Bewaartermijn privéberichten | NS Community

Bewaartermijn privéberichten


Graag willen wij jullie op de hoogte brengen van een aankomende aanpassing binnen onze Community. Deze wijziging betreft de bewaartermijn van de privéberichten.

Zeer binnenkort, de exacte datum is nu nog niet bekend, worden alle privéberichten ouder dan 12 maanden definitief gewist. Wil je deze toch bewaren? Sla ze dan zelf even op.

In het kader van de AVG-wet worden in de toekomst alle privéberichten ouder dan 12 maanden automatisch gewist.


118 reacties

Helder , ik ben benieuwd wat er gaat komen!

Er zal verder niet worden gekeken naar wat de inhoud is van de berichten. Alle privégesprekken ouder dan 12 maanden met moderators zullen worden verwijderd.

Ik mag hopen dat inSided goede backups heeft, want alle gesprekken ouder dan 12 maanden zijn verwijderd, ook met gewone gebruikers!

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Mocht dit waar zijn, dan is dat regelrecht schandalig en respectloos. Het had in ieder geval gemeld moeten worden dat het inderdaad op korte termijn zou gebeuren. Het blijft privéconversatie en dat is een zaak van beide partijen. Nu is het gewoon weg.

Mocht dit waar zijn

Alle gesprekken waarin +12 maanden geen bericht is geplaatst zijn bij mij leeg, zoals te zien op bovenstaand screenshot, en wanneer ik “Toon gesprek” klik komt er een melding dat de pagina niet kan worden gevonden.

Reputatie 7
Badge +4

Dat is dan helder.

Reputatie 7
Badge +3

Hier een zelfde beeld zag ik gister al. Wat is blijven staan zijn de PB'd van NS Community qua behalen nieuwe rang die tot 3 jaar gaan.

Mocht dit waar zijn, dan is dat regelrecht schandalig en respectloos. Het had in ieder geval gemeld moeten worden dat het inderdaad op korte termijn zou gebeuren. Het blijft privéconversatie is dat is een zaak van beide partijen. Nu is het gewoon weg.

 

https://www.insided.com/docs/service-level-agreement

Dus zelfs op de 'laatste' dag lijkt het mij geen  probleem om data veilig te stellen.

Badge +3

Nee, dit komt helemaal goed! 

Blijkbaar zijn @Slidestops en ik speciale vrienden?

Nou bij deze dan… Helemaal top en eens een kioskje of starbucks ergens ooit?

Ondertussen.. Waar dan die 450+ ??

Geloof me, ik heb velen van jullie vaker recent privé gesproken hier! Leve InSided dus.. en dit slaat nergens op dus back it up NS of InSuffers!

 

Reputatie 7
Badge +3

Hmm, bij mij staat alles er nog, ook van meer dan drie jaar geleden met “gewone” gebruikers ...

Badge +3

Hmm, bij mij staat alles er nog, ook van meer dan drie jaar geleden met “gewone” gebruikers ...

Mjah. recente dingen nog wél..  En dat ziet er dan zo uit.. en met jou af en toe sparren :joy:

 

Insided heeft het vast best op orde 🎻💋 

 

Alle gesprekken waarin +12 maanden geen bericht is geplaatst zijn bij mij leeg, zoals te zien op bovenstaand screenshot, en wanneer ik “Toon gesprek” klik komt er een melding dat de pagina niet kan worden gevonden.

Ik kan begrijpen dat er momenteel andere prioriteiten zijn, maar gezien andere topics die wel doorlopen zou ik een reactie vanuit NS toch waarderen.

Het spijt me dat er geen reactie op gekomen is, Henk_NL, ik durf niet te zeggen waarom we je vraag of opmerking niet hebben opgepakt. Voordat ik er contact over opneem met inSided heb ik wel even een aantal checkvragen:

Als ik het goed begrijp gaat het in dezen dus puur om gesprekken waarin de afgelopen 12 maanden geen activiteit is geweest, met reguliere gebruikers? Gesprekken met reguliere gebruikers waarbij die activiteit er wel is geweest, zijn wél correct bewaard gebleven, ook de geschiedenis ouder dan 12 maanden? Hebben meerderen hier last van?

In praktisch alle gesprekken waar +12 maanden geen activiteit is geweest, met reguliere gebruikers, zijn alle berichten verwijderd. Dat is veel meer dan NS had opgegeven, immers alleen gesprekken met moderators zouden verdwijnen.

 

Kijk even terug op de vorige pagina om meer gebruikers met problemen te treffen.

Duidelijk. Ik heb inSided een bericht gestuurd, hopelijk krijg ik spoedig een reactie.

Toch even een berichtje mijnerzijds. Het is inmiddels 23 dagen geleden dat dit fout is gegaan. Ik heb in de inSided SLA gekeken, daar geeft men aan dat backups (minimaal) 30 dagen beschikbaar zijn. Die termijn wil ik graag in het achterhoofd houden, zodat eventuele data herstelt zou kunnen worden. Voor de volledigheid, ik heb destijds ook via officiele weg inzage gevraagd (is inmiddels aan de termijn) in ook een deel van de verdwenen data. Daarvoor beschik ik nog niet over een contactpersoon, en ik wil niet zomaar moderators passeren door zelf maar wat mensen te gaan mailen.

@Henk_NL voel je vrij om zelf ook rond te mailen. Het wachten is vooralsnog op een reactie van inSided. Als je dit (voor jezelf) kan versnellen, zeg ik doen!

Helder, dankje. Ik krijg er zelf jeuk van als mensen direct bij management staan, vandaar dat ik dat niet meteen wilde doen. Mochten jullie iets horen lees ik het graag. Volgens mij is m’n mailadres wel bekend bij jullie indien nodig :)

Ook weer even een update van mijn kant. Helaas hebben we vooralsnog geen reactie met verdere informatie van inSided. Ik heb er zojuist een reminder achteraan gestuurd.

Ook weer even een update van mijn kant. Helaas hebben we vooralsnog geen reactie met verdere informatie van inSided. Ik heb er zojuist een reminder achteraan gestuurd.

 

Zojuist heb ik dit topic gelezen en werkelijk, ik begrijp niet wat het probleem is om een back-up veilig te stellen. Ligt dat aan inSided of aan de NS? De NS is in deze constructie toch de klant? 

 

 

Beste NS,

Als het probleem bij inSided ligt, dan is het vandaag zo'n beetje de laatste dag dat iemand, vanuit de NS organisatie met beslissingsbevoegdheid, iets kan betekenen en misschien wel moet ondernemen om de back-up veilig te stellen. Het is echt verbazingwekkend en teleurstellend voor de betrokkenen als je ziet hoe dit proces verloopt. 

Laatste update: Er komt helaas geen tool waarmee het archiveren van privéberichten mogelijk zal worden. Op 19 maart 2020 worden de berichten verwijderd.

 

Update: Ik krijg terug dat het inzageverzoek het verwijderen niet tegen zal houden. 

 

"Stijn NS schreef:

Ook weer even een update van mijn kant. Helaas hebben we vooralsnog geen reactie met verdere informatie van inSided. Ik heb er zojuist een reminder achteraan gestuurd."

 

Gelukkig is daar 'hopelijk' de back-up en kan de NS nagenoeg alles herstellen, want ik neem aan dat ook bij de andere grote klanten van inSided hetzelfde probleem speelt om aan de avg regels te voldoen. Nu ik enige tijd heb voor andere dingen heb ik me verder kunnen inlezen en geconstateerd dat de huidige fg van NS hiervoor werkzaam was bij de AP. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat een fg met deze achtergrond bij een dergelijk verzoek zich ten alle tijden zal inspannen (een mailtje of telefoontje?) om een back-up veilig te stellen als inSided het laat afweten, wat natuurlijk geen goede reclame voor het bedrijf is. Of zit ik er nu helemaal naast?

 

 

 

Ik heb een reactie ontvangen van inSided, maar helaas nog weinig inhoudelijk nieuws. Ze zijn aan het proberen om de onterecht verwijderde berichten te herstellen en hopen dat ze hiervoor back-ups kunnen gebruiken die ver genoeg terug gaan. In hoeverre die er werkelijk zijn en of onterecht verwijderde berichten ook werkelijk hersteld kunnen worden kan ik voor nu nog geen zekerheid over geven. Ik krijg meer informatie zodra er meer bekend is.

Dankjewel Stijn, fijn om te horen dat er progressie is. Voor de volledigheid, ik heb het een en ander ook bij de functionaris voor de gegevensbescherming van NS neergelegd.

Ik heb een reactie ontvangen van inSided, maar helaas nog weinig inhoudelijk nieuws. Ze zijn aan het proberen om de onterecht verwijderde berichten te herstellen en hopen dat ze hiervoor back-ups kunnen gebruiken die ver genoeg terug gaan. In hoeverre die er werkelijk zijn en of onterecht verwijderde berichten ook werkelijk hersteld kunnen worden kan ik voor nu nog geen zekerheid over geven. Ik krijg meer informatie zodra er meer bekend is.

 

Beste Stijn,

Een bijzondere ontwikkeling. Het was toch al lang duidelijk dat iemand data zou opvragen? Ik vraag me echt af waar het nu is misgegaan. Er is een SLA! Ligt het nu aan inSided, Webhelp of de NS? 

Reageer