beantwoord

Vraag over prijzen van treinkaartjes met betrekking tot mobiliteitsveranderingen

Beste lezers,
Ik heb een vraag die een beetje ‘out of the ordinary’ is. Op de universiteit waar ik nu studeer volg ik een aantal vakken over mobiliteit en hoe we met mobiliteit in de toekomst om kunnen gaan en welke kanten we allemaal op kunnen. Er wordt veel gepraat over klimaat verandering en uitstoot van gemotoriseerde voertuigen. Het openbaar vervoer, onder andere NS dus, zou dan een goede optie zijn omdat je dan per persoon veel minder broeikasgassen uitstoot per kilometer.
Nu is het geval dat (bijna) iedereen een of meerdere auto’s heeft en er vaak mee op stap gaat. Aangezien mensen die auto toch al hebben, vergelijken ze de variabele kosten van hun auto en van het openbaar vervoer. De conclusie is vaak dat je goedkoper uit bent als je dan met de auto gaat in plaats van met het OV. Nu worden modellen gebruikt waarbij de totale kosten van een auto worden vergeleken met de kosten van een OV kaartje maar het menselijk brein zit anders in elkaar en kijkt naar kosten per kilometer.
Daarom is mijn vraag:

Waarom heeft NS voor zijn bestemmingen niet dezelfde prijzen voor een treinkaartje als de kilometerprijs van auto’s naar die ene bestemming?

Als de variabele kosten van de auto net zo groot zouden zijn als die van de trein, dan zouden denk ik veel meer mensen met het OV gaan.
Hoe denken jullie hierover? Waarom kiest de NS voor de huidige prijzen?

Groeten,
WolfSystem
icon

Beste antwoord door Stijn NS 18 januari 2019, 13:30

Goedemiddag WolfSystem en welkom bij de NS Community!

Een werkelijk correct antwoord durf ik niet te geven, dus lees dit niet als feit maar meer als mijn persoonlijke mening of 'gok'. Volgens mij gaat het je ook meer om de discussie, dus bij deze bij ik het spits dan maar af. :)

Ik denk dat het ten eerste lastig is om de kosten van een treinkaartje te baseren op de kilometerprijs van een auto, voornamelijk omdat de kilometerprijs van een auto niet vast ligt. Het is afhankelijk van vele factoren, zoals het brandstofverbruik van een auto, maar ook de aanschafkosten verrekend met de levensduur, de brandstofprijs et cetera. Het is ongetwijfeld mogelijk om daar een gemiddelde in te trekken, maar dat gemiddelde zal dan periodiek aangepast moeten worden gebaseerd op veranderingen in deze factoren. Ik denk dat dit dan een hogere fluctuatie met zich mee zou brengen in de prijzen dan wat er nu gebeurt met de jaarlijkse inflatieaanpassingen.

Los daarvan is de prijs van een treinkaartje niet puur en alleen gebaseerd om te concurreren met andere typen van vervoer. Misschien is dit zelfs de voornaamste factor, maar de prijs moet ook (deels) kostendekkend zijn. Het rijden van de treinen is niet gratis, materieel moet worden aangeschaft en onderhouden, personeel krijgt salaris enzovoort. Dit is vaak ook een van de grootste argumenten als er bij een evenement weinig of geen extra treinen worden ingezet; de opbrengsten wegen doorgaans niet op tegen de kosten. (Meer) subsidiëring vanuit de overheid zou dit kunnen compenseren, maar dan is dat wel eerst nodig.

Ik wil overigens wel benadrukken dat ik absoluut geen financieel expert ben of feitelijke kennis heb van de specifieke keuzes die gemaakt worden om de prijzen te bepalen. Ik plaats dit weliswaar als Moderator van de Community, maar dit is meer een persoonlijk idee wat ik heb over dit onderwerp, gebaseerd op gezond verstand en de ervaring die ik in de jaren heb opgedaan. Zie dit dus meer als een reactie als zijnde een van onze Community leden dan als een reactie namens de NS. :)
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Nu worden modellen gebruikt waarbij de totale kosten van een auto worden vergeleken met de kosten van een OV kaartje maar het menselijk brein zit anders in elkaar en kijkt naar kosten per kilometer.

Hm. 😄
Goedemiddag WolfSystem en welkom bij de NS Community!

Een werkelijk correct antwoord durf ik niet te geven, dus lees dit niet als feit maar meer als mijn persoonlijke mening of 'gok'. Volgens mij gaat het je ook meer om de discussie, dus bij deze bij ik het spits dan maar af. :)

Ik denk dat het ten eerste lastig is om de kosten van een treinkaartje te baseren op de kilometerprijs van een auto, voornamelijk omdat de kilometerprijs van een auto niet vast ligt. Het is afhankelijk van vele factoren, zoals het brandstofverbruik van een auto, maar ook de aanschafkosten verrekend met de levensduur, de brandstofprijs et cetera. Het is ongetwijfeld mogelijk om daar een gemiddelde in te trekken, maar dat gemiddelde zal dan periodiek aangepast moeten worden gebaseerd op veranderingen in deze factoren. Ik denk dat dit dan een hogere fluctuatie met zich mee zou brengen in de prijzen dan wat er nu gebeurt met de jaarlijkse inflatieaanpassingen.

Los daarvan is de prijs van een treinkaartje niet puur en alleen gebaseerd om te concurreren met andere typen van vervoer. Misschien is dit zelfs de voornaamste factor, maar de prijs moet ook (deels) kostendekkend zijn. Het rijden van de treinen is niet gratis, materieel moet worden aangeschaft en onderhouden, personeel krijgt salaris enzovoort. Dit is vaak ook een van de grootste argumenten als er bij een evenement weinig of geen extra treinen worden ingezet; de opbrengsten wegen doorgaans niet op tegen de kosten. (Meer) subsidiëring vanuit de overheid zou dit kunnen compenseren, maar dan is dat wel eerst nodig.

Ik wil overigens wel benadrukken dat ik absoluut geen financieel expert ben of feitelijke kennis heb van de specifieke keuzes die gemaakt worden om de prijzen te bepalen. Ik plaats dit weliswaar als Moderator van de Community, maar dit is meer een persoonlijk idee wat ik heb over dit onderwerp, gebaseerd op gezond verstand en de ervaring die ik in de jaren heb opgedaan. Zie dit dus meer als een reactie als zijnde een van onze Community leden dan als een reactie namens de NS. :)
Reputatie 3
Een leuk onderwerp! De prijs van een treinkaartje is altijd maar een onderdeel van de prijs van de reis.
Niemand woont op het station (hoop ik). De reis naar het station heeft ook een prijs, een half uur lopen, 15 minuten met de fiets, misschien wel 20 minuten met de bus. Er is in tegenstelling met de auto geen "van deur tot deur" situatie. Zelfs voor relatief korte reizen kan de reistijd per trein wel 2 x zo lang zijn dan de reistijd per auto. Bovendien zullen er regelmatig reizen gemaakt worden met meerdere personen. Hoe vaker er auto reizen met meerdere personen gemaakt worden hoe lager de kilometerprijs per persoon. Zoals ik de auto gebruikte kan de trein nooit een alternatief zijn. Tweedehands auto van ruim onder de € 1000, komt op incl. wegenbelasting en verzekering op € 110 per maand als ik er 1 jaar in rijd. Hoeft er geen onderhoud te gebeuren anders dan olie verversen en APK en ik de auto dus 2 jaar gebruik zijn de kosten nog maar € 90 per maand. De variabele kosten zijn brandstof, €150 per maand voor woon werk verkeer. Dus incl. alle kosten in het ongunstigste geval € 260 per maand en de reistijd is ongeveer 45 minuten met de auto. Met het OV De busreis naar het station is € 2,60 per dag en de trein € 15,20 vanaf mijn aankomststation is het of 15 min. lopen of 15 min wachten en 5 min. met de bus wat ook weer ongeveer € 2,60 per dag kost. In tijd ruim 1:40 voor de hele reis. Dat kost dan ook nog eens € 400.
Tel ik het overige gebruik van de auto er bij op, meestal het bezoeken van bekenden of familie word de kloof nog groter. In de meeste gevallen is de reis per openbaar vervoer steeds 2 x zo lang als per auto. De minimale prijs voor alleen al de treinkaartjes, we gaan met 3 personen is € 45. Daar komen dan weer de kosten van de reis naar een station bij. Met het OV kost het reizen dus minimaal € 500 per maand, met de auto € 290.
De kosten per OV kilometer 22 ct. Prijs per auto kilometer 13 ct. Dan hebben we het nog niet over de volledige werkweek per maand die je langer in het OV doorbrengt dan in de auto. Zou je die uren tegen minimumloon doorberekenen zit je al op nog eens € 220. Dan is de prijs van het openbaar vervoer ineens meer dan € 700 per maand, dan zit je ineens op meer dan 32 ct. per kilometer. Zelfs zonder de kosten van de reis van en naar het station zit je al met familiebezoek ook al op € 400 per maand dus ongeveer 18 ct. per kilometer. dus altijd minimaal 5 ct. per kilometer duurder dan de auto + het ongemak van het naar en van het station te komen.
Maar goed, zo kijk ik er naar en zo bereken ik het.
Badge +3
NS heeft een degressief tariefstelsel (langeafstandskorting) waardoor een treinreis redelijk duur kan zijn, maar ook veel goedkoper dan een auto. Men rekent in tariefeenheden (TE) maar die zijn globaal gelijk aan het aantal kilometers, dus gebruik ik die verder door elkaar.

Voor de eerste 8 km betaal je € 2,40 en voor elke volgende km in eerste instantie € 0,20 meer. Reis je verder dan ca. 20 km dan gaat de prijs al vrij snel naar beneden, en boven de 200 km zit je aan het maximum van € 26,50 voor een enkele reis (voltarief). Zie dit document (pag. 5 t/m 😎.

Dus je kunt van Vlissingen naar Groningen voor die prijs. Dat red je met een auto echt niet want dat kost de brandstof (Euro 95 en dan 5l/100km dus 1 op 20) alleen al!

Voor kortere afstanden heb je naast de variabele kosten van een auto (brandstof, slijtage, parkeren, onderhoud zoals olie verversen) ook natuurlijk de vaste kosten zoals afschrijving, wegenbelasting, verzekering, periodiek onderhoud en keuring) waardoor een boodschappenwagentje waar je, als je maar af en toe 10 of 20 km per dag mee rijdt al gauw in de buurt komt van reizen met de trein (of ander OV).

Verder heeft NS natuurlijk abonnementen voor 'veelreizigers'. Zo ben je met 3 keer of meer per week van A naar B al goedkoper uit met een Traject Vrij abonnement, en als A en B meer dan ca. 80 km uit elkaar liggen dan is een (Flex) Altijd Vrij abonnement gunstig, want daarmee reis je onbeperkt door heel Nederland voor € 347 per maand. Ook dat red je echt niet met zelfs het goedkoopste private-lease autootje (plus brandstof) als je dagelijks forenst. Voor nog geen € 60 per maand koop je dan ook de bus/tram/metro af (OV-vrij).

Verder zijn er voor mensen die buiten de spits reizen natuurlijk abonnementen zoals (Flex) Dal Vrij vanaf € 105 per maand, en voor mensen die alleen in het weekend reizen Weekend Vrij (vanaf € 32 per maand).

De Flex abonnementen kan je ook pauzeren tijdens bijv. vakantie, en voor een auto blijf je gewoon de vaste lasten betalen.

Verder zijn er voor incidentele reizigers altijd wel actiekaartjes (AH, Kruidvat, Blokker, HEMA, Primera, Spoordeelwinkel, Vakantieveilingen, Actievandedag etc.) waar je erg goedkoop mee kunt treinen. Daar kan een huur- of deelauto (bijv. Greenwheels) ook niet tegenop, tenzij je met meerdere personen bent natuurlijk en de variabele kosten kunt delen :P

Het is dus lastig om een auto met de trein te vergelijken qua kosten (en al helemaal per km dus!). Als NS een kilometerprijs zou rekenen bevoordelen ze hooguit mensen die weinig (qua dagen in de week of kilometers) reizen, en zijn mensen die (veel) vaker of verder reizen de pineut!

Overigens hebben trein-streekvervoerders zoals Arriva / Keolis (Blauwnet) / Connexxion / Rnet (Qbuzz) wél een bijna kilometerprijs voor korte ritten (maar ook langeafstandskorting). Je betaalt dan het landelijke starttarief van € 0,96 plus € 0,19 per km (vergelijkbaar met de kosten van een auto). Een reisje Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom kost je dus slechts € 1,15 maar dan kan je inderdaad beter gaan fietsen of lopen. En een (boodschappen)autootje voor alleen dat ritje is natuurlijk oneindig veel duurder.

Het ligt er dus maar aan wat je reisgedrag is (hoe ver, hoe vaak, welk tijdstip, hoeveel personen) of een auto of de trein goedkoper is. Plus de milieuaspecten natuurlijk, en praktische overwegingen (deur-tot-deur, of je fiets ergens moeten zien te parkeren, drukte in de trein/bus/tram/metro of op de weg, weersomstandigheden)...
Reputatie 3
De trein-en zelfs meer nog de bus, zijn vooral voordeliger als die tamelijk dure enkele reisprijzen als je elke dag reist, op hetzelfde traject, met een doorlopend ABO.
Vergelijken van prijzen/vermeende kosten voor korte ritjes slaat vrijwel nergens op-en vergeet dat parkeren niet (hier om de hoek bvb 5 eur/uur). Maar bij treinreizen heb je nogal vaak bijkomende kosten als ritjes van/naar stations, of stalling.
Wel blijkt het in het algemeen zo te zijn dat als bvb benzineprijzen flink dalen gebruik van trein licht afneemt en dito omgekeerd. Blijkbaar zijn er dan toch mensen genoeg die vergelijken wat ze moeten uitgeven. En voor hele lange reizen biedt NL heel veel goedkopere mogelijkheden, die NS zelf niet eens aanbiedt.
Treinprijzen zijn in feite historisch zo gegroeid-er zijn diverse andere modellen in gebruik in andere landen-als je echt zo hard studeert op dit topic, dan had je dat allang dienen te weten. Hier in NL bestaat er enorm veel weerstand tegen grote wijzigingen in dat systeem. In veel landen hebben ze een zonesysteem, dat gewoon van gemeente tot gemeente geldt met wat er maar rijdt, in LUXemburg wordt het gratis, in DE experimenteren ze met ''luftlinie'' zodat je niet extra betaalt voor grote omwegen (rondom de berg bvb), in FR en ES betaal je voor een week/maandkaart amper meer als 1 retourtje volle prijs/week .Enz.
Reputatie 5
Je poneert het volgende:

Nu is het geval dat (bijna) iedereen een of meerdere auto’s heeft en er vaak mee op stap gaat. Aangezien mensen die auto toch al hebben, vergelijken ze de variabele kosten van hun auto en van het openbaar vervoer.

Ik weet niet of dat wel zo is.

Treinreizigers zijn ook:

• Minderjarigen of studenten.
  • Mensen zonder rijbewijs
  • Mensen die de vaste lasten van een auto niet kunnen betalen
  • Forensen bij wie in het gezin slechts één auto is - en die auto wordt dan gebruikt door de persoon die niet met het OV op zijn bestemming kan komen.
Voorts zijn er nog trajecten en werkplaatsen waar echt zo'n pijn in de r??t is om de auto te nemen, dat zelfs auto-eigenaars dat niet zullen doen. Ik ga 'altijd' met de directe treinverbinding naar de luchthaven. Ook als ik in Bxl moet zijn, dan laat ik dat zeer sterk afhangen van waar precies en of er eigenlijk wel parking is of zou kunnen zijn.

Mensen nemen dus het OV juist als de auto in de vergelijking niet meespeelt.

Reageer