beantwoord

Amsterdam Travel Ticket ook in Weesp mogelijk?

  • 16 May 2023
  • 9 reacties
  • 208 Bekeken

Reputatie 1

Vraagje: Weesp valt tegenwoordig ook net als Driemond onder de gemeente Amsterdam. Mijn vraag is echter zou het ook mogelijk moeten zijn dat toeristen ook met een Amsterdam Travel Ticket mee kunnen gaan reizen? Daar is echter onduidelijkheid hierover. Ik had het in het verleden toen geprobeerd via Twitter die zelfde vraag te stellen maar ik krijg steeds nul op het rekest. Ook geen antwoord hierop terug. Wat is wijsheid? Ik weet namelijk geen raad mee.

icon

Beste antwoord door Lorena NS 24 May 2023, 11:08

Bekijk origineel

9 reacties

In de beschrijving staat:

  • With the Amsterdam Travel Ticket, you may travel by train (2nd class) between Schiphol Amsterdam Airport and any of the following stations in Amsterdam: Amstel, Bijlmer ArenA, Central Station, Holendrecht, Lelylaan, Muiderpoort, RAI, Sciencepark, Sloterdijk, Zuid, Duivendrecht.

Geen Weesp dus 

Reputatie 6
Badge +2

Hi Treinenwereld

Vooralsnog is het ticket nog niet geldig voor naar Weesp. Ik heb de vraag of dit nog komt wel intern uitgezet. Zodra ik reactie heb, kom ik erop terug!

Badge +3

Hmm, bij mijn weten kon je met een soortgelijk (toeristen) ticket zelfs tot Hilversum!

Zal het (archief)topic eens zoeken, meen dat iemand met een B&B net buiten het geldigheidsgebied Hoofddorp of zo) daar een vraag over had voor gasten.

Dat ging dan wel over streekbussen tot in die uithoeken van het geldigheidsgebied.

Gevonden (in het archief) dus @Lorena NS kan die weer open gezet worden?

Info van Erryt (bijna 5 jaar geleden): Het Amsterdam & Region Travel Ticket is gericht op buitenlandse toeristen, maar mag door iedereen (dus ook Nederlanders) gebruikt worden. Ik snap jouw gedachtegang dat het vreemd overkomt dat je wel met dit ticket naar Hilversum kan reizen en niet naar Nieuw-Vennep. Een antwoord waarom dit het geval is kan ik je helaas niet geven. Hier is destijds door onze marketing over nagedacht en besloten naar welke stations je wel en niet mag reizen. Waarschijnlijk vanwege dat deze ticket echt is bedoelt voor buitenlandse toeristen is het station Hilversum wel meegenomen en Nieuw-Vennep niet.

 

Badge +3

Dat is een ander ticket.

Badge +3

Oke, maar dan heb je in ieder geval Weesp included 🤣

 

Reputatie 7
Badge +3

Wel grappig dat GVB en NS daar blijkbaar niet over hebben nagedacht. Of er wel over hebben nagedacht maar al meer dan een jaar niets hebben ondernomen.

Weesp is sinds 24 maart 2022 een stadsgebied dat deel is van de gemeente Amsterdam. Het ligt voor de hand om dan ook het Amsterdam Travel Ticket in het nieuwe stadsgebied geldig te laten zijn, net als in de 7 stadsdelen van Amsterdam + gemeente Ouder-Amstel (waar station Duivendrecht in ligt).

Dan is er nog een andere complicatie: uitbreiding van de geldigheid naar de gemeente Diemen voor de stations Diemen en Diemen Zuid. Het zou vreemd zijn wanneer je op weg naar Weesp wel in Duivendrecht zou mogen uitstappen maar niet in Diemen of Diemen Zuid.

Reputatie 1

Wel grappig dat GVB en NS daar blijkbaar niet over hebben nagedacht. Of er wel over hebben nagedacht maar al meer dan een jaar niets hebben ondernomen.

Weesp is sinds 24 maart 2022 een stadsgebied dat deel is van de gemeente Amsterdam. Het ligt voor de hand om dan ook het Amsterdam Travel Ticket in het nieuwe stadsgebied geldig te laten zijn, net als in de 7 stadsdelen van Amsterdam + gemeente Ouder-Amstel (waar station Duivendrecht in ligt).

Dan is er nog een andere complicatie: uitbreiding van de geldigheid naar de gemeente Diemen voor de stations Diemen en Diemen Zuid. Het zou vreemd zijn wanneer je op weg naar Weesp wel in Duivendrecht zou mogen uitstappen maar niet in Diemen of Diemen Zuid.

 

@iMark  Diemen is ook aparte gemeente maar zowel het GVB als de NS rijden daar gewoon. O.a. de tram 19 bijvoorbeeld maar die bereikt de NS stations niet. Maar vanuit Amsterdam Bijlmer gaat er wel een rechtstreekse GVB bus naar Weesp. Tevens kun je ook makkelijker met trein (evt deels metro) komen. Maar om Weesp dan uit te sluiten voor de Amsterdam Travel Ticket dan denk ik ook dat Diemen ook bij betrokken moet worden. Goh daar heb ik ook nooit over nagedacht. Ik dacht ook eerst al dat Diemen allang voor de Amsterdam Travel Ticket bij betrokken was, maar blijkt ook niet zo te zijn. In dat laatste geval heeft @Tochjo Misschien dan eerder een punt dat de toeristen anders een Amsterdam Region Ticket zou voor moeten aanschaffen om o.a. in Diemen en ook in Weesp te kunnen komen. Maar jij heb t ook namelijk een punt dat voor de Amsterdam Travel Ticket zowel de NS als de GVB allebei voor Weesp en Diemen blijkbaar nooit over nagedacht zullen hebben.

Badge +3

sinds 24 maart 2022 zou Weesp gewoon bij Amsterdam moeten horen, net zoals Ouder-Amstel en eigenlijk Diemen ook.

Als Bijlmer Arena onder ‘Groot Amsterdam’ valt, dan moet je heel creatief/onzinnig tekenen om Duivendrecht er buiten te laten vallen op een spoorkaart. Duivendrecht is dus gewoon Amsterdam, al valt het onder een andere gemeente.

Met Weesp als gemeente Amsterdam, zelfde. En Diemen? Tja… 😴

Reputatie 6
Badge +2

Ik zou hier nog even op terug komen. Het Amsterdam Travel Ticket is niet geldig voor naar Weesp. Dit wordt nu echter wel bekeken door de juiste afdeling. Het kan dus zijn dat het binnenkort wel beschikbaar gaat worden voor naar Weesp. Voor nu, kun je (zoals al aangegeven) het Amsterdam Region Travel Ticket wel gebruiken naar Weesp.

Reageer