Inloggen met firefox en trackerblocks lukt niet meer na de update. Ik stop er mee, tot het is opgelost.

  • 19 april 2018
  • 32 reacties
  • 1350 Bekeken

Reputatie 7
Badge
Niet tot mijn verrassing na alle pricacy-aantastende-problemen met NS is inloggen op de 2.0 versie van het NS forum met de browser Firefox (en ingeschakelde Ghostery, Ublock en Adblock) niet meer mogelijk. En dat 5 weken voor de AVG privacywet in werking treedt!

Ik ga geen tijd steken in uitzoeken waarom, want NS heeft de site-software gewijzigd:
uBlock Origin 1.15.24 vindt
ns.nl
d1l3dvtwmus0pt.cloudfront.net
d1wa7pheydjpcp.cloudfront.net
d3sqgatkvwqm8i.cloudfront.net
google-analytics.com
newrelic.com
r42tag.com
svtrd.com
Ghostery vindt:
Relay42. Deze tracker haalt uit mijn computer de door mij gebruikte browser(s), besturingsprogramma, taal, en andere instellingen.

Dat betekent dat ik niet meer bijdraag aan het forum, want mijn privacy-policy is dat ik niet - zoals nu - Edge in de lokale bibliotheek blijf gebruiken.
Mocht NS de aftapzooi weghalen, dan zien jullie me weer terug. Bye Bye.

32 reacties

Reputatie 7
Ik had er net ook last van. Even cookies en internetgegevens verwijderd en nu doet het forum het prima - ook met alle adblockers etc. die ik heb aanstaan. Probeer dat eerst even 😉
Reputatie 6
Badge +1
Ik had er net ook last van. Even cookies en internetgegevens verwijderd en nu doet het forum het prima - ook met alle adblockers etc. die ik heb aanstaan. Probeer dat eerst even ;)

Bedankt voor de tip Slidestops! Cookies verwijderen werkte in alle browsers.
Reputatie 7
Badge
@ Slidestops
Thx. De browser schoont dat elke keer bij opstarten op. Dus daar ligt het niet aan. Ik wacht wel af of er iemand kan aangeven wat er precies gewijzigd is. Ik ga terug naar mijn werk, want zo gezellig is de bieb niet 😞
Hier hetzelfde probleem, inmiddels na tip Slidestops verholpen. Misschien even kijken of dit meteen getoond kan worden dat voor een goede werking de cookies verwijdert moeten worden..

Keep up the good spirit.

Tja, krijg ik als ik de reactie wil plaatsen een CSRF invalid token melding :(

Zo na 5 pogingen gelukt een reactie te plaatsen.
Alvast bedankt voor de eerste feedback! Ik wil jullie wel vragen om feedback mogelijk in dit topic te plaatsen, zodat we alle feedback mooi bij elkaar houden!

@klant_Jac de details hiervan gaan mij een beetje boven de pet, dus ik durf er weinig over te zeggen. Ik heb je bericht in ieder geval wel doorgespeeld.
Inloggen lukt hier nog wel, reageren daarna niet: "The CSRF token is invalid. Please try to resubmit the form.".
Reputatie 7
Badge +3
Ik zit nu op werk en inloggen met Chrome lukt niet, wel IE.
Krijg geen melding, maar er gebeurt gewoon niets.
Nadat ik de cookies verwijdert heb en de computer ook maar eens opnieuw opgestart heb lukt het inmiddels wel, met de genoemde blockers aan. En inmiddels geen foutmeldingen meer.
Reputatie 7
Badge
Met Firefox en de adware, malware en tracker blockers kan ik met de laptop niet meer inloggen. Ook niet na cookies wissen en schoon opstarten. Zonder inloggen laad de nieuwe forum site heeeeeeel erg traag. Dus dat is einde verhaal.

Henk_NL is ook nog aan het klooien met chromium dus wie weet.

Op een Android 6 tablet met Dolphyn Zero als browser verbreekt de forum site bij het inloggen eerst de verbinding, en na 2e poging logt ie me in. Alleen zodra ik overschakel gooit de forum site me er weer uit.
Met Ghostery lukt het wel. Met Chrome loopt ie vast.

Kan Inside wat inside info geven over de nieuwe trackers?
Correct Jac, ik ben beperkt tot Safari op m'n Mac thuis. Chrome/Chromium/Firefox geven allemaal problemen, zowel op de Mac als op m'n laptopje (Ubuntu 16.04 LTS). Overigens lijkt het gros van die problemen inderdaad te komen door tools die rotzooi filteren. In mijn geval filter ik nog niet eens zo agressief met enkel AdBlock + Disconnect.

Zat nog even aan wat ad-filtering in m'n DNS-server te denken, ook vanaf NS-KA VPN-tunnel ik eigenlijk altijd naar mezelf namelijk, maar dat is het ook niet.

Als die rotzooi inderdaad mandatory is, dan is het ook voor mij exit forum. Goeie herinnering dat ik Google Analytics ook van Ovtijden zou halen. Op korte termijn maar eens regelen.
Badge +3
Ik denk dat Jac het moet zoeken in die Ghostery, want met uBlock Origin 1.15.24 heb ik in Chrome (Windows) en Firefox (Ubuntu) geen enkel probleem gehad, behalve eenmalig opnieuw inloggen natuurlijk.

Maar goed, via https://www.whatismybrowser.com zie je inderdaad wat scripts zoal uit je apparaat kunnen vissen, voor zover het al klopt. Voor de HTTP headers (zoals je taal en zo zie http://xhaus.com/headers Weinig schokkends en geen persoonlijke info. Alleen leuk voor de stats dus.

Reputatie 7
Badge +3
Ik zit nu op werk en inloggen met Chrome lukt niet, wel IE.
Krijg geen melding, maar er gebeurt gewoon niets.

Ik ben intussen thuis (eindelijk zou ik zeggen na maar weer eens een brandmelding op Delft en dan maar de tram genomen). en nu kan ik wel met Chrome inloggen met de werklaptop. Thuis PC had 2 pogingen nodig maar logt nu ook in.
IPvFoo geeft een beetje een overzichtelijke indruk van waar allemaal requests heen gaan. Brrrrrr, en niet alleen vanwege zo weinig IPv6 :(

Reputatie 7
Badge
Ghostery blokkeert het gehengel van Relay42 in mijn PC, en dat sta ik niet oogluikend toe. Het zijn ook niet de filtertools die problemen geven, want die doen wat ze moeten doen, maar de forum site kan niet overweg met onbeantwoorde tracker requests. Daarom vertraagt het zo, loopt de site vast, en/of verbreekt ie spontaan. Net een verwend kind dat zijn zin niet krijgt 😛

Skype had dat gedrag ook als je op een locatie request een fictieve locatie terugstuurde. Nu slikt de app t gewoon. Simpel de developers opvoeden!
Niet zo flauw doen Jac, anders wordt Ron boos :(

@Robert B

Kijk voor de grap eens naar wat ze binnenharken via crap als ip-api.com. Voor het gemak pakken ze ook nog even dingen als je DNS-server e.d. mee. Geinig trouwens dat 'ie bij mij MTU 1460 aangeeft, lol.
Reputatie 7
Badge
Ik heb nuttiger dingen te doen dan Ron opvoeden :P

Merk zojuist dat Dolphyn Zero weigert foto's te uploaden in het scherm. Krijg het vermoeden dat Ron denkt dat ik aka Patricia Paay ben, en mijn watervalfoto's wil gebruiken voor zijn customer experience
Badge +3
@Robert B




Kijk voor de grap eens naar wat ze binnenharken via crap als ip-api.com. Voor het gemak pakken ze ook nog even dingen als je DNS-server e.d. mee. Geinig trouwens dat 'ie bij mij MTU 1460 aangeeft, lol. Ga toch echt met 1500 de interwebz op.

Ja, maar dat soort dingen blockt uBlock wel. En voor de rest zei ik al "wat er van klopt" want ik zit niet op Windows Server 2008 maar Windows 7 64 bit.
Met user-agent switcher kan ik Chrome/Firefox zich laten voordoen als elke willekeurige browser dus als een website zo nodig IE/Edge wil ... prima, doen we dat toch!

Dat laatste wel een probleem met ActiveX plugins maar die kan ik in Ubutu ook gewoon gebruiken in Firefox, net als Flash/Shockwave (was jarenlang nodig voor Ziggo Horizon TV) 😆
Reputatie 7
Badge
5 weeks 2 go
https://www.bd.nl/tilburg/haal-facebook-knoppen-van-website-gemeente-tilburg~a83177b1/
Reputatie 7
Badge
Tja. Het schiet niet op. Van Stijn NS hoor ik niets terug of/hoe Inside de inlogproblemen gaat oplossen.

Vanwege de verborgen trackers in de website van de NS community (aka forum) kan ik met de laptop/pc niet meer inloggen op het forum, zonder dat mijn doopzeel wordt gekopieerd. Mijn browser blokkeert die infiltratiepogingen keurig, maar kennelijk kan de NS website niet (meer) overweg met browsers die de stiekeme trackers blokkeren. Helaas voor NS, maar ik ga mijn privacy policy niet aanpassen. Zeker niet nu de Algemene Verordening Gegevensbescherming over een maand in werking treedt.

Op mijn Asus tablet lopen de browsers Ghostery en Brave ook vast. Andere forumdeelnemers rapporteren problemen met Chrome en Adblock. Kortom, NS mag stellen wat ze wil, maar de nieuwe websiteversie is niet open en klantvriendelijk voor reizigers die secuur omgaan met hun privacy.

Ieder beslist voor zichzelf, maar ik voel me niet welkom in een NS community die voorzien is van een soort candid camera’s om mijn privéleven op internet te observeren. Dat gaat NS niks aan, en heeft ook niets te maken met “service verlenen” of met “reiziger ontmoet/helpt reiziger”.

Daarbij komt dat ik me ook geen gratis NS-werknemer voel, sinds NS het service forum als een “revenue driver” ziet: https://www.slideshare.net/inSided/inspired-event-2017-ns-dutch-railways-from-service-forum-to-revenue-driver-82989775 . Immers, NS laat mij ook niet gratis reizen.

Het forum is stroperig traag geworden maar met Ad-blockers wel anoniem te lezen, en als ik dringend zou willen reageren zoek ik de bieb computer op om dit Big Brother house te betreden.

Gelukkig zijn er zoveel leuke dingen in de wereld, en heb ik meer vrienden dan het handjevol vaste forumdeelnemers. Boys & Girls, het ga jullie goed in de digitale darkroom van NS 😛
Ik snap dat je er zo over denkt, klant_Jac. We pakken dit echter zeker serieus op, ik heb simpelweg nog geen reactie gekregen op mijn melding. Het ziet er naar uit dat ik dat ook niet krijg voor maandag. Voor nu zal ik dit topic in mijn beheer houden, zodra ik meer informatie heb over hoe dit wordt opgelost zal ik dat hier laten weten.
Badge +3
@Robert B

Kijk voor de grap eens naar wat ze binnenharken via crap als ip-api.com. Voor het gemak pakken ze ook nog even dingen als je DNS-server e.d. mee. Geinig trouwens dat 'ie bij mij MTU 1460 aangeeft, lol.

Ik gebruik tegenwoordig DNSCrypt op de Mac. Geen idee hoe het allemaal werkt maar het schijnt te helpen.
https://www.opendns.com/about/innovations/dnscrypt/
Iets vergelijkbaars doe ik inderdaad in een eenvoudig DNS'servertje hier. Daardoor hangt ook al die andere rotzooi (telefoon/tablet/Chromecast et cetera) er automatisch achter. Eigenlijk nooit problemen mee, al is het voor dit forum ook geen issue, want dan was forummen vanuit Safari ook niet mogelijk geweest. Probleem is inderdaad het blokkeren van een aantal andere trackers.
Update: Voor zover ik heb begrepen aan de hand van reacties in dit topic zou het verwijderen van cookies en/of cache het probleem op moeten lossen. Is dat ook voor jou het geval geweest, klant_Jac? Onze support medewerkers blijken dit probleem namelijk niet te kunnen reproduceren. In hoeverre er dingen veranderd zijn qua cookies met de overgang naar het nieuwe platform zijn we nog aan het onderzoeken, maar wat ik ervan heb begrepen lijkt dat tot dusver niet het geval te zijn.
Reputatie 7
Badge
@Stijn NS
Cookies en cache worden na afsluiten van de browser automatisch gewist. Na de tip van Slidestops heb ik het handmatig gedaan, maar geen effect. Ik blijf dus op non actief.

Kan NS dat zestal stiekeme trackers verwijderen bij het forum? Waarom moet NS de forumklanten meer privacy ontnemen dan de zoekers van een reisadvies? De NS website heeft er 2, waaronder de vermaledijde Relay 42 patroonherkenner. Mijn bank en ProRail hebben slechts 1 statistische cookie... Daarbij komt nog het discutabele Facebook-inloggen.
Dus NS... waarom kan - mede gezien AVG 25 mei a.s. - dit privacygegraai niet ophouden?

PS. Overigens is de forumsite stroperig traag in de bieb... en daar gebruiken ze Edge zonder adblock, op glasvezel.

Reageer