De zoekfunctie op het forum: wat vind jij? | NS Community

De zoekfunctie op het forum: wat vind jij?


Onlangs is de zoekfunctie op het forum verbeterd, en daar zijn wij best blij mee. Maar ik ben heel benieuwd wat jij van onze zoekknop vindt. Wat gaat goed, en wat kan volgens jou beter?

Ik hoor het heel graag van je!

11 reacties

Reputatie 7
Badge
Ik vind het eigenlijk wel goed zoals het nu is.
Misschien kun je aangeven wat er verbeterd is Sivan. Ik merk wel enige verschil, maar ik mis een overzicht van mogelijke opties als "" & + - OR.
Juist, daarom gebruik ik eigenlijk altijd Google, het kunnen gebruiken van bepaalde operators.
Reputatie 7
Badge +3
Wat voor mij beter kan is dat relevante nieuwe topics (nog meer) bovenaan komen te staat. Bij het zoeken op een bepaald zoekwoord vind ik vaak eerst oude topics van maanden geleden en pas verder naar onder komen recente topics.
Wanneer ik bv zoek op “Fietsenstalling Delft” dan staat bovenaan een topic uit oktober vorig jaar (laatste reactie ook oktober 2016), als 2e een topic van april dit jaar en dan pas een recente van 1 juni. Ook volgende resulaten staan qua datum door elkaar.
Ander voorbeeld, er loopt nu een topic over de toiletten op station Delft, maar wanneer je algemeen op “toilet” zoekt staat dit recente topic op plek 4 in de resultaten, daarboven staan oudere topics van december vorig jaar en mei en april dit jaar.

Ik heb het idee dat het al wel beter is, want in het verleden heb ik wel eens met zoeken op de 1e (en zelfs 2e) pagina alleen topics gevonden van 1 of 2 jaar geleden terwijl ik zeker wist dat er recenter iets over was
In eerste instantie mis ik een help-functie. Verder:
- Kan ik zoeken met AND/OR/NOT operatoren?
- Proximity search? (woorden op bepaalde afstand van elkaar)
- Zoeken met spelfouten of alternatieve spelling (b.v. "abonement" vs. "abonnement")
- Wildcards?
- Sortering op relevantie?
- Zoeken met frasen?, b.v. "rondje om de kerk"

M.b.t. zoeken met speciale tekens zit er trouwens een foutje in de website; als ik b.v. zoek op "abc" (inclusief dubbelquotes), dan laat de pagina zien dat ik gezocht heb op "abc".

Nog een foutje is het accentueren van gezochte termen in de zoekresultaten. Als je b.v. zoekt op een enkele 'v', dan is de eerste hit: "Beantwoord: Utrecht - Eindhoven v.v. elke 10-minuten, waarom?", maar de 'v' van Eindhoven wordt geaccentueerd i.p.v. de 'v' op basis waarvan de titel gevonden werd (in dit geval in 'v.v.').
Dank je wel voor die toevoeging, Nooduitgang. De verbeteringen zijn klein van aard en zijn vooral gericht op de volgorde van de resultaten.

Momo, ook jij bedankt. Ik zal eens vragen waar de prioritering op gebaseerd is. Fijn dat je wel wat verbetering ziet!
Martin: ook jij bedankt voor je uitgebreide feedback.
Reputatie 6
Badge
Wat ik wel goed vind, is dat als je op een woord zoekt, het woord in de resultaten gehighlight wordt.
Reputatie 6
Badge +2
Aanhalingstekens worden genegeerd, de volgorde van de zoekwoorden maakt niet uit.
Wat ik wel goed vind, is dat als je op een woord zoekt, het woord in de resultaten gehighlight wordt.
Het idee is heel goed, maar de uitwerking klopt niet helemaal. De software zou eigenlijk alle records die gepresenteerd worden even opnieuw moeten indexeren en per woord kijken of er match is met een van de opgegeven zoektermen.
Reputatie 2
Een schematisch kaartje, waar je op traject, kunt zoeken zou handig zijn. Gekoppeld aan de forumberichten en gesorteerd op datum.
Daarvoor kan het noodzakelijk zijn om de opzet van het forum te veranderen. Door bijvoorbeeld bij dienstregeling 2017 mensen een begin punt en eindpunt te laten ingegeven of reisroute. Net zoals bij de NS-reisplanner zelf. Dit maakt het rubriceren een stuk makkelijker en is ook fijner voor andere forumleden.
Reputatie 2
Binnen resultaten kunnen zoeken zou zeer handig zijn.

Reageer