Denk mee over het NS Serviceforum! | NS Community
Sticky

Denk mee over het NS Serviceforum!

  • 23 September 2016
  • 536 reacties
  • 12915 Bekeken

In augustus heeft het Serviceforum een mooie mijlpaal bereikt: 30.000 forumleden! Dat is heel gaaf, en het vormt voor mij ook een aanleiding om te vragen naar jullie mening. Wat vinden jullie nu eigenlijk van het forum?

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie goed vinden gaan, en wat volgens jullie nog beter kan. Omdat het topic Feedback over het forum inmiddels al een tijdje bestaat, begin ik hiermee een nieuw topic en daarmee een plek waar jullie je ideeën kunnen plaatsen. Ik zal op iedere suggestie reageren en kijken wat haalbaar en/of wenselijk is. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat dit Serviceforum een nog mooiere plek wordt!

Dit topic is overigens echt bedoeld voor ideeën met betrekking tot het forum zelf. Denk daarbij aan de indeling van categorieën, het versturen van privéberichten en het uiterlijk van het forum. Wil je iets kwijt over de organisatie (dienstverlening, producten), dan kun je terecht in een van de andere topics.

Ik hoor jullie graag!

536 reacties

Ach, ze zoeken tegenwoordig programmeurs in Madrid. Ze zullen wel van het weer genieten vanavond 🆒
Badge +3
De tellertjes lopen weer niet synchroon. Wederom zijn er weer meer reacties dan weergegeven bij recente topics.
Viel mij ook op vanavond (02-08-2017) dat er 0 reacties stond en dacht dat ik een zieltje van een reactie zou kunnen voorzien, terwijl er al meerdere antwoorden gegeven waren. :P

E-mail notificaties heb ik al lang geleden uit gezet (behalve privéberichten), maar als die tellers via een hosting partij (InSided?) gaan ook prima. Soit! http://www.encyclo.nl/begrip/soit
Badge +3
Nog een paar suggesties van mijn kant:

2. Een huishoudelijk dingetje. Ik zie vaker dat sommige topics in het verkeerde forum worden geplaatst. Zo staan er in het Dienstregeling 2017-forum diverse topics over extra treinen die beter bij Werkzaamheden en Acties thuishouren, enz.


Hetzelfde ja. Misschien een idee om elk nieuw topic centraal te laten plaatsen en (later) door een moderator in een subtopic? Kan je meteen spam er uit filteren door daar een paar keer per dag te kijken.

Of gebeurt dat inmiddels al met de knop 'Stel je vraag'? Eén enkele ingang dus, en -voor zover je bijdrage nuttig is- onderverdelen naar de bestaande categorieën. Hoef je de TS niet eens een melding over te sturen "ik heb je bericht verplaatst naar.." want de message ID van het topic komt toch wel uit waar diegene het eventueel later zoekt.

Heel klein beetje extra werk, maar gezien de geringe activiteit hier prima in te passen tussen alle (web)care werkzaamheden door.
Hoi Robert B en ook VIRM, alle nieuwe topics worden standaard door moderators gecheckt. Hierbij wordt er gekeken naar onder andere de titel van het topic, de tags en ook naar de categorie van het forum waaronder het topic gezet wordt. Vaak staat deze nog op 'Stel je vraag' tenzij de topicstarter al een subforum heeft gekozen. Als topics dus onder het verkeerde subforum wordt geplaatst dan is dit een (menselijke) fout van mij of een van mijn collega's door het topic of verkeerd te plaatsen of niet goed te checken wat de topicstarter heeft ingevuld bij het subforum. Ik denk persoonlijk dat het niet nodig is om alle topics standaard op "Stel je vraag" te laten zetten omdat je ook dan nog wel eens zult hebben dat een moderator het topic per ongeluk onder het verkeerde subforum plaatst.

We willen het forum natuurlijk zo netjes mogelijk houden en alle topics zo vindbaar mogelijk dus mocht je dit tegenkomen schroom dan niet om een van de moderators daar even een privébericht over te sturen met het concrete voorbeeld wat je bent tegengekomen 🙂
Bijlages verdwijnen bij editten nu niet meer helemaal uit het bericht, maar onderin verdwijnen ze nog wel: https://forum.ns.nl/overige-producten-6/klacht-over-niet-werkend-kaartje-38941/index2.html#post254385
Ha Henk. Ik ga de melding doorgeven, maar ontvang graag nog even wat meer info. Bedoel je dat je een post heb gemaakt met daarin bijlages, zowel in de tekst als bijgevoegd, en dat deze bijlagen na Editen alleen onderaan het bericht verdwijnen en niet als afbeelding zelf (dus in de tekst)?
In eerste instantie, als je een bericht bewerkte, viel de bijlage in de tekst én onderaan in het overzicht weg. Inmiddels blijft hij netjes in de tekst staan, maar valt nog steeds onderaan weg. Dat is lastig, want ik voeg wel eens plaatjes toe zonder ze in de tekst te verwerken, omdat het anders zo'n onoverzichtelijke bende wordt.
Helder. Ik heb hem doorgezet naar de beheerders van het platform.
Dankje, ik wacht in spanning af.
Ik weet niet of dit ook telt;
Heel graag op de mobiele versie je bericht achteraf kunnen editen en bijlage's toevoegen. Dit kan nu alleen op je telefoon via desktop modus, en op die S4A duurt dat nogal lang haha.

Verder vind ik alles netjes ingedeeld, het loopt lekker en heb het goed naar mijn zin!

S4A?
Deze feedback die ik hier heb geplaatst.

Hallo, ik kom pas kijken op dit forum. Ik zie dat dit topic een jaar geleden is gestart. Wil je reageren dan moet je helemaal naar het eind scrollen. Kan de volgorde niet anders, dus de nieuwste reacties boven.
...

Ik geloof niet dat een NS medewerker reactie heeft gegeven in dit topic op deze feedback.

Ik heb precies dezelfde feedback.
Mateloos irritant dat ik telkens weer bij een topic waar een nieuwe post is geplaatst weer helemaal naar beneden moet scrollen en weer op het laatste paginanummer moet klikken.
Hopelijk kan spoedig een functie gemaakt worden dat je net als op de overzichtspagina's zelf kunt "ascenden" en "descenden" nu dus binnen een topic op datum.

Hoe HOUDEN jullie HET VOL om te participeren in dit forum als je telkens weer moet scrollen en klikken voor de nieuwste reactie? Deze vraag zou ik mezelf eigenlijk ook moeten stellen...
Ik was eigenlijk van plan om mijn bijdrage te verwijderen en in het topic Denk mee over het NS Serviceforum! te plaatsen maar nu kopieer ik het daar wel heen. Want, je reageert super snel MvanGelder!

Dit was dusdanig aangepast dat je gelijk op de laatste pagina kwam bij het aanklikken van het topic maar dat is recentelijk teruggedraaid, een moderator zou navragen waarom maar sindsdien is het weer heel stil geworden.Oh, hier schiet ik dan weer van in de lach. Ik erger me er daarnaast ook aan. Bedankt voor uw bijdrage.
Als de technische kant van het forum ook even aan de orde mag komen:

1. Het aantal reacties en het aantal goede antwoorden kloppen al een tijdje niet meer. Bij mezelf zie ik een verschil van ongeveer 500 reacties die verdwenen zijn, alsmede 200 goede antwoorden. Het herstel hiervan mag wel wat meer prioriteit hebben.
...

Het verschil van 500 en 200, welke tellers vergelijkt u dan met elkaar, wat is de URI van deze tellers?
S4A?
Samsung Galaxy S4 Active, de eerste smartphone die binnen NS is gebruikt als diensttelefoon. Ik omschrijf hem ook wel als 'mijn stuk verdriet' 🆒
Misschien is het een idee om het forum wat meer te promoten, zoals op de reclameborden op de stations en op de schermen in de treinen. Dan zijn er meer mensen die het forum weten te vinden en zijn er ook meer vragen te beantwoorden. Persoonlijk zou ik dit erg leuk vinden, want op dit moment heb ik het erg druk en op de momenten dat ik op het forum kijk, zijn eigenlijk alle vragen al beantwoord. Dit is zeker ook positief, maar ik zou het leuk vinden als het forum meer gepromoot zou worden.
Mijn ervaring is dat het forum redelijk gepromoot wordt. Laatst zag ik het nog op een flyer op een station, het staat in (alle?) automatische e-mail antwoorden van NS en behoorlijk prominent tussen de contactmogelijkheden bij "klantenservice" op de website van NS.
De beheerder van het platform doet goede zaken, heel veel bedrijven zie je op de inSided software draaien. Ik sta nog steeds op de mailinglijst daar, belangrijk verkooppunt is de enorme kostenbesparing die het zou realiseren op je inbound klantenservice-kanalen.

"Another saves $4 million annually by making a community its No. 1 support channel." :8
Wat betreft dat scrollen naar de laatste pagina, ik heb favorites (klik) in m'n bookmarks staan en daar zit wel een knopje. Bij de recente topics vind ik het niet zo erg eigenlijk, want dan wil je toch de hele discussie even lezen om 'm te begrijpen. Een aparte knop ervoor kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik zou de functionaliteit niet helemaal vervangen willen zien.
@Sivan
Over het promoten gesproken: misschien is het leuk om weer een ontwerpwedstrijd te houde, net als een tijdje geleden bij de groene VIRM. In dit geval met het serviceforum als onderwerp. Zowel door de wedstrijd zelf als door de trein komen veel mensen in aanraking met het forum.
Ook voegt deze trein weer wat speciaals toe om te spotten!


Origineel idee
S4A?
Ik omschrijf hem ook wel als 'mijn stuk verdriet' 🆒

Ooooh haha, dit doet mij lachen 😃, is hij naar en/of traag?
Samsung Galaxy S4 Active, de eerste smartphone die binnen NS is gebruikt als diensttelefoon.
Diensttelefoon ook van conducteurs?
Want dit doet mij meteen denken aan die enge "railpocket" uit het jaar 1900, traag en ongemakkelijk lijkt mij, echt treurig dat conducteurs daar nog mee moeten werken.
.....

Diensttelefoon ook van conducteurs?
Want dit doet mij meteen denken aan die enge "railpocket" uit het jaar 1900, traag en ongemakkelijk lijkt mij, echt treurig dat conducteurs daar nog mee moeten werken.


Die S4 Active is inderdaad van het eerstelijns personeel (de mensen buiten), later ook de S5 en tegenwoordig S7's. Kantoorpersoneel is een mix van allerlei verschillende toestellen. Die S4A heeft inmiddels zijn beste tijd wel gehad, om het maar zo te zeggen. Al vind ik het wel een oerdegelijk ding.

De huidige RailPocket? Dat is de Nautiz X5, zo'n stuk antiek is dat nog niet eens. Maar die Windows Mobile 6.1-omgeving is gruwelijk, welk apparaat je ook pakt. Die oude HP iPaq's die NS had waren ook geen hoogtepunt.

Inmiddels is nagenoeg alle functionaliteit van de RailPocket in Android-apps gestopt, die intern gebruikt worden op de diensttelefoons. Dat werkt tegenwoordig net zo makkelijk, en met beheer via AirWatch ook prima te overzien. Personeel wat ook controle doet, heeft/krijgt de komende tijd er een rugged Android-apparaat bij waar de controle mee kan worden gedaan (want je hebt een 2D barcode-scanner nodig). Destijds was de keuze voor WM6.1 logisch, smartphone-systemen waren immers nog lang niet zo volwassen als nu en echte alternatieven waren er niet.

Ik kom ze nog een hoop tegen in allerlei verschillende branches, en heb ook nog verschillende modellen liggen om te kunnen testen. Vervanging van de huidige omgeving is vaak een enorm proces, kijk naar bijvoorbeeld de grote pakketbezorgers, het liefst de jongens die wereldwijd werken.
De beheerder van het platform doet goede zaken, heel veel bedrijven zie je op de inSided software draaien. Ik sta nog steeds op de mailinglijst daar, belangrijk verkooppunt is de enorme kostenbesparing die het zou realiseren op je inbound klantenservice-kanalen.

"Another saves $4 million annually by making a community its No. 1 support channel." :8

Ik begrijp er geen houtje van als dit een reactie ergens op is.

Als u dit wilde zeggen, heb ik niks gezegd.
Ik reageerde op het feit dat het forum als belangrijk klantenservice-kanaal wordt neergezet. Naarmate je hier langer actief bent, begrijp je mijn reactie wel 😉
Wat betreft dat scrollen naar de laatste pagina, ik heb favorites (klik) in m'n bookmarks staan en daar zit wel een knopje. Bij de recente topics vind ik het niet zo erg eigenlijk, want dan wil je toch de hele discussie even lezen om 'm te begrijpen. Een aparte knop ervoor kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik zou de functionaliteit niet helemaal vervangen willen zien.

Ik zou het ook niet vervangen willen zien, wel dat de gebruiker kan kiezen en dat het door middel van een cookie(?) wordt onthouden: ik heb nu de volgorde op ascending gezet, en als ik hem dan weer op descending zet dat het bij het bladeren door het topic wordt onthouden.

Bedankt trouwens voor de tip wat betreft favorieten, met het knopje bedoelt u de link "bekijk direct"?
Correct, bekijk direct idd.
..... Edit: ik vat dit waarschijnlijk verkeerd op. Wat bedoelt u?

Reageer