Sticky

NS Community: nieuw jasje en nieuwe naam


Reputatie 2
Hoi allemaal,

Toen je net op het forum belandde, heb je wellicht even gedacht: ”hé, ik zit op de verkeerde site…”. Maar niets is minder waar. Welkom op het nieuwe NS Serviceforum! Of eigenlijk: Welkom in de nieuwe NS Community! Want we hebben het forum niet alleen in een nieuw, fris, eigentijds jasje gestoken, we hebben ook de naam aangepast naar een variant die de lading beter dekt.

Wat is er precies veranderd?
  • Het is eindelijk mogelijk om ook bovenaan een topic naar een volgende pagina met reacties te klikken. Je hoeft dus niet meer naar beneden te scrollen om bij de gewenste reactie uit te komen.
  • Het opstellen van een topic is nu net zo eenvoudig als het opstellen van een gewone e-mail. Je hoeft geen codes meer te gebruiken voor het toevoegen van een hyperlink bijvoorbeeld.
  • Het nieuwe forum is zo gebouwd dat het zich automatisch aanpast aan de grootte van je scherm. Of je nu op je desktop, je smartphone of op je tablet de Community bezoekt, je hebt steeds dezelfde look en functionaliteiten.
  • Vanaf de beginpagina kun je direct naar de meest recente actieve topics gaan. Dit is vooral handig als je dagelijks actief bent op de Community, en dat zijn veel van jullie!
  • Wanneer je inlogt krijg je een overzicht van de nieuwe reacties sinds je laatste bezoek.
  • De zoekfunctie is nu prominent op elke pagina aanwezig.
  • Onze moderators hebben meer mogelijkheden topics uit te lichten en visueel aantrekkelijk te maken. Hierdoor ben je nog beter op de hoogte van actuele onderwerpen.
  • Je kunt nu ook andere leden uit de Community taggen met een zogenaamde @mention. Zo kun je anderen wijzen op mogelijk interessante topics. Daar krijgen zij dan ook een e-mail notificatie van.
  • Er is een uitgebreide set emoticons toegevoegd, die je nu naar hartenlust kunt gebruiken.
  • Je kunt zien wie jouw reacties hebben geliket.

We zijn natuurlijk heel benieuwd naar jullie reactie. Laat ons vooral weten wat je vindt van de nieuwe NS Community!

787 reacties

Wij doen wat we kunnen om het probleem aan het licht te brengen. Het is uiteindelijk aan de developer om te bekijken of en wanneer dit eventueel te verhelpen is. Als ze hier meer bezig gaan zullen we het ongetwijfeld horen. De bal ligt op dit moment bij hen.

Reputatie 6

Waarom kunnen ze dit niet aangeven? NS betaalt ze er toch voor?
 

Dat hebben we al lang gedaan, dat is ook hoe we erachter zijn gekomen dát het een bekend probleem is. Zij kunnen ons echter geen specifieke data geven van een volgende update, noch kunnen ze aangeven of dit probleem in de volgende update opgelost zal worden.

Ik snap dat dit belangrijk voor je is, VIRM, maar helaas kunnen we niets anders aangeven. Het is bij ons niet bekend wanneer de platformbeheerder een volgende update zal uitvoeren, noch is het onduidelijk of de volgende update een oplossing biedt voor jouw probleem.

Volgens mij suggereert VIRM dat jullie, omdat jullie het zelf niet weten, even contact opnemen met de ontwikkelaar of diegene die bij de NS hier over gaat. Als is het maar om even te checken dat dit punt wel gemeld is.

Ik snap dat dit belangrijk voor je is, VIRM, maar helaas kunnen we niets anders aangeven. Het is bij ons niet bekend wanneer de platformbeheerder een volgende update zal uitvoeren, noch is het onduidelijk of de volgende update een oplossing biedt voor jouw probleem.

Reputatie 6

Wat bedoel je, 'misschien' wordt er iets aan veranderd? En waarom is er nog niks over bekend ?Er is toch wel een relatiebeheerder/contractmanager/contactpersoon die hier iets zinnigs over kan zeggen na twee maanden?

En ik ga niet dood van het niet kunnen posten van topics hier, maar het gaat om het principe dat dergelijke sites toegankelijk moeten zijn. De gemiddelde hobbyclub gebruikt een platform als PHPB dat prima toegankelijk is. Snap niet waarom het dan bij NS zo moeilijk moet.


 

Op dit moment wordt er niets aan veranderd. Misschien bij een volgende update, maar wanneer de volgende update is, is nog niet bekend. 

Reputatie 6

Zo te zien is het al twee maanden geleden dat ik heb aangegeven dat het aanmaken van een topic niet lukt in combinatie met een schermlezer. Is het al bekend wanneer de eerstvolgende update wordt doorgevoerd? Het lijkt mij dat NS de ontwikkelaar betaalt voor dit platform, dus ook hier eisen aan kan stellen…

  

Zojuist weer eens geprobeerd om een topic aan te maken, zonder succes. Een topic aanmaken is toch wel een basishandeling op een forum, dus er gaat echt iets mis bij de ontwikkelaar (en bij NS, aangezien dit kennelijk wordt geaccepteerd). Na meer dan een maand vind ik het eigenlijk wel fatsoenlijk als ik een inhoudelijk antwoord krijg. Als dit hier niet kan, houdt niks een opperhoofdmoderator tegen om een PB te sturen.


Het probleem is dat dit forum veel content en scripts van derden gebruikt. Waarin ook trackers en andere mogelijkheden zitten “verstopt” om te volgen wat jij precies uitvoert op ns.nl. Daarnaast is de kans aanwezig dat NS en/of hun partners jouw data verkoopt.

Veel browsers van nu gaan, gelukkig dit soort zeer onwenselijke tracking standaard tegen. Als resultaat onderdelen van een website niet meer werkt. Oplossing: NS moet stoppen met dit soort praktijken en de site in eigen beheer houden. De site hoort enkel te verbinden met ‘ns.nl’ en niet nog eens minimaal 10 andere domeinen (NS deelt jouw data ook met Google).

Qua privacy totaal onacceptabel wat NS doet. Hiermee voldoen ze overigens ook niet aan de AVG.

Heb hierover weleens vragen voorbij zien komen, nooit een inhoudelijk antwoord van NS hierover gezien. Maar dat laatste is vrij standaard.

Ik heb in een eerder stadium de vraag over de trackers al eens beantwoord, dvrs. De vraag is echter of het antwoord wat ik heb gegeven voor jou voldoende was. NS gaat de community niet volledig in eigen beheer nemen. Daarvoor ontberen we de servers en de nodige kennis. Bovendien, waarom het ei opnieuw uitvinden als iemand anders dit al heeft gedaan. Voor wat betreft de trackers van o.a. Google, even zoeken op deze community kan je een antwoord opleveren, zoals ik al aangaf. Ik snap dat je graag kritisch bent op ons, en dat mag ook, maar zorg dan wel dat je de feiten op orde hebt. 

  

Zojuist weer eens geprobeerd om een topic aan te maken, zonder succes. Een topic aanmaken is toch wel een basishandeling op een forum, dus er gaat echt iets mis bij de ontwikkelaar (en bij NS, aangezien dit kennelijk wordt geaccepteerd). Na meer dan een maand vind ik het eigenlijk wel fatsoenlijk als ik een inhoudelijk antwoord krijg. Als dit hier niet kan, houdt niks een opperhoofdmoderator tegen om een PB te sturen.


Het probleem is dat dit forum veel content en scripts van derden gebruikt. Waarin ook trackers en andere mogelijkheden zitten “verstopt” om te volgen wat jij precies uitvoert op ns.nl. Daarnaast is de kans aanwezig dat NS en/of hun partners jouw data verkoopt.

Veel browsers van nu gaan, gelukkig dit soort zeer onwenselijke tracking standaard tegen. Als resultaat onderdelen van een website niet meer werkt. Oplossing: NS moet stoppen met dit soort praktijken en de site in eigen beheer houden. De site hoort enkel te verbinden met ‘ns.nl’ en niet nog eens minimaal 10 andere domeinen (NS deelt jouw data ook met Google).

Qua privacy totaal onacceptabel wat NS doet. Hiermee voldoen ze overigens ook niet aan de AVG.

Heb hierover weleens vragen voorbij zien komen, nooit een inhoudelijk antwoord van NS hierover gezien. Maar dat laatste is vrij standaard.

Reputatie 6

Dan is mijn vraag nog niet beantwoord: waarom kan ik geen inhoudelijke terugkoppeling over krijgen?  

 

Ik kan me indenken dat je hierover niet tevreden bent. Wat Stijn al aangeeft, kunnen wij dit proces niet versnellen. Hopelijk zie je snel een verbetering.

Reputatie 6

Zojuist weer eens geprobeerd om een topic aan te maken, zonder succes. Een topic aanmaken is toch wel een basishandeling op een forum, dus er gaat echt iets mis bij de ontwikkelaar (en bij NS, aangezien dit kennelijk wordt geaccepteerd). Na meer dan een maand vind ik het eigenlijk wel fatsoenlijk als ik een inhoudelijk antwoord krijg. Als dit hier niet kan, houdt niks een opperhoofdmoderator tegen om een PB te sturen.

Badge +3

Nee hoor @VIRM, mensen die ‘accessibility’ nodig hebben (zoals een schermlezer) hebben gewoon groot gelijk.

Een optie om de weergave aan te passen aan ‘zonder opsmuk’ is zeer welkom. Desnoods met wat beperkingen aan functionaliteit.

Zelf zou ik een ‘donkere modus’ prettig vinden, maar dat terzijde. En ns.nl/reisplanner is ook veel simpeler/sneller dan alleen maar ns.nl (de homepage met van alles er omheen).

Reputatie 6

@Stein: nu blijft het updaten een beetje in het luchtledige hangen. Het lijkt mij dat NS waarde hecht aan de toegankelijkheidsrichtlijnen, zodat ook gebruikers met een schermlezer de NS Community op een goede manier kunnen gebruiken. Immers wordt de NS Community ook door NS aangeprezen als communicatiekanaal. Het lijkt mij dat NS de ontwikkelaar ook betaalt om een goed toegankelijk product af te leveren.

Of zit ik er met beide punten gewoon naast? In ieder geval blijf ik met een onbevredigd gevoel hier achter.
 

Badge +3

 

Gelukkig zit ik nu op de laptop.

En toch ben ik daarnet mijn eerste versie kwijt geraakt omdat ik in een ander scherm wou zien hoe “categorieën” noemt.

Als de NS een van de weinige actieve Belgische leden wil wegjagen, dan zijn ze goed bezig.

 

Haha, niet alleen de zuiderburen maar iedereen heeft daar last van dus :sweat_smile:

De aanhouder wint (eventueel in meervoud zetten die woorden)… hopelijk spoedig een ‘fix’.

Voor die ‘categorieën’ (in de trein, op het perron, abonnementen) mag je gerust het woord subforums gebruiken. Maar goed, als Vlaming is dat net zo suf als voor de meesten hier.

Rubrieken lijkt me een beter woord. De overgang van reizigersforum (klinkt nogal besloten) naar community (iedereen mag meedenken/doen, wel even aanmelden natuurlijk) vond/vind ik wel een goede zet.

Ik ben bang van niet, VIRM. Ik snap dat deze functionaliteit voor jou erg belangrijk is, maar helaas kunnen wij het updaten van het platform door de ontwikkelaar niet versnellen.

Reputatie 6

Is er inmiddels al iets meer bekend? Met een schermlezer blijft dit forum echt een heel slecht jasje hebben.
 

Voor de reisplanner gebruik ik ns.nl/reisplanner want dan heb je al die opsmuk van de homepage er niet omheen.

Handig voor jou, maar ik vond de oude werkwijze handiger.

Als er een vraag langs kwam, die ik via de reisplanner kon nakijken, was ik in 2 klikken in de reisplanner. Nu moet ik veel meer stappen ondernemen. :-(

Via je instellingen kan je de tijd van de laatste reactie(s) laten tonen, en hoeveel dat er zijn (x nieuw in het blauw) sinds je het topic voor het laatst gelezen hebt.

Maar dan moet ik de hele tijd ingelogd zijn. :rage:

Ik vind het al erg genoeg dat NS mijn IP-adres kan traceren. Dan gaat heel de tijd ingelogd zijn gewoon om de nieuwe berichten van de oude te onderscheiden veel verder.

In de oude situatie keek ik via “Categorieën” en de subfora aan de hand van de tijd van het laatste bericht na of er nog iets nieuws geschreven was. Nu moet ik al bijna het aantal reacties per topic bijhouden omdat er geen andere manier is vanuit “Recent Actief” om dit bij te houden. Zoals gezegd: not a happy customer.

Voor wat betreft de editor, da’s inderdaad bijna hogere wiskunde als je wilt quoten of juist quotes uit lange reacties wilt verwijderen. Op een laptop/desktop pc lukt dat nog met wat moeite, maar op een telefoon geen beginnen aan.

Gelukkig zit ik nu op de laptop.

En toch ben ik daarnet mijn eerste versie kwijt geraakt omdat ik in een ander scherm wou zien hoe “categorieën” noemt.

Als de NS een van de weinige actieve Belgische leden wil wegjagen, dan zijn ze goed bezig.

Badge +3

Voor de reisplanner gebruik ik ns.nl/reisplanner want dan heb je al die opsmuk van de homepage er niet omheen.

Via je instellingen kan je de tijd van de laatste reactie(s) laten tonen, en hoeveel dat er zijn (x nieuw in het blauw) sinds je het topic voor het laatst gelezen hebt.

Voor wat betreft de editor, da’s inderdaad bijna hogere wiskunde als je wilt quoten of juist quotes uit lange reacties wilt verwijderen. Op een laptop/desktop pc lukt dat nog met wat moeite, maar op een telefoon geen beginnen aan.

Kan het forum dan wel worden teruggezet naar een vorige versie? Want dit is echt niks.
 

Inderdaad,

Die quotes en andere werken voor geen meter. Wat een bucht.

Ik wou gisteren een bericht achterlaten in https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ov-chip-kaart-voor-kinderen-vol-tarief-52979. Doordat ik wat tekst voor een quote wou zetten, ben ik uiteindelijk al mijn tekst kwijtgeraakt. Dus maar gewacht met antwoorden tot vandaag, op mijn laptop.

 

Kan de NS dringend vragen dat Insided eens wat beter werk aflevert. Of als Insided het zelf niet kan, dat ze dan Henk_NL in dienst nemen tegen zijn normale tarief. Want zo stuur je me met spoed naar https://community.ns.nl/off-topic-32/afmelden-voor-community-ns-nl-57686

 

Al die nieuwigheden sinds de naamswijziging. Ik zie maar van een beperkt aantal zaken het nut in. Bovenaan met het logo van NS kon ik vroeger in één stap in de reisplanner komen. Nu moet ik via ns.nl. En zo zijn er nog andere zaken zoals het niet meer vermelden van hoe lang geleden de laatste reactie geschreven werd. Me not a happy customer. :rage::skull:

Reputatie 6

Kan het forum dan wel worden teruggezet naar een vorige versie? Want dit is echt niks.
 

Bedankt voor je geduld, VIRM

Op dit moment is niet bekend wanneer de volgende update is. We moeten het eerst hier mee doen. Mocht er nog een terugkoppeling komen met meer informatie, dan wordt dat hier zeker gedeeld.

Reputatie 7
Badge

Joehoe, moderatoren?
 

Iets minder opdringerig komt prettiger over @VIRM  Zo heel erg belangrijk lijkt me een forumpje nu ook weer niet dat je niet een paar uurtje kan wachten op een (eventuele) reactie, welke je overigens al hebt van Danny.

Reputatie 6

Joehoe, moderatoren?
 

Reageer