beantwoord

Alleen reizen met groepsretour

• 4 november 2014
  • 8 reacties
  • 1036 Bekeken

Voor een evenement in Amsterdam heb ik een groep vrienden uit verschillende delen van het land laten afreizen. Met de geweldige actie van NS de Groepsretour kunnen ze allemaal heel goedkoop naar Amsterdam komen en die avond weer terug reizen. We waren met 8 personen en we hadden allemaal geen problemen, maar een jongen had flinke vertraging opgelopen omdat hij op de heenweg uit de trein is gezet. Hij had een discussie met de conducteur en later ook met perronmedewerkers van station Eindhoven. Hij mocht zijn reis niet voortzetten omdat er hem werd verteld dat hij met zijn ticket niet 'alleen' mocht reizen. Er moest 'kennelijk' meer medereizigers met hem samen reizen met dezelfde ticket.

Hij heeft uiteindelijk een kaartje moeten kopen voor de heen en terug weg. Dat is op zich niet zo vervelend, maar om uit gezet te worden uit de trein en ongelijk te krijgen door NS-personeel op het station was erg onaangenaam.

In de toekomst zal ik weer gebruik willen maken maken van de Groepsretour, maar is er een manier om dit voorval de volgende keer te voorkomen?
icon

Beste antwoord door Loes 4 november 2014, 12:42

Hoi Jcclai,

Zeer vervelend dat dit gebeurd is. Met een groepsretour hoef je echt niet samen te reizen, het is juist wat je zelf schrijft. De bedoeling is om met een groep ergens naar toe te gaan en je mag en kan overal vandaan komen. De collega's hebben het niet bij het juiste eind gehad.
Ik ben wel even benieuwd of alle gegevens correct waren op het groepsretour E-ticket en dat de jongen inderdaad een ID-bewijs bij zich had. Dat zijn voor mij alleen de redenen om eventueel iemand een nieuw kaartje te laten kopen, maar je mag dus gewoon alleen reizen en hoeft niet in een groep samen te zijn.

Ik vind het persoonlijk super vervelend, zeker hoe het is gelopen en ik verwacht dat een moderator ook nog wel zal reageren.
Bekijk origineel

8 reacties

Hoi Jcclai,

Zeer vervelend dat dit gebeurd is. Met een groepsretour hoef je echt niet samen te reizen, het is juist wat je zelf schrijft. De bedoeling is om met een groep ergens naar toe te gaan en je mag en kan overal vandaan komen. De collega's hebben het niet bij het juiste eind gehad.
Ik ben wel even benieuwd of alle gegevens correct waren op het groepsretour E-ticket en dat de jongen inderdaad een ID-bewijs bij zich had. Dat zijn voor mij alleen de redenen om eventueel iemand een nieuw kaartje te laten kopen, maar je mag dus gewoon alleen reizen en hoeft niet in een groep samen te zijn.

Ik vind het persoonlijk super vervelend, zeker hoe het is gelopen en ik verwacht dat een moderator ook nog wel zal reageren.
Als het verhaal klopt, dan toont het maar weer eens aan dat er conducteurs zijn die (zoals mensen die regelmatig met de trein reizen aan de lopende band ervaren) zoveel desinteresse in hun eigen werk hebben, dat fatsoenlijk betalende klanten daar de dupe van worden. Belachelijk!
Ik heb dit al veel vaker gehoord en heb zelf ook meegemaakt dat conducteurs vragen waar mijn groep is als ik in mijn eentje reis met een groepsretour. En het verhaal dat ze je dan de trein uitzetten heb ik helaas ook al vaker gehoord. Het argument van de conducteur is dan ook vaak: Het is toch een groepsticket, er staat op het ticket dat het een groepsretour is, dus waar is je groep????? Blijkt vaak lastig uit te leggen dat je alleen mag reizen met een groepsretour.
Ik schrik hier echt van. Ik heb het met collega's nog niet meegemaakt, maar dan is het een kwalijke zaak.
Er wordt vaak gevraagd waar je groep is, maar het is niet zo erg dat je altijd de trein uit wordt gezet hoor, ik heb zelf het idee dat de conducteur dan niet zo goed weet wat hij met het ticket aan moet omdat hij het eigenlijk niet kent en het dan vaak maar laat zitten van ja het zal wel goed zijn. Mocht ik er zelf een keer uit worden gezet of een boete krijgen dan zal ik dat uiteraard laten weten, maar tot nu toe is dat gelukkig nog niet gebeurt. Een conducteur zei een keer heel eerlijk dat er zoveel verschillende e tickets zijn dat hij het verschil allemaal niet weet, dus ach dat kan ook gebeuren hoor. Maar het levert toch een vorm van stress op alsof je met een fout ticket zit terwijl je zelf heel goed weet dat het een geldig ticket is.
We hebben er laatst nog een extra bericht over gekregen, hoe om te gaan met het groepsretour, vandaar dat ik er echt van sta te kijken. Bedankt in ieder geval voor je feedback, ik ga het zeker in de gaten houden als ikzelf dienst heb.
Goed dat je ons Serviceforum hebt gevonden Jcclai en je verhaal met ons deelt. Ik sluit me aan bij Loes en heb haar antwoord dan ook gemarkeerd al juiste antwoord - waarvoor dank Loes. Ik zal intern nog eens onder de aandacht brengen dat je álleen met een groepsretour mag reizen naar dezelfde eindbestemming. Jouw vriend mag mij natuurlijk een privébericht sturen of Klantenservice via de overige kanalen benaderen.

Om jouw topic beter vindbaar te maken heb ik titel en subforum aangepast.
Bedankt voor de reacties! Ik ben blij om te horen dat ik hier aardig wordt ondersteund, ook door ns personeel.

Dan kan ik het mooi uitprinten en als bewijs laten zien, mocht er nogmaals zo een incident zich voor doen!

Nogmaals bedankt!

Reageer