beantwoord

aantal vragen dagkaart fiets in combinatie met een e-ticket dagkaart.

Voorheen nam ik bij een e-ticket dagkaart (bijvoorbeeld) een papieren versie van de dagkaart fiets. Maar straks in augustus kan dus dat alleen maar op de ov-chipkaart. Maar moet je een ov-chipkaart dagkaart fiets verplicht inchecken of hoeft die alleen maar op je ov-chipkaart te staan. Want als ik incheck zou ik in principe dubbel moeten betalen.
Is die scancode voor de poortjes die op het e-ticket staat ook aanwezig bij het brede poortje?
En geldt in de zomermaanden nu nog wel of niet : fiets niet meenemen tijdens de spits?. Vroeger kon dat wel in juli en augustus.
icon

Beste antwoord door 19 juni 2014, 12:18

Je kunt - ook na 9 juli - nog gewoon een papieren dagkaart fiets uit de automaat kopen.
Tot 9 juli in de vorm van een gewoon papieren kaartje, vanaf 9 juli in de vorm van een (eenmalige) wegwerp) OV-chipkaart.

En op de speciale webpagina lees ik:

"U kunt uw fiets onder bepaalde voorwaarden meenemen in de trein. Dit kan alleen buiten de spitsuren op werkdagen (spitsuren: 06.30 - 09.00 uur en 16.30 - 18.00 uur). Deze beperking geldt niet in de weekenden, op feestdagen en in de maanden juli en augustus."

Bekijk origineel

12 reacties

Je kunt - ook na 9 juli - nog gewoon een papieren dagkaart fiets uit de automaat kopen.
Tot 9 juli in de vorm van een gewoon papieren kaartje, vanaf 9 juli in de vorm van een (eenmalige) wegwerp) OV-chipkaart.

En op de speciale webpagina lees ik:

"U kunt uw fiets onder bepaalde voorwaarden meenemen in de trein. Dit kan alleen buiten de spitsuren op werkdagen (spitsuren: 06.30 - 09.00 uur en 16.30 - 18.00 uur). Deze beperking geldt niet in de weekenden, op feestdagen en in de maanden juli en augustus."
Reputatie 3
Hallo waar ben ik! Wat Geus zegt klopt inderdaad, maar je kan het ook op je ov-chipkaart laden. Je hoeft dan de kaart niet in- of uit te checken. De conducteurs kunnen je dagkaart fiets gewoon uitlezen. Je hebt dus twee opties 🙂
Maar.... ik stel me voor dat je die wegwerp fiets ov-chipkaart ongedateerd lang van tevoren kan kopen, wat soms handig kan zijn, bv. bij terugkomst na een fietsvakantie , te verwachten drukte bij automaten, meerdere personen etc. Opgeladen op je gewone ovchipkaart is ie wellicht alleen die dag geldig. Klopt mijn verhaal?
Goede vraag Reind! Dit durf ik niet direct te zeggen. Zodra ik dit weet zal ik hier op terugkomen.

Wel is het zo dat zodra meer mensen wennen aan de OV-chipkaart de drukte bij de kaartautomaten zal afnemen.
Herman NS schreef:

Goede vraag Reind! Dit durf ik niet direct te zeggen. Zodra ik dit weet zal ik hier op terugkomen.

Wel is het zo dat zodra meer mensen wennen aan de OV-chipkaart de drukte bij de kaartautomaten zal afnemen.

Ervaringen uit het verleden zijn weliswaar geen garantie voor de toekomst, doch de ervaring heeft tot nu toe geleerd dat naarmate het rustiger wordt bij de kaartautomaten, vanzelf ook het aantal kaartautomaten zal afnemen (en de rij wachtenden dus blijft). 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Als het in lijn is met de papieren dagkaartjes zou je de verchipte fietskaart geldig worden op de dag dat je incheckt tijdens de uren dat je een dagkaart fiets mag gebruiken. Keuzedagen op de chipkaart worden ook op die wijze geactiveerd, al is dit natuurlijk een los kaartje. Het zou consistent zijn het zo ook te doen met de fietskaart. Maar we weten het nog niet omdat de voorinformatie ontbreekt en het kaartje er nog niet is. Het is te verdedigen dat dateren in deze niet nodig is.
Een verchipt reisproduct - of het nou een abonnement, keuzedag, toeslag 2-1, ROS, etc.- is alleen geldig als er is ingecheckt.
Het maakt daarbij geen enkel verschil of het nou een "winkel" dagkaart is, een normale OV-chipkaart of een wegwerp OV-chipkaart.
Beste Reind,

Na wat onderzoek blijkt dat de Dagkaart Fiets niet ongedateerd is. De dagkaart Fiets op de eenmalige chipkaart is alleen geldig op de dag van aanschaf.

Vriendelijke groet,
Herman NS

Maar omdat het een wegwerp-chipkaart is kan je maar 1 keer in- en uitchecken, of kan je wel met die eenmalige wegwerp-ov-chipkaart voor dagkaart fiets die bepaalde dag de hele dag in- en uitchecken?

Ik begrijp uit het antwoord van Guus dat je dus hem dan niet op je gewone OV-chipkaart (zoals in mijn eerste vraag) moet zetten als ik dat in combinatie doe met een e-ticket dagkaart. Ik moet dus wel eentje dan uit de automaat halen.
Het gaat om een eenmalige chipkaart, waarbij de Dagkaart Fiets de gehele dag geldig is.

Als je je met een e-ticket reist is de eenmalige chipkaart bij de NS Kaartautomaat kopen een goed idee. Zo kun je je fiets meenemen, zonder dat je je OV-chipkaart hoeft te gebruiken.

Beste Herman NS,

Bedankt voor het uitzoeken, maar ik had liever een ander antwoord gehad.
Het Oerolfestival op Terschelling is net afgelopen.
Vanaf de volgende editie in 2015 kunnen de grote aantallen fietsers die terugkomen, en de eerste trein in Harlingen willen nemen, eerst in de rij gaan staan bij de kaartautomaat, en niet meer vooraf een kaartje kopen zoals altijd - terecht- werd geadviseerd door NS/Arriva!
Volgens mij heeft er bij de VVV op Terschelling een kaartautomaat gestaan, maar is die voorziening verleden tijd, als ik me niet vergis.
Overigens ben ik zelf teruggefietst van Harlingen tot Leeuwarden, en met omweg over Groningen per trein richting Zwolle en Harderwijk. Hiermee omzeilde ik de fietsdrukte in de treinen Harlingen/Leeuwarden/Zwolle.
Hallo Reind,

Dat begrijp ik. Helaas kan ik niet altijd het gewenste antwoord geven.
Ik hoop dat je genoten hebt van het Oerolfestival. Het kan geen kwaad om eventueel bij drukte een stuk om te reizen.

Vriendelijke groet,
Herman NS

Reageer