NS Community: nieuw jasje en nieuwe naam | NS Community

NS Community: nieuw jasje en nieuwe naam


Reputatie 2
Hoi allemaal,

Toen je net op het forum belandde, heb je wellicht even gedacht: ”hé, ik zit op de verkeerde site…”. Maar niets is minder waar. Welkom op het nieuwe NS Serviceforum! Of eigenlijk: Welkom in de nieuwe NS Community! Want we hebben het forum niet alleen in een nieuw, fris, eigentijds jasje gestoken, we hebben ook de naam aangepast naar een variant die de lading beter dekt.

Wat is er precies veranderd?
  • Het is eindelijk mogelijk om ook bovenaan een topic naar een volgende pagina met reacties te klikken. Je hoeft dus niet meer naar beneden te scrollen om bij de gewenste reactie uit te komen.
  • Het opstellen van een topic is nu net zo eenvoudig als het opstellen van een gewone e-mail. Je hoeft geen codes meer te gebruiken voor het toevoegen van een hyperlink bijvoorbeeld.
  • Het nieuwe forum is zo gebouwd dat het zich automatisch aanpast aan de grootte van je scherm. Of je nu op je desktop, je smartphone of op je tablet de Community bezoekt, je hebt steeds dezelfde look en functionaliteiten.
  • Vanaf de beginpagina kun je direct naar de meest recente actieve topics gaan. Dit is vooral handig als je dagelijks actief bent op de Community, en dat zijn veel van jullie!
  • Wanneer je inlogt krijg je een overzicht van de nieuwe reacties sinds je laatste bezoek.
  • De zoekfunctie is nu prominent op elke pagina aanwezig.
  • Onze moderators hebben meer mogelijkheden topics uit te lichten en visueel aantrekkelijk te maken. Hierdoor ben je nog beter op de hoogte van actuele onderwerpen.
  • Je kunt nu ook andere leden uit de Community taggen met een zogenaamde @mention. Zo kun je anderen wijzen op mogelijk interessante topics. Daar krijgen zij dan ook een e-mail notificatie van.
  • Er is een uitgebreide set emoticons toegevoegd, die je nu naar hartenlust kunt gebruiken.
  • Je kunt zien wie jouw reacties hebben geliket.

We zijn natuurlijk heel benieuwd naar jullie reactie. Laat ons vooral weten wat je vindt van de nieuwe NS Community!

848 reacties

@MvanGelder Titel kun je in ieder geval nog uitzetten bij de keuzes in je eigen profiel.
Klein probleempje met het nieuwe forum: mijn oude browser cookie forum.ns.nl werd niet correct herkend en daarom kon ik niet inloggen. Na het verwijderen van het cookie was het probleem opgelost.
Badge +3
Vanmiddag tijdens een pauze werkte het nog wat traag (time-outs) maar nu gaat het goed en na een uurtje gebruiken ben ik ernstig tevreden met de nieuwe look-and-feel. Moest inderdaad wel (eenmalig) opnieuw inloggen op alle apparaten.

Hopelijk zijn er hiermee ook wat onhebbelijkheden 'onder de motorkap' opgelost zoals het gelijktijdig posten waardoor je reactie verdwijnt en je opnieuw mocht gaan tikken.. 😥
Unicode emoji’s (die dingen van telefoons e.d.) worden nu vertaalt naar passende smilies. Dat is an sich leuk, maar de wat modernere smilies werken niet. In plaats van gewoon het origineel tonen geeft de software het direct op en maakt er ???? van.
Zo zijn we niet getrouwd 😞
Badge +3
Minpuntje gevonden...

Als je op een woord zoekt (bijv. 'roadblock) dan kreeg je vroeger alle topics én reacties te zien waar dat woord in voorkwam (in het geel opgelicht).

Nu krijg je alleen nog maar de (soms lange) topics waar dat woord in voorkomt, en moet je maar gaan zoeken naar welke reactie dat eigenlijk was.

Oh, en de signature/disclaimer (handtekening) onder je postings heeft nu hetzelfde lettertype als de rest. Die mag dus in een veel kleiner font eigenlijk (zoals voorheen).
Badge +3
Ik zet hem er maar bij.. Was een hikje dus, want na verversen was het weer goed:

Ben toe aan een lenteborrel c.q. bbq ????
Over het algemeen ziet het er beter uit. :)

Vanuit toegankelijkheidsperspectief wel diverse opmerkingen:
  1. Inloggen blijft een crime. Dit moet via een extra venster dat 'bovenop' de huidige pagina wordt gelegd. Niet prettig met een schermlezer. Hier heb ik al eerder een oipmerking over gemaakt. Jammer dat daar niks mee is gedaan. Bij een doorsnee forum heb je bovenaan de pagina een knop met inloggen en registreren, en word je doorgeled naar een echte pagina.
  2. 2. Onder het veld waar je reacties kunt plaatsen krijg je een hele hoop dingen, zoals het invoeren van een URL, tekststijlen e.d. Best irritant om daar met een schermlezer doorheen te ploegen. Dit kan beter boven het invoerveld worden geplaatst. e inv
Reputatie 7
De vormgeving is moderner en kleuriger, maar de leesbaarheid vind ik persoonlijk wel minder. Komt onoverzichtelijk op me over, maar goed dat is misschien even wennen. De vorige versie was eenvoudiger, simpeler/ to the point, zonder opsmuk (hoewel in die versie ook nog wel wat te verbeteren was op gebruiksgemak). Nu zie ik verschillende kleuren tekst en ook veel herhaling van tekst in iedere post van het zelfde forumlid (de grijze "disclaimers" of hoe je dat ook noemt). Alles lijkt ook veel meer ruimte op het scherm in beslag te nemen, zeker op de mobiele telefoon. Wat goochelen met de instellingen helpt misschien al? Likes, titels enz kunnen hadden wat mij betreft wel weg gekund.... zegt niet zoveel allemaal. Voegt niks toe aan de inhoud.
Badge +3
... (aangepast/verwijderd door mijzelf)
Goedemorgen allemaal. Wat leuk om te zien dat er nu al zoveel reacties zijn gekomen. Dank voor alle feedback, zowel positief als verbeterend!

Graag reageer ik op jullie punten:
  • Wijzigen mailadres: blijft een goed punt. Ik weet dat dit niet mogelijk is, maar ik ga kijken wat er haalbaar is en of er iets op de planning staat.
  • Het is de gebruiker die in eerste instantie bepaalt of een topic een vraag is of niet. Meestal is dit geen probleem. Soms blijkt het toch meer een discussie te zijn en kun je er niet zomaar een antwoord op vinden. Als ik een topic van Question haal, informeer ik je daar over.
  • Meest gewaardeerd: ik heb gevraagd of dit weg kan. Dit zal later mogelijk zijn en dus ook gebeuren. Dit zijn niet door NS de meest gewaardeerde users, maar de ranking is gebaseerd op de meeste likes van de afgelopen week.
  • Er gebeurde gisteren natuurlijk heel veel achter de schermen en er was veel verkeer. Daarom was de community een tijd zo langzaam.
  • Likes met terugwerkende kracht zien: dit ga ik navragen. Vind ik ook opmerkelijk.
  • Zoeken op 1 woord: ga ik navragen.
  • Handtekening kleiner: ik ga vragen of dat mogelijk is. Ik vermoed van niet.
  • Inloggen via een nieuwe pagina: het is per gebruiker afhankelijk wat prettig werkt. Ik zal eens navraag doen hoe de bouwers van de community hierover denken.
Badge +3
Ik zie een recente topic waar ik niet op kan reageren 🤔

Deze in dit geval.

Antwoordvlak ontbreekt en bij op 'Quote' klikken springt hij naar de openingspost.
Bedankt voor het melden, Robert B! Jammer dat dit gebeurt. Ik heb het meteen aangekaart. Bij welke topics ervaar je dit nog meer?
Badge +3
Voorlopig alleen die ene die ik noemde (heb mijn reactie wat aangepast). Zie jij hetzelfde Iris NS?
Dank je! Ik ervaar hetzelfde inderdaad.
Reputatie 7
Badge +4
Ik keek even bij de mensen die me likes gestuurd hebben en vraag me af hoe lang deze cijfers actueel zijn. De aantallen nemen namelijk met het uur af. Is een vermelding van het totale aantal likes niet meer relevant?
Badge +3
Ik zie wel staan:

...de ranking is gebaseerd op de meeste likes van de afgelopen week

Zou dat betekenen dat likes maar een week houdbaar zijn 🤔

Overigens kan je tegenwoordig de likes die je gegeven hebt gewoon intrekken, dat kon voorheen niet.
Reputatie 7
Badge +4
Ik zal wel iets geschreven hebben dat veel geliked is, en dat is mooi natuurlijk, maar ik kwam op een flink aantal en het kan haast niet van een week zijn.
Badge +3
Ik zal wel iets geschreven hebben dat veel geliked is, en dat is mooi natuurlijk, maar ik kwam op een flink aantal en het kan haast niet van een week zijn.
Bij deze heb ik je een like gegeven. Kan ik op elk moment weer verwijderen dus, maar eens kijken hoe lang hij uit zichzelf blijft staan.
Badge +3
Volgende issue.. Ik wilde een reactie bewerken en toen ging het boem!


Denk dat het misschien door de extra /i BBcode tag komt, maar alles staat nu aan elkaar geplakt en ik kan vervolgens niets (meer) bewerken... 😞
Thom en Robert B, we zullen voor jullie nakijken hoe het precies werkt met de weergave van de likes.

Robert B, heb je deze post daarna verwijderd? Ik zie nu niks vreemds staan namelijk.
.... vinden dit leuk of één persoon vindt dit leuk. Waarom moet het allemaal 'leuk' zijn....
Badge +3
Robert B, heb je deze post daarna verwijderd? Ik zie nu niks vreemds staan namelijk.
Nee, niets verwijderd maar ik wilde hem aanpassen/aanvullen (zie screenshot) maar krijg die mogelijkheid niet.

Was ruim op tijd (binnen een uur mag je reacties aanpassen toch?) maar forum zegt NO, krijg geen cursor (desktop PC) om ergens te tikken/bewerken, wel het antwoordvlak met mijn reactie die ik dus wil bewerken.
Reputatie 6
Badge +2
.... vinden dit leuk of één persoon vindt dit leuk. Waarom moet het [allemaal] 'leuk' zijn....
Dat kan inderdaad soms verwarrend zijn. Ik denk dat het betekent dat je de bijdrage waardeert. Als het een melding is van iets onprettigs zoals een tariefsverhoging of een bug dan betekent het niet dat je de tariefsverhoging of bug positief vindt.

Reageer