De NS Community: Hoe gaat de NS om met betrokken, positieve forumbijdragers? Worden zij bestraft i.v.m. overtreden van de Community Huisregels of beloond voor hun vele bijdragen?

• Anonymous
  • 0 reacties
Het credo van NS Community is

@Sivan NS , n.a.v. jouw reactie in dit topic:
1) Begrijp ik uit jouw verzoek dat de NS niet zit te wachten op betrokken gebruikers die graag
voorstellen doen voor een optimalisatie van NS processen die leiden tot een miljoenenbesparing?
2) Welke huisregels van de NS Community overtreedt ik met mijn vragen?

Kun jij aan mij met as eens uitleggen wat er precies wordt bedoeld met onderstaande teksten?

Overtreden huisregels:
"Overtreed je de huisregels, dan ontvang je een waarschuwing van een moderator. Dit kan door middel van een privébericht, openbaar bericht, aanpassing van je bericht of eventueel via een e-mail. De reden bespreken we natuurlijk graag met je. Mochten we er in de gesprekken niet uitkomen en/of gaat het overtreden te ver, dan wordt de toegang tot de Community je ontzegd. Uiteraard ontvang je hierover ook altijd bericht en uitleg. Wanneer je toegang ontzegd is, ben je niet meer actief op de Community."

Beloning verdienen
"Hoe meer u bijdraagt aan de community, hoe hoger de beloning. Door bijvoorbeeld andere reizigers te helpen of door bij te dragen aan een goede sfeer, kunt u een rank, badge of groene smiley verdienen. Dat is leuk voor u en het helpt andere gebruikers. Want op deze manier maken we samen van de community een nog leukere plek waar reizigers nog beter en sneller geholpen worden. Samen weten we meer!"

45 reacties

Reputatie 7
Badge
Misschien moet je ook gewoon eens stoppen met je irritante topics steeds en je gewoon even fatsoenlijk gedragen.
Ik vind de topics van Michiel meestal zeer interessant en hoop dan ook dat hij verder gaat met posten.
Ik ook en ik zie ook geen overtredingen van de huisregels.
[...] gewoon even fatsoenlijk gedragen.
@Trein-D , wat versta jij onder fatsoenlijk gedrag?
Reputatie 7
Badge
@Trein-D , wat versta jij onder fatsoenlijk gedrag?

Nou, in ieder geval niet 10 topics per dag openen op een serieus klantenservice forum. 😑
Het topic waar het over ging lijkt me een serieuze vraag en relevant voor klanten die willen weten hoevel OV Fietsen er zijn op een bepaalde locatie.

Het gaat niet echt soepel met de juiste aantallen wat dat betreft.
Reputatie 6
@Michiel. een topic starten over een beslissing van een moderator wordt op de meeste forums in ieder geval niet als fatsoenlijk beschouwd. Over het algemeen gaat men er mee akkoord dat moderators bepalen hoe de regels moeten worden geïnterpreteerd en gehandhaafd, daar zijn ze voor. Mocht je toch twijfelen aan of vragen hebben over een beslissing, dan wordt het als fatsoenlijk beschouwd dit rechtstreeks en privé met de betreffende moderator te bespreken.

Dit topic zelf is in mijn ogen dus een voorbeeld van een irritant topic, het starten waarvan ik niet als fatsoenlijk beschouw. Bijvoorbeeld https://m.wikihow.com/Behave-On-an-Internet-Forum?amp=1 geeft ook enkele algemene forum etiquette, waaronder "do not post for the sake of posting". Het vele aantal topics wat je de laatste dagen opent over situaties waar je in een aantal gevallen zelf weinig mee van doen lijkt te hebben en waarvan je de consequenties mogelijk dus ook niet echt overziet, wekt de indruk dat je ze wel alleen 'om het posten' maakt.
Reputatie 7
Hypothetische vragen stellen, die helemaal niet van toepassing zijn voor de persoon, continu lopen vissen en aandacht voor onnozele topics vragen, En net als dit topic, dan weer niet privé bespreken met Sivan.. tijd voor de permaban
De moderator heeft er voor gekozen dit openbaar en niet prive kenbaar te maken. Lijkt mij dan ook uitnodiging tot discussie.
Dank je wel voor je bijdrage, @Olav93
Ik post niet for the sake of posting. Vanuit mijn achtergrond heb ik een oog voor details.
Sommige mensen vinden dat een kwaliteit en anderen vinden dat irritant.

Even terzijde, het is mijn (eerdere) verzoek om dit soort zaken in het openbaar te bespreken.
Op een paar topics na vind ik het vaak wel geinig om te lezen, je komt een hoop edge-cases tegen die eigenlijk gewoon opgelost moeten worden. Probleem is in mijn optiek meer dat er zeer beperkt draagvlak is om de problemen op te lossen, waardoor we tot in de eeuwigheid met dezelfde discussies bezig zijn.
@Michiel. Wat bedoel je met " het is mijn (eerdere) verzoek om dit soort zaken in het openbaar te bespreken"
Ik vind het persoonlijk ook niet gepast om dit nu openbaar richting Sivan te doen via een topic, persoonlijk geeft me dat geen gevoel van respect richting Sivan.

Daarbij open je wel enorm veel topics waarbij je best wel punten aankaart welke beter zouden moeten kunnen maar veel van deze topics passen best wel onder 1 noemer en hadden dus in 1 topic geplaatst kunnen worden. Als voorbeeld nu de verschillende topics welke je opent omtrent de onjuiste aantallen OV-fietsen op diverse stations. Dit had natuurlijk allemaal bij elkaar in 1 topic gemeld kunnen worden en dat maakt dat er een ander beeld ontstaat dan dat er veel topics over hetzelfde gaan gestart door 1 persoon.

Daarnaast vraag ik me wel eens af waarom je soms heel erg lang blijft doorvragen (tot zeuren aan toe) over bepaalde zaken, het is simpelweg niet allemaal zo snel en makkelijk opgelost binnen een grote organisatie en soms worden er bewuste keuzes gemaakt door de NS waar niet iedereen blij mee is maar dat zal ook nooit lukken. Ook het door blijven gaan in de richting van moderators zou naar mijn idee wel wat minder mogen.

Door het openen van zoveel topics ben je gewoon heel nadrukkelijk aanwezig dit terwijl veel berichten in 1 topic dit beeld heel anders zou maken. En je punt maak je meestal al in je eerste post duidelijk en daar hoeven dan niet nog een x aantal posten achteraan met dezelfde inhoudt, dat versterkt het punt in mijn ogen totaal niet.
Reputatie 7
Badge +4
Het is not done om zaken die in privémails worden besproken, direct of indirect openbaar te maken. Dan breek je de code.

Betrokkenheid blijkt ook niet uit een stroom holle en doorzichtige vragen, waarbij veelal geen sprake is van een echte casus. Ze dienen geen redelijk doel en dragen nergens aan bij.

Ik vraag me af wat betrokken, positieve forumbijdragers zijn en het lijkt er op dat Michiel zichzelf daarmee ook bedoelt.
@Thom , welke privemails bedoel je ?
Reputatie 7
Badge +4
Michiel refereerde aan beperkingen die hem door de moderatoren waren opgelegd in een eerder topic.

Privémails gaan buiten het forum om en dat moet je zo houden, dat lijkt me duidelijk, zeker en ook als je het niet met de inhoud eens bent. Dat vecht je dan met de schrijver uit en niet op het forum om daar steun te krijgen of je gelijk te halen.
Ik sluit me aan bij Henk, de meeste topics gaan over zaken die gewoon moeten worden opgelost.

Gaat wel vaak over details en dat kan irritant overkomen, maar goed.
@Thom , waar kan ik de referentie waarnaar je verwijst vinden ? Of heb ik er overheen gelezen ?
Reputatie 7
Badge +4
Even de bijdragen van Michiel nagaan, ze staan gegroepeerd. Dan komt u het wel tegen. Ik denk dat het de meesten niet is ontgaan, maar we missen allemaal wel eens wat. 😉 De opening is trouwens ook al helder.
@Thom is het misschien mogelijk aan te geven hoe lang geleden het betreffende topic gepost is ? Ben nog maar sinds kort actief op dit forum.
Hallo allemaal! 😍

Beetje gezellig hier ?🍩🎂🍰

Ja koffie ☕ lekker 💋

Heb het gevoel dat de community een beetje last van 🤒 koorts heeft.

En dat het geen simpele verkoudheid 🤧 betreft.

Ooh 😱 Het is hier helemaal niet zo gezellig. 💔

Even kijken in mijn 🔮.....

🎶
Is het een idee om dit soort onzintopic(s) sneller te verwijderen, dit is nog erger dan Faceboek.
We kunnen ons serieus afvragen wat klanten van NS bij het lezen van dit soort off-topic berichten hier nu van vinden.
Het wordt mijns inziens de hoogste tijd dat het forum weer serieus wordt en weer een informatief podium wordt voor de reiziger, ipv een babbel- en hobbijforum voor een kleine vaste groep forumbewoners.
@klant-peter behoor niet tot een kleine vaste groep forumbewoners, maar denk wel dat dit soort discussies zinvol zijn en uiteindelijk het informatieve gehalte van het forum op een hoger niveau kunnen brengen. Zie het als een ontwikkelingsfase.
Hoi Michiel. Daar wil ik absoluut wel antwoord op geven.

Op deze Community is iedereen welkom, ook reizigers die niet tevreden zijn met de Community of met NS in zijn algemeenheid. Wij proberen iedereen een stem te geven, en volgens mij lukt ons dat aardig. Ik ben het absoluut met enkele leden hier eens dat je nuttige bijdragen hebt geleverd. Soms heb je als bedrijf juist een gebruiker nodig om te zien wat er beter kan. Laat ik dus voorop stellen dat ik geen moeite heb met je zoektocht naar verbetering an sich.

Zoals ik in een eerder topic aangaf, ben je erg actief als klant, en maak je regelmatig accounts aan. Dit zorgt voor extra werk bij onze kwaliteitafdeling. Dit is een gevolg van jouw zoektocht naar mogelijke onjuistheden. Een ander gevolg is dat moderators soms uren per dag kwijt zijn aan jouw topics met daarin hypothetische vragen. Dit gaat ten koste van topics met persoonlijke kwesties en/of acute vragen en problemen. Dat moet niet de bedoeling zijn. Ik merk dat de moderators de laatste tijd vooral bezig zijn met energie steken in discussies en kwesties die mogelijk niet eens aan de orde zijn. Ja, er zitten ongetwijfeld nuttige topics bij, maar de hoeveelheid extra onnodig werk dat het in zijn totaliteit met zich meebrengt, overschaduwt dat.

Ook doe je regelmatig suggesties en/of uitspraken die aanzetten tot het niet naleven van onze voorwaarden. Ook dat wil ik niet op deze Community.

Ik heb herhaaldelijk geprobeerd om via privecontact te kijken naar hoe we dit samen kunnen oplossen, maar daar ben je nooit op ingegaan. Dat vind ik jammer. Daarin ligt voor mij het verschil met andere kritische gebruikers: velen van hen staan wel open voor een passende samenwerking, zonder dat zij hun kritische blik daarvoor moeten opgeven.

Een waardevol lid van deze Community is in mijn ogen iemand die rekening houdt met andere leden, bezoekers en de moderators. Die hier is om anderen te helpen, of om NS te helpen een beter bedrijf te worden. En dat laatste kan absoluut door zaken aan het licht te brengen, maar gezien het feit dat je nooit ingaat op mijn vragen, en je soms zelfs aanzet tot mogelijke fraude, vind ik jou niet passen in dat plaatje.

Ik heb je graag op de Community, maar vraag je bij deze voor een laatste maal rekening te houden met de moderators en de andere leden. Dit op verzoek van beiden, maar ook vanuit mijzelf. Misschien kunnen we afspreken dat je, zoals Jba ook al voorstelt, je topics wat overzichtelijker houdt? Of dat je af en toe bij mij even checkt wat er mogelijk is.
Rust er op de moderatoren de verplichting om elke vraag te beantwoorden of is het meer de wil die niet geheel in balans is met het kunnen. Zouden de moderatoren kortom niet ad hoc kunnen aangeven dat bepaalde vragen buiten bijvoorbeeld hun competenties vallen en deze meteen parkeren.

Reageer