Verwijderde topics

Reputatie 6
Badge +2
Dit topic is een logboek van verwijderde topics.

Als eerste vermelding: zie https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/topic-over-reizen-naar-belgie-vermist-47832. Dat topic gaat over de vermissing van een uitgebreid topic over reizen naar België, met veel reacties, waaronder ook minstens één uitgebreide inhoudelijke bijdrage van een moderator. NS biecht in https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/topic-over-reizen-naar-belgie-vermist-47832/index2.html#post317305 op dat het topic verwijderd is, en meldde: ''Het topic is verwijderd nadat de gebruiker is verwijderd. Dit is gebeurd vanwege een langlopend contact via privéberichten.''

NS heeft nog niet geantwoord op de bij diverse forumleden levende vraag waarom het topic (inclusief de genoemde inhoudelijke bijdrage van een moderator) verwijderd is en waarom NS deze verwijdering niet uit zichzelf heeft gemeld.

In https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/topic-over-reizen-naar-belgie-vermist-47832/index1.html#post317074 meldt een gebruiker dat het probleem zich vaker voordoet. bijdragevandennis

42 reacties

Hoi Dennis.

Het komt soms voor dat wij een topic verwijderen, of dat het spamfilter dat doet.

Doen wij dit zelf, dan is dat alleen wanneer het topic in strijd is met de huisregels, of dat er iets speelt met de gebruiker. Gaat het om het spamfilter, dan checken we dit ook nog handmatig achteraf.

In het voorbeeld van Michiel is het zo dat deze gebruiker herhaaldelijk is gewezen op zijn deelname aan het forum. Hij is dus op de hoogte. Dit vinden wij ook belangrijk. We willen altijd transparant blijven, maar ook zorgen voor een prettige plek voor iedereen.
Dit topic is een logboek van verwijderde topics.
https://forum.ns.nl/stel-je-vraag-14/waarom-zijn-fictieve-vragen-niet-welkom-op-dit-ns-forum-47419

"Zonde dat je gehele topic inmiddels verwijderd is, op het moment
dat ik een reactie wilde plaatsen kreeg ik een 404. [...]".

Altijd fijn, om dit soort reacties van gebruikers te mogen lezen.
Helaas is de NS moderateur het hier niet altijd mee eens en houdt daarom graag
de controle over wat er wel en niet mag worden geplaatst.
Toch jammer, dat ze dan niet in het openbaar de discussie aan durft te gaan,
maar dat alles dan via privé berichtjes wordt gecommuniceerd. Dat is niet mijn stijl.
Hoi Michiel. Er zijn meerdere topics waarin ik of een van mijn collega's jou openbaar heb aangesproken op je bericht. Ook daarin geloof ik in transparantie.

Het verwijderen van een topic gebeurt vrijwel nooit, en dat willen we zo houden.
Reputatie 7
Badge

Altijd fijn, om dit soort reacties van gebruikers te mogen lezen.
Helaas is de NS moderateur het hier niet altijd mee eens en houdt daarom graag
de controle over wat er wel en niet mag worden geplaatst.
Toch jammer, dat ze dan niet in het openbaar de discussie aan durft te gaan,
maar dat alles dan via privé berichtjes wordt gecommuniceerd. Dat is niet mijn stijl.

Waarom zou iedereen dat moeten kunnen zien dan. En jij bent alleen maar de boel aan het opstoken trouwens.
Reputatie 7
Badge +4
Als je uit privéberichten citeert, is er al helemaal geen sprake van enige stijl. Dat is not done.
Ah, die PM was van mij. Als hij toch al openbaar staat, laten we hem dan ook maar compleet maken. Het is niet aan mij om te beoordelen of een topic op dit forum hoort of niet, ik wilde wel aangeven dat ik vanuit technisch oogpunt de vragen vaak vergezocht maar wel interessant vind. De discussie zorgt voor andere inzichten waarmee soms best leuke use cases tevoorschijn komen waar niet of te weinig over is nagedacht.
Reputatie 6
Badge +2
Hoi Dennis.

Het komt soms voor dat wij een topic verwijderen, of dat het spamfilter dat doet.

Doen wij dit zelf, dan is dat alleen wanneer het topic in strijd is met de huisregels, of dat er iets speelt met de gebruiker. Gaat het om het spamfilter, dan checken we dit ook nog handmatig achteraf.

In het voorbeeld van Michiel is het zo dat deze gebruiker herhaaldelijk is gewezen op zijn deelname aan het forum. Hij is dus op de hoogte. Dit vinden wij ook belangrijk. We willen altijd transparant blijven, maar ook zorgen voor een prettige plek voor iedereen.

Het topic was gestart door gebruiker Bromsnor, niet Michiel (https://forum.ns.nl/members/bromsnor-51054). Het is goed om te weten dat als Michiel een topic start het hele topic zomaar ineens verdwenen kan zijn (vooral als het gaat om wat NS een ''fictieve vraag'' zou noemen, zo vertelde hij ons). Een forumbijdrage die op zichzelf wel door de beugel kan moet dus niet in hetzelfde topic worden geplaatst, want die kan dan ook verwijderd worden.

Van Bromsnor wist ik dat niet, en andere forumdeelnemers blijkbaar ook niet, want allerlei normale forumbijdragen zijn er geplaatst die nu verwijderd zijn. NS had moeten waarschuwen dat hiervoor beter een nieuw topic kon worden aangemaakt.

Van transparantie is totaal geen sprake geweest: zelfs na het verwijderen van het topic verzwegen jullie dat, wat voor extra verwarring heeft gezorgd, en extra werk voor ons om te proberen te achterhalen wat er aan de hand was. En alle normale forumbijdragen in dat topic zijn ineens geheim. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge

Van transparantie is totaal geen sprake geweest: zelfs na het verwijderen van het topic verzwegen jullie dat, wat voor extra verwarring heeft gezorgd, en extra werk voor ons om te proberen te achterhalen wat er aan de hand was. En alle normale forumbijdragen in dat topic zijn ineens geheim. bijdragevandennis

Luister eens. De moderator is uiteindelijk wel degene die dat bepaald hoor. Niet jij.
Of er sprake was van transparantie ? Nee dat kan Dennis ook prima beoordelen hoor.

Topics zouden alleen verwijderd moeten worden of gesloten als ze in strijd zijn met de huisregels.

Moderators kunnen ook bepaalde topics of vragen negeren, het is klant helpt klant forum.
Alle leden zijn te gast op een forum.
Moderatie is de baas en is geen enkele uitleg verschuldigd waarom iets verwijderd wordt.
Het aangaan van een dicussie, openbaar of via PB zijn ze niet verplicht.
De forumregels zijn er voor de leden, niet voor de moderatie.
Dat vind ik niet, als forumleden zich aan de huisregels houden is er geen reden om een topic te sluiten of te verwijderen.

Huisregels zijn er voor iedereen, conducteurs mogen toch ook niet roken in de trein....
Reputatie 7
Badge
Alle leden zijn te gast op een forum.
Moderatie is de baas en is geen enkele uitleg verschuldigd waarom iets verwijderd wordt.
Het aangaan van een dicussie, openbaar of via PB zijn ze niet verplicht.
De forumregels zijn er voor de leden, niet voor de moderatie.

mee eens.

Reputatie 7
Badge
Dat vind ik niet, als forumleden zich aan de huisregels houden is er geen reden om een topic te sluiten of te verwijderen.

Huisregels zijn er voor iedereen, conducteurs mogen toch ook niet roken in de trein....

Maar voor moderators gelden andere regels dan voor normale forum leden. En jij bent niet in de positie om een moderator de les te lezen.
Nog wat semi juridische tekst:

Als NS morgen besluit dit forum te stoppen en alles eraf te gooien hebben ze gewoon dit recht.
Geen lid wat daar ook maar iets aan kan doen.

Zie een forum als huiskamer, ben je niet gewenst dan word je er zondermeer uitgezet.
De woningeigenaar is je echt geen enkele verantwoordelijkheid schuldig.
Nogmaals je ben slechts een gast, met goeddunken van de forumeigenaren.
Sommige vaste leden denken dat ze als ze maar genoeg posten of "belangrijk denken te zijn" mede-eigenaar worden, dit is natuurlijk niet zo.
Gelukkig is er dan nog het web archive, of maken we als creatieve forumleden een eigen archiefje 😃
Badge
Maar dit is toch wel een gevalletje 'het kind met het badwater weggooien'. Als er in een verder 'gezonde' en waardevolle discussie slechts enkele posts zich niet aan de huisregels (of andere wensen/normen/waarden van de moderatie) houden, dan hoor je enkel die 'ongezonde' posts te verwijderen, niet gelijk het hele topic.

Uitzondering is natuurlijk wanneer het verwijderen van de 'ongezonde' posts de resterende discussie onleesbaar maakt. Maar voor zover ik het topic in kwestie heb gevolgd, was dat absoluut niet aan de orde.

Als aan een appelboom een paar rotte appels hangen, kap je niet gelijk die hele boom, alleen als het rot zich tot in de stam heeft verspreid. Logisch toch?

Maar voor moderators gelden andere regels dan voor normale forum leden. En jij bent niet in de positie om een moderator de les te lezen.

Dat doe ik niet, moderators houden zich prima aan de huisregels, geen klachten daarover !

@klant_peter onzinnige vergelijkingen, NS zegt zelf dat ze transparant willen zijn, zeg dat dan niet en sluit topics en doe daar schimmig over, net zoals over het verwijderen van ongewenste personen.
Reputatie 7
Badge
Nog wat semi juridische tekst:

Als NS morgen besluit dit forum te stoppen en alles eraf te gooien hebben ze gewoon dit recht.
Geen lid wat daar ook maar iets aan kan doen.

Zie een forum als huiskamer, ben je niet gewenst dan word je er zondermeer uitgezet.
De woningeigenaar is je echt geen enkele verantwoordelijkheid schuldig.
Nogmaals je ben slechts een gast, met goeddunken van de forumeigenaren.
Sommige vaste leden denken dat ze als ze maar genoeg posten of "belangrijk denken te zijn" mede-eigenaar worden, dit is natuurlijk niet zo.

En weer mee eens.

Reputatie 7
Badge

@klant_peter onzinnige vergelijkingen, NS zegt zelf dat ze transparant willen zijn,

Jij vergelijkt daarnet een moderator met een conducteur, over onzinnige vergelijkingen gesproken.
En weer een topic wat op deze tour gaat...... Tijdje geleden, dat wel.
Jammer ja.
Behoorlijk inderdaad.
Jammer toch met zulk mooi weer dat je hier weer het gevoel krijgt alsof het buiten zou stormen. Het is toch zo simpel dat als de moderators van het forum vinden dat een topic of een groot deel van het topic niet voldoet aan de huisregels dat deze verdwijnt van een forum. Eens of niet eens maakt niet uit, je bent alleen eigenaar van de eigen tekst op dit forum en door akkoord te gaan met de huisregels weet je dat de kans bestaat dat deze tekst opeens foetsie is.

Wil je dat risico niet dan moet je hier niet posten en ergens anders je verhaal gaan typen.

In plaats van mopperen over dit topic zouden we ook kunnen zeggen dat deze moderators erg goed werk doen en ook hun best doen om binnen de grote logge organisatie van de NS hun wegen te zoeken om antwoorden te krijgen op vragen die hier gesteld worden en waar niet zo 1,2,3 een antwoord op is.

En daarnaast is het echt niet zo dat een kritische noot ten opzichte van de NS hier direct verwijderd wordt juiste het tegendeel is waar als ik zie hoe negatief en aanvallend de teksten af en toe zijn in de topics. En daar laten ze heel veel in toe, wat je ook moet waarderen. Veel bedrijven zien dat liever niet op forums over hun bedrijf maar hier op het NS forum laten ze toch heel veel toe.

En dat topic over Reizen naar België wordt zo belangrijk gevonden maar er is nog niemand die het topic opnieuw heeft aangemaakt, het zal dus wel meevallen hoe belangrijk het was. 😉

Lekker weer, lekkere temperatuur en ook nog zon. Wat willen we nog meer ?
Het topic van Bromsnor is verwijderd omdat dit een forumlid betrof met meer dan 10 accounts, waarbij er wekelijks een nieuw account werd gemaakt. Ondanks herhaaldelijke verzoeken via privécontact, stopte dit niet. Helaas kwam mij dit niet eerder onder ogen, en liep het topic dus al. Excuses voor die verwarring. Normaliter komt het niet zo ver.

Nogmaals, topics verwijderen wij liever niet. Echt niet. We willen alle content zoveel mogelijk bewaren. Het kan voorkomen dat door een vergissing of door het spamfilter een topic onterecht wordt verwijderd. Merk je dit van een eigen topic, stuur mij gerust even een bericht. Dan ga ik op zoek.

Wat voor mij en de andere moderators heel belangrijk is en blijft, is dat dit forum een plek is waar iedereen, jullie als frequent gebruiker maar ook die duizenden andere bezoekers en gebruikers, zich prettig voelt. Daarnaast is het belangrijk dat de moderators zich kunnen focussen op belangrijke kwesties en problemen. Zogenoemd fictieve topics ("Wat doet deze knop en wat doet dit?") betekent extra werk voor ons, terwijl er vaak geen persoonlijk of algemeen belang bij is. Dat vind ik zonde. Dat betekent niet dat we zo'n topic verwijderen, maar wel dat we je erop kunnen aanspreken. Dat een topic toch wordt verwijderd, zal dan een beslissing zijn geweest van dat moment.

@JBa, dank voor deze woorden. En dat weertje, dat is zeker weten top!
Die zogenoemd fictieve topics zijn op zich best leerzaam en moderators hoeven daar helemaal niet op te reageren.

Laat de discussie dan over aan de klanten. Maar dat is mijn mening.

(maar gezien de reactie op zijn topics vinden meer frequente gebruikers ze best interessant)

Bedankt voor de toelichting !

Reageer