Integratie HSL in hoofdrailnet

  • 23 november 2019
  • 38 reacties
  • 602 Bekeken

Reputatie 2

Minister Melanie Schultz van Verkeer en Waterstaat (nu Infrastructuur en Waterstaat) bepaalde in de nieuwe concessie 2015 - 2025 dat de HSL in het hoofdrailnet geïntegreerd zou maken. 

High Speed Alliance (NS & KLM) was opgeheven. NS had niet direct geschikte treinen voor HSL en klassieke spoorlijnen. Traxx + ICR was meer ter overbrugging van de Fyra. Maar dat werd een flop.

NS deed in 2014 een Europese aanbesteding die te vinden was op Tenderned. In juni 2016 werd Alstom geselecteerd als leverancier van de nieuwste HSL IC. Vanaf begin 2019 zijn er testritten. De verwachting is dat de ICNG in december 2019 overgebracht wordt naar Nederland. En dat ergens in 2021 de eerste ICNG in reguliere dienstregeling gaat rijden. En daarna gefaseerd de Traxx + ICR gaat vervangen tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam (4 keer p/u), Den Haag - Eindhoven (2 keer p/u) en Brussel - Rotterdam (16 keer per dag) - Amsterdam (12 keer per dag)/Den Haag (4 keer per dag).

Vanaf 2023 komt daar een nieuwe Intercity Direct verbinding bij:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/215945/Vanaf-2023-rijdt-er-een-snelle-intercity-tussen-Groningen-en-Breda

Den Haag - Eindhoven was de eerste verbinding waar de HSL geintegreerd werd in de HSL. Waardoor er 9 minuten tijdswinst was t.o.v. de oude route via Dordrecht. Dordrecht is door de HSL de directe IC verbinding naar Eindhoven/Venlo kwijtgeraakt. En ook naar Antwerpen/Brussel. 

De Intercity Direct Breda - Zwolle (2 keer per uur) - Groningen (1 keer p/u)/Leeuwarden (1 keer p/u) zal de IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag tussen Groningen/Leeuwarden - Schiphol gaan vervangen. En vanaf Schiphol naar Breda via de HSL gaan rijden. Wat tussen Zwolle - Breda een veel snellere route wordt dan via Arnhem en Den Bosch.

Er zal dan 6 keer p/u een Intercity Direct zijn tussen Schiphol - Rotterdam. Zou mooi zijn als er straks een Intercity Direct Amsterdam - Roosendaal via de HSL gaat rijden. Wordt Dordrecht en Roosendaal gecompenseerd door het verlies van de Beneluxtrein. En is er ook een snellere IC direct/indirect naar Zeeland. Eventueel kunnen ze ICNG doortrekken naar Vlissingen. En is er eindelijk een snelle verbinding naar West Brabant/Zeeland i.p.v. de boemelintercity Amsterdam - Haarlem - Vlissingen.

De integratie van de HSL in hoofdrailnet zorgt ervoor dat NS meer mogelijkheden heeft. En de dienstregeling op het hoofdrailnet fijnmaziger kan inrichten.


38 reacties

Badge +3

Geweldig.. van Breda naar Groningen/Leeuwarden (nou ja, tot aan Zwolle)!

Daar zullen veel (hoe veel?) mensen blij van worden… :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Wat gaat dat dan eigenlijk inhouden voor de 700/1800 die nu vanaf Den Haag via Schiphol naar Groningen en Leeuwarden gaat? Want de verbinding vanaf Rotterdam via Utrecht blijft ook, dus dan heb je al ieder half uur een trein naar elk van beide steden. 

Reputatie 2

Geweldig.. van Breda naar Groningen/Leeuwarden (nou ja, tot aan Zwolle)!

Daar zullen veel (hoe veel?) mensen blij van worden… :thinking:

Waarschijnlijk zullen de meeste reizigers niet rechtstreeks van Zwolle naar Breda reizen. Dat zal slechts een klein deel zijn. Breda is wel een belangrijke station geworden richting Antwerpen/Brussel. In Duitsland reizen de meeste reizigers ook niet Hamburg - München helemaal met de ICE.

In ieder geval wordt Noord Nederland blij. Want die wilde al lang een snelle verbinding naar Randstad. Zeker na het schrappen van de Zuiderzeelijn. En de aanleg van Lelylijn zal waarschijnlijk tot 2040 duren.

Reistijd zal tot 2030 versneld worden als ETCS is geïnstalleerd tussen Lelystad - Weesp - Schiphol - opstelterrein Hoofddorp (aansluiting HSL). Dan kan er met 160 km p/u i.p.v. 140 km p/u gereden worden. Levert ook weer tijdswinst op.

 

Badge +3

Oh, ik zie het…

...zal de IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag tussen Groningen/Leeuwarden - Schiphol gaan vervangen. En vanaf Schiphol naar Breda via de HSL gaan rijden. Wat tussen Zwolle - Breda een veel snellere route wordt dan via Arnhem en Den Bosch.

Ik zat in mijn hoofd al met een snelle trein Breda - Zwolle (verder naar Groningen/Leeuwarden via Den Bosch en Nijmegen/Arnhem) maar die is er al, de 3600 toch?

En dan vanuit Eindhoven vanaf daar naar Groningen/Leeuwarden (overstap op Den Bosch dus, i.p.v. via Utrecht).

Zou zomaar sneller kunnen zijn..

Reputatie 2

Wat gaat dat dan eigenlijk inhouden voor de 700/1800 die nu vanaf Den Haag via Schiphol naar Groningen en Leeuwarden gaat? Want de verbinding vanaf Rotterdam via Utrecht blijft ook, dus dan heb je al ieder half uur een trein naar elk van beide steden. 

De Intercity Direct Groningen/Leeuwarden - Breda vervangt de serie 700/1800 tussen Groningen/Leeuwarden - Schiphol. Vanaf Schiphol rijdt het naar Breda via HSL. 

Er zouden 6 Intercity Direct p/u tussen Schiphol - Rotterdam v.v. gaan rijden. Nu is het 5 keer p/u. Betekent dat er een bepaalde verandering is met de IC Direct. Vermoedt Breda - Amsterdam Centraal (serie 900) die wordt omgebogen via Amsterdam Zuid en verlengd naar Groningen/Leeuwarden.

Reputatie 2

Oh, ik zie het…

...zal de IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag tussen Groningen/Leeuwarden - Schiphol gaan vervangen. En vanaf Schiphol naar Breda via de HSL gaan rijden. Wat tussen Zwolle - Breda een veel snellere route wordt dan via Arnhem en Den Bosch.

Ik zat in mijn hoofd al met een snelle trein Breda - Zwolle (verder naar Groningen/Leeuwarden via Den Bosch en Nijmegen/Arnhem) maar die is er al, de 3600 toch?

En dan vanuit Eindhoven vanaf daar naar Groningen/Leeuwarden (overstap op Den Bosch dus, i.p.v. via Utrecht).

Zou zomaar sneller kunnen zijn..

3600 Zwolle - Roosendaal zal vanaf 2023 veel trager zijn dan IC Direct Groningen/Leeuwarden - Breda tussen Breda - Zwolle. Er wordt gesproken over een tijdswinst van 30 minuten.

Reputatie 7
Badge +3

Blijft de vraag wat die 700/1800 gaat doen? Waar gaan die treinen na Leiden / Schiphol heen als ze niet meer meer doorrijden naar het noorden? Samen met de 2100 heb je nu 4 keer per uur Den Haag - Leiden en met de 2400 4 keer uur per uur Leiden - Schiphol - Lelystad en een directe verbinding zonder overstappen naar de noordelijke provincies. 

 

Reputatie 7
Badge +3

En hoeveel mensen gaan er per dag van Breda naar Groningen?

Reputatie 7
Badge

Reistijd zal tot 2030 versneld worden als ETCS is geïnstalleerd tussen Lelystad - Weesp - Schiphol - opstelterrein Hoofddorp (aansluiting HSL). Dan kan er met 160 km p/u i.p.v. 140 km p/u gereden worden. Levert ook weer tijdswinst op.

 

Twee a drie minuutjes sneller zal wel het maximale zijn op de huidige infra, station Almere is maximaal 80, de boog bij Weesp 110 en verder zie ik nog bij Diemen Zuid maximaal 80 en bij Duivendrecht slechts 100 voorbij komen. 

Het enige stukje waar op die hele route echt 160 km/h gereden zou kunnen worden is Zwolle, Lelystad tot Almere Oostvaarders.

Reputatie 2

Het spoor tussen Groningen/Leeuwarden - Schiphol zal tot 2030 sneller gaan worden:

https://stateninformatie.flevoland.nl/documenten/ingekomen-stukken/DOCUVITP-2368397-v4-Mededeling-PS-Versnelling-spoorverbinding-Noord-Nederland.PDF

De ICNG zal eerst met 140 km p/u gaan rijden. Na uitrol van ETCS zal de snelheid omhoog naar 160 km p/u bij het grootste deel van Zwolle - Schiphol.

Reputatie 7
Badge +3

Het spoor tussen Groningen/Leeuwarden - Schiphol zal tot 2030 sneller gaan worden:

https://stateninformatie.flevoland.nl/documenten/ingekomen-stukken/DOCUVITP-2368397-v4-Mededeling-PS-Versnelling-spoorverbinding-Noord-Nederland.PDF

De ICNG zal eerst met 140 km p/u gaan rijden. Na uitrol van ETCS zal de snelheid omhoog naar 160 km p/u bij het grootste deel van Zwolle - Schiphol.

Ik geloof er niets van dat er tussen Almere en Schiphol 160 kmh gereden gaat worden. Daar is het baanvak veel te vol voor en dan praten we nog niet over de geluidshinder 

Reputatie 2

En hoeveel mensen gaan er per dag van Breda naar Groningen?

Niet super veel. Maar als je Antwerpen/Brussel wilt is het aantrekkelijker. Hoeveel mensen gaan van Alkmaar naar Maastricht, Amsterdam naar Vlissingen? 

De IC Direct is een samenvoeging van de huidige IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag (tot Schiphol) en ICD Amsterdam - Breda (vanaf Schiphol).

Reputatie 6

Wordt Brabant - Oost-Nederland dan nog trager? Want met die 3600 zal dan ook wel wat gebeuren. Als ik nu vanuit Breda naar Enschede/Hengelo reis is dat al 3 uur... Met 1 of 2 overstappen, in 2023 misschien wel 3. Je bent vanuit het zuiden straks sneller in Groningen dan in Twente. 

Breda valt wel in de prijzen zeg. Eigenlijk zou ik denken dat Eindhoven als 5e stad van het land en economische motor eerder een snelle directe verbinding met Noord- en Oost- Nederland kan gebruiken ipv alleen met de Randstad.

Reputatie 2

Wordt Brabant - Oost-Nederland dan nog trager? Want met die 3600 zal dan ook wel wat gebeuren. Als ik nu vanuit Breda naar Enschede/Hengelo reis is dat al 3 uur... Met 1 of 2 overstappen, in 2023 misschien wel 3. Je bent vanuit het zuiden straks sneller in Groningen dan in Twente. 

Breda valt wel in de prijzen zeg. Eigenlijk zou ik denken dat Eindhoven als 5e stad van het land en economische motor eerder een snelle directe verbinding met Noord- en Oost- Nederland kan gebruiken ipv alleen met de Randstad.

Sommige regio's met relatief lage bevolkingsdichtheid hebben geen goede verbindingen. Zie je in Noordoost Groningen. Ga vandaag eens met de OV naar die gebieden. Hopeloos.

Verwacht dat de 3600 ongewijzigd blijft. Wél zal een deel van de reizigers tussen Zwolle - Deventer/Zutphen  de overstap maken maken tussen Zwolle - Breda op de Intercity Direct Groningen/Leeuwarden - Breda. Want treinreizigers kijken op smartphone naar snelste reistijd.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het plan lijkt vooral bedoeld om het noorden te paaien, in feite worden er alleen twee treinseries gekoppeld en wordt er tussen Lelystad en Zwolle iets harder gereden.

Reputatie 7
Badge +3

Wordt Brabant - Oost-Nederland dan nog trager? Want met die 3600 zal dan ook wel wat gebeuren. Als ik nu vanuit Breda naar Enschede/Hengelo reis is dat al 3 uur... Met 1 of 2 overstappen, in 2023 misschien wel 3. Je bent vanuit het zuiden straks sneller in Groningen dan in Twente. 

Breda-Hengelo is 2.24 uur met 1 overstap. Overigens is het aantal doorgaande reizigers Brabant-Zwolle met de 3600 minimaal. Een paar jaar geleden is daar naar gekeken, toen waren het er 100 per dag.

Het plan lijkt vooral bedoeld om het noorden te paaien, in feite worden er alleen twee treinseries gekoppeld en wordt er tussen Lelystad en Zwolle iets harder gereden.

Het gaat er hopelijk niet om om het noorden te paaien. Ik vermoed dat de regering wil dat er meer mensen gaan wonen in het noorden en dat de reistijd korter wordt naar werk in de randstad. 

Reputatie 2

Het plan lijkt vooral bedoeld om het noorden te paaien, in feite worden er alleen twee treinseries gekoppeld en wordt er tussen Lelystad en Zwolle iets harder gereden.

Het is een begin van een project dat tot minstens 2030 duurt:

https://www.dvhn.nl/groningen/Kamer-wil-voor-2030-snellere-treinen-tussen-Noord-Nederland-en-Randstad-23906883.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

De Lelylijn zal op heel lange termijn een keer aangelegd. Maar dat is nu nog niet te voorspellen.

Badge +3

Het samenvoegen van twee treinseries waardoor je een doorgaande verbinding Breda-Rotterdam-Schiphol-Amsterdam Zuid-Almere-Lelystad-Zwolle-Groningen/Leeuwarden krijgt is typisch zo’n idee dat alleen goed werkt wanneer alles volgens dienstregeling rijdt. In een verstoorde situatie ga je dan juist krijgen dat een probleem op de HSL tussen Breda en Rotterdam uitstraling heeft tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden. Maar financieel is het op het eerste gezicht aantrekkelijk omdat je minimaal een compositie uitspaart die niet in Amsterdam hoeft te keren.

In het door @Hanzeboog gelinkte document kwam ik onderstaand staatje tegen:

Daar een paar opmerkingen over. Er is duidelijk nog geen sprake van de koppeling tussen de treinseries Breda-Amsterdam en Amsterdam-Groningen/Leeuwarden.

Verder staat in het staatje de verbinding Amsterdam Zuid-Enschede. Ik vraag me af via welke route die IC zou moeten rijden om de versnelling te bewerkstelligen. Gaat deze verbinding in de toekomst vanaf Zwolle via Nijverdal naar Almelo? Als die IC zonder te stoppen van Zwolle naar Almelo rijdt dan levert dat in ieder geval geen nieuw conflicten op met tariefsysteem van Blauwnet. 

Waar blijven eigenlijk de plannen voor de uitrol van ERTMS op het klassieke spoor in Nederland? En waar zijn de concrete plannen voor het opwaarderen van de bovenleidingsspanning naar 3000V? Zonder die randvoorwaarden komt van alle versnellingsutopieën helemaal niets terecht en rijdt er voor 2030 geen trein sneller naar Groningen en Leeuwarden. Of durft men die plannen niet te publiceren vanwege de enorme overlast die alle buitendienststellingen gaan opleveren? Zo bekeken zou het veel beter zijn om de Zuiderzeelijn aan te leggen. Die kan aangelegd worden met relatief weinig hinder op het bestaande net en levert de meeste versnelling op naar Groningen en Leeuwarden.

Reputatie 7
Badge +3

Het plan lijkt vooral bedoeld om het noorden te paaien, in feite worden er alleen twee treinseries gekoppeld en wordt er tussen Lelystad en Zwolle iets harder gereden.

Het is een begin van een project dat tot minstens 2030 duurt:

https://www.dvhn.nl/groningen/Kamer-wil-voor-2030-snellere-treinen-tussen-Noord-Nederland-en-Randstad-23906883.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

De Lelylijn zal op heel lange termijn een keer aangelegd. Maar dat is nu nog niet te voorspellen.

Wat er nu wordt voorgesteld is een beperkte versnelling zonder dat er geld aan infra besteed hoeft te investeren. Dat laatste is precies de bedoeling want de politiek wil geen geld aan een Lelylijn uitgeven.

Reputatie 7
Badge +3

Waar blijven eigenlijk de plannen voor de uitrol van ERTMS op het klassieke spoor in Nederland? En waar zijn de concrete plannen voor het opwaarderen van de bovenleidingsspanning naar 3000V? Zonder die randvoorwaarden komt van alle versnellingsutopieën helemaal niets terecht en rijdt er voor 2030 geen trein sneller naar Groningen en Leeuwarden. Of durft men die plannen niet te publiceren vanwege de enorme overlast die alle buitendienststellingen gaan opleveren?

Leuk, maar dat gaat er vanwege de absurde kosten natuurlijk niet van komen. Die kosten staan in geen enkele verhouding tot het rendement.

Het noordelijke gedram moet je niet al te serieus nemen. Ze willen daar van alles maar de rekening moet wel een ander betalen. Als Groningen zelf moet gaan meebetalen zijn alle Groningse eisen en wensen morgen van tafel.

 

Badge +3

Je kunt ook redeneren dat Groningen voor een bijna oneindig aantal generaties al heeft betaald met de exploitatie van de gasbel. Het is niet onredelijk dat daar regelmatig op gewezen wordt en dat de investeringen in infrastructuur naar het noorden best geïntensiveerd mogen worden. Ook de EU zegt dat Nederland de komende best eens wat meer geld mag uitgeven. Net als Duitsland.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook redeneren dat Groningen voor een bijna oneindig aantal generaties al heeft betaald met de exploitatie van de gasbel. Het is niet onredelijk dat daar regelmatig op gewezen wordt en dat de investeringen in infrastructuur naar het noorden best geïntensiveerd mogen worden. Ook de EU zegt dat Nederland de komende best eens wat meer geld mag uitgeven. Net als Duitsland.

Daar kun je niet mee aan de gang blijven en het is ook geen reden maar geld in een bodemloze put te gaan storten. Bovendien subsidieert de rest van Nederland anderzijds ook sinds jaar en dag de Groningse uitkeringen die nodig zijn vanwege de structureel torenhoge werkloosheid in Groningen.

Verder komt de overheid de komende jaren door de krimp van de werkende bevolking en de vergrijzing weer structureel met flinke tekorten te zitten. Daar doet het linkse geleuter van Mw Lagarde om met geld te gaan smijten weinig aan af 

 

Badge

Je kunt ook redeneren dat Groningen voor een bijna oneindig aantal generaties al heeft betaald met de exploitatie van de gasbel. Het is niet onredelijk dat daar regelmatig op gewezen wordt en dat de investeringen in infrastructuur naar het noorden best geïntensiveerd mogen worden. Ook de EU zegt dat Nederland de komende best eens wat meer geld mag uitgeven. Net als Duitsland.


Dat is makkelijk spreken over andermans geld, ik zie liever dat de overheid toch nadenkt voordat ze geld uitgeeft want er zijn altijd een paar jaar waar in geld overblijft maar dan volgen er ook weer jaren waar geld tekort is.  En uiteindelijk betalen wij met zijn allen wel deze kosten en ik denk dat iedereen liever een dalend belastingtarief ziet dan dat de trein naar Groningen/Leeuwarden daar een paar minuten eerder is.

Daarbij moeten we maar afwachten of de treinen straks niet langzamer moeten rijden omdat er minder energie gebruikt moet gaan worden met alle milieu perikelen momenteel. Hou het geld nog maar veen in de knip voorlopig.

Badge +3

Tegelijkertijd moet je het dak repareren wanneer de zon schijnt. De overheid kan zo ongeveer gratis geld lenen. Dan kan het geen kwaad om dat te investeren in het moderniseren en uitbreiden van de spoorweginfrastructuur.

De Randstad kan alle groei niet aan en er zullen dus betere verbindingen van/naar het noorden moeten komen. Daar is nog ruimte voor woningbouw en allerlei andere activiteiten. Voorbeelden uit het buitenland leren ons dat wanneer je betere verbindingen realiseert er ook meer mensen gebruik van die verbindingen gaan maken. Het wordt dan ook aantrekkelijk om iets verder van de Randstad te gaan wonen maar daar wel te werken. Maar ook het vestigingsklimaat van Fryslân en Groningen wordt beter met snellere verbindingen naar de Randstad.

Over het langzamer moeten rijden van treinen vanwege klimaatdoelstellingen zou ik me niet zoveel zorgen maken. Wanneer de elektriciteit duurzaam wordt opgewekt kunnen de treinen op hoge snelheid blijven rijden.

Reageer