Skip to main content

ik maak regelmatig gebruik van de mogelijkheid mijn fiets met de trein mee te nemen. Zeker een 20 keer per jaar. Dat is 150 euro voor een service die ook nog eens behoorlijk beperkt is (in tijd en in kwaliteit). Ik ben groot voorstander van uitbreiding van het aantal plekken om de fiets mee te nemen.

Mijn vraag is of het mogelijk is om een fiets-jaarabonnement te creëren. Dan hoef je niet iedere keer een ticket te kopen. De NS is verzekerd van inkomsten (want ik ga niet altijd 20 keer per jaar) en ik heb het gemak van een abonnement op mijn OV kaart. Een prijs van bijvoorbeeld 75 euro, lijkt me heel redelijk.

Ik geloof dat de NS niet dol is op fietsvervoer, maar de NS kan dezelfde voorwaarden blijven hanteren qua tijd. Ik verwacht ook niet dat hierdoor veel meer mensen hun fiets mee zullen nemen.

Naar mijn weten bestaat een dergelijk abonnement niet. En ik denk ook niet dat er plannen zijn in die richting. Wat volgens mij geen slechte zaak is.


Voordeel van een abonnement is dat je meer vervoer krijgt. Mensen denken ‘ik heb toch al betaald, dus dan kan ik beter gaan reizen'. Dat is juist wat de NS met fietsen niet wil.

Zo werkt de museumkaart ook. Mensen betalen € 75 per jaar en gaan dan 8x naar een museum. Uiteindelijk houden musea meer over dan zonder kaart, want dan betalen mensen € 30 per jaar voor 2 museumbezoeken. De museumkaart zorgt dus voor een veel hogere omzet. Dat de prijs per museumbezoek afneemt, is dan niet zo erg meer. 

Bij fietsen in de trein is een hoger aantal fietsen in de trein ongewenst, net als een lagere prijs per fiets. Als het abonnement, zoals ​@Jan Willem de Zeeuw beweert niet leidt tot meer fietsen in de trein, dan is het pure inkomstenderving. Hij betaalt nu € 150 per jaar, straks maar € 75. Daar heeft de NS niets aan. De NS zal daarom zeker geen fietsabonnement invoeren. 

 


Reageer