beantwoord

Assistentieverlening voor gehandicapten, dit jaar alle ritten fout

• 1 mei 2014
  • 8 reacties
  • 1069 Bekeken

Ik maak gebruik van de assistentieverlening (AVG) van de NS om met m'n rolstoel in de trein te komen en te kunnen reizen.
Daarbij gaan dit jaar alle ritten die ik gemaakt heb fout met het niet aanwezig zijn van assistentie.
Eerdere ritten heb ik al via de klachten en mail gemeld naar de NS (en ook beschreven op mijn facebook-pagina www.facebook.com/elvinhaak ).
Nu eergisteren heen en gisteren terug naar Gent vanaf Goes ging het weer fout. Ik had ruim van te voren weer de assistentie telefonisch aangevraagd (gaat niet anders naar het buitenland) en zoals gewoonlijk wordt dan het Nederlandse deel via de mail bevestigd, dat wil zeggen tot en met Antwerpen en de rest is: als ik niets hoor is het goed.
In dit geval stond er assistentie in Goes en Roosendaal zowel op de heen- en terugreis maar op station Antwerpen was er niemand om me uit de trein te halen (de Benelux) of er terug op te zetten en waren de ritten in België onbekend.
Geen assistentie aanwezig leverde extra wachttijd op en de conducteur bij de terugweg in Antwerpen kreeg zelfs doodleuk te horen 'laat maar staan' terwijl ik de reservering gewoon kon tonen (uitgeprint voor alle zekerheid).
Waar komen deze communicatieproblemen toch vandaan dit jaar? Dat er problemen zijn als er niet op tijd gereserveerd wordt, maar bij meerdere weken vooraf de reis reserveren (minimaal 3 dagen, maar ik moet ook bijvoorbeeld het hotel bevestigen dus relatief zeker zijn dat ik aankom) moet dit toch duidelijk tijd genoeg zijn voor de assistentieverlening om dit goed rond te kunnen krijgen?
icon

Beste antwoord door Susan NS 8 mei 2014, 11:02

Beste forumleden, inmiddels heb ik hier meer bericht over.

1 - Klanten die assistentieverlening nodig hebben gedurende hun internationale reis, kunnen dit telefonisch aanvragen bij bureau assistentieverlening (dus niet via de site).
2 - De aanvraag moet uiterlijk 3 dagen voor aanvang van de reis gedaan worden.
3 - De klant moet gegevens van ticket en reservering kunnen aanleveren.
4 - Deze gegevens worden doorgespeeld aan de NMBS; vanaf dat moment zijn zij verantwoordelijk voor de afhandeling en de daadwerkelijke assistentieverlening.
Bekijk origineel

8 reacties

Beste elvinhaak,

Vervelend dat dit proces niet vlekkeloos lijkt te gaan. Als dit bij de NMBS niet bekend is, zou ik jou willen adviseren om contact op te nemen met Bureau Assistentieverlening. Je kunt hen bereiken op telefoonnummer 030-32357822.

Ik hoop in ieder geval dat je reizen snel voorspoediger zullen gaan verlopen!

Vriendelijke groet,

Herman NS

1 - Klanten die assistentieverlening nodig hebben gedurende hun internationale reis, kunnen dit telefonisch aanvragen bij bureau assistentieverlening (dus niet via de site).
4 - Deze gegevens worden doorgespeeld aan de NMBS; vanaf dat moment zijn zij verantwoordelijk voor de afhandeling en de daadwerkelijke assistentieverlening.

Zo is het nu dus ook gedaan door mij, echter volgens de mensen die ik bij de NMBS gesproken heb was bij hen niet bekend dat ik in de trein zat of hoorde te zitten; geen bericht ontvangen wellicht van de NS of op een verkeerde plek aangekomen?
Overigens is het bij de normale treinen (dus de intercities en stoptreinen) natuurlijk zo dat geen zitplaatsreservering (voor de rolstoel) op de kaartjes zit, wel met de hogesnelheidstreinen.
Ik boek dus minimaal 3 dagen van te voren de trein met de exacte tijd, ook op een stoptrein die elk half uur of elke 20 minuten vertrekt kan ik dus ook niet de eerstvolgende nemen maar alleen de trein die ik doorgegeven heb. Dat was jaren geleden ook al zo. Echter nu werkt het telkens niet goed.

Welkom op het forum elvinhaak!

Ik ben zelf helaas niet volledig thuis in de gang van zaken bij de afdeling Assistentieverlening. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik er geen weet van had dat de assistentie van een internationale reis niet apart wordt geregeld, maar onderling wordt gecommuniceerd tussen NS en NMBS. Ik zal daarom intern voor je gaan uitzoeken hoe dit precies zit. Zodra ik meer weet, kom ik er op terug.
Ja, de NMBS heeft in verhouding meer stations waar assistentie wordt aangeboden dan het aantal stations in Nederland waar dit (nog) mogelijk is. Niet alle stations de hele dag, maar ook met mobiele dienst die naar het station rijdt om iemand op de trein te zetten en / of te halen.
In NL is op veel stations geen assistentie mogelijk en worden meerdere stations (zoals hier in de omgeving) bediend door taxi-chauffeurs die ingehuurd worden daar geen personeel meer aanwezig is, als je geluk hebt is de aangevraagde assistentie ook aanwezig (dit jaar al meerdere keren gehad, en ik ben niet de enige, dat de chauffeur er niet was dus de trein rijdt dan door zonder jou erin).

Overigens over naar België: ik wordt dus in Nederland op de trein gezet (Roosendaal in mijn geval) en als het goed is staat er in Antwerpen of Brussel dan iemand klaar om me van de trein te halen. En dat is nu dus weer niet gebeurt omdat de NMBS niet op de hoogte bleek.
Reputatie 1
Als ik het goed begrepen heb is het de bedoeling de hele keten te reserveren bij de AVG van de NS. Dan is het ook mogelijk dat ik in bijvoorbeeld Roosendaal (NL) in de trein zit en in Antwerpen of Brussel direct iemand aanwezig is, ook als een trein bijvoorbeeld vertraging heeft en ik uit een latere trein geholpen moet worden.
In het verleden (andere jaren) is het op die manier ook altijd geweest.
Voor ritten die ik zonder aansluiting naar NL alleen in België maak gebruik ik ook de NMBS-assistentie en dat werkt meestal goed (al worden ook regelmatig ritten geweigerd die ik aanvraag omdat op dat station op die tijd geen assistentie mogelijk is bijvoorbeeld).
tja, de NMBS geeft ook aan dat op maar 114 (maar hou me niet aan het nummer, het kan net wat anders zijn) stations assistentie mogelijk is.
Als ik het goed begrepen heb is het de bedoeling de hele keten te reserveren bij de AVG van de NS. Dan is het ook mogelijk dat ik in bijvoorbeeld Roosendaal (NL) in de trein zit en in Antwerpen of Brussel direct iemand aanwezig is, ook als een trein bijvoorbeeld vertraging heeft en ik uit een latere trein geholpen moet worden.
In het verleden (andere jaren) is het op die manier ook altijd geweest.
Voor ritten die ik zonder aansluiting naar NL alleen in België maak gebruik ik ook de NMBS-assistentie en dat werkt meestal goed (al worden ook regelmatig ritten geweigerd die ik aanvraag omdat op dat station op die tijd geen assistentie mogelijk is bijvoorbeeld).
Reputatie 1
Hoi Elvin,

Het kan zijn dat de NS simpelweg enkel het trajectgedeelte binnen Nederland in behandeling neemt en verwacht wordt dat je bij een andere vervoerder, zoals in dit geval de NMBS in Belgie, dit zelf bij de desbetreffende vervoerder dient te regelen.

De NMBS heeft andere procedures wat betrefd het reizen met assistentie. Zo zal de NMBS bij een reservering ook altijd jouw hebben terug benaderd om een afspraak te maken voor onder andere een ontmoetingsplek en wordt gevraagd je 20minuten voor vertrek van de trein je te melden. Reservering bij de NMBS hoeft maar slechts 24 hours vooraf (48 uur voor Roosendaal). Dus eventueel bellen of berichten via de webform op myNMBS ter bevestiging of anders om toch nog te reserveren kan misschien geen kwaad.

Als je in Belgie assistentie nodig hebt, zou ik aanraden ook bij de NMBS een reservering te maken. Dit kan via: https://www.belgianrail.be/nl/MySNCB.aspx

Reageer