beantwoord

1e klas reizen, 2e klas inchecken

• 11 april 2014
  • 6 reacties
  • 1406 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb al zo'n 20 jaar een voordeelurenabonnement (het oude model, dus) en ben vandaag weer eens met een keuzedag op stap gegaan; de eerste gedigitaliseerde.
Was op zich dus al spannend genoeg of dat opladen wel goed zou gaan. (Probleemloos).
Omdat ik nogal een poosje in de trein zou zitten, heb ik er voor gekozen om maar weer eens 1e klas te reizen en heb dus ook meteen een overgang 2-1 op mijn OV chipkaart gezet.
Na al dat opladen alles nog even gecontroleerd door bij de NS automaat de produkten op te vragen.
Alles werd keurig in het scherm getoond.

Check ik even later in en wat staat er in het display?
VDU keuzedag 2e klas.

Inderdaad TWEEDE klas, terwijl ik toch een overgang eerste klas zojuist op de kaart had gezet en op het scherm had zien staan.
Toen ik op het station van bestemming uitcheckte stond er wedereom VDU keuzedag 2e klas.
En ook bij het in- en naderhand uitchecken voor de terugreis op zowel poortjes als CICO's precies dezelfde melding.

Gelukkig heeft een controlerende conducteur verder ook niet gezegd dat ik ten onrechte in de 1e klas zat.

Je zeg een overgang op de OV-chipkaart, hij staat ook als zodanig in het produkten overzicht. maar bij in- en uitchecken staat er doodleuk 2e klas.
Hoe verwarrend allemaal.

Is er iemand in dit forum die hier een klip en klaar antwoord op kan geven?
Veronderstellingen en vermoedens zijn zinloos, want die helpen natuurlijk niet echt om e.e.a. echt duidelijk te krijgen.

icon

Beste antwoord door Brian NS 12 april 2014, 15:46

Beste Camel,

Het is mogelijk om een overgangsbewijs op je OV-chipkaart te laden en zo 1e klasse te reizen. De keuzedag blijft gewoon op 2e klasse staan, maar met het overgangsbewijs heb je een geldig vervoerbewijs voor de 1e klasse. Kan het zijn dat het daardoor verwarrend was? Als ik het goed begrijp ben je hiermee ook niet in de problemen gekomen?
Bekijk origineel

6 reacties

Inderdaad Camel, fijn om te horen dat je het helemaal hebt kunnen zien en fijn dat die glimlach daarvoor gezorgd heeft. Blijkbaar zijn mijn collega HC's net mensen.
Inderdaad Loes, klopt helemaal wat jij schrijft (alsof ik daar aan zou twijfelen).
Vanmiddag trof ik een vrolijke en aardige HC met wie het zo ter sprake kwam en dat ik dat vreemd vond.
Zij vertelde mij precies hetzelfde als wat jij hier vertelt.
En ze ging nog een stap verder, ze liet mij het ook op haar railpocket zien.
Ik geloof dat ze pas na 4 of 5 schermen doorgescrold te hebben dat overgangsbewijs op het scherm te zien kreeg. En dat, terwijl ik sinds vorige week (toen dat gebeurde met die keuzedag en die overgang) slechts 2 korte treinritjes heb gemaakt, dus in ieder geval geen hele waslijst aan mutaties.
Was wel interessant om dat ook eens op zo'n railpocket te zien.
Kun je toch zien wat een glimlach kan doen.
.. een overgang 2-1 op mijn OV chipkaart gezet. .. een conducteur bij een controle verder geen opmerkingen maakte .. bij in- en uitchecken gewoon 2e klas op het display: .. wat staat er in het display? VDU keuzedag 2e klas. .. verwarrend

Inderdaad verwarrend. Op het display van de conducteur staat het blijkbaar wel goed.

Op onze display staat ook gewoon de check-in van de keuzedag tweede klas in dit geval, wij moeten door scrollen om te kijken of er verder op de OV-chipkaart een overgang vermeld staat. Dit geldt ook voor het fietskaartje en het hondenkaartje. Ook voor ons kan het onduidelijk zijn, dat we niet meteen doorhebben dat de betreffende reiziger een overgang heeft betaald en geladen.
In dit geval heeft Camel een HC getroffen, die verder keek, althans, daar ga ik vanuit, maar of het voor ons duidelijk is, nee, dat is het ook niet.
Ik snap de verwarring van Camel helemaal namelijk. Het is ook niet prettig om aangesproken te worden dat je "verkeerd" zou zitten, terwijl alles uiteindelijk in orde blijkt te zijn.
Een pasklare oplossing heb ik ook niet, maar duidelijk is het naar mijn mening absoluut niet.
Reputatie 6
Badge +2
.. een overgang 2-1 op mijn OV chipkaart gezet. .. een conducteur bij een controle verder geen opmerkingen maakte .. bij in- en uitchecken gewoon 2e klas op het display: .. wat staat er in het display? VDU keuzedag 2e klas. .. verwarrend

Inderdaad verwarrend. Op het display van de conducteur staat het blijkbaar wel goed.
Dank voor je reactie Brian.

Omdat het voor mij de eerste keer was dat ik én de keuzedag én de overgang 2-1 op mijn OV-chipkaart moest laden heb ik na die handelingen voor alle zekerheid nog even op de automaat gekeken welke produkten er op mijn kaart stonden.
Naast de gebruikte producten werden ook de keuzedag en de overgang vermeld.
Daarmee wist ik al voor 99,9% dat het goed gegaan moest zijn.
En toen naderhand ook een conducteur bij een controle verder geen opmerkingen maakte dat ik ten onrechte in de eerste klas zat, had ik in feite 100% bevestiging dat het wel goed zat.

Ik vond - en vind - het alleen vreemd dat er bij in- en uitchecken gewoon 2e klas op het display komt te staan.
Voor mij was het niet direct verwarrend omdat ik de produkten op mijn kaart al had uitgelezen alvorens ik incheckte. Maar helemaal zeker voelde ik me toch niet.
Toen ik die conducteur aan zag komen, raakte ik weliswaar niet in paniek, maar vroeg mij toch af of alles wel in orde zou zijn.

Ik kan mij voorstellen dat reizigers die zonder meer e.e.a. op hun OV-chipkaart laden en niet verder meer controleren, heel verbaasd naar het incheckdisplay staan te kijken dat daar toch nog 2e klas staat.
Voor velen zal dat toch verwarrend kunnen werken, denk ik.
Systeemtechnisch moet het toch mogelijk zijn om dat 2e klas van die keuzedag te laten "overrulen" door het overgangsbewijs 2-1, lijkt mij zo.

Beste Camel,

Het is mogelijk om een overgangsbewijs op je OV-chipkaart te laden en zo 1e klasse te reizen. De keuzedag blijft gewoon op 2e klasse staan, maar met het overgangsbewijs heb je een geldig vervoerbewijs voor de 1e klasse. Kan het zijn dat het daardoor verwarrend was? Als ik het goed begrijp ben je hiermee ook niet in de problemen gekomen?

Reageer