beantwoord

2 verschillende prijzen voor dezelfde reis

• 13 mei 2014
  • 3 reacties
  • 305 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Op 09-05-2014 ben ik samen met mijn vriend de trein ingestapt op Hilversum Sportpark om ongeveer 17:00, binnen de daluren dus.
Mijn vriend kocht een kaartje met korting omdat hij met mij samenreiskorting heeft. Hij heeft 6,20 betaald met 40% korting en ik betaalde bij het uit checken uiteindelijk 10,40 ! Hoe kan dit en hoe kan ik dit geld terug vragen ? Op de site kan ik alleen dingen vinden over 'geld terugvragen bij vertraging'.

Groetjes
icon

Beste antwoord door Thom 13 mei 2014, 14:40

Als u op die datum, een vrijdag, om 17.00 bent ingecheckt, was dat niet tijdens de daluren maar in de spits. Het misschien in uw ogen wat rare geval doet zich voor dat degene die de samenreiskorting kan verstrekken in de spits de volle prijs moet betalen maar wel iemand mee kan nemen die dan op een kaartje met 40 procent korting reist. Die samenreiskorting geldt dus ook in de spits.

Het lijkt een beetje vreemd maar zo werkt het. Er is denk ik geen teruggavemogelijkheid want de juiste kaartjes zijn verstrekt.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als u op die datum, een vrijdag, om 17.00 bent ingecheckt, was dat niet tijdens de daluren maar in de spits. Het misschien in uw ogen wat rare geval doet zich voor dat degene die de samenreiskorting kan verstrekken in de spits de volle prijs moet betalen maar wel iemand mee kan nemen die dan op een kaartje met 40 procent korting reist. Die samenreiskorting geldt dus ook in de spits.

Het lijkt een beetje vreemd maar zo werkt het. Er is denk ik geen teruggavemogelijkheid want de juiste kaartjes zijn verstrekt.
Reputatie 3
Badge
Ik heb me hier ook al eens over verbaasd en een vraag hierover gesteld op dit forum.
Het antwoord daarop van NS bevestigt dat Thom gelijk heeft:

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/tijdvakken-samenreiskorting-1808

De achtergrond is (vermoedelijk) dat de Samenreiskorting nog dateert van de tijd van de 'oude' abonnementen (Voordeelurenkaart, Jaartrajectkaart en dat soort abonnementen). Daarin gold de avondspits als daluren, en kreeg zowel de abonnementhouder als de meereizer korting in de avondspits.
Bij de nieuwe abonnementsvormen krijgt de abonnementhouder in de avondspits geen korting meer. Maar omdat er nog oude abonnementen in omloop zijn (ik heb zelf bijvoorbeeld nog een jaartrajectkaart), heeft NS de samenreiskorting in de avondspits nog even in stand gehouden. Dat leidt tot dit soort rare effecten dat je als kaarthouder geen korting krijgt, maar je medereiziger wel.

Ter 'geruststelling': ik denk dat op termijn ook de samenreiskorting in de avondspits gaat verdwijnen, als alle oude abonnementen zijn vervangen door de nieuwe vormen. Dan is iedereen weer gelijk,en in het algemeen erop achteruit gegaan . . .
Welkom op het forum Sascha Keurhorst!

Het antwoord van Thom is inderdaad correct. Voor de Samenreiskorting is de middagspits van 16:00-18:30 niet van toepassing. Dat betekent dat je maximaal drie medereizigers mag meenemen met 40% korting na 9:00 uur ’s ochtends en in het weekend de hele dag.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.