Oude topics op slot en archiveren

• 16 September 2021
  • 24 reacties
  • 327 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Met enige regelmaat worden er nieuwe berichten gepost in topics die 4 jaar of ouder zijn. Waarschijnlijk zijn die topics gevonden door te zoeken op trefwoorden.

Informatie uit oude topics is vaak verouderd en levert eerder verwarring op dan antwoorden op vragen. Het lijkt me een goed idee wanneer moderators actief gaan monitoren en topics na bijvoorbeeld na één of twee jaar afsluiten en archiveren. Wanneer mensen een vraag hebben kunnen ze een nieuw topic openen i.p.v. oude koeien uit de sloot te halen. Verwijzen naar een topic uit het archief kan natuurlijk altijd.

Op een andere grote community in Nederland, die van Ziggo, wordt dat wel gedaan. De topics blijven daardoor redelijk kort en actueel. 

24 reacties

Ik heb je suggestie gedeeld met de andere moderators. 

Reputatie 7
Badge +4

Het stoort me ook. In de praktijk wordt een andere vraag gesteld dan waar het (goede) antwoord op is gegeven. Het is verwarrend, ook voor de vragensteller.

Het advies om eerst een topic te zoeken over het onderwerp is nog eens tijdrovend ook. Geef de kans een nieuwe, iets andere vraag te stellen in een eigen topic.

Ik lees mijn eigen antwoorden dan ook weer van jaren geleden, en vaak zijn er dingen veranderd. Zeker door Flex. Het beleid van NS of Klantenservice wordt ook wel eens bijgesteld.

Veel oude topics zijn helemaal niet geschikt als naslag.

Reputatie 7
Badge +3

De huisregels geven wel aan “Controleer of jouw vraag of opmerking niet eerder is gepost “, dus zullen er ook mensen zijn die dat opvolgen.

En met ruim 63.000 topics is het ook best een behoorlijke klus om topics met een bepaalde ouderdom te sluiten en te archiveren. Dat zou dan automatisch moeten gaan. 

Overigens is er ruim 2 jaar geleden al een poging gedaan om oude topics te archiveren door Sivan (ex-modarator). In het overzicht van de community heb ik helemaal onderaan de categorie Archief staan, die zou alleen zichtbaar moeten zijn voor super users. Daar staat bij dat topics van ouder dan 1 jaar daar worden geplaatst en zitten iets meer dan 2300 topics in. Lijkt me alleen een eerste aanzet waar verder niets meer aan gedaan is.

Als super user ben ik best wel bereid wat input te geven maar ik ga echt niet 10.000den topics doornemen en melden als rijp voor het archief. In ieder geval niet onbetaald. :wink: 

Reputatie 4

Waarschijnlijk wordt dit probleem ook veroorzaakt doordat de zoekresultaten niet worden gesorteerd op datum van nieuw naar oud. Het lijkt heel willekeurig te zijn, dan springt de datum van de topics in de lijst terug van enkele dagen geleden tot 6 jaar en vervolgens weer vier maanden oud.

Het gevolg is dan dat iemand het eerste het beste topic pakt, maar dat kan dus goed er eentje van een aantal jaar geleden zijn.

Sivan is waarschijnlijk (helaas) ook de eerste en laatste geweest die daar tijd en ruimte voor kreeg in en van het Utrechtse. Met het vervallen van haar functie en het overhevelen van (een deel van) die taken naar Webhelp merk je dat het een en ander blijft liggen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is inderdaad jammer. 

Maar alle oude topics in het nu al bestaande archief dumpen is misschien ook niet de beste oplossing omdat daar dan alle oude topics door elkaar staan zonder categorie. Je zou dan een archief moeten hebben met dezelfde categorie indeling als de open topics. En de archief topics zijn niet zichtbaar voor gewone community leden (alleen voor moderators en super users). Archief topics zouden dan wel zichtbaar voor iedereen moeten zijn, maar voorzien van een melding dat het archief topics zijn met informatie die verouderd kan zijn en wellicht ook gesloten voor nieuwe reacties. Of anders ook nog een tekst dat voor nieuwe vragen een nieuw topic geopend moet worden. Of moderator zouden bij het stellen van een nieuwe vraag deze moeten verhuizen naar een nieuw topic.

Badge +3

How about… in zoekopdrachten van niet super-users geen topics tonen waar de laatste reactie ouder dan bijv. een jaar is? En natuurlijk sorteren op ‘meest recente eerst’.

Of oude topics ‘op slot’ zetten (abandoned), maar nog wel vindbaar houden?

Reputatie 7
Badge +3

Mij maakt het niet zoveel wat er gebeurt. Maar het reageren in topics waarin jaren niets gepost is helpt helemaal niemand. Misschien is het wel voldoende dat moderators ingrijpen en van zo’n post een nieuw topic maken.

Reputatie 5

Met enige regelmaat worden er nieuwe berichten gepost in topics die 4 jaar of ouder zijn. Waarschijnlijk zijn die topics gevonden door te zoeken op trefwoorden.

Informatie uit oude topics is vaak verouderd en levert eerder verwarring op dan antwoorden op vragen. Het lijkt me een goed idee wanneer moderators actief gaan monitoren en topics na bijvoorbeeld na één of twee jaar afsluiten en archiveren. Wanneer mensen een vraag hebben kunnen ze een nieuw topic openen i.p.v. oude koeien uit de sloot te halen. Verwijzen naar een topic uit het archief kan natuurlijk altijd.

Op een andere grote community in Nederland, die van Ziggo, wordt dat wel gedaan. De topics blijven daardoor redelijk kort en actueel. 

Een slotje op een topic kan, net als archiveren een oplossing kan zijn. W???? alleen Super Users kunnen in het archief kijken????

eeuh nee ook anderen.  etc. :) 

Badge +3

Geen idee of het archief voor iedereen doorzoekbaar is (gearchiveerde topics zichtbaar in zoekresultaten), maar het ‘bladeren’ is bij mijn weten alleen mogelijk mogelijk voor ‘super users’ (die met gebruikersnaam in geel/goud). Ziet er dan zo uit:

En helemaal onderaan

Ik ben er absoluut niet voor om alles ouder dan een jaar maar naar het archief te verplaatsen (in de zin van ‘onzichtbaar maken’)!

Reageren op oudere (verlaten/niet-actieve) topics zou gewoon uit gezet moeten worden, ben je ook klaar.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zie ik ook Robert. En als ik niet ingelogd ben houdt het op na “Off topic”.

Topics in het archief zouden wel voor iedereen zichtbaar moeten zijn, maar je moet er dan niet meer op kunnen reageren of een melding zien dat een oud topic is met mogelijk verouderde informatie en dat er geen nieuwe vragen mogen worden geplaatst. Komen er toch nieuwe vragen dan moeten die door moderators in een nieuw topic worden geplaatst. En deze archief topics zouden dan niet, of apart, in zoekresultaten moeten komen. Want nu komen, zoals Pluckie al aangeeft, vaak topics in willekeurige volgorde van nieuw/oud in die resultaten mensen die ook weer openen en op reageren. 

Reputatie 5

Sivan is waarschijnlijk (helaas) ook de eerste en laatste geweest die daar tijd en ruimte voor kreeg in en van het Utrechtse. Met het vervallen van haar functie en het overhevelen van (een deel van) die taken naar Webhelp merk je dat het een en ander blijft liggen.

Misschien is het een goed idee om als @NS Sivan in dienst te nemen. Natuurlijk wel met een beetje vrijheid om te opereren.  :heart_eyes:

Badge +3

De volgorde van relevante/recente topics sorteren bij een zoekopdracht kan natuurlijk veel beter.

Ikzelf zoek me soms ook suf naar iets van ‘ongeveer 6 weken/maanden geleden, het gaat over een factuur waar iets niet klopte qua korting, iets met Dordrecht’ en dat soort dingen.

De ‘telefoonstoring van 31 mei’ bijvoorbeeld… voor zover dat hier thuis hoort (want dat lag helemaal niet aan NS)? Daar was een topic over maar vind het maar!

Ik vind dat er best gediscussieerd mag worden, en de NS (Community of Klantenservice) is natuurlijk eerste aanspreekpunt als ‘er geen trein rijdt’! (haha, en op social media ‘waar blijven die bussen?!’ en zo). :rofl:

Plus (zie off-topic) sommige dingen zijn natuurlijk veel ‘houdbaarder’ hier dan op social media, inclusief de missers die ‘uitgemolken’ zijn maar zich blijven herhalen, of nooit beantwoord/opgelost worden.

En dan heb ik het niet over roken buiten de rookzones en zo (want die zijn er inderdaad niet meer), en of iemand een satébroodje in het bagage(hoofd)rek legt, en wat treinpersoneel daar aan zou moeten doen ook niet natuurlijk :sweat_smile:

Want die ‘knippen kaartjes’ (soms) en kijken echt niet of er Metro krantjes of etensresten in het ‘hoofdrek’ liggen… 

Misschien is het een goed idee om als @NS Sivan in dienst te nemen. Natuurlijk wel met een beetje vrijheid om te opereren.  :heart_eyes:

Er mist wel duidelijk iemand met enige regie, die de boel overziet en uiteindelijk zaken gewoon _regelt_. Maargoed...

Reputatie 6

Ik ben geen voorstander van her automatisch op slot gooien van oude topics. Er zijn of waren i.i.g. topics waar het antwoord zo lang op zich liet wachten. M.i. moet het dan mogelijk zijn zo'n topic af en toe 'een schop te geven' om hoop te kunnen houden dat er ooit nog antwoord komt. Lastige vragen blijven m.i. toch al veel te makkelijk onbeantwoord.

Badge +3

Mijn vorige reactie nog wat ‘aangevuld’. @Sivan NS was wel een heldin (de forum-mama), en bij deze ook @Mark NS dank voor alle inzet hier en succes met je nieuwe ‘functie elders’ :wink:

Reputatie 6

Ik ben geen voorstander van her automatisch op slot gooien van oude topics. Er zijn of waren i.i.g. topics waar het antwoord zo lang op zich liet wachten. M.i. moet het dan mogelijk zijn zo'n topic af en toe 'een schop te geven' om hoop te kunnen houden dat er ooit nog antwoord komt. Lastige vragen blijven m.i. toch al veel te makkelijk onbeantwoord.

@Olav93 Gedeeltelijk eens maar topics lopen echt niet langer dan de hier voorgestelde 4 jaar. Momenteel ben ik nog in afwachting van een antwoord op foutieve programmering incheckpaal, maar dat topic loopt nog maar 1 jaar. Ik zie hier niet echt topics die langer lopen, maar misschien heb jij wel een aantal voorbeelden.

Na verloop geven we de hoop in NS op. Genoeg Traject Vrij-vragen uit het begin van dit forum zijn zelfs nooit fatsoenlijk opgelost door NS.

Reputatie 7
Badge +3

En dan zou je niet de aanmaakdatum van het topic als uitgangspunt kunnen nemen maar wanneer er voor het laatst een reactie is geplaatst. Na 2  jaar is het wel klaar. 

Reputatie 7
Badge +3

Sommige topics zijn na een een dag of zelfs binnen het uur al afgerond. Vraag gesteld, antwoord gegeven. Slot erop. Dat voorkomt dar er een hele niet-relevante discussie volgt.

Vooral de topics waarin NS nooit met een antwoord komt zouden nooit een slot moeten krijgen.

Daarom mijn voorstel dat er veel actiever gemodereerd/gemonitord gaat worden.

We hebben jullie feedback meegenomen en zullen intern gaan bespreken wat we hiermee gaan doen. 

Reputatie 7
Badge +3

Gaat het topic nu op slot? :thinking:

Nee, we zullen nu nog onze oude werkwijze hanteren. Indien we een nieuwe reactie krijgen in een oud topic dan zullen wij het topic gelijk voorzien van een update.

Ik kan helaas niets aangeven of we wat gaan veranderen, maar zoals ik al aangaf heeft het nu onze aandacht. Indien jullie suggesties hebben dan geef deze hier gerust. Deze zijn zeer waardevol voor ons.

Reageer