Feedback van status abonnement op je chipkaart is afwezig.

• 29 februari 2020
  • 15 reacties
  • 228 Bekeken

Vanochtend wilde ik inchecken met Weekend Dal Vrij en toen gaf de paal melding dat ik NS Op Rekening rijd, dus ik dacht dat ik voor voltarief zou gaan rijden ipv gratis. Ik had geen zin in een rekening van 54Euro maar ben niet gegaan. Ook bij NSGeleAutomaat kun je niet zien dat je het produktE DalWeeekendVrij actief is. Die chipkaart is al zo onduidelijk vgl met een kaartje.

Het is allemaal knap onduidelijk en ben de Kruidvat kaartjes extra gaan waarderen. Heellij khelder.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Reizen op rekening wordt vermeld als u een Flexabonnement heeft. Die vermelding is er bij alle Flexabonnementen. Op zaterdag en zondag is de rekening van uw reis nul centen, althans als u Weekendvrij of Dalvrij heeft. Het is niet helder welk abonnement u bezit. Er zijn ook abonnementen waarmee u korting heeft in het weekend. Mogelijk bedoelt u dat.

U kunt niet meer op het automaat zien welk abonnement op uw kaart staat als u met Flex reist. Het wordt niet meer op de kaart opgeslagen. Als u in- of uitcheckt ontstaat er een contact met een computer die inleest welk abonnement u heeft en wat u nog later moet betalen zo nodig.

U krijgt alleen een rekening van het reizen als er aan uw reis kosten zijn verbonden. Het is even wennen maar het is al snel veel makkelijker.

Reputatie 7
Badge +3

Bij gebruik van NS Flex is inderdaad bij inchecken bij de paal of poortje iet te zien welk abonnement iemand heeft omdat dat abonnement niet daadwerkelijk op de kaart staat. Op de kaart staat alleen NS Flex - reizen op rekening. Wel staat bij inloggen in MijnNS of en welk abonnement er actief is binnen dat NS Flex.

Ik zou gratis moeten kunnen reizen, maar dat gaf die paal niet aan, alleen dat ik op rekening rijd. Dat moet die paal toch weten ? Kan ik nog terug naar mijn oude abonnement van 1997 met 40% korting ? Geen idee hoe dat toen hette, maar dat was het enige abonnement, en wel zo duidelijk. Ik had toen bijna altijd korting, dus dat kan niet mis gaan. Dat NSFlex is me iets te Flex en het verteld ook niet hoe ik nu zit.

Vanavond stond dat er idd, maar bij OVChip en op de gele kaartautomaat stond niets..(MijnNS of en welk abonnement er actief) ik vind het knap onduidelijk. Volgens mij gaf de app het toen ook niet weer maar goed, Voor neits om 05:00 opgestaan.

Reputatie 7
Badge +4

U reist in uw geval gratis, als u het goede abonnement heeft, ook al staat er reizen op rekening. De rekening is alleen nul centen. Dus gratis.

Ik reis bijna altijd gratis met mijn abonnement. Dat laatste moeten we wel betalen.

Reputatie 5
Badge

Het is allemaal knap onduidelijk en ben de Kruidvat kaartjes extra gaan waarderen. Heellij khelder.

Nou dat valt ook wel weer mee hoe helder het is. Er zijn de afgelopen dagen/weken al heel wat vragen geweest op deze Community of je ook mag doorreizen als je voor de spits ingestapt bent. Het antwoord is trouwens nee en er wordt ook niet ingecheckt met een E-ticket.

Bovendien zijn de oude Kruidvat Dagkaarten nu veranderd in Dagretours en de prijzen zijn niet bepaald omlaag gegaan. 

Nou dat valt ook wel weer mee hoe helder het is. Er zijn de afgelopen dagen/weken al heel wat vragen geweest op deze Community of je ook mag doorreizen als je voor de spits ingestapt bent. Het antwoord is trouwens nee en er wordt ook niet ingecheckt met een E-ticket.

Bovendien zijn de oude Kruidvat Dagkaarten nu veranderd in Dagretours en de prijzen zijn niet bepaald omlaag gegaan. 

Heh, dat zijn precies de redenen waarom ik dacht dat NSFlex handig was.

Maar nu ben ik bijv oorbaat al 360euro kwijt en zoveel gaf ik vast niet uit aan al die kaartjes. Maar ik reis bijna uitsluitend in het weekend.

Reputatie 7
Badge +3

Als u NS Flex Weekend Vrij heeft reist u inderdaad zonder kosten in het weekend. De rekening voor dat reizen op rekening is dan €0,00.  Reist u met hetzelfde abonnement op weekdagen dan worden uiteraard wel kosten berekend, dat kan vol tarief zijn of met 40% korting wanneer u ook de optie tot korting in de daluren er bij heeft gekozen. Voor die kosten ontvangt u dan maandelijks een rekening ipv dat het bedrag van het saldo van OV-chipkaart gaat. Die rekening wordt dan via automatische incasso afgeschreven.

Reputatie 5
Badge

Dat NSFlex is me iets te Flex en het verteld ook niet hoe ik nu zit.

Dat komt omdat de poortjes en paaltjes niet continu in verbinding staan met de backoffice. Je moet daarom ook Flex op de OV-Chipkaart zetten als het op een bestaande kaart wordt gezet. Op de kaart staat dan het product Reizen op rekening welk abonnement je precies hebt maakt dat paaltje of poortje niet uit en weet hij ook niet. 

Reputatie 7
Badge +4

Als u Weekendvrij heeft, bent u 31 euro per maand kwijt en dat moet u van te voren inderdaad betalen. als u daarmee altijd in het weekend reist, is uw rekening nul. Het is me niet helder waarvoor u dit bedrag betaalt.

Reputatie 5
Badge

Als u bijna €360 kwijt bent en bijna uitsluitend in het weekend reist heeft u waarschijnlijk het verkeerde abonnement gekozen. Tenzij u het hier heeft over de kosten per jaar. 

Reputatie 7
Badge +3

Als die €360 de kosten per jaar zijn komt het wel aardig uit aangezien Weekend Vrij €31 per maand is. Maar met NS Flex is er de mogelijkheid om het abonnement tijdelijk stop te zetten (wijzigen naar Flex zonder abonnement) wanneer u weer dat u 1 of meerdere maanden niet gaat reizen met de trein. Elke maand dat u dan geen Weekend Vrij abonnement heeft betaalt u die €31 niet en wordt het totaal bedrag per jaar lager. 

Badge +3

En als je terug wilt naar het oude abonnement (40% korting) dan zet je via Mijn NS je Flex Weekend Vrij gewoon om naar Dal Voordeel. Dat kost dan €5 per maand, in plaats van de €30+ die je nu betaalt.

Zolang je Flex niet helemaal opzegt en van je kaart verwijdert zullen poortjes en paaltjes inderdaad gewoon Reizen op Rekening aangeven, die weten niet welk Flex abonnement daar op de achtergrond aan gekoppeld is en reageren alleen op wat er op de kaart zelf staat.

Zouden ze dat wel doen, dan zou dat het inchecken behoorlijk vertragen (momentje, uw gegevens worden opgehaald...). Bovendien zijn bij het uitchecken de kosten van je reis nog niet bekend, in tegenstelling tot bij reizen op saldo. De kosten zie je na een dag of twee (bij andere vervoerders soms wat langer) in je Reishistorie in Mijn NS, en natuurlijk op je maandelijkse factuur.

De gele oplaad/servicepunten (zoals in supermarkten e.d.) en OV-chip weten inderdaad ook niet welk Flex abonnement je hebt. Kaartautomaten van de NS wellicht wel, maar dat weet ik niet zeker. Bij Flex gaat alles via Mijn NS, dus ook wisselen van abonnement. Dat hoef je dan niet op te halen bij een automaat, zoals vroeger.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou gratis moeten kunnen reizen, maar dat gaf die paal niet aan, alleen dat ik op rekening rijd. Dat moet die paal toch weten ? Kan ik nog terug naar mijn oude abonnement van 1997 met 40% korting ? Geen idee hoe dat toen hette, maar dat was het enige abonnement, en wel zo duidelijk. Ik had toen bijna altijd korting, dus dat kan niet mis gaan. Dat NSFlex is me iets te Flex en het verteld ook niet hoe ik nu zit.

Vanavond stond dat er idd, maar bij OVChip en op de gele kaartautomaat stond niets..(MijnNS of en welk abonnement er actief) ik vind het knap onduidelijk. Volgens mij gaf de app het toen ook niet weer maar goed, Voor neits om 05:00 opgestaan.

Dat oude abonnement van 1997 het Voordeelurenabonnement wordt sinds 2011 niet meer verkocht. Daarvoor is nu het DalVoordeel- abonnement gekomen. Dat kost nu €56 voor dit jaar en je krijgt daarvoor 40% voordeel in het weekend en van maandag tot vrijdag bij inchecken tussen 9-16 uur en 18.30-6.30 uur. U reist daarbij op saldo.

Er is ook een flex dal-voordeel voor €5 per maand met dezelfde korting in de zelfde tijd als bovenstaande DalVoordeel.  U reist echter bij flex op rekening in alle OV. De korting geldt alleen voor de trein. U kunt bij  flex uw abonnement na een maand wijzigen in 1 van de andere flex- abonnementen. Tussen elke wijziging moet minimaal 1 maand zitten.

Hallo andreh, welkom op de NS Community. 

Jammer dat je hierdoor nu niet hebt gereisd. Zoals al is gezegd zie je met NS Flex altijd dat je reist op rekening bij het inchecken. Achteraf wordt automatisch gekeken welk abonnement je had of je kosten maakt of niet. Als jij NS Flex Weekend Vrij hebt dan reis je dus wel gratis in het weekend en staat er ‘Reizen op Rekening’ bij het inchecken.

Reputatie 3

Reis elke weekend en klopt precies wat er staat.

En wordt niks rekening gebracht.

Weekend vrij geld vanaf vrijdag 18.30 tot maandagochtend 04.00.

In alle treinen in Nederland behalve de thayls en Eurostar.

Ice amsterdam - Utrecht - Arnhem mag ook gratis.

Je moet alleen bij de icd Rotterdam - Schiphol toeslag betalen.

En mag zelfs naar aachen hbf toe gratis met Arriva.

Reageer