Geen controle in de trein tijdens corona

• 26 juli 2020
  • 8 reacties
  • 329 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Goedemorgen,

Ik reis misschien iets te vaak met de trein dan nodig is. En ja daarmee ben ik niet verstandig bezig vanwege het coronavirus. Ik probeer alles zo veel mogelijk met de fiets te doen, maar toch lukt dit soms niet. Ik wil toch graag mijn vriend zien en heb geprobeerd mijn moeder te bezoeken, voordat ze een jaar weg gaat.

Wat mij opvalt is dat ik niet gecontroleerd word. Zeker sinds 1 juni zie ik hier geen verandering in, terwijl er toen weer gecontroleerd zou worden. En dat wanneer er conducteurs rondlopen (lopen en mij dus niet controleren) ze vaak niets zeggen van de laksheid van mensen. 

En die laksheid vind ik verbazingwekkend. Ik irriteer me aan de mensen die in de vierzitjes zitten met z'n vieren, die hun mondkapje niet goed op hebben of zelfs nog erger... geen mondkapje dragen. Die mensen eten of ze willen gewoon geen mondkapje dragen. Het is niet alleen voor jouw veiligheid, maar ook voor die van een ander. Ik ben niet verlegen en zeg daar wat van. Maar ik word nogal verdrietig van alle gemene en onaardige reacties van medereizigers als ik vriendelijk vraag om er op te letten. En dan denk ik : waarom doet de conducteur hier niets aan? 

Misschien ben ik de enige die dit zo ervaart. Toch vraag ik me af of anderen dit ook zien. En vooral, wat doen jullie? Want ik vind een bord voor je kop hebben onacceptabel.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Misschien ben ik de enige die dit zo ervaart. Toch vraag ik me af of anderen dit ook zien. En vooral, wat doen jullie? Want ik vind een bord voor je kop hebben onacceptabel.

De enige? Het regent klachten hierover.

Wat vervelend @Fee dat je dit zo ervaren hebt. Iets opmerken richting medereizigers is vaak niet verstandig, juist de reizigers welke zich niet aan de regels houden willen ook niet aangesproken worden. Denk hierbij altijd goed aan je eigen veiligheid.

Zie ook:

WhatsApp/sms-alert onveilige situaties

Reizigers kunnen een WhatsApp of sms bericht sturen naar nummer 06 13 18 13 18, om overlast of onveilige situaties in de trein of op het station te melden. De reiziger komt hiermee direct in contact met de Meldkamer van NS.

Badge +3

En de (standaard?) reactie van de meldkamer kennen we, die doen dus helemaal niets met dat soort meldingen en zeggen dat je zelf maar moet aanspreken of een HC moet opzoeken.

En mocht zo’n melding al bij een HC terecht komen dan is het ook nog maar de vraag of die langs komt. Erg jammer.

Begint te lijken op het 1e klas scheefreizen, waarvan algemeen bekend was/is dat controle geen ernstige gevolgen had (wegsturen naar 2e klas) en handhaving met boetes al helemaal zeldzaam was. Bij Flex kan dat natuurlijk deels (en erg snel) opgevangen worden door correctietarieven, maar dan moet er wel eerst controle zijn.

En de (standaard?) reactie van de meldkamer kennen we, die doen dus helemaal niets met dat soort meldingen en zeggen dat je zelf maar moet aanspreken of een HC moet opzoeken.

En mocht zo’n melding al bij een HC terecht komen dan is het ook nog maar de vraag of die langs komt. Erg jammer.

Dus één (1) keer zo'n berichtje op je Twitter houd direct in dat dit zo gaat bij alle meldingen. Per dag zijn er honderden positief verlopende contacten via de meldkamer, opvallend genoeg lezen we daar nooit iets over. Probeer het vanachter je beeldscherm wat positiever te bekijken @Robert B of zoek de praktijk op.

Reputatie 2

Ik irriteer me aan de mensen die in de vierzitjes zitten met z'n vieren,

Sinds 1 juli mogen alle zitplaatsen weer gebruikt worden. Daarvoor in de plaats zijn de mondkapjes nu ook verplicht gesteld in het OV. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik irriteer me aan de mensen die in de vierzitjes zitten met z'n vieren,

Sinds 1 juli mogen alle zitplaatsen weer gebruikt worden. Daarvoor in de plaats zijn de mondkapjes nu ook verplicht gesteld in het OV. 

@Fee Geeft aan dat zij zich irriteert aan mensen die in een 4-zitje met een mondkapje half of helemaal niet op zitten.

@dorae_mon Goed lezen dus en niet halve zinnen citeren.

Reputatie 7
Badge +3

Nee MoDe, dat kun je niet zo stellen. Het zou kúnnen dat Fee het zo bedoelt, maar het kan ook net zo goed een opsomming zijn: mensen die in de vierzitjes zitten met z'n vieren, mensen die hun mondkapje niet goed op hebben, mensen die geen mondkapje dragen. Niet gelijk zo met het vingertje.

Reputatie 2

Nee MoDe, dat kun je niet zo stellen. Het zou kúnnen dat Fee het zo bedoelt, maar het kan ook net zo goed een opsomming zijn: mensen die in de vierzitjes zitten met z'n vieren, mensen die hun mondkapje niet goed op hebben, mensen die geen mondkapje dragen. Niet gelijk zo met het vingertje.

Ja, zo lees ik het ook. Het is een opsomming: ‘Ik irriteer me aan mensen die 1, die 2 of nog erger... 3 (doen)”. En bovendien, als fee zich alleen ergert aan mensen zonder mondkapjes, dan zou die informatie dat ze in vierzitjes zitten irrelevant zijn.

Reageer