Bewaartermijn privéberichten | NS Community

Bewaartermijn privéberichten


Graag willen wij jullie op de hoogte brengen van een aankomende aanpassing binnen onze Community. Deze wijziging betreft de bewaartermijn van de privéberichten.

Zeer binnenkort, de exacte datum is nu nog niet bekend, worden alle privéberichten ouder dan 12 maanden definitief gewist. Wil je deze toch bewaren? Sla ze dan zelf even op.

In het kader van de AVG-wet worden in de toekomst alle privéberichten ouder dan 12 maanden automatisch gewist.


118 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Geven jullie nog een tool waarmee ze daaraan voorafgaand op te slaan zijn? Ik heb meer dan 2000 privéberichten. Sla ze dan zelf even op; heeft niets met ‘even’ te maken, vrees ik. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Wat staat er precies hierover in die wet dan?

Reputatie 4

Apart om de AVG als reden op te voeren. De AVG gaat niet over de bewaartermijn van onderlinge communicatie, maar enkel over de bewaartermijn van persoonsgegevens. Persoonsgegevens mogen niet langer bewaard worden dan nodig is voor het uitvoeren van hetgeen waarvoor ze bedoeld zijn. Een moderator die bijvoorbeeld persoonsgegevens uitvraagt op het moment dat een forumgebruiker vraagt om iets uit te zoeken, moet de gegevens dan ook weer verwijderen wanneer de vraag van de forumgebruiker naar believen beantwoord is.

Communicatie mag, ook onder de AVG, gewoon onbeperkt bewaard blijven. Het verwijderen van communicatie kan zelfs bijzonder onwenselijk zijn en is sterk af te raden. Privéberichten kunnen in zekere zin zelfs onder dezelfde noemer als e-mail geschaard worden. Hiervoor zijn wél regels opgesteld, die feitelijk inhouden dat het beheerders niet is toegestaan hieraan te tornen.

Overigens, als in het kader van de AVG privéberichten na 12 maanden verwijderd worden, hoe zou dat dan moeten met berichten op het forum? Deze zijn publiekelijk beschikbaar en derhalve dus vatbaarder voor enige vorm van diefstal. Worden publieke berichten dan in het vervolg ook gewist op een nog kortere termijn?

Badge +3

Waardeloos natuurlijk, maar goed.. Zelf ‘archiveren’ is ook een optie, en doe daar dan maar een knopje voor inderdaad (download/export conversatie, of gewoon alles) :rolling_eyes:

Zie zojuist dat mijn oudste privébericht/conversatie ook maar 2 jaar oud is. Weet zeker dat ik er meer had, van nog bestaande gebruikers hier.

Is dit de nieuwe kletsmaatregel? Graag vóór introductie van deze “functie” een methode om berichten te exporteren. Anders graag een inkoopnummertje, dan ga ik uren bijhouden, ik heb nogal wat berichten om “even” op te slaan. Mijn contactgegevens zijn bij het beheer bekend. 

Badge +3

Haha mijn tellertje op 558 maar dat was gisteren iets meer (wegens iemand uit BE die ons verlaten heeft nu wat minder).

Best leuk om die dingen allemaal (zelf) terug te kunnen lezen, maar dan meteen de vraag of iedereen die hier iets zoekt ook bij het topics/subforum ‘Archief’ uit komt, of daaruit kan putten?

Want ik zie gewoon vandaag zelfs nog een verse reactie van een ‘nieuwkomer’ op iets van 5 jaar geleden! :thinking:

 

Het wordt bij mij inderdaad ook telkens minder, best vervelend. Ik kan goed begrijpen dat NS geen zin heeft om allerlei communicatiewegen te faciliteren, maar om het dan zo ineens maar te stoppen is me wel heel kort door de bocht. Bied dan de mogelijkheid om die data even op te vragen en geef een wat concretere einddatum met wat tijd om backups te regelen.

Badge +3

Je kunt allerlei dingen dus niet ‘browsen' (bij recente topics sowieso maar een maand aan leesvoer), maar dus nog wel vinden ‘zoeken’ hier.

Sluit alle topics ouder dan een jaar ook maar af, want dat is ‘oude info’ ook al kan die nuttig zijn.

Reageren op iets ouders dan een jaar (topics die al lang niet actief meer zijn) is vervuiling vind ik. Maar zie profiel van @HenkK om maar iets/iemand te noemen…Volgens mij vond die iets over poortjes of zo :rofl:

Maak dan gerust een nieuw topic aan (in plaats van op een dozijn oude te reageren), ook al is het over hetzelfde.

 

Reputatie 4

Je kunt allerlei dingen dus niet ‘browsen' (bij recente topics sowieso maar een maand aan leesvoer), maar dus nog wel vinden ‘zoeken’ hier.

Sluit alle topics ouder dan een jaar ook maar af, want dat is ‘oude info’ ook al kan die nuttig zijn.

Reageren op iets ouders dan een jaar (topics die al lang niet actief meer zijn) is vervuiling vind ik. Maar zie profiel van @HenkK om maar iets/iemand te noemen…Volgens mij vond die iets over poortjes of zo :rofl:

Maak dan gerust een nieuw topic aan (in plaats van op een dozijn oude te reageren), ook al is het over hetzelfde.

 


Dat staat helaas niet zo in de huisregels. maar wat eerder wel handig is is om na verloop van tijd een topic “op slot “te zetten. Dat betekent wel dat deze topics nog zichtbaar zijn voor wat er al besproken is, maar dat een nieuw topic dan wel geopend mag worden.

Het is een betere oplossing dan zomaar reacties te verwijderen.

Reputatie 7
Badge +3

 

Waardeloos natuurlijk, maar goed.. Zelf ‘archiveren’ is ook een optie, en doe daar dan maar een knopje voor inderdaad (download/export conversatie, of gewoon alles) :rolling_eyes:

Zie zojuist dat mijn oudste privébericht/conversatie ook maar 2 jaar oud is. Weet zeker dat ik er meer had, van nog bestaande gebruikers hier.

Ik mis volgens mij ook wat berichten ouder dan 2 jaar. Al zie ik wel oudere berichten afkomstig van (oud)moderators of NS Community. 

Dat prive berichten ouder dan 12 maanden worden gewist vanwege de AVG-wet vind ik bullshit. Het zijn prive berichten en daar wil ik mee doen wat ik zelf wil. Daar heeft NS niets mee te maken. De enige personen die die berichten kunnen lezen zijn de 2 personen in het prive gesprek. En zelf kun je al de door jou verstuurde berichten verwijderen, weet alleen niet of ze dan ook bij de andere persoon verdwijnen. Je kunt alleen niet ontvangen berichten verwijderen. Beetje jammer, heb wel een bericht van een persoon die ik graag zou verwijderen. :grin:

 

Best leuk om die dingen allemaal (zelf) terug te kunnen lezen, maar dan meteen de vraag of iedereen die hier iets zoekt ook bij het topics/subforum ‘Archief’ uit komt, of daaruit kan putten?

Want ik zie gewoon vandaag zelfs nog een verse reactie van een ‘nieuwkomer’ op iets van 5 jaar geleden! :thinking:

De categorie “Archief” is volgens het bericht van Sivan meer dan een jaar geleden alleen zichtbaar voor de moderators en super users, . Daar mogen wat mij betreft wel een flink aantal topics naartoe verhuisd worden. Zeker degene met info die intussen niet meer juist is, zoals bv niet meer geldende voorwaarden voor actiekaartjes. Dat werkt alleen maar verwarrend. 

Reputatie 7
Badge +3

Wie heeft bedacht dat berichten in het kader van de “AVG-wet” (die overigens niet bestaat) na 12 maanden automatisch gewist moeten worden? Dat is dan iemand binnen de NS-organisatie die helemaal niets heeft begrepen van de bedoeling, strekking en reikwijdte van de AVG/GDPR. 

Gauw ophouden met deze flauwekul en de privé-berichten gewoon bewaren. Ik zie dat mijn oudste bericht meer dan 3 jaar oud is. Dat lijkt me geen enkel probleem wanneer alleen de twee gesprekspartners deze communicatie kunnen lezen. Een andere kwestie wordt het natuurlijk wanneer moderators en eventueel anderen de privéberichten zouden kunnen lezen.

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn prive berichten en daar wil ik mee doen wat ik zelf wil. Daar heeft NS niets mee te maken.  

Geen idee waarom, maar één van de community leden vond het blijkbaar nodig om nav van dit gedeelte van mijn post mij op nogal belerende toon even de les te lezen dat ik schijnbaar niet snap hoe een forum werkt en wat iemands rechten zijn. Dat we slechts te gast zijn op een forum, eigendom van iemand anders, dat er er niets privé is en dat alles is eigendom van NS en dat deze er mee mag en kan doen wat ze willen.

Als NS het nodig vindt prive berichten ouder dan 12 maanden te verwijderen wil ik ook graag zelf de mogelijkheid hebben om ontvangen prive berichten te verwijderen. Ook graag een instelling om aan te geven dat je van bepaalde personen geen prive berichten wenst te ontvangen ipv nu alleen de keuze tussen prive berichten kunnen ontvangen van iedereen of alleen van leden die je volgt. 

Bij een verwijderingsverzoek onder de GDPR gooit NS ook priveberichten weg. Dat impliceert dat NS deze als persoonsgegeven ziet. Sivan heeft dat namens NS bevestigd in het verleden. Dat lijkt me een duidelijk standpunt.

 

Ben benieuwd hoe andere inSided-klanten dit gaan doen. Een snelle rondgang laat geen andere klanten zien die eenzelfde “functie” aankondigen.

Bedankt voor de reacties en feedback. Het was even onduidelijk of we aan jullie wens konden voldoen, maar het is toch mogelijk om alleen de berichten te verwijderen die aan moderators zijn gericht. De berichten die de community leden naar elkaar sturen kunnen hierdoor behouden blijven.

Gaat NS ook tijdig communiceren wanneer dit gaat gebeuren? Dan kunnen we op tijd backups maken.

Reputatie 7
Badge +4

De berichten aan moderatoren zijn er klaarblijkelijk uit te filteren voor NS, maar dat kan voor ons niet, je zult alles moeten backuppen. Eerijk gezegd hecht ik aan mijn berichtenuitwisseling met sommige moderatoren. 

 

Ik zou eigenlijk liever de berichten met de moderatoren behouden. Als er een tool is om die te filteren en te verwijderen, is er ook heel eenvoudig een tool te maken om ze juist te behouden.

 

Ik vraag me af wat de wettelijke basis is die hieraan ten grondslag ligt. Kan daar precies uitsluitsel van worden gegeven en met de exacte artikelen op basis waarvan dit wordt gedaan?

 

Een antwoord in de trant van de afdeling ‘Communicatie’, volstaat daarbij niet. We mogen best serieus genomen worden. 

Badge +3

Volgens mij blijven berichten van/aan moderators voor jou gewoon zichtbaar als ze die zelf verwijderen uit hun (eigen) historie.

Zal dat even testen @Thom 

Die verdwijnen aan beide kanten. Anders had NS deze aankondiging überhaupt niet hoeven doen ;)

Badge +3

Die verdwijnen aan beide kanten. Anders had NS deze aankondiging überhaupt niet hoeven doen ;)

Daar heb je natuulijk gelijk in, en klopt want zojuist getest met Thom:

Robert B 1 dag geleden Dit bericht is verwijderd door Robert B Het is dus wel degelijk weg.

Prima, werkt dan (gelukkig) iets anders dan op social media zoals Twitter en Facebook. Dus Thom, dat van ‘1 dag geleden’ heb ik nooit tegen je gezegd :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

@Thom

Volgens mij is er helemaal geen wettelijke basis om persoonlijke berichten te verwijderen of er een bewaartermijn aan te koppelen. Het beroepen op de AVG is een slag in de lucht van lieden die niet veel van de strekking van de AVG/GDPR begrepen hebben. De AVG is een stok die gebruikt wordt om een hond te slaan waarbij wordt vergeten dat met een kanon op een mug geschoten wordt.

Hoi Thom,

Ik snap de verwarring, maar het gaat dus enkel en alleen om de berichten die je naar ons hebt verstuurd of wij naar jou van langer dan een jaar geleden. Alle berichten die je naar andere forumleden hebt gestuurd, blijven gewoon intact. Daar zullen wij niet aankomen. Alles backuppen is dus niet nodig, alleen de berichten van langer dan een jaar oud aan ons als moderators. Laat je het weten wanneer je hier nog vragen over hebt? Want dan ga ik het graag voor je uitzoeken. Dit mag ook in een privébericht. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik druk me soms wat subtiel uit maar het is precies wat ik bedoel.

 

Ik vraag me af wat de wettelijke basis is die hieraan ten grondslag ligt. Kan daar precies uitsluitsel van worden gegeven en met de exacte artikelen op basis waarvan dit wordt gedaan?

 

Ik had natuurlijk in mijn vraag aan NS, een bekend citaat van mijn alter-ego er onder moeten zetten.

 

Als u begrijpt wat ik bedoel.

 

Th. B. Bommel.

 

Reputatie 7
Badge +3

Blijft de vraag staan wat nut en noodzaak is van het verwijderen van het berichtenverkeer met moderators. En de vraag of daar een wettelijke verplichting toe is (quod non) is door NS ook nog steeds niet beantwoord.

Reputatie 4

Blijft de vraag staan wat nut en noodzaak is van het verwijderen van het berichtenverkeer met moderators. En de vraag of daar een wettelijke verplichting toe is (quod non) is door NS ook nog steeds niet beantwoord.

Gezien het gebrek aan reactie van moderators in dit topic, zal daar ook geen antwoord op komen. Er wordt ons gewoon iets door de strot gedrukt en we moeten het allemaal maar accepteren.

Waarschijnlijk wil men gewoon de bezem door de community kunnen halen om de boel een beetje georganiseerd te houden en de achterliggende databases klein te houden. Of waarschijnlijk moeten de NS bij Insided betalen op basis van de hoeveelheid data in de database, waardoor men heeft besloten de privéberichten maar te verwijderen om opslag te besparen.

@Mark NS @Rizana NS @Sanne NS misschien kan één van jullie weer even de moeite nemen om antwoord te geven op alle prangende vragen in dit topic.

Ik vind het jammer dat er weer zo’n ontzettend pessimistische reactie moet komen, JerVoo. Wij hadden initieel ook erg beperkte informatie hierover, enkel dat het te maken heeft met AVG. Jullie feedback hebben we doorgegeven, waardoor het inmiddels is aangepast zodat enkel de privéberichten tussen gebruikers en Moderators verwijderd worden.

Inmiddels hebben we meer informatie gekregen, de reden hierachter is wel degelijk AVG-gerelateerd. Als Moderators ontvangen we geregeld privégegevens van gebruikers om bepaalde verzoeken te kunnen behandelen. Conform AVG-richtlijnen worden die gegevens momenteel te lang bewaard binnen de Community.

Uiteraard vallen lang niet alle privéberichten tussen gebruikers en Moderators hieronder, maar het is niet mogelijk om elke privéconversatie van een Moderator door te spitten of er zulke gegevens in staan. Dus worden simpelweg alle privéconversaties met Moderators ouder dan 12 maanden verwijderd.

Reageer