beantwoord

5 voor 9 inchecken , ook met korting?

Met de invoering van de nieuwe reistijden vertrekken de treinen bij ons nu 5 voor ipv 5 over het uur.
Ik heb gehoord dat als je een paar minuten voor 9 incheckt ook al gereisd kan worden met korting.
Klopt dit verhaal?
icon

Beste antwoord door Robert B 29 juli 2017, 21:17

Met een chipkaart mag je vanaf 8:55 inchecken tegen kortingstarief (eerder niet, dan betaal je vol tarief).

Met een e-ticket hoef je niet in te checken, maar mag je NIET reizen voor 9:00 dus daar kan moeilijk over gedaan worden als je trein eerder vertrokken is.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U mag vanaf 08.55 inchecken met korting, dat klopt.
Reputatie 7
Badge +4
Maar als u eerder incheckt reist u tegen vol tarief. De tijd wanneer u incheckt bepaalt de prijs, niet wanneer u reist. Een trein die vijf voor negen vertrekt, zult u meestal net niet halen met korting.
Badge +3
Met een chipkaart mag je vanaf 8:55 inchecken tegen kortingstarief (eerder niet, dan betaal je vol tarief).

Met een e-ticket hoef je niet in te checken, maar mag je NIET reizen voor 9:00 dus daar kan moeilijk over gedaan worden als je trein eerder vertrokken is.
Reputatie 7
Badge +3
Ook met een e-ticket heb je die 5 minuten speling. Zie deze reactie van Klaas-Jan.

Voor alle vervoerbewijzen geldt een speling van 5 minuten, dus je riskeert géén boete. Vanaf 08:55 mag je ook inchecken met bijvoorbeeld Dal Voordeel én reizen is vanaf dat tijdstip ook toegestaan. We trekken één lijn en ook met een eticket (geldig vanaf 09:00) geldt er een speling van 5 minuten.
Badge +3
Ah, duidelijk. Ik dacht dat die 5 minuten specifiek was voor het overbruggen van de tijd tussen inchecken en reizen, maar dat een geldige incheck (wat met een e-ticket dus niet kan) bepalend was voor een geldig vervoersbewijs. Blij dat het met een e-ticket dan hetzelfde is (vanaf 8:55 kan je dus een trein nemen).
Reputatie 7
Badge +4
Sivan heeft wel aangegeven dat het voor een e-ticket echt 09.00 zou zijn. Het is er nog maar pas door dat mensen met een e-ticket de vijfminutenregel ook mochten toepassen maar het lijkt teruggedraaid. Ik heb de indruk dat de meeste conducteurs het niet vervolgen, wel als je duidelijk eerder bent ingestapt.
Reputatie 7
Badge +4
Het is geen recht overigens maar coulance bij een e-ticket. Het lijkt me wijs het als beleid te hanteren, ook al is de regel anders.
Badge +3
Sivan heeft wel aangegeven dat het voor een e-ticket echt 09.00 zou zijn.
Lijkt me niet meer dan logisch. Maar Klaas-Jan (ook NS!) zegt die marge van 5 minuten in het voordeel van de reiziger.

Ik ga solliteren en webcare doen om dit voor eens en altijd uit te zoeken en op te lossen. Wish me luck!

En als het niet lukt zoals je wilt kom ik persoonlijk naar het perron om je een trein in te vegen! Dat dan ook weer wel..
Reputatie 7
Badge +4
Het waarom ervan is wel te verdedigen maar ik denk dat de consument het verwarrend vindt. Ik was er niet zo ongelukkig mee die marge voor iedereen gelijk te houden, niet omdat het logisch is - want dat is het niet - maar het is wel overzichtelijk. Maar ja, als de twee topleden onder de moderatoren van het forum het niet eens zijn, wordt het lastig ;-)

Edit: Ik zie inderdaad na onderstaande reactie dat de reactie van KJ aan de belegen kant is. In die tijd kan een beleidswijziging makkelijk. Het valt KJ ook niet aan te rekenen dan. Wat Sivan zegt, lijkt me juist, al had ik het liever anders gezien.
De reactie van Klaas Jan is recentelijk niet meer geldig. Het is wel slordig an sich dat de reactie blijft staan. mensen gaan er van uit dat die reactie goed is.

Het argument was dat je met een e-ticket niet hoeft te wachten met inchecken maar dat je gelijk het perron op kan lopen (en dus een trein van 9.00 kan pakken) maar feitelijk heb je dan geen rechtsgeldig toegangsbewijs.

Thomas NS heeft het aangekaart, het lijkt mij ook beter dat voor alle duidelijkheid de marge van 5 minuten voor ieder kaartje geldt.

In feite is dat wel logisch omdat je voor beide kaarten tijd nodig hebt om van de poortjes naar de trein te lopen 😃
Wanneer start je reis. Bij het passeren van de poortjes, of als de trein vertrekt. Persoonlijk ga ik uit van het laatste en lijkt mij een marge van vijf minuten niet onredelijk.

Reageer