beantwoord

Topic over het opheffen van een account op slot gezet

Badge +3
Ik heb met belangstelling het topic https://community.ns.nl/de-ns-community-61/afmelden-community-ns-49477/index2.html#post332362 gelezen.

Ik denk dat er best nog meer te zeggen valt over het onderwerp en ik had graag nog iets gezegd. Helaas is het topic op slot gezet voor verder commentaar. Daarom bij deze nog een paar kanttekeningen.

Het is goed mogelijk dat er een misverstand in het spel was. Tegelijkertijd is al meerdere keren aan NS aangegeven dat wanneer mensen aangeven dat ze hun account willen opzeggen dat onverwijld en zonder opgave van redenen dient te gebeuren. Ik heb best begrip voor de wens van de kant van NS voor een nadere toelichting waarom een forumlid zijn/haar account wil opheffen. Het formuleren van die wens in een antwoord op het verzoek maakt een uiterst ongelukkige indruk op de lezers van dit forum. Het wordt uitgelegd als een voorwaarde om het account verwijderd te krijgen.

Mijn advies is om in het vervolg niet meer op het forum te vragen naar redenen voor de wens een account op te heffen. Mogelijk kan de vraag nog in een privébericht worden gesteld, maar zelfs dat is dubieus.

Persoonlijk zou ik graag de mogelijkheid zien om zelf een account te kunnen opheffen door middel van bijvoorbeeld een knop in je gebruikersprofiel. Dat voorkomt een hoop misverstanden en discussie.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 juni 2018, 21:33

Bedankt voor het signaal, iMark. Ik zorg ervoor dat je deze snel niet meer ziet.
Bekijk origineel

21 reacties

Je zou dat alleen achteraf kunnen doen via een email.

Je zou een knop in je profiel kunnen inbouwen waar je bij het verwijderen van een profiel vraagt of de gebruiker feedback wil geven.

Hoe het nu gebeurt is niet goed, NS vindt ons te kritisich en sluit daarom een topic maar de kritiek is terecht.
Als we te kritisch zijn moeten we misschien zelf ook maar van die knop gebruik gaan maken 🤷

Inhoudelijk ben ik het zeker met je eens, de manier waarop de reacties nu worden geformuleerd wekken de indruk dat het opgeven van een reden een voorwaarde is om verwijderd te kunnen worden. Daarnaast is het natuurlijk niet handig dat de naam van het verwijderde account daarna nog meermaals in het topic wordt genoemd, waaronder door moderators.

Overigens liep dat topic in mijn optiek meer uit de hand door trollgedrag van een enkeling dan door de discussie over het wel of niet mogen vragen van een reden.
Reputatie 7
Badge
Waar het om gaat is dat jullie beweren dat een mod niet mag vragen naar een reden tot verwijdering. Dat is gewoon onzin.
De AVG heeft vooral betrekking tot instatie's die veel te maken hebben met persoonsgegevens. Een forum heeft natuurlijk ook wel wat persoonsgegevens van zijn gebruikers maar dat staat in schril contrast met andere bedrijven die echt hele persoonlijke gegevens in hun bezit hebben zoals naam, achternaam, adres, noem het maar op.
Op een forum staat je eigen naam achternaam helemaal niet eens zichtbaar (en adres al helemaal niet) dus is er al helemaal geen sprake van directe persoonsgegevens.
Voor een forum gelden dan ook wel iets andere regels.https://blog.iusmentis.com/2018/04/03/geldt-het-vergeetrecht-onder-de-avg-ook-bij-forumdiscussies/
Een forumaccount bevat persoonsgegevens en dient in principe op verzoek gewoon verwijderd te worden. Dat was al onder de Wbp en is nog steeds onder de GDPR. De discussie rondom fora gaat voornamelijk over het moeten verwijderen van forumberichten van een gebruiker. Dat geldt ook voor de blogpost waar je naar linkt.

De laatste regel van de blogpost maakt dat ook duidelijk:

Dat is wat mij betreft beperkt tot de postings of reacties zelf. Zaken als iemands profiel of interesses vallen daar buiten.

Deze discussie ging overigens over het mogen vragen naar een reden voordat een account verwijderd wordt.
Reputatie 7
Badge

Overigens liep dat topic in mijn optiek meer uit de hand door trollgedrag van een enkeling dan door de discussie over het wel of niet mogen vragen van een reden.

En kap nou eens met mij steeds een troll te noemen (het is duidelijk dat je het over mij hebt) want ik begin mij daar echt extreem aan te ergeren!
Als je niks beters te doen hebt ga dan gewoon lekker weg. En laat mij gewoon met rust.
Je kan ook gewoon even op je zelf letten in plaats van steeds maar op mij. gewoon kappen daarmee!
Ik noem nergens jouw naam of impliceer dat het over jou gaat. Die link leg je zelf. Ik zou het erg waarderen als je me geen woorden in de mond legt.
Reputatie 7
Badge
Ik noem nergens jouw naam of impliceer dat het over jou gaat. Die link leg je zelf.
Ja gek he? ik ben de enige met een afwijkende mening in dat topic. De rest denkt er namelijk hetzelfde over. Of wil je Ben soms beschuldigen van trollen? Want dan ben je toch wel heel verkeerd bezig Henk.
Dus dan kan het niet anders dan dat je het over mij hebt.
Badge +3
Waar het om gaat is dat jullie beweren dat een mod niet mag vragen naar een reden tot verwijdering. Dat is gewoon onzin.
Dat beweer ik dan ook helemaal niet. Lees mijn eerste bericht in dit topic nog eens terug.

Waar het mij om gaat is dat de suggestie gewekt wordt dat het geven van een reden voor het willen laten verwijderen van een account een voorwaarde is voor het laten verwijderen van een account. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, hoezeer ik ook begrip heb voor de wens van NS om een opgave van redenen te krijgen.
Mijn eerste en laatste poging om dit te weerleggen: het gaat mij helemaal niet om de mening die iemand heeft. Met trollreacties doel ik op reacties die verder niet bijdragen aan het topic maar wel bepaalde reacties bij andere leden uitlokken. Ik noem met opzet niemand bij naam, link niet naar reacties of impliceer op andere wijze dat het over jou of andere specifieke leden gaat.
Voordat dit topic op slot gaat wil ik wel aangeven dat de naam van TS nog steeds genoemd wordt in het andere topic door een moderator.

Ik zou toch willen vragen voortaan in zulke gevallen de naam van de verzoeker niet meer te noemen dan wel het topic heel zorgvuldig door te lezen/zoeken op de naam.

Gratis tip, eerste reactie pagina 2
Heel scherp! Even Ctrl+F door het topic heen kan geen kwaad inderdaad, op meerdere plekken komt op zijn minst een gedeelte van de naam voor 🙂
Natuurlijk moet je als moderator wat scherper zijn, ook op je collega's. Zelfs mijn opmerking .... wie, kan ik niet meer aanpassen. Dat moderators dit vaker over het hoofd zullen zien durf ik zelfs te garanderen.
tvp
Dat kan hier ook gewoon met de Inschrijven-knop toch? 😛 Of is tvp geen TopicVolgPost?
Haha ja kan ook, meer een stille wenk aan een moderator om de naam te verwijderen 😀
Aah, op die fiets 🙂
Goedemorgen iMark.

Dank voor je suggestie, die lijkt mij zeker waardevol. Ik zal dit bespreken met een paar collega's, die meer weten over dergelijke zaken. Ook de opmerking m.b.t. het noemen van de naam van de verwijderde gebruiker ga ik zeker meenemen, dank daarvoor, MvanGelder en Henk.

Het topic is overigens gesloten omdat het alle kanten op ging.
@Sivan NS schreef:
Ben zal de account verwijderen, mocht dat nog niet zijn gebeurd.

Deze verwijdering lijkt goed te zijn uitgevoerd. Ik kan in de Google cache niets meer vinden over
gebruiker Anonymous. Ik kan zelfs linken naar zijn of haar bijdrage in deze community. Top!
Badge +3
In een bericht van Ben NS is nog een naam te zien in de webcache. Het is het bericht dat begint met

Ik kan niet linken naar dit bericht en wil de rest van het bericht niet citeren omdat daar nog een naam te lezen valt.
Klopt
Bedankt voor het signaal, iMark. Ik zorg ervoor dat je deze snel niet meer ziet.

Reageer