beantwoord

2-1 overslag kopen met een Mobility Mixx card

• 28 juli 2014
  • 5 reacties
  • 1967 Bekeken

Ik heb van mijn werkgever een Mobility Mixx card (dit is een chipcard waarmee je gratis van alle OV in NL gebruik kunt maken en waarvoor je werkgever betaalt). Woon-werkverkeer mag ik van mijn werkgever alleen 2e klasse reizen. Als ik van mijn werk terug ga (van Den Haag naar A'dam) wil ik graag op eigen kosten 1e klas reizen. Toen er nog papieren kaartjes bestonden kocht ik gewoon een overslagkaartje Den Haag-Amsterdam die ik zelf betaalde. Hoe moet dat nu? Ik mag NIET een klassewissel van 2 naar 1 op mijn Mobility Mixx card doen, want dan zou mijn werkgever voor die 1e Klas betalen en dat mag niet (want woon-werkverkeer = 2e klas).
icon

Beste antwoord door Pe_pe 28 juli 2014, 18:06

De enige optie lijkt me dan om de Mobility Mixx card niet te gebruiken en een los kaartje voor de eerste klas te kopen, als een e-ticket, op een andere OV-chipkaart op saldo, of eventueel op een wegwerpchipkaart waarvoor een euro toeslag wordt gerekend.
Bekijk origineel

5 reacties

De enige optie lijkt me dan om de Mobility Mixx card niet te gebruiken en een los kaartje voor de eerste klas te kopen, als een e-ticket, op een andere OV-chipkaart op saldo, of eventueel op een wegwerpchipkaart waarvoor een euro toeslag wordt gerekend.
Je kunt (zoals Pe_pe ook aangeeft) het beste reizen op een andere OV-chipkaart, of een e-ticket of Eenmalige Chipkaart voor je terugreis aanschaffen. Je zou ook met je werkgever kunnen afspreken dat je de kosten van het overgangbewijs achteraf kunt terugbetalen.
@ Pepe en Femke: als ik op een andere OV-chipkaart reis moet ik de reis (A'dam-Den Haag) volledig zelf betalen terwijl ik met de Mobility Mixx card wel gewoon de tweede klas vergoed krijg. Ik ga natuurlijk niet dief van mijn eigen portemonnee zijn door dit zelf te betalen.
@Femke: is wil alleen de overslag 2-1 zelf betalen en die kun je niet op een andere chipcard zetten. Jullie hebben als NS iets onmogelijk gemaakt dat voorheen (met de papieren kaartjes) wel mogelijk was, waarom?? Ik wil n.b. extra geld uitgeven aan NS maar jullie maken mij dit op deze manier onmogelijk.
Mijn werkgever heb ik ook gebeld en het achteraf terugbetalen van dit soort privé reizen is ondoenlijk, administratief en fiscaal zeer bewerkelijk en daarmee ook duur. Zij zeggen ook dat het niet hun schuld is: de NS maakt iets onmogelijk wat voorheen wel mogelijk was nl. Hoop dat ik nog reactie van je krijg.
Beste Robert,

U loopt helaas tegen een probleem aan waar veel mensen last van hebben die een door de werkgever betaalde OV-kaart ook voor privéreizen willen gebruiken (in de diverse berichten over traject vrij abonnementen is dit namelijk ook al vaker aan de orde geweest). Ik weet niet of er sprake is van onwil of onkunde bij de NS, maar men lijkt vooralsnog niet van plan om hier op enige wijze een oplossing voor te bieden en komt niet verder dan suggesties als:
1. Een van beide partijen moet alle kosten voorschieten en vervolgens een deel van de reizen declareren bij de andere partij (waar uw werkgever begrijpelijkerwijs niets voor zal voelen en de situatie waarin u alle kosten voorschiet lijkt me voor u ook niet wenselijk)
2. Voor de privéreizen moet een aparte kaart worden gebruikt waarmee u op extra kosten (en ongemak) wordt gejaagd.

Welke optie u ook kiest, het reizen wordt er in ieder geval niet eenvoudiger op en waarschijnlijk duurder. Met andere woorden: de verandering die je wist dat zou komen, maar die door de vervoerder altijd stellig werd ontkend toen de afschaffing van de papieren kaartjes erdoor gedrukt moest worden.
@ Theofiel, vrees dat je gelijk hebt. NS doet net alsof alleen kaartjes nu op een andere manier gekocht moeten worden, maar in praktijk verandert er veel meer en in dit geval ten nadele van klanten als ik. Zou graag op eigen kosten een klassewissel doen, maar dat kan niet door het afschaffen van de papierenkaartjes
@ Femke: graag nog een reactie van jouw kant

Reageer