beantwoord

AH- of Blokker Dagkaart i.c.m. een Overgang 2-1 uit de kaartautomaat

Mag je met een ah of blokker dagkaart combineren met een regulier papieren overstapkaartje 2-1 uit de automaat?
Het afgelopen half jaar doe ik dat regelmatig zonder enig probleem. Heb ook nergens gelezen dat het niet kan.
Nu heeft een conducteur van Arriva echter geroepen dat dit niet kan, omdat het (allebei) actiekaartjes zijn.
Maar alleen de ah of blokker kaart is een actiekaartje. De overstap van 2-1 niet.
Zou hier graag helderheid over krijgen. Dank alvast.

icon

Beste antwoord door Sivan NS 31 maart 2017, 10:29

Inmiddels is een update nodig:

Met een actiedagkaart kun je tegenwoordig geen Toeslag 2-1 kopen. Bij actiekaartjes bieden we bij aankoop regelmatig de optie om voor een vaste meerprijs te kiezen voor de eersteklas.

De toeslag is alleen voor abonnementhouders op de OV-chipkaart beschikbaar via de kaartautomaat. De automaat controleert na het aanbieden van de OV-chipkaart welk(e) abonnement(en) op de OV-chipkaart staan zijn en welke Toeslagen daarvoor gelden. De Toeslag 2-1 is niet beschikbaar op de eenmalige chipkaart. De informatie op het forum is inderdaad niet meer correct en zullen we bijwerken.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het gegeven dat een conducteur het accepteert, betekent niet dat het dus kennelijk is toegestaan. Bepalend is of het mag volgens de voorwaarden.

Het is wel zo dat een Blokkerkaartje een actiekaartje is en de reguliere toeslag 2>1 uit de automaat niet. De vraag is of de combinatie volgens de voorwaarden is. Met andere woorden: mag je toeslag 2>1 wel combineren met een actiekaartje van Blokker of aanverwant. Feitelijk zou het met de toeslag gelden als eerste klas dagkaart. Bij Arriva echter mag je een Blokkerkaartje niet gebruiken buiten de daluren. Het lijkt me niet mogelijk dan met je eerste klas toeslagkaartje in de spitsuren eerste klas bij Arriva te reizen want het mag tweedeklas ook niet, ook niet als je voor 16.05 dan wel heel vroeg voor 6.35 incheckt. Met een toeslag dus ook niet. Het is een toeslag op iets wat niet geldt. In de spits met Arriva eersteklas reizen kan dan met een regulier eerste klas kaartje, het Blokkerkaartje heeft geen geldigheid.

Het toeslagkaartje van de spoordeelweken is zeker niet geldig in dit geval. Het staat nadrukkelijk in de voorwaarden van de spoordeelkaartjes dat het niet met actiekaartjes (als die van Blokker e.d) gecombineerd mag worden.

Ik heb daar zelf geen eenduidig antwoord op kunnen vinden omdat actiekaartjes onderling ook verschillende voorwaarden hebben maar zoek nog even, ik vraag me zelfs ernstig af of een betaald toeslagkaartje wel mag voor het hele traject buiten de spitsuren als je een Blokkerkaartje of aanverwant gebruikt.
Daarnaast is er een verschil bij de toeslag m.b.t. de voorwaarden als je die koopt met korting of niet.
Ik heb echter nergens kunnen vinden dat een Blokkerkaartje en een reguliere toeslag niet te combineren zijn. :D

Ook het zoeken op het Internet biedt geen antwoorden.

Het lijkt me een vraag voor de moderators. Mag je een actiekaartje wel combineren met een reguliere toeslag?
Ook ik heb nog geen antwoord kunnen vinden, het staat ook niet in de voorwaarden die ik in mijn railpocket heb staan, er staat dus niet dat het kan, maar er staat ook niet dat het niet kan. Ben benieuwd of een moderator daar misschien wat meer inzicht in kan geven?
Reputatie 2
Voor zover ik weet mag je het wel combineren met een 2-1 overgangsbewijs dat je bij de kaartautomaat koopt. Er zijn soms echter ook actie's met 2-1 overgangsbewijzen, die mag je niet combineren met een AH of Blokker Dagkaart. Actie 2-1 overgangsbewijzen worden echter niet via de kaartautomaat verkocht, maar worden soms aan vaste klanten op internet aangeboden of worden bijvoorbeeld gratis als compensatie voor een ongemak door een conducteur verstrekt. In dat geval staat ook op de voorwaarden van het overgangsbewijs dat het niet te combineren is met een AH of Blokker Dagkaart.
Dank voor alle reacties.
inderdaad, Loes, in de voorwaarden staat niet dat het niet kan, maar ook niet dat het wel kan. Voor alle helderheid: ik reisde buiten de spitstijden. Ook bij Arriva. Sowieso is de ah/blokker kaart pas na 9.00 uur geldig (ma/vr). En ja.. dat 'actie' overstapkaartjes 2-1 niet kunnen met de 'actie' ah of blokker, dat staat in de voorwaarden.
Ben daarom ook erg benieuwd of een van de moderators uitsluitsel kunnen geven op bovenstaande vraag.
Welkom op het forum Anke!

Moderator Brian heeft je vraag uitgezet en inmiddels hebben we een terugkoppeling ontvangen. De AH Dagkaart mag gecombineerd worden met een Overgang 2-1 vol tarief uit de kaartautomaat. Dit in tegenstelling tot het gratis Overgang 2-1 actiekaartje van de Spoordeelweken.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Reputatie 7
Badge +4
Mooi dat er een antwoord is, Inge. Een combinatie met een overgang vol tarief is wel relatief onaantrekkelijk want gebruik van het Blokkerkaartje kan niet tijdens de spits met de andere vervoerders, daar het dan geen geldigheid heeft omdat het Blokkerkaartje daar dan niet geldt. Een toeslag daltarief zou in die zin meer voor de hand liggen. Voor NS werkt het wel als je slim incheckt. Al met al zullen mensen vaak uit prijsbewustheid een Blokkerkaartje gebruiken en dan is een Blokkerkaartje plus een toeslag vol tarief (37,60) redelijk onaantrekkelijk als je dan wel met NS maar niet met de andere vervoerders in de spits je reis kunt afmaken. Niettemin we weten nu dat het kan.
Mooi dat er een antwoord is, Inge. Een combinatie met een overgang vol tarief is wel relatief onaantrekkelijk want gebruik van het Blokkerkaartje kan niet tijdens de spits met de andere vervoerders, omdat het dan geen geldigheid heeft omdat het Blokkerkaartje daar dan niet geldt. Een toeslag daltarief zou in die zin meer voor de hand liggen. Voor NS werkt het wel als je slim incheckt. Al met al zullen mensen vaak uit prijsbewustheid een Blokkerkaartje gebruiken en dan is een Blokkerkaartje plus een toeslag vol tarief (37,60?) redelijk onaantrekkelijk als je dan wel met NS maar niet met de andere vervoerders in de spits je reis kunt afmaken. Niettemin we weten nu dat het kan.

Hallo Inge en Thom,

inderdaad fijn dat er nu een antwoord is.

Kleine aanvulling... ik heb wel een voordeelurenkaart 40%. Dan kan ik toch ook gebruik maken van een overstapkaartje 2-1 met korting??? Toch???

Groet.
Reputatie 7
Badge +4
Anke: Je hebt normaal met je voordeelurenkaart 40 procent korting, dus ook op de toeslag. Dan zou het ongeveer 22,50 zijn. Ik kan geen reden bedenken waarom die korting niet zou gelden. Samen met het Blokkerkaartje (15,50 +22,60 = 38,10) voor een dagkaart 1e klas, zij het met beperkingen in de spits en met andere vervoerders, kan nog wel aantrekkelijk zijn als je wat slim met de spitstijden omgaat.

Het wordt wel lastiger als de papieren kaartjes er uit gaan. Mogelijk kan het dan met de wegwerpchipkaart.
Reputatie 2
Tja, moeilijke vraag, ik zou zeggen dat je de reductie overgang mag kopen als je met een reductie kaartje reist, wat niet bij een Blokker dagkaart het geval is. Maar wellicht mag het ook in combinatie met een Blokker/AH/Kruidvat kaartje.
Reputatie 7
Badge +4
Je hebt met een dalvoordeelurenkaart 40 procent korting. Wie met een NS-kaartje tweede klas het supplement 2>1 koopt, heeft recht op die korting. NS geeft aan dat die korting van 40 procent geldt voor 'uw treinreis'

NS: U ontvangt in de daluren én het weekend maar liefst 40% korting op uw treinreis.
Dat kan niet iets anders zijn dan op de kosten van de treinreis.

Dus ook op het vervoersbewijs, wat een toeslag mede is, lijkt me. NS geeft aan dat de combinatie Blokkerkaartje met overgang vol tarief mag, daar is dan geen discussie over. Maar NS geeft ook aan dat er sprake is van 40 procent korting op de reis. En dus ook op de toeslag. Normaal geldt die korting ook.

Anders zou NS dat apart moeten vermelden. Deze regeling die Inge gelukkig noemde, is niet te vinden dus je mag aannemen dat de korting gewoon moet worden gegeven. Inge heeft wel vol tarief genoemd maar met een dalvoordeelurenkaart heb je daar gewoon je korting van 40 procent op. Ik kan althans niet bedenken waarom dat niet zo zou zijn. Of er moeten speciale beperkingen zijn die dat uitsluiten en ik denk dat Inge die dan zou hebben genoemd.

In dit geval reist Anke met een AH/Blokker Dagkaart en maak ze geen gebruik van haar Voordeelurenabonnement. Je komt in dat geval niet in aanmerking voor een Overgang 2-1 korting.
Je hebt met een dalvoordeelurenkaart 40 procent korting. Wie met een NS-kaartje tweede klas het supplement 2>1 koopt, heeft recht op die korting. NS geeft aan dat die korting van 40 procent geldt voor 'uw treinreis'

NS: U ontvangt in de daluren én het weekend maar liefst 40% korting op uw treinreis.
Dat kan niet iets anders zijn dan op de kosten van de treinreis.

Dus ook op het vervoersbewijs, wat een toeslag mede is, lijkt me. NS geeft aan dat de combinatie Blokkerkaartje met overgang vol tarief mag, daar is dan geen discussie over. Maar NS geeft ook aan dat er sprake is van 40 procent korting op de reis. En dus ook op de toeslag. Normaal geldt die korting ook.

Anders zou NS dat apart moeten vermelden. Deze regeling die Inge gelukkig noemde, is niet te vinden dus je mag aannemen dat de korting gewoon moet worden gegeven. Inge heeft wel vol tarief genoemd maar met een dalvoordeelurenkaart heb je daar gewoon je korting van 40 procent op. Ik kan althans niet bedenken waarom dat niet zo zou zijn. Of er moeten speciale beperkingen zijn die dat uitsluiten en ik denk dat Inge die dan zou hebben genoemd.

Hoi Thom,

De beperking is dat de reiziger dan ook daadwerkelijk zal moeten reizen op zijn of haar abonnement om aanspraak te kunnen maken van de toeslag met reductie. Vandaar dat Inge die er niet bij heeft gezet. Hetzelfde geldt als je met een dagkaart AH reist, je geen 3 samenreizers met 40% korting mag meenemen op basis van je abonnement, dat gaat echt alleen in combinatie met het gebruik van dat abonnement, dus geldig kaartje of geldige check-in.

Reputatie 2
Klinkt logisch, maar is wel onaantrekkelijk: je moet er wel erg veel voor over hebben om 1e klas te reizen. NS had eerst nog de Zomertoer, Lentetoer en Herfsttoer, die waren de laatste jaren alleen in 1e klas uitvoering beschikbaar. Helaas bestaan die niet meer.
Reputatie 7
Badge +4
Probleem is dat beide zaken logisch zijn of lijken. Het is voor de gewone reiziger haast niet te overzien. Als je in dit geval alleen met de volledige toeslag eerste klas kunt reizen en dan ook nog de spitsbeperking hebt, is het zo onaantrekkelijk dat vrijwel niemand het zal doen. Ik zou dan met het Blokkerkaartje op financiële gronden tweede klas gaan reizen. Dit kaartje wordt aantrekkelijk als je niet te ver van Rotterdam of Den Haag woont en van het gratis openbaar vervoer in die stad gebruik wilt maken om dingen te bekijken of zo. Zelf reis ik graag eerste klas maar in dat geval laat ik het Blokkerkaartje links liggen. Blokker kan het beter dan ook maar vermelden bij de voorwaarden. Maar als die beperking er is dan houdt het op, logisch of niet.

De opmerking van Loes over de beperking is verhelderend. Ik heb die niet kunnen vinden, mijn dank.
Reputatie 7
Badge +4
Klinkt logisch, maar is wel onaantrekkelijk: je moet er wel erg veel voor over hebben om 1e klas te reizen. NS had eerst nog de Zomertoer, Lentetoer en Herfsttoer, die waren de laatste jaren alleen in 1e klas uitvoering beschikbaar. Helaas bestaan die niet meer.

Ik herinner me een hele discussie in het NRC waar nogal wat mensen die eerste klas reisden, zich beklaagden omdat er elk seizoen wel een toer was. Persoonlijk lijkt me de zomertoer toch een goed idee omdat het in de zomer nog steeds rustiger is. Sympathiek naar de reiziger en in de zomer geen probleem. Als ik NS was, zou ik er een tweedeklasvariant bij doen.
Reputatie 6
Badge +2
Hetzelfde geldt als je met een dagkaart AH reist, je geen 3 samenreizers met 40% korting mag meenemen op basis van je abonnement, dat gaat echt alleen in combinatie met het gebruik van dat abonnement, dus geldig kaartje of geldige check-in.
Dan staat het verkeerd op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/samenreiskorting.html, daar staat: "Als u een NS-abonnement heeft".
Hetzelfde geldt als je met een dagkaart AH reist, je geen 3 samenreizers met 40% korting mag meenemen op basis van je abonnement, dat gaat echt alleen in combinatie met het gebruik van dat abonnement, dus geldig kaartje of geldige check-in.
Dan staat het verkeerd op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/samenreiskorting.html, daar staat: "Als u een NS-abonnement heeft".

Hallo allemaal,

Nogmaals dank voor alle reacties! Mooie discussie.

In reactie: ik volg de redenering van Loes dat de 3 medereizigers 40% korting niet kunnen in combi met de ah/blokker kaart. Maarrrrr.. als er iets duidelijk vermeld wordt op de kaarten zelf, is dat deze slechts gelden voor 1 persoon! Dus wat je dan ook zou willen combineren kan niet, omdat het niet gaat om een regulier kaartje, waarbij die medereizigers wel mee mogen reizen voor 40%. Dat staat dus klip en klaar in de voorwaarden.
Wat niet het geval is met het reguliere 2-1 kaartje noch in de 100% versie, noch in de 40% korting versie. Waardoor ik het logisch en rechtvaardig vind - en daar sluiten bovenstaande reageerders zich bij aan - dat het wel degelijk kan: ah/blokker met regulier overstapkaartje, ook in de 40% korting versie. Nogmaals, het staat nergens dat het niet kan.
En dan nog iets. Als dit de NS nou tonnen aan inkomsten gaat kosten, kan ik me de stringente regel 'alleen 100%' voorstellen. T.a.v. de reis die ik op deze manier ca. 1x per 3 weken maak, is het verschil slechts 6 a 7 eurootjes. Voor mij een prettige reductie van een behoorlijke prijs die je sowieso voor een 1e retour west naar noordoost moet neerleggen om niet gebroken aan te komen.
En ja.. nu nog kan het, maar als straks de papieren kaartjes tot het verleden behoren, dus niet meer.
Inmiddels is een update nodig:

Met een actiedagkaart kun je tegenwoordig geen Toeslag 2-1 kopen. Bij actiekaartjes bieden we bij aankoop regelmatig de optie om voor een vaste meerprijs te kiezen voor de eersteklas.

De toeslag is alleen voor abonnementhouders op de OV-chipkaart beschikbaar via de kaartautomaat. De automaat controleert na het aanbieden van de OV-chipkaart welk(e) abonnement(en) op de OV-chipkaart staan zijn en welke Toeslagen daarvoor gelden. De Toeslag 2-1 is niet beschikbaar op de eenmalige chipkaart. De informatie op het forum is inderdaad niet meer correct en zullen we bijwerken.

Reageer