Dienstregeling Maastricht - Zutphen | NS Community
beantwoord

Dienstregeling Maastricht - Zutphen

  • 21 December 2021
  • 17 reacties
  • 416 Bekeken

Ik reis al jaren het traject Maastricht - Zutphen. Verbinding: Intercity Amsterdam, overstap Den Bosch, dan intercity Zwolle. De wachttijd in Den Bosch is 29 min. Het is frustrerend te weten dat de intercity Zwolle één minuut voordat de intercity Amsterdam binnenkomt in Den Bosch vertrekt. Dit zou beter moeten.

Wat is jullie mening?

icon

Beste antwoord door Anonymous 21 December 2021, 12:15

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6

Het zal wel te lastig zijn de aansluiting passend te maken. Maar 5 minuten wachten en 10 minuten langer rijden is volgens mij beter dan een half uur te staan blauwbekken. Zelfs als de treinen op jouw route een stuk langzamer zouden rijden zodat je niet zo lang hoeft te wachten blijft je totale reistijd gelijk. Maar het is kennelijk een probleem om zo te denken...

Ik reis al jaren het traject Maastricht - Zutphen. Verbinding: Intercity Amsterdam, overstap Den Bosch, dan intercity Zwolle. De wachttijd in Den Bosch is 29 min. Het is frustrerend te weten dat de intercity Zwolle één minuut voordat de intercity Amsterdam binnenkomt in Den Bosch vertrekt. Dit zou beter moeten.

Wat is jullie mening?

U kunt vanuit Zutphen in Den Bosch de aansluitende trein naar Heerlen nemen en hebt dan in Sittard weer direct aansluiting naar Maastricht, zie de reisplanner.  Omgekeerd hetzelfde.  Dus wat is nu precies het probleem? 

Als ik in de reisplanner kijk zijn er andere opties zonder die lange wachttijd in Den Bosch als je vanaf Maastricht naar Zutphen wilt reizen, alleen dan een stukje met Arriva en een extra overstap.

 

Helaas is het gewoon niet mogelijk om op alles maar een korte overstap mogelijk te maken en in dat soort gevallen wordt er gekeken naar de grotere reizigersstromen boven de kleinere reizigersstromen.

Reputatie 7

Ik reis al jaren het traject Maastricht - Zutphen. Verbinding: Intercity Amsterdam, overstap Den Bosch, dan intercity Zwolle. De wachttijd in Den Bosch is 29 min. Het is frustrerend te weten dat de intercity Zwolle één minuut voordat de intercity Amsterdam binnenkomt in Den Bosch vertrekt. Dit zou beter moeten.

Wat is jullie mening?

Je wilt graag zo min mogelijk overstappen. Dat begrijp ik want dat wil iedereen het liefst. Treinen net voor je neus weg zien rijden is gewoon vervelend. Helaas is de capaciteit van spoor en sommige stations niet toereikend voor het aantal treinen dat er rijdt, waardoor treinen niet kunnen wachten etcetera. Het zit allemaal zo vol en zo krap gepland. Maar zeker, erg frustrerend. Ik heb ook zo'n overstap (25 minuten) in een blijkbaar weinig gemaakte maar voor mij zeer regelmatige reis. Ik heb me er maar bij neergelegd. Gelukkig is er regelmatig 5 minuten vertraging waardoor ik nog precies de overstap kan halen op de Sprinter die al weg had moeten zijn en de reis opeens 25 minuten sneller wordt.

Reputatie 5

Wanneer de treinserie 2900 (Maastricht - Enkhuizen) rijdt in plaats van treinserie 800 (Maastricht - Alkmaar) - in de avonduren en in het weekend in de vroege ochtend -, is de overstap in Den Bosch maar 2 minuten en meestal nog mooi aan de overzijde van het perron ook. Volgens mij is er geen enkel beletsel om de 800 ten zuiden van Den Bosch in het pad van de 2900 te rijden, alleen is er dan geen strakke 10-minutendienst tussen Eindhoven en Utrecht maar wordt het 10/13/7. En dus kiest NS daar jammer genoeg niet voor.

Badge +3

De overstap op Den Bosch is/was in de avond (en weekend?) inderdaad maar 2 minuten en soms niet eens geldig als reisadvies want niet strikt cross-platform.

Dat ging dan over zoiets als dit (plus volgende reacties in dat inmiddels lange topic).

Maar (ook uit dat topic) voor vanuit Maastricht/Eindhoven naar Zwolle schijnt de optimale route dus via Utrecht te zijn? Dan heb je op Den Bosch weinig te zoeken qua overstap.

Geen idee waarom de Reisplanner dan wel een 29 minuten overstap geeft, tenzij dat advies gegeven wordt omdat het je een overstap scheelt (zoals op Eindhoven én Utrecht).

Reputatie 5

Psst Robert, het gaat om een reis naar Zutphen, niet Zwolle. ;) 

Wanneer de treinserie 2900 (Maastricht - Enkhuizen) rijdt in plaats van treinserie 800 (Maastricht - Alkmaar) - in de avonduren en in het weekend in de vroege ochtend -, is de overstap in Den Bosch maar 2 minuten en meestal nog mooi aan de overzijde van het perron ook. Volgens mij is er geen enkel beletsel om de 800 ten zuiden van Den Bosch in het pad van de 2900 te rijden, alleen is er dan geen strakke 10-minutendienst tussen Eindhoven en Utrecht maar wordt het 10/13/7. En dus kiest NS daar jammer genoeg niet voor.

Dat bezwaar is er wel want dan rijden de treinen naar Maastricht en Heerlen 5 minuten na elkaar enkel voor een overstap die behalve voor een handvol reizigers totaal niet relevant is. Volledig terecht dat NS daar niet aan begint.

Badge +3

Psst Robert, het gaat om een reis naar Zutphen, niet Zwolle. ;) 

Het ging om van Maastricht naar ergens voorbij Nijmegen, met overstap op Den Bosch omdat dat wellicht sneller is? Maar reizen naar Zwolle (en verder) vanuit het zuiden doe je maar via Utrecht?

Alweer een jaar verder dus nogmaals fijne kerst. :zzz:

Als per dienstregeling 2022 heel die overstap op Den Bosch niet meer bestaat (of getoond wordt als 29 minuten omdat het je toevallig een overstap scheelt)… dan is er serieus iets aan de hand.

Lees het andere topic, het is te simpel voor woorden. Zet de IC Zwolle op den Bosch op 3a en klaar.

Reputatie 5

Wanneer de treinserie 2900 (Maastricht - Enkhuizen) rijdt in plaats van treinserie 800 (Maastricht - Alkmaar) - in de avonduren en in het weekend in de vroege ochtend -, is de overstap in Den Bosch maar 2 minuten en meestal nog mooi aan de overzijde van het perron ook. Volgens mij is er geen enkel beletsel om de 800 ten zuiden van Den Bosch in het pad van de 2900 te rijden, alleen is er dan geen strakke 10-minutendienst tussen Eindhoven en Utrecht maar wordt het 10/13/7. En dus kiest NS daar jammer genoeg niet voor.

Dat bezwaar is er wel want dan rijden de treinen naar Maastricht en Heerlen 5 minuten na elkaar enkel voor een overstap die behalve voor een handvol reizigers totaal niet relevant is. Volledig terecht dat NS daar niet aan begint.

Nu rijden ze vanuit Den Bosch naar het zuiden 9 minuten achter elkaar. Dat zouden er dan 6 worden, als de trein naar Heerlen niet schuift. Maar misschien kan die ook nog wel een minuutje schuiven en dan zijn het er 7 of 8. Zo’n dramatisch verschil ten opzichte van de huidige situatie is dat nou ook weer niet.

Dat er twee treinen naar het zuiden rijden is ook maar voor een “handvol” reizigers relevant, zolang het geen mooie kwartierdienst is. Aansluitende bussen en treinen in het zuiden rijden vrijwel niet in frequenties die op beide treinen aansluiten, of die treinen nou in een 20/10-frequentie of een 25/5-frequentie rijden, dus veel reizigers hebben hoe dan ook maar écht iets aan een van beide.

Van de overstap in Den Bosch profiteren daarentegen ook veel reizigers tussen Eindhoven en Nijmegen, Arnhem e.v. die hun overstap in beide richtingen zien slinken van 8 naar 2 minuten. 6 minuten, 2 keer per dag, 5 dagen in de week is 60 minuten wachttijd per week bespaard door een forens Eindhoven-Nijmegen.

Om precies uit te rekenen wat voor wie het beste is, moeten we wat meer gegevens hebben, maar die redenering met een “handvol reizigers” uit de onderbuik kan echt beide kanten op.

Badge +3

Nu rijden ze vanuit Den Bosch naar het zuiden 9 minuten achter elkaar.

Oh, ik had het over Maastricht naar Zwolle (of verder) en niet over Heerlen/Sittard en mogelijk een Arriva-NS overstap.

@FransHec volgens mij ook niet, maar laat maar weten.

 

@umbusko 

Het gaat alleen om de reizigers uit Zutphen, Dieren en Arnhem die helemaal naar Maastricht moeten. Reizigers uit Zwolle en Deventer kunnen via Utrecht reizen, reizigers uit Nijmegen naar Maastricht gaan sowieso via Venlo (bijna 50 km korter). Voor wie uit Zutphen, Dieren en Arnhem naar Eindhoven, Weert, Roermond en Sittard wil is er de trein naar Heerlen. 

Aansluitingen van 2 minuten in Den Bosch is juist wat je niet wil. Die had je vroeger en die gingen in zeker 50% van de gevallen de mist in. Daar is jarenlang over geklaagd en de meeste forensen zijn juist blij dat de overstaptijd wat ruimer is geworden. 

Reputatie 7
Badge +1

Aansluitingen van 2 minuten in Den Bosch is juist wat je niet wil. Die had je vroeger en die gingen in zeker 50% van de gevallen de mist in. Daar is jarenlang over geklaagd en de meeste forensen zijn juist blij dat de overstaptijd wat ruimer is geworden. 

"vroeger” was in dit geval een beperkt aantal jaar. Voor ETMET (of nog iets eerder?) was deze overstap in Den Bosch ca. 25 minuten.

Reputatie 5

Het is ook niet zo dat die trein naar Heerlen verdwijnt. Je zult het toch met me eens zijn @Tamzin dat zowel een overstap van 2 als 8 minuten (of 10 of iets in die buurt) meer opties biedt dan alleen die van 8 minuten. Mis je de korte overstap, kun je terugvallen op de lange; haal je hem, dan win je 6 minuten. Andersom kun je op tijd vertrekken uit Eindhoven als je op tijd op het station aankomt, maar kun je ook nog de korte overstap proberen als dat de enige optie is die je in Eindhoven nog haalt. Als dat lukt win je netto een half uur.

Je aanname dat reizigers Nijmegen - Maastricht altijd met Arriva reizen is ook onjuist. Die 50 km doen er helemaal niet toe als je niet zelf het gaspedaal hoeft vast te houden. Wanneer beide opties mogelijk zijn, reis ik Maastricht → Nijmegen meestal met een overstap in Roermond (wel even opschieten, maar betrouwbaar), maar Nijmegen → Maastricht bij voorkeur met een overstap in Den Bosch. Dat is dan 1 minuut sneller, zonder omchecken, maar vooral: 2 minuten crossplatform in Den Bosch is in de praktijk betrouwbaarder dan 5 minuten in Roermond. Zeker in deze periode heeft de Maaslijn last van gladde sporen en het zou ook niet de eerste keer zijn dat ik 7 minuten sta te wachten in Tegelen op de kruising met een vertraagde goederentrein.

Je aanname dat reizigers Nijmegen - Maastricht altijd met Arriva reizen is ook onjuist. Die 50 km doen er helemaal niet toe als je niet zelf het gaspedaal hoeft vast te houden. 

De onwil van een deel van de Limburgers om via Venlo te reizen is geen argument om daarom maar de hele dienstregeling Utrecht-Eindhoven te verzieken. Wie met alle geweld vanuit Maastricht via Den Bosch wil reizen stapt maar in Sittard over, eigen keuze.

Reputatie 7

Reizen met Arriva over de Maaslijn is meestal geen pretje. Ben er afgelopen jaar een aantal keren mee gereisd; alle keren vertraging. Door de enkelsporigheid waarschijnlijk. Ik snap wel dat een deel van de Limburgers liever via Den Bosch reist, veel prettiger - ook reist een intercity van NS veel prettiger dan de Arrivatreinen. In normale tijden zijn die treinen vaak erg vol. Soms overvol, vooral door de grote aantallen studenten van /naar Nijmegen. Je zit beter in een intercity van NS ;-) 

Reputatie 5

Je aanname dat reizigers Nijmegen - Maastricht altijd met Arriva reizen is ook onjuist. Die 50 km doen er helemaal niet toe als je niet zelf het gaspedaal hoeft vast te houden. 

De onwil van een deel van de Limburgers om via Venlo te reizen is geen argument om daarom maar de hele dienstregeling Utrecht-Eindhoven te verzieken. Wie met alle geweld vanuit Maastricht via Den Bosch wil reizen stapt maar in Sittard over, eigen keuze.

Het heeft niks met onwil te maken, in meer dan de helft van de gevallen reis ik via Venlo. Het enige wat ik zeg is dat wanneer de aansluiting in Den Bosch geboden wordt, en beide verbindingen dus vrijwel even lang duren, de overstap richting Maastricht in Den Bosch betrouwbaarder is. Op de momenten dat de aansluiting er niet is duurt de reis, inclusief extra overstap in Sittard, 20 minuten langer en heeft het omreizen meestal niet mijn voorkeur.

Reageer