Mail van de NS-community wordt als spam aangemerkt | NS Community

Mail van de NS-community wordt als spam aangemerkt

  • 3 November 2021
  • 71 reacties
  • 1648 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Meldingen van de NS-community komen bij mij steevast in de spam terecht, zonder dat ik daarvoor bewust iets gedaan heb (ik gebruik Gmail). Hebben meer mensen daar last van?

Ik vermoed dat er iets in die mails zit waardoor ze telkens als spam worden gezien, maar ik heb geen idee wat. Ze lijken ook als phishing mail te worden gemarkeerd want ik heb telkens de optie "Report not phishing”. Dat doe ik dan maar het helpt nog niet.


71 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ja hier ook. En dit is sinds een half jaar of een jaar (weet het niet precies). Daarvoor was dat niet zo. Rond dezelfde tijd is de webmail van mijn provider vernieuwd en eerst dacht ik dat het misschien daar aan lag. Maar als anderen er ook last van hebben zal het toch echt iets bij de NS Community zijn. Ik heb in mijn webmail een knopje “Niet ongewenst” en dit heb ik herhaaldelijk gebruikt zonder resultaat.

Reputatie 7
Badge +1

Bij mij kwamen ze ook in spam terecht. Ook markeren als geen spam had bij mij geen enkele zin. Ik gebruik Outlook.

Ik heb het uiteindelijk op weten te lossen door het mailadres aan de veilige afzenders toe te voegen. In Gmail doe je dat door het mailadres toe te voegen aan je contacten. Wellicht dat dat helpt.

Reputatie 7
Badge +1

Mocht je (of anderen met hetzelfde probleem) er niet uitkomen:

Door op het icoontje rechtsboven te klikken (poppetje met plusje) kun je het mailadres toevoegen aan je contacten (zie afbeelding). Dit venster komt in beeld wanneer je de aanwijzer op de profielfoto van de mail houdt.

In dit voorbeeld gaat het trouwens om een mail van een e-ticket, maar de werking is hetzelfde.

Dit ligt voor een groot deel aan de NS en de inrichting van de mailservers van NS. 

 

Zie bijvoorbeeld: https://internet.nl/mail/community.ns.nl/608557/

Een rating van 53% voor veilig email versturen is er laag en zal voor veel mailproviders een reden zijn om mails eerder als spam te beschouwen.  De NS zal moeten zorgen dat in ieder geval DMARC (is ingericht), DKIM  (niet ingericht) en SPF (niet ingericht)  op orde zijn om te voorkomen dat mails in de spam komen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar NS (of InSided) heeft blijkbaar in het afgelopen half jaar/jaar iets veranderd want voorheen kwamen ze niet bij mij in de spam. 

Reputatie 7
Badge +1

De NS zal moeten zorgen dat in ieder geval DMARC (is ingericht), DKIM  (niet ingericht) en SPF (niet ingericht)  op orde zijn om te voorkomen dat mails in de spam komen.

Onder "View original” zie ik het volgende:

Dus… SPF en DKIM zijn juist wél ingericht en DMARC niet?

Reputatie 7
Badge +1

Maar NS (of InSided) heeft blijkbaar in het afgelopen half jaar/jaar iets veranderd want voorheen kwamen ze niet bij mij in de spam. 

Of de provider heeft iets met het spamfilter gedaan waardoor ze alsnog als spam aangemerkt werden. Ik zou eigenlijk ook niet meer weten of dat spamprobleem iets van het afgelopen (half) jaar is. Ik weet alleen dat ik het maar niet voor elkaar kreeg om ze gewoon in de normale inbox binnen te krijgen.

Sinds ik het mailadres handmatig aan de veilige afzenders heb toegevoegd komt het niet meer in de spam terecht. Maar geen idee of dat ook op andere mailservices werkt. 

Dat is raar, maar ook raar dat daar het domein amazonses.com genoemd wordt. Dat is de standaard mailserver van amazone (als je iets host op AWS), maar dat zo'n adres zichtbaar is geeft al aan dat er iets niet goed is want de mails zouden niet vanuit amazones.com gestuurd moeten worden maar vanuit community.ns.nl

 

Reputatie 7
Badge +1

Werk aan de winkel dus voor de IT-afdeling van NS. Ik kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn die toevallig dit probleem hebben. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij mij kwamen ze ook in spam terecht. Ook markeren als geen spam had bij mij geen enkele zin. Ik gebruik Outlook.

Ik heb het uiteindelijk op weten te lossen door het mailadres aan de veilige afzenders toe te voegen. In Gmail doe je dat door het mailadres toe te voegen aan je contacten. Wellicht dat dat helpt.

Hier geen Gmail maar mail bij mijn provider XS4ALL. Verzendadres toevoegen aan de lijst van verzenders die altijd vertrouwd kunnen worden helpt ook niet, zojuist weer melding van privebericht in de spamfolder terecht gekomen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Dan werkt die workout dus niet voor iedereen helaas. Het lijkt mij verstandig dat een moderator dit even oppakt en doorspeelt naar de betreffende afdelingen. 

Vooral voor nieuwe gebruikers en mensen die hier hun vragen stellen lijkt het me allesbehalve handig dat updates direct in de spam terecht komen. 

Reputatie 7
Badge +1

Inmiddels kan ik melden dat het ook niet werkt als ik forum@ns.nl aan mijn Gmail-adresboek toevoeg. De meldingen gaan nog steeds naar de spam.

Badge +3

Heb al tijden geen mails meer gehad over privéberichten e.d. (gebruik ook gmail accounts, in Outlook of welk mailprogramma dan ook).

Dus die zullen ook wel in de spam belanden. Mails over priveberichten vanuit Twitter e.d. komen wel aan.

Google is best streng, wat betreft dat hele SPF/DKIM/DMARC circus. Het ligt dus aan NS (DNS instellingen) dat ze adressen als no-reply.eticket@ns.nl en forum@ns.nl niet als veilige afzender ingesteld hebben, vanaf bepaalde servers.

Dat er mails van de NS Community via amazonses.com servers verzonden worden is prima verder, want dat mag Insided dus… maar blijkbaar niet uit naam van forum@ns.nl

Gmail (webmail) geeft dan bij (mogelijk) spam de optie ‘looks fine’ of ‘not spam’ en daarna gaan ze naar je normale inbox.

Of toekomstige mails (aan jou persoonlijk) dan ook niet meer als mogelijke spam gemarkeerd worden weet ik niet. Blijkbaar is het kinderlijk eenvoudig om nep-mails vanuit ns.nl te versturen, dus liever niet eigenlijk.

Bovendien hoef ik geen mails over privéberichten vanuit hier, die zie ik vanzelf wel als ik inlog. Edit: die kan je zelf ook uit zetten.

Reputatie 7
Badge +1

Ik krijg van alles een mail, en heb dat (voorlopig) bewust aan laten staan. Dus ook van alle reacties op topics waarin ik heb gereageerd, als er een antwoord is gemarkeerd etc.. Zo ook van jouw reactie dus 😉.

 

Gmail (webmail) geeft dan bij (mogelijk) spam de optie ‘looks fine’ of ‘not spam’ en daarna gaan ze naar je normale inbox.

Dit schijnt dus voor de mails van de NS Community niet te werken. Wat daar precies mis gaat snap ik niet, maar schijnbaar is er iets dat elke nieuwe individuele mail opnieuw als spam gemarkeerd wordt. Zelfs het veilig maken van de afzender werkt niet in dit geval. 

Badge +3

Ik krijg van alles een mail, en heb dat (voorlopig) bewust aan laten staan. Dus ook van alle reacties op topics waarin ik heb gereageerd, als er een antwoord is gemarkeerd etc.. Zo ook van jouw reactie dus 😉.

Dit schijnt dus voor de mails van de NS Community niet te werken. Wat daar precies mis gaat snap ik niet, maar schijnbaar is er iets dat elke nieuwe individuele mail opnieuw als spam gemarkeerd wordt. Zelfs het veilig maken van de afzender werkt niet in dit geval. 

Ik zal mijn instellingen eens wat versoepelen om mails te krijgen, en dan kijken wat Gmail (Google) daar vervolgens mee doet ?!

Heb wel een filter regel ingesteld dat alle mails vanaf een ns.nl adres naar Inbox/NS gaan. Misschien dat zoiets voorrang krijgt op de 'spam controle’?

Badge +3

Hmm, als ik mijn (profiel)instellingen hier bekijk moet je voor e-mails over reacties een topic eerst volgen (inschrijven). Dat kan automatisch en staat ook standaard aan maar wil ik niet, want dan is elk topic waar ik reageer ineens ‘Favoriet’ en dat wil ik niet.

Maar voor @Robert B (mentions) en privéberichten staat het in ieder geval aan nu.

De laatste ‘Jij bent genoemd’ en ‘Er is een antwoord geplaatst’ en ‘Nieuw privébericht’ mails waren van mei, en Gmail vindt daar (die melding was er eerst niet!) het volgende van:

Het lijkt er dus op dat Gmaill het adres forum@ns.nl niet vertrouwt (omdat het via Insided verstuurd is).

Anyway.. 

Dat eerste (aan contacten toevoegen) werkt dus niet, maar het tweede (filteren naar een andere map) blijkbaar wel!

Reputatie 7
Badge +3

Het enige verschil met het forum verzendmailadres bij vertrouwde afzenders te zetten is dat de linkjes in de mails nu aanklikbaar zijn (kan dus als ik wil direct doorklikken bv naar topic waarin ik gementionded wordt) . Daarvoor was dat niet zo en waren de linkteksten doorstreept. Maar ze komen dus nog steeds in de spammap.

Badge +3

Het enige verschil met het forum verzendmailadres bij vertrouwde afzenders te zetten is dat de linkjes in de mails nu aanklikbaar zijn (kan dus als ik wil direct doorklikken bv naar topic waarin ik gementionded wordt) . Daarvoor was dat niet zo en waren de linkteksten doorstreept. Maar ze komen dus nog steeds in de spammap.

Dat is op zich wel handig (verdachte links niet aan te klikken), maar dat het in de spam map komt is een ‘probleem’ van Insided (die mails vanuit ns.nl versturen via hun eigen servers).

XS4ALL (KPN) doet bij jou in ieder geval wat ze moeten doen, maar misschien kan je dat dus overrulen door filters in te stellen?

Via Gmail overigens nooit meer Community mails ontvangen sinds mei, terwijl sommige instellingen wel aan stonden. Wilde gok dat XS4ALL ergens in mei dus ook iets gewijzigd heeft (alles is spam) en Gmail ze gewoonweg niet meer accepteert?

Maar ja, dan zou @JurgenH ze ook niet moeten krijgen… :rolling_eyes:

Badge +3

Oh, ongeacht die melding bij Gmail (looks safe of rapporteren als spam) zijn bij mij de links in zulke e-mails ook niet aanklikbaar!

Tenzij ik de mail terug zet in Inbox (zelfde als melden als ‘geen spam’). Denk dat Insided aan de slag moet voor iets zinnigs (dat ‘via amazonses’ dus). Wat denk jij @Henk_NL?

Dit soort mails (wat leuk Robert…!) had ik dus nogal bewust uit staan uiteraard :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Bij XS4ALL gaat een mail als je de “Niet ongewenst” button aanklikt gelijk naar de inbox. Maar de als spam aangemerkte mails gaan biuj binnenkomst naar de spammap in de webmail en die zie ik dan niet in mijn mailprogramma (Thunderbird). Die komen daar pas als ik in mijn webmail aangeeft dat ze niet ongewenst zijn. 

Webmail gebruikt ik op mijn laptop, Thunderbird op de desktop PC. Gebruik ik de desktop PC dan zie ik dus die spammails niet. Nu is dat op zich geen probleem aangezien ik nu voornamelijk de laptop gebruik, die is nieuwer en sneller. Maar alsnog vind ik behoorlijk irritant dat deze mails in de spambox komen.

Badge +3

Welke mail-client je gebruikt zal weinig uit maken.

In Thunderbird zal je best wel kunnen instellen dat die ook je (xs4all) spam map laat zien/synchroniseert.

https://openattic.org/posts/imap-sync-all-folders-in-thunderbird/

Maar of je daarop zit te wachten (al die Community mails, als elk topic waar je reageert standaard in je Favorieten belandt)…

Kan me de vraag van eenmalige bezoekers wel voorstellen (als eigen topic of een lang topic waar veel op gereageerd wordt)..

‘mijn vraag is beantwoord ik hoef geen mails meer over elke reactie die volgt, dus mijn account verwijderen graag’!

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb alleen privé berichten en mentions aan staan, dus het aantal community mails valt wel mee. En mijn spammap wil ik niet in mijn mailprogramma want dan zie ik daar ook de echte spam.

Mails van de NS community zijn geen spammails en horen dus gewoon niet in de spammap terecht te komen. Als ik ze niet zou willen ontvangen had ik ze wel uitgezet bij mijn instellingen.

Reputatie 7
Badge +1

Via Gmail overigens nooit meer Community mails ontvangen sinds mei, terwijl sommige instellingen wel aan stonden. Wilde gok dat XS4ALL ergens in mei dus ook iets gewijzigd heeft (alles is spam) en Gmail ze gewoonweg niet meer accepteert?

Maar ja, dan zou @JurgenH ze ook niet moeten krijgen… :rolling_eyes:

Het mailverkeer van de Community gaat nog niet altijd helemaal vlekkeloos, soms krijg ik pas een hele poos later mail van een reactie eerder die dag, zojuist kreeg ik een mail dubbel.

Zonder forum@ns als veilige afzender in te stellen komt alles in spam terecht. Ik gebruik overigens de webversie van Outlook. Maar met dat ingesteld komt alles gewoon binnen. Misschien moet ik dat eens herzien, want het wordt wel wat veel nu 😂.

De laatste mail was dan ook die van het bovenstaande bericht:

Bij mij staat er overigens alleen dat ie van NS komt, en niet dat ie via amazonses.com verstuurd is. Maar dat zal een Outlook dingetje zijn, gezien het wel als spam wordt gezien.

Reputatie 7
Badge +1

Bij mij staat er overigens alleen dat ie van NS komt, en niet dat ie via amazonses.com verstuurd is. Maar dat zal een Outlook dingetje zijn, gezien het wel als spam wordt gezien.

Doe de mailheader maar eens open en zoek eens op "amazon”.

Reputatie 7
Badge +1

Daar staat wel het een en ander inderdaad.

Reageer