beantwoord

Als ik een internationaal vervoerbewijs (€1,10) heb, moet ik dan óók Toeslag Intercity direct kopen?

• 13 mei 2015
  • 9 reacties
  • 362 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Via de website van NMBS Europe kun je voor €1,10 een internationaal vervoersbewijs vanaf Essen (België) naar Amsterdam kopen met 100% korting Nederland & 50% korting NMBS. Moet ik nu ook nog een Toeslag Intercity direct van €2,30 aanschaffen om te kunnen reizen met de Intercity Direct trein tussen Rotterdam & Amsterdam?
icon

Beste antwoord door Stephan NS 13 mei 2015, 08:55

Hoi Michiel, je hebt weer een mooi ticket gevonden zie ik 😉

Voor de IC Direct moet je waarschijnlijk gewoon een toeslag kopen van € 2,30. Het hangt er namelijk vanaf op basis van welk abonnement die 100% korting is berekend; is dit bv Weekend Vrij (als je dit ticket dus in het weekend boekt), dan moet je gewoon een IC Direct-toeslag kopen. Alléén als er in je 100% korting-abo iets in de vorm van IC Direct Toeslagvrij zit inbegrepen, hoef je geen toeslag te kopen.

Groet,

Stephan
Bekijk origineel

9 reacties

Lees de voorwaarden. Als het mag,zal het er wel bij staan.
Hoi Michiel, je hebt weer een mooi ticket gevonden zie ik 😉
Voor de IC Direct moet je waarschijnlijk gewoon een toeslag kopen van € 2,30. Het hangt er namelijk vanaf op basis van welk abonnement die 100% korting is berekend; is dit bv Weekend Vrij (als je dit ticket dus in het weekend boekt), dan moet je gewoon een IC Direct-toeslag kopen. Alléén als er in je 100% korting-abo iets in de vorm van IC Direct Toeslagvrij zit inbegrepen, hoef je geen toeslag te kopen.

Groet,
Stephan
Reputatie 6
Badge +1
@Stephan NS: en hoe staat dat dan in verhouding tot de volgende informatie op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/reizen-met-intercity-direct.html?
Let op: wanneer u in het bezit bent van een internationaal vervoerbewijs voor Intercity Brussel tussen Amsterdam en Rotterdam of v.v., hoeft u geen Toeslag voor de Intercity direct te kopen

Of geldt een Altijd Vrij (o.i.d.)+ticket grens-Brussel niet als Vervoerbewijs Brussel-Amsterdam?
Bedoel je dit Keuzereiziger? -> Let op: wanneer u in het bezit bent van een internationaal vervoerbewijs voor Intercity Brussel tussen Amsterdam en Rotterdam of v.v., hoeft u geen Toeslag voor de Intercity direct te kopen
Als je in Essen op deze intercity stapt, hoef je dus geen IC Direct-toeslag te kopen. Hangt er ook net vanaf wat er op dat ticket van € 1,10 staat. Echter zie ik hier dat de IC Brussel-Amsterdam v.v. niet op Essen stopt, dus zul je bij het ticket van € 1,10 wel gewoon de IC Direct-toeslag moeten kopen.
Reputatie 6
Badge +1
Oké ja duidelijk zou ik zeggen; dus alleen als je echt gebruik kunt maken van de IC Brussel (dat is instappen in Antwerpen, Mechelen of Brussel), dan kun je eventueel toeslagvrij met de IC Direct.
Waarom je dat zou doen zou ik niet weten, je hebt er geen reistijdwinst door (je mist de IC Direct op een paar minuten in R'dam, geldt beide kanten op) en de IC Brussel rijdt ook gewoon door naar Schiphol en Amsterdam...
Bedoel je dit Keuzereiziger? -> Let op: wanneer u in het bezit bent van een internationaal vervoerbewijs voor Intercity Brussel tussen Amsterdam en Rotterdam of v.v., hoeft u geen Toeslag voor de Intercity direct te kopen
Als je in Essen op deze intercity stapt, hoef je dus geen IC Direct-toeslag te kopen. Hangt er ook net vanaf wat er op dat ticket van € 1,10 staat. Echter zie ik hier dat de IC Brussel-Amsterdam v.v. niet op Essen stopt, dus zul je bij het ticket van € 1,10 wel gewoon de IC Direct-toeslag moeten kopen.

Ik ben benieuwd hoe je al in de Intercity Direct trein tussen Amsterdam en Rotterdam kunt vaststellen, of je wel of niet gaat reizen met de stoptrein van Roosendaal naar Essen, wanneer je in het bezit bent van een Internationaal vervoerbewijs ?

Overigens vraag ik mij af, welk ticket precies voorgaat (Internationaal Vervoerbewijs of Nederlands Vervoerbewijs) over de vraag of je wel of geen Toeslag kaartje Intercity direct van €2,30 moet aanschaffen.

Op de website van de NS staat, dat je wordt vrijgesteld van het kopen van een toeslagkaartje, indien je in bezit bent van een Internationaal Vervoerbewijs. NERGENS staat dat het onderliggende kaartje géén Nationaal Vervoerbewijs mag zijn (bijvoorbeeld Altijd Vrij of Weekend Vrij ):

"Let op: wanneer u in het bezit bent van een internationaal vervoerbewijs voor Intercity Brussel tussen Amsterdam en Rotterdam of v.v., hoeft u geen Toeslag voor de Intercity direct te kopen"

M.a.w.: Je kunt €1,20 besparen op je Intercity Direct Toeslag wanneer je bij de Belgische Spoorwegen een Internationaal Vervoerbewijs koopt vanaf €1,10. (uiteraard dien je wel een geldig ticket te hebben voor het Nederlandse deel van het traject)
Ik ben benieuwd hoe je al in de Intercity Direct trein tussen Amsterdam en Rotterdam kunt vaststellen, of je wel of niet gaat reizen met de stoptrein van Roosendaal naar Essen, wanneer je in het bezit bent van een Internationaal vervoerbewijs ?

Een kijkje in de toekomst nemen is maar voor weinigen weggelegd
Reputatie 6
Badge +1
@Michiel: met een kaartje Amsterdam-Essen is het onzinnig om met de IC Direct te gaan reizen, aangezien je daarmee geen voordeel maar eerder nadeel hebt in reistijd. Bovendien hoef je ook niet met de IC Brussel te reizen om van Amsterdam naar Essen te komen...
Reputatie 6
Badge +2
"Een internationaal vervoerbewijs voor Intercity Brussel tussen Amsterdam en Rotterdam of v.v." is inderdaad een ticket van Amsterdam tot minstens Essen of omgekeerd, niet zijnde een Thalys-ticket. Er staat niet als voorwaarde dat je tussen Roosendaal en Essen (en dus tussen Roosendaal en Antwerpen) met de Intercity Brussel reist.

Reageer