie(s) van treinreiziger zelf verwijdert (of via een ander apparaat of browser de site bezoekt) een volgende keer opnieuw de standaardinstellingen voor je kiezen en mag je weer aan de slag...

En ik heb daar niet eens een account (behalve een abonnement op de nieuwsbrief en browser-alerts voor acties, gekoppeld aan mijn Google/Chrome account).

Als ik wil dat NS mijn gegevens niet deelt met ca. 250 andere partijen laat het mij maar weten, dan zet ik die met liefde allemaal stuk voor stuk uit op al mijn apparaten.
Wat zou je precies willen weten over onze AVG? Dan kan ik je hopelijk wat gerichter voorzien van informatie.
Facebook slaat bijvoorbeeld https://m.facebook.com/help/405183566203254 op. En al je gegevens kun je downloaden. Dus ik vroeg me af hoe dat geregeld is op dit forum. En bij welke derden er gegevens worden opgeslagen.
Zie https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-europese-privacywetgeving/rechten-van-betrokkenen ben benieuwd.
Dank, ik zal het voor je navragen.
Is dit nou een datalek? Uit de machine leesbare tekst onder de vinger kan je immers bijna alle persoonsgegevens halen die op de identiteitskaart staan.

Met welke tool kun jij daar iets leesbaars uit halen? Mocht je dit zijn gelukt, kun je mij dit in een privébericht toesturen? Dan pak ik het op.
Dit is een brak screenshot uit een filmpje. Wanneer je de video zou downloaden en frame voor frame even afgaat vind je vast wel een frame waarin het leesbaar genoeg is om met wat fatsoenlijke software te decoderen.

Helaas gaat het om een story, dus de video is alweer verdwenen. Heb hem niet gedownload.

Ik denk dat het aan te merken valt als datalek. De mogelijkheid dat het misbruikt is, is daarvoor al voldoende.

Los daarvan gaat het sowieso tegen de eigen bedrijfsrichtlijnen in om foto’s van identiteitskaarten te maken natuurlijk.
@Stijn NS, @Sivan NS
Ik verwacht morgen nog geen antwoord hoor.

Aanstaande maandag is prima. 🤗

Graag niet veel later, want vaak komt er van uitstel afstel. 😥

Niet in mijn geval. 💋

..... Ken je die 'mop' van die man die op het station kwam en wat wilde lezen?. .....
Ik doe niet aan afstel hoor!

Ik heb de vraag aan onze leverancier gesteld, maar zij verwijzen mij deels door naar onze juristen. Dus ik ben er nog mee bezig, maar je moet nog even geduld hebben.
Ik doe niet aan afstel hoor!

Ik heb de vraag aan onze leverancier gesteld, maar zij verwijzen mij deels door naar onze juristen. Dus ik ben er nog mee bezig, maar je moet nog even geduld hebben.

Oké.
Maak je een beetje haast. Probeer al enige tijd simpele vragen beantwoord te krijgen. Van het kastje naar de muur. Kan er wat dat betreft, in ruimere zin, een boek over schrijven. Zie trouwens een aanpassing van de afschrijving van mijn abonnementskosten. Geen probleem hoor. Maar dan wel graag ook enige service als ik simpele vragen stel. 😉
Ik kan een hoop haast maken, maar het ligt bij andere collega's 😉. Men is ermee bezig.
Goedemorgen!

Ik heb dit onderwerp even met mijn collega's besproken. Op https://www.ns.nl/privacy staat alle informatie met betrekking tot ons beleid richting privacy. Voor de community geldt precies hetzelfde. Wel gaan we naar aanleiding van jouw topic kijken of we een apart deel over de community kunnen toevoegen aan deze pagina. Hiervoor moet ik een en ander afstemmen tussen NS en Insided. Omdat de AVG heel breed is binnen NS, staat dit niet bovenaan de lijst van prioriteiten. Ik kom erop terug.
Dus als ik een overzichtje wil van al mijn forumactiviteiten en alle eventuele aantekeningen t.a.v. mij moet ik het formulier invullen en opsturen?
Dat is inderdaad de werkwijze. Omdat de community nog niet is toegevoegd, kan het nu nog even duren voordat je verzoek is afgehandeld. Maar uiteindelijk gaat dit wel via deze weg!
Kun je aangeven waar ik aan moet denken bij 'even'? En ja dit is een oprechte vraag. Moet ik denken aan enkele uren, dagen, weken, een maand, enkele maanden, of langer?
Ik mag toch hopen dat dit niet langer dan een maand gaat duren. Ik stuur meteen een reminder.
Hoi Sivan,

Kun je hier ook even naar kijken. 💋

Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt. Zou je dit willen toelichten?
Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt Nooduitgang. Zou je dit willen toelichten?

Dat de NS bijvoorbeeld gebruik maakt van Facebook. Zie bijvoorbeeld:
https://www.ad.nl/digitaal/facebook-past-privacyregels-aan-voor-nederlandse-gebruikers~ad32f4b1/
Wanneer je op de community een account hebt via Facebook, is er geen sprake van integratie van data. Wij ontvangen dus geen gegevens van Facebook of jouw account daar, en andersom.

Verder kan ik melden dat de Community op de agenda staat voor ons AVG team. Voor alle AVG vragen verwijs ik je naar ons privacy statement op ns.nl, waar je zoals gezegd via het mailadres je vragen kunt stellen/gegevens kunt opvragen. We zullen zorgen dat de Community ook op die pagina een plekje krijgt.
Hier (vanaf 0:30m) zie je het AVG team van NS druk aan het werk:
https://download.omroep.nl/nos/content/video/2017/11/30/210760/web03.mp4

"Openbaarvervoerbedrijf NS is al wel druk bezig met de nieuwe privacyregels. Veel bedrijven lopen achter, maar willen daar liever niet openlijk over praten. De NS is nu extra voorzichtig, want zes jaar geleden werd het bedrijf nog op de vingers getikt omdat er te veel reizigersgegevens werden bewaard.

Susi Zijderveld uit de Raad van Bestuur van NS: "Wij hebben de afgelopen maanden heel goed gekeken waar we persoonsgegevens hebben opgeslagen en hoe we daarmee omgaan. Dat is monnikenwerk, we zijn een groot bedrijf."

Bron: Nieuwsuur (30-11-2017)
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2205326-bedrijven-en-overheden-niet-klaar-voor-nieuwe-privacywet.html
Als een lid vraagt om verwijdering van het account, dan worden ook de DM-berichten weggegooid, inclusief voor de andere partij. Je moet dus permanent een lokaal archief bijhouden.

Reageer