Skip to main content
Antwoord

Andere agenda dan die van Google

• May 28, 2025
  • 7 reacties
  • 94 Bekeken

Ik kan in de reisplanner op mijn Android telefoon mijn geplande reis niet opslaan in Proton Calendar hoewel die als standaard op mijn telefoon staat. Hoe los ik dat op?

Beste antwoord door JurgenH

Dat klinkt alsof je telefoon Proton niet herkend als agenda-app. 

Ik ben er eens mee aan het stoeien geweest, en heb zelf een account aangemaakt bij Proton. Ik loop tegen precies dezelfde beperking aan: Proton wordt niet herkend als agenda-app. (Edit: ​@Gorott heeft dat dus ook)

Wat mij wel lukt: Ga naar je webbrowser > Open een nieuw incognito tabblad > Ga naar NS.nl en plan je reis > Deel het reisadvies, en sla het op als agenda. Vervolgens open je dat bestand in de downloads op je telefoon. Dan staat Proton er wel tussen, en kun je de rit opslaan. Het incognito tabblad is nodig omdat je anders alsnog naar de NS app wordt gelinkt.

Het is behoorlijk omslachtig, maar het werkt wel.

7 reacties

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 28, 2025

Dat komt vermoedelijk omdat jouw Android telefoon Google als standaard heeft ingesteld.

Ga op je telefoon naar instellingen > Apps > Google Agenda en zoek in dat scherm naar “Standaard instellingen” of “Instellen als standaard”. Vervolgens klik je op “standaard instellingen wissen”. 

De eerstvolgende keer als je een reis wil opslaan in je agenda, zal je telefoon vragen met welke app je dat wil doen.

• Auteur
  • Sprinter
  • May 28, 2025

Dat klinkt goed, maar … In het scherm dat in deze reactie wordt aangeduid kan ik met geen mogelijkheid de termen "Standaard instellingen” of “Instellen als standaard” vinden.

• Auteur
  • Sprinter
  • May 28, 2025

Bovendien: als ik e Google agenda uitzet, krijg ik in de reisplanner de mededeling dat er “geen app is gevonden om de informatie mee te delen". Er wordt dus niet gevraagd naar een ander app!!!

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 28, 2025

Zie je dit tabje ook niet?

• Auteur
  • Sprinter
  • May 28, 2025

Nee, helaas. Sterker nog: de app Calendar heb ik niet aangetroffen. Misschien een andere androidversie?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 28, 2025

Het lijkt mij dat Proton Calendar deze linkjes dan niet support of dat hij niet herkend wordt als kalender. Ik heb namelijk hetzelfde probleem waarbij het geen optie is.

Calendar (of Kalender) is een app van Samsung die je kan verwijderen, waarschijnlijk heb jij dat gedaan. Dat is overigens niet relevant voor dit probleem.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • Antwoord
  • May 28, 2025

Dat klinkt alsof je telefoon Proton niet herkend als agenda-app. 

Ik ben er eens mee aan het stoeien geweest, en heb zelf een account aangemaakt bij Proton. Ik loop tegen precies dezelfde beperking aan: Proton wordt niet herkend als agenda-app. (Edit: ​@Gorott heeft dat dus ook)

Wat mij wel lukt: Ga naar je webbrowser > Open een nieuw incognito tabblad > Ga naar NS.nl en plan je reis > Deel het reisadvies, en sla het op als agenda. Vervolgens open je dat bestand in de downloads op je telefoon. Dan staat Proton er wel tussen, en kun je de rit opslaan. Het incognito tabblad is nodig omdat je anders alsnog naar de NS app wordt gelinkt.

Het is behoorlijk omslachtig, maar het werkt wel.