beantwoord

als je een dagkaart koopt met dal voordeel, mag je daarmee dan buiten de daltijden reizen?

als je een dagkaart koopt met dal voordeel, mag je daarmee dan buiten de daltijden reizen?
icon

Beste antwoord door Dennis 14 mei 2014, 21:09

Je krijgt geen korting, je zet hem alleen op dezelfde kaart. En hij is dus ook geldig in de spits.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Er is alleen maar een dagkaart vol tarief van € 50,80.
Dat was niet mijn vraag. NS zegt zelf dat dat je een dagkaart met dal voordeel kunt kopen.

Op deze pagina (http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/dagkaart.html) staat "U kunt een Dagkaart combineren met een Dal Voordeel, Dal Vrij, Altijd Voordeel, Weekend Vrij of Voordeelurenabonnement op de OV-chipkaart. Zodra u incheckt reist u die dag reist u dan op de Dagkaart".

Dat is onduidelijk. Daarover gaat mijn vraag.

Volgens mij betekent het dus dat je een dagkaart kunt kopen met korting. Maar ze zeggen er niet bij wanneer je er dan mee mee mag inchecken. Gelden de dagkaartregels (hele dag), of de dal voordeel regels (niet in de spits) ?

Je zou zeggen: er staan geen beperkingen, dus dan zijn die er niet. Maar ik wil niet achteraf merken dat er bovenop die dagkaart nog eens de hele heenreis apart en tegen normaal tarief is afgerekend!

Reputatie 6
Badge +2
Je krijgt geen korting, je zet hem alleen op dezelfde kaart. En hij is dus ook geldig in de spits.
Reputatie 7
Badge +4
Foutje.
Reputatie 3
Badge
En de prijs van een dagkaart is gelijk aan twee maal de maximale prijs van een enkele reis vol tarief (250 tariefeenheden of meer).
Dus het is even uitrekenen of het dan nog lonend is. Reist u alleen maar heen en terug over een grote afstand in daluren, dan is een dagkaart niet lonend. Heen in de spits en terug met daluren ook niet, omdat u kennelijk Dal Voordeel heeft; dan betaalt u maximaal 25,40 voor de heenweg en 15,20 voor de terugweg, dus 40,60.
Het loont dus alleen als u op de een of andere manier daarnaast nog voor 10,20 zou reizen, bijvoorbeeld doordat u een omweg maakt of zo.
@IskOV: Dat was ook mijn berekening. Maar het ging mij er niet om of het loont, maar op welke tijd ik de reis kan plannen.

U gaat er ook van uit dat ik geen korting krijg op de dagkaart. En @Dennis denkt dat met "combineren" wordt bedoeld "op dezelfde OV-kaart zetten".

Maar dat kan met alle producten, dus waarom alleen in dit geval dat ineens apart erbij vermelden? Dat is dan toch onzin? Nee, als er zo nadrukkelijk staat "u kunt een dagkaart combineren met dal voordeel", dan kan ik daar niets anders van maken dan dat je een dagkaart kunt kopen met dal voordeel. En dan zou je niet 50,80 maar 30,40 betalen. Dus dan wordt de berekening anders. Tenzij die eerste rit extra wordt berekend, dan ga je voor ruim 25 euro het schip in en ben je bijna 2x zo duur uit als je dacht.

De vraag blijft dus, is die dagkaart ook voor 9 uur geldig als je 'm hebt gekocht met dal voordeel? En zo nee, wat doet die OV-kaart dan als ik incheck? Een aparte rit vol tarief berekenen? 40% van de ritprijs berekenen (=de onterechte korting)? Want bedenk wel, ik heb dan die dagkaart al gekocht en betaald! Die staat er al op en je hebt ook ingechekt op die dag, dus je kunt het ook niet meer annuleren. In dat geval zou ik per saldo op die ene dag 1 x maximale ritprijs voltarief betalen plus 2 x maximale ritprijs voordeelprijs (want dat is de prijs van die dagkaart). Lijkt me ook niet de bedoeling.

Je moet dit allemaal natuurlijk weten voordat je je reis plant en afspreekt hoe laat je aankomt. Want als je met die dagkaart wel in de spits mag kun je eerder vertrekken. En als je denkt dat je wel in de spits mag en dat is niet zo, dan krijg je dat geld natuurlijk nooit meer terug. En (zie boven) je weet ook niet hoevéél je meer betaalt.

Ik ben er nog niet uit. Ik hoop dat de NS zelf reageert morgen. Of doen ze dat hier niet?
Reputatie 6
Badge +2
als er zo nadrukkelijk staat "u kunt een dagkaart combineren met dal voordeel", dan kan ik daar niets anders van maken dan dat je een dagkaart kunt kopen met dal voordeel. En dan zou je niet 50,80 maar 30,40 betalen
Het betekent dat je niet ook nog eens saldo verbruikt. Dal Voordeel is de naam van het abonnement, ze zeggen niet dat je voordeel hebt. Ze schrijven het ook met hoofdletters.
Reputatie 3
Badge

(...)
Ik ben er nog niet uit. Ik hoop dat de NS zelf reageert morgen. Of doen ze dat hier niet?

De NS'ers reageren hier wel degelijk. Maar ik ben vooralsnog ervan overtuigd dat Dennis gelijk heeft: er is geen Dagkaart met korting. Wel zijn er af en toe acties van grootwinkelbedrijven (Blokker, Kruidvat en dergelijke), maar dat is hier niet aan de orde en staat los van uw Dal Voordeel.
Dus tenzij er op dit moment zo'n actie loopt en u zo'n kaartje zou hebben, betaalt u 50,80 en kunt u (dus) ook in de spits reizen.

'Combineren' betekent hier volgens mij inderdaad: op één kaart zetten. Sommige combinaties zijn niet mogelijk of worden afgeraden, omdat de incheckpaal dan niet 'weet' met welk product u gaat reizen. Hier hebben ze het zo gemaakt dat, op het moment dat u in- of uitcheckt, het systeem weet dat u een dagkaart heeft en dus geen beroep doet op het saldo van uw kaart.

Maar ik laat me graag verrassen door NS 😉.
Badge
Jampie, welkom op het forum. Ik snap dat er onduidelijkheden zijn over ‘de dagkaart voor de OV-chipkaart’. Als je een dagkaart op een anonieme of een persoonlijke OV-chipkaart laadt, dan mag je de hele dag onbeperkt vrij door Nederland reizen. Je hoeft ook geen rekening te houden met de spitstijden. Dus wil je voor 09.00 uur reizen (ochtendspits) of om 17.00 uur (middagspits) reizen dan mag dat. Vooraf bij de kaartautomaat kan je de dagkaart kopen en op de kaart laden. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een Dal Voordeel abonnement ( 40% korting) en je zet een dagkaart op de OV-chipkaart waar je Dal Voordeel op geactiveerd is, dan overruled de dagkaart voor 1 dag het Dal Voordeel abonnement. De volgende ochtend om 04.00 uur vervalt de dagkaart en mag je weer gebruikmaken van het Dal Voordeel. Wat Dennis en IskOV schrijven, klopt ook. Met combineren bedoelen we: beide NS producten op 1 kaart zetten. Voorheen was het niet mogelijk om 2 producten van NS op 1 kaart te zetten. Hopelijk is het nu wat duidelijker voor je. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic ‘overige producten’. Groet, Leny
Reputatie 3
Badge
Jampie, welkom op het forum. Ik snap dat er onduidelijkheden zijn over ‘de dagkaart voor de OV-chipkaart’. Als je een dagkaart op een anonieme of een persoonlijke OV-chipkaart laadt, dan mag je de hele dag onbeperkt vrij door Nederland reizen. Je hoeft ook geen rekening te houden met de spitstijden. Dus wil je voor 09.00 uur reizen (ochtendspits) of om 17.00 uur (middagspits) reizen dan mag dat. Vooraf bij de kaartautomaat kan je de dagkaart kopen en op de kaart laden. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een Dal Voordeel abonnement ( 40% korting) en je zet een dagkaart op de OV-chipkaart waar je Dal Voordeel op geactiveerd is, dan overruled de dagkaart voor 1 dag het Dal Voordeel abonnement. De volgende ochtend om 04.00 uur vervalt de dagkaart en mag je weer gebruikmaken van het Dal Voordeel. Wat Dennis en IskOV schrijven, klopt ook. Met combineren bedoelen we: beide NS producten op 1 kaart zetten. Voorheen was het niet mogelijk om 2 producten van NS op 1 kaart te zetten. Hopelijk is het nu wat duidelijker voor je. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic ‘overige producten’. Groet, Leny

Dag Leny,

Volgens mij was de verwachting van Jampie dat hij/zij voor die dagkaart (op zijn Dal Voordeel kaart) geen 50,80 maar 30,40 zou betalen (immers: korting). En is dat volgens Dennis en mij niet het geval, omdat er (afgezien van de acties van de Blokker en zo) alleen maar dagkaarten van 50,80 zijn.

Misschien kun je daar nog duidelijkheid over geven: wat is de prijs van een dagkaart voor iemand met Dal Voordeel?
Badge

Dag Leny,

Volgens mij was de verwachting van Jampie dat hij/zij voor die dagkaart (op zijn Dal Voordeel kaart) geen 50,80 maar 30,40 zou betalen (immers: korting). En is dat volgens Dennis en mij niet het geval, omdat er (afgezien van de acties van de Blokker en zo) alleen maar dagkaarten van 50,80 zijn.

Misschien kun je daar nog duidelijkheid over geven: wat is de prijs van een dagkaart voor iemand met Dal Voordeel?

Oh, jullie hebben gelijk. Je ontvangt geen korting verder op de dagkaart. De prijzen staan vast.
•Een Dagkaart 2e klas kost € 50,80
•Een Dagkaart 1e klas kost € 86,40

Reageer