beantwoord

Wifi in de trein en het vernieuwde forum

• 21 juni 2018
  • 6 reacties
  • 241 Bekeken

Reputatie 4
Sinds de nieuwe versie van het NS Forum beschikbaar is en hernoemd naar NS Community, viel mij al vrij snel op dat de mobiele versie van de site veel meer data verbruikt dan de oude versie. Waar ik voorheen 4G aan had staan, ben ik nu dus genoodzaakt om gebruik te maken van Wifi in de trein. Met een handvol klikken ben je namelijk zo al meerdere MB’s verder (en als frequente bezoeker tikt dat snel aan). Gelukkig reis ik met de intercity, en heb dus de luxe van Wifi. Echter, zoals iedereen wel weet is het wifi dusdanig traag dat het extreem lang duurt om de forumsite te laden, zeker in vergelijking met andere websites.

NS biedt nu dus 2 producten die in de praktijk niet samengaan: Wifi in de trein en de NS Community. Ofwel de MB’s vliegen er doorheen, ofwel de snelheid gaat drastisch omlaag naar een onwerkbaar niveau. Daarom een vraag aan de ontwikkelaars van de site: kunnen er aanpassingen aan de site worden gedaan zodat de site minder data verbruikt (bijv. grootte achtergrondafbeeldingen)?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 26 juni 2018, 15:36

Ik heb dit even besproken met de beheerders/bouwers van de community. Goed dat je het aankaart, Sycorax.

Wat je schrijft, klopt inderdaad. De responsive versie gebruikt meer data dan de mobiele versie die we voorheen hadden. Dit komt omdat die oude versie vrij minimaal was qua design en gebruikservaring, aangezien het slechts de helft van de functies had die de huidige versie heeft.

Ze geven aan al enkele stappen te hebben gezet om de community sneller te laden, zoals het minimaliseren van bepaalde afbeeldingen. Deze versie zal echter altijd zwaarder zijn dan de oude mobiele versie. De voordelen van de nieuwe templates wegen echter niet op tegen de nadelen van de toename van data om de community te gebruiken. Dat neemt niet weg dat ik me kan voorstellen dat het even wennen is, en wellicht zelfs ook jammer.
Bekijk origineel

6 reacties

Hoi Sycorax,

Excuses voor deze late reactie! Goed dat je dit aangeeft. Ondanks dat we geen reactie in dit topic hebben gegeven, hebben we je vraag inmiddels wel uitstaan. Sivan hoopt komende week je een terugkoppeling te kunnen geven hierover.
Zelfs op een fatsoenlijke verbinding is het forum ont-zet-tend traag door al die rotzooi die op de achtergrond meeloopt. Érg vervelend.
Badge +3
Foto's en screenshots worden (full-size) in een iframe gepropt, dus ook al zien die er relatief klein uit... je haalt gewoon de volle MB's binnen inderdaad!

Ik weiger om die 'als bijlage' (thumbnail) te versturen, want in de nieuwe look staat een toegevoegde foto ook al standaard in je tekst namelijk.

Als je per MB (databundel) betaalt of op (traag) Wi-Fi in de trein zit dan is dat ellende inderdaad, maar niet mijn probleem :P

Voorbeeld: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/stopcontacten-in-de-trein-49499
Als dat nou het enige was........ Alleen die shitload aan remote trackers e.d. zijn al behoorlijk wat.
Ik heb dit even besproken met de beheerders/bouwers van de community. Goed dat je het aankaart, Sycorax.

Wat je schrijft, klopt inderdaad. De responsive versie gebruikt meer data dan de mobiele versie die we voorheen hadden. Dit komt omdat die oude versie vrij minimaal was qua design en gebruikservaring, aangezien het slechts de helft van de functies had die de huidige versie heeft.

Ze geven aan al enkele stappen te hebben gezet om de community sneller te laden, zoals het minimaliseren van bepaalde afbeeldingen. Deze versie zal echter altijd zwaarder zijn dan de oude mobiele versie. De voordelen van de nieuwe templates wegen echter niet op tegen de nadelen van de toename van data om de community te gebruiken. Dat neemt niet weg dat ik me kan voorstellen dat het even wennen is, en wellicht zelfs ook jammer.
Alleen al de sprite met emoji's is 2.2MB groot: https://d1l3dvtwmus0pt.cloudfront.net/images/emojione.sprites.png

Die moeten we actief gebruiken dus, anders is het zonde van al dat onnodige dataverkeer

😀😁😂🤣🤓

Edit: alleen de editor haalt ze uit de sprite, in een bericht worden het losse PNG-afbeeldingen. Gaaf 😃

Reageer