Skip to main content

Goedemorgen, 

 

Een vraag. Een kennis van mij, werkzaam bij een Europese spoorvervoerder, is van plan om komende maand een weekje door Nederland te reizen. Hij wil hierbij gebruik maken van de FIP-kaarten voor spoorwegpersoneel, om ofwel (bijna) gratis ofwel tegen een fikse korting te mogen reizen met NS. 

Nu zijn er wat punten waarop hij het onduidelijk vond hoe dit werkt bij NS:

Zo geeft de site van NS international geen informatie wat betreft de manier waarop hij grensoverschrijdende tickets met de 50% FIP-korting kan bestellen. Ook was het nog niet duidelijk of hij een toeslagkaart moet kopen om 1e klas te reizen, of dat de FIP standaard 1e klas reisrecht geeft. Nu geloof ik dat hij vanuit werk een eigen web-portal heeft voor FIP-gerelateerde handelingen en aankopen, maar ik kan dit als derde uiternaard niet inzien.

Bij deze de vraag of iemand ons verder wil informeren! Alvast bedankt!

Via de site van NS International is het helaas niet mogelijk om tickets te boeken met FIP coupons of FIP kortingskaarten. 


Je kennis zou wel via één van de internationale balies (Tickets & Service) hiervoor een ticket kunnen kopen of telefonisch via NS International. Bij telefonisch boeken krijg je een betaallink opgestuurd via de mail waarna je de tickets ontvangt. 
 

In het geval dat je kennis van de FIP coupons gebruik zou maken zou je enkel de zitplaatsreservering en eventueel verschuldigde toeslagen hoeven te betalen. 
Zelf boek ik met FIP coupons richting/door Duitsland eigenlijk altijd mijn zitplaatsreserveringen via de app van DB. 
 

Tip: Let zeker in zomerperiode in Duitsland op de bijgevoegde ‘Sperrliste’ van treinen waarbij FIP coupons en FIP kortingskaarten niet geldig zijn. 

Kan je hiermee al wat verder? ;)


FIP is een intern iets voor spoorwegpersoneel. Daar is dus als buitenstaander niets over te vinden op de sites van de vervoerders.

Hoe het werkt kan je kennis het beste opvragen bij zijn werkgever, bij de afdeling welke deze vervoersbewijzen verstrekt.


FIP is een intern iets voor spoorwegpersoneel. Daar is dus als buitenstaander niets over te vinden op de sites van de vervoerders.

Als je niets nuttigs te zeggen hebt.…

Ik vraag het bewust hier. Kennis geeft aan hier geen instructies over te hebben gekregen vanuit werk. Heeft mij gevraagd om het (in ieder geval wat betreft Nederland) uit te zoeken. Dus. 


De Rail Delivery Group (overkoepelende organisatie voor de Engelse spoorvervoerders) heeft gewoon publiekelijk online een gids staan met info voor elk land in Europa qua geldigheid en waar te boeken met FIP: https://www.raildeliverygroup.com/images/RST/RST_Travel_Tips_for_Europe_v64.pdf


FIP is een intern iets voor spoorwegpersoneel. Daar is dus als buitenstaander niets over te vinden op de sites van de vervoerders.

Als je niets nuttigs te zeggen hebt.…

Ik vraag het bewust hier. Kennis geeft aan hier geen instructies over te hebben gekregen vanuit werk. Heeft mij gevraagd om het (in ieder geval wat betreft Nederland) uit te zoeken. Dus. 

Je hebt helemaal gelijk om het hier op een reizigers-helpen-reizigerscommunity te zetten, waar weinig reizigers bekend zullen zijn met FIP. Ik hoor het nu voor het eerst en begrijp dat het kaart voor treinpersoneel is.


Je hebt helemaal gelijk om het hier op een reizigers-helpen-reizigerscommunity te zetten, waar weinig reizigers bekend zullen zijn met FIP. Ik hoor het nu voor het eerst en begrijp dat het kaart voor treinpersoneel is.

Er zijn hier ook NS medewerkers actief, niet veel in vergelijking met (klagende) reizigers, maar ze zijn er wel. Zie bv de eerste reactie die gegeven is en waar TS hopelijk iets aan heeft. 


Je hebt helemaal gelijk om het hier op een reizigers-helpen-reizigerscommunity te zetten, waar weinig reizigers bekend zullen zijn met FIP. Ik hoor het nu voor het eerst en begrijp dat het kaart voor treinpersoneel is.

Er zijn hier ook NS medewerkers actief, niet veel in vergelijking met (klagende) reizigers, maar ze zijn er wel. Zie bv de eerste reactie die gegeven is en waar TS hopelijk iets aan heeft. 

Daniël heeft hierboven toch ook prima geholpen lijkt mij.


Er zijn hier ook NS medewerkers actief, niet veel in vergelijking met (klagende) reizigers, maar ze zijn er wel. Zie bv de eerste reactie die gegeven is en waar TS hopelijk iets aan heeft. 

Daniël heeft hierboven toch ook prima geholpen lijkt mij.

Klopt, maar is bij mijn weten geen NS medewerker. Staat in ieder geval niet aangegeven in zijn profiel.


Die informatie over FIP is dus gewoon openbaar. 


Die informatie over FIP is dus gewoon openbaar. 

Erg helder inderdaad, al staat er een heel klein foutje op pag. 91, dat moet 12 jaar en ouder zijn (of ouder dan 11 jaar). En als je IC direct toeslag moet betalen dan kan dat eventueel ook met een bankpas/creditcard bij de toeslagzuil.


Die informatie over FIP is dus gewoon openbaar. 

Voor als je in Engeland bij een aangesloten vervoerder werkt. Ik zie bv zo al zaken welke voor andere vervoerders / landen anders geregeld zijn. Om maar eens iets te noemen, het prijskaartje voor dit in principe "gratis" vervoersbewijs.


Klopt, maar is bij mijn weten geen NS medewerker.

Klopt, ben ik niet. Maar ik had soortgelijke vragen al zo vaak langs zien komen op een Engels forum waar ik lid van ben, dat het vrij eenvoudig was het linkje even op te zoeken.

Voor als je in Engeland bij een aangesloten vervoerder werkt. Ik zie bv zo al zaken welke voor andere vervoerders / landen anders geregeld zijn. 

Maar ik postte de link natuurlijk ook niet voor die informatie, die zal de kennis van TS immers al wel hebben. Postte hem des te meer voor de overzichten per land waar hoe je de gereduceerde vervoerbewijzen kunt verkrijgen.


Die informatie over FIP is dus gewoon openbaar. 

Voor als je in Engeland bij een aangesloten vervoerder werkt. Ik zie bv zo al zaken welke voor andere vervoerders / landen anders geregeld zijn. Om maar eens iets te noemen, het prijskaartje voor dit in principe "gratis" vervoersbewijs.

 

Bwoh... in vrijwel alle landen wordt het spoorwegpersoneel zo ongeveer doodgegooid met gratis FIP-coupons en kaarten. 

 

Dus als je "andere vervoerders" noemt wier arme personeel wel moet dokken voor FIP, dacht je dan specifiek aan eentje beginnende met een N en eindigende met een S ?


Voor als je in Engeland bij een aangesloten vervoerder werkt. Ik zie bv zo al zaken welke voor andere vervoerders / landen anders geregeld zijn. Om maar eens iets te noemen, het prijskaartje voor dit in principe "gratis" vervoersbewijs.

Het ‘gratis FIP product’ (eerder een soort ‘stamkaart’ i.p.v. een vervoerbewijs) lijkt me EU-breed -of eigenlijk eurozone- geaccepteerd, met per land en per vervoerder verschillende kortingen en hoe die te verkrijgen.

Dus als bijv. Arriva in NL er niet aan meewerkt heb je misschien pech, maar uit welk land je komt en voor welke vervoerder je daar werkt (of gewerkt hebt voor gepensioneerden) lijkt mij er niet toe te doen.


Dus als je "andere vervoerders" noemt wier arme personeel wel moet dokken voor FIP, dacht je dan specifiek aan eentje beginnende met een N en eindigende met een S ?

Oh, dus iemand die voor de NS werkt (of gewerkt heeft) moet betalen voor een ‘FIP-kaart’ terwijl andere landen/vervoerders je die ‘status’ gewoon gratis geven (vergelijk leeftijds/personeelskorting) ❓

Die FIP status (spoorpersoneel of pensionado) geeft je dus geen enkel recht op korting (of vrij reizen) waar je maar wilt. En oh ja, eventuele medereizigers… 

Dank onderstaande van @Henk_NL 😴


Aangesloten vervoerders kunnen inderdaad kiezen aan welke voorwarden, o.a. hoeveel, voor wie (familieleden e.d.) en met welke reductie men FIP-kaarten uitgeeft. Nederland is relatief streng/beperkt daarin.

 

Heel het FIP-verhaal is geregeld binnen UIC, allemaal uitgebreid gedocumenteerd. Dat is echt geen intern geheim, al is het maar omdat (over de grens) Jan en allemaal met die kaarten rondloopt als men maar ergens, iets, een paar uurtjes per maand bij het spoor doet. Inclusief je partner, kinderen ten laste, ...


En voor wie UIC een vreemde term is https://nl.wikipedia.org/wiki/Union_internationale_des_chemins_de_fer dus 🤣

1922 … met het doel om de technische eisen aan rollend materieel van de Europese spoorwegen te standaardiseren, samenwerking tussen de spoorwegmaatschappijen te bevorderen en daarmee het grensoverschrijdend treinverkeer te vergemakkelijken.

Een neef van me (gezagvoerder/captain bij KLM) mag ook gratis ‘FIP’ reizen, en medereizigers zoals familie krijgen ook korting of leuke zitplaatsen… Foei! 😅


Een neef van me (gezagvoerder/captain bij KLM) mag ook gratis ‘FIP’ reizen, en medereizigers zoals familie krijgen ook korting of leuke zitplaatsen… Foei! 😅

Alitalia ging uiteindelijk mede hierdoor failliet. Jan en allemaal vloog daar gratis omdat hij/zij "iemand" kende die bij Alitalia werkte.


FIP is een intern iets voor spoorwegpersoneel. Daar is dus als buitenstaander niets over te vinden op de sites van de vervoerders.

Als je niets nuttigs te zeggen hebt.…

Oke..........


Het is de Nederlandse belastingdienst die het onmogelijk heeft gemaakt dat de reisfaciliteiten gratis worden aangeboden. Dat is het grote verschil met andere landen.


Het is de Nederlandse belastingdienst die het onmogelijk heeft gemaakt dat de reisfaciliteiten gratis worden aangeboden. Dat is het grote verschil met andere landen.

Wat ik overigens ook wel terecht vind.


Hoe dan ook hartelijk bedankt voor de linkjes en adviezen, we zijn nu al een stuk verder. Overigens heb ik in een ver verleden zel ook mogen profiteren van FIP, dat maakte het voor ons gezin een stuk gunstiger om eens een dagje weg te gaan of een lange vlucht te combineren met een treinreis :-)

 

Dan nog één ander praktisch vraagje, want mijn maatje wil zoals hij gewend is 1e klas reizen - zijn hier nog beperkingen op? Bij de FIP kortingsbonnen neem ik aan dat er 50/75% korting wordt gegeven op treintickets naar keuze, dus 1e of 2e klas, maar hoe zit dit bij de coupons? Hij gaf in ieder geval aan niet zeker te weten dat deze  overal 1e klas reisrecht geven.

Nu heb ik mijn contacten bij NS hierover bevraagd en die gaven aan dat de collega's in de praktijk geen moeite zullen hebben met een buitenlandse collega die zich bij aanvang van de reis komt melden met de vraag of hij welkom is om mee te rijden in het "rode" rijtuig maar dat maakt het nog geen beleid. Toch maar voor de zekerheid een Toeslag 2-1 nemen bij de FIP-kaart dus, of is dit überhaupt geen issue?


....... om mee te rijden in het "rode" rijtuig......

Dat lijkt me al niet de juiste code (haha).......


Hij gaf in ieder geval aan niet zeker te weten dat deze overal 1e klas reisrecht geven.

Het simpele antwoord is dus nee, en dat is in ieder geval zeker (die nee misschien niet overal).

Dus probeer het gerust eens, om te zien hoe ver je komt 🤣


....Dan nog één ander praktisch vraagje, want mijn maatje wil zoals hij gewend is 1e klas reizen ........en die gaven aan dat de collega's in de praktijk geen moeite zullen hebben met een buitenlandse collega die zich bij aanvang van de reis komt melden met de vraag of hij welkom is om mee te rijden in het "rode" rijtuig maar dat maakt het nog geen beleid........

Hij is het "gewend" maar heeft blijkbaar gewoon 2de klas vervoer vanuit zijn werkgever, anders had hij ook FIP 1ste klas.

Bij FIP 2de klas reis je natuurlijk gewoon 2de klas als je niet bereid bent een overgang 2>1 te betalen, zo ver dat al toegestaan is.


Reageer