beantwoord

Bestemming invoeren dagretour

• 3 juni 2015
  • 5 reacties
  • 503 Bekeken

Bij bestemming invoeren voor een dagretour, kan ik iets invullen achter 'van' en 'naar', maar hoe doe ik dit als ik onderweg overstap?
icon

Beste antwoord door OgreRail 3 juni 2015, 15:51

U bedoelt een reis met een via station, bijvoorbeeld van Deventer naar Amsterdam met overstap in Utrecht, hetgeen dus een via-route betreft waarvoor een meerprijs betaald moet worden?

Een dergelijke reis met een via station is enkel mogelijk met een OV-Chipkaart met bijvoorbeeld reizen op Saldo.

Of bedoeld u Deventer naar Amsterdam Centraal met overstap in Amersfoort? In dit geval kunt u gewoon met uw kaartje reizen, Amersfoort ligt immers op de route.
Bekijk origineel

5 reacties

U bedoelt een reis met een via station, bijvoorbeeld van Deventer naar Amsterdam met overstap in Utrecht, hetgeen dus een via-route betreft waarvoor een meerprijs betaald moet worden?

Een dergelijke reis met een via station is enkel mogelijk met een OV-Chipkaart met bijvoorbeeld reizen op Saldo.

Of bedoeld u Deventer naar Amsterdam Centraal met overstap in Amersfoort? In dit geval kunt u gewoon met uw kaartje reizen, Amersfoort ligt immers op de route.
Bedankt voor het antwoord OgreRail. Nog even een toelichting ter verduidelijking.
Zolang je een route volgt die je in de reisplanner vindt vul je alleen je begin- en eindbestemming in. Overstappen hoeven niet op de e-ticket te worden vermeld.

Als je wilt omreizen (bijvoorbeeld Arnhem via Den Bosch naar Utrecht) dan koop je twee e-tickets: één van Arnhem naar Den Bosch en één van Den Bosch naar Utrecht.

Bij een Dagretour maakt het niet uit waar je je begin- en eindbestemming plaatst. Je e-ticket is op dit traject voor één heen- en één terugweg geldig op dezelfde dag.
Bedankt voor het antwoord OgreRail. Nog even een toelichting ter verduidelijking.
Zolang je een route volgt die je in de reisplanner vindt vul je alleen je begin- en eindbestemming in. Overstappen hoeven niet op de e-ticket te worden vermeld.

Als je wilt omreizen (bijvoorbeeld Arnhem via Den Bosch naar Utrecht) dan koop je twee e-tickets: één van Arnhem naar Den Bosch en één van Den Bosch naar Utrecht.

Bij een Dagretour maakt het niet uit waar je je begin- en eindbestemming plaatst. Je e-ticket is op dit traject voor één heen- en één terugweg geldig op dezelfde dag.

Om bij het omreizen te kiezen voor twee losse e-tickets is wel een 'duur' advies. Je hebt dan namelijk geen voordeel van je lange-afstand korting. Het is dan beter om op saldo te reizen en bij het overstap station in/uit te checken.

Verder maakt het bij een dag retour toch wel degelijk uit wat je bij begin en eind station invult?] Als ik invul van Amsterdam naar Hilversum dan mag ik toch niet eerst van hilversum naar amsterdam en dan terug?
marv87 schreef:
Verder maakt het bij een dag retour toch wel degelijk uit wat je bij begin en eind station invult?] Als ik invul van Amsterdam naar Hilversum dan mag ik toch niet eerst van hilversum naar amsterdam en dan terug?

Dat lijkt me inderdaad een wezenlijk verschil. Bij controle op de heenweg zou de conducteur op de terugweg kunnen concluderen dat de reis reeds is gemaakt en men dus tegen de regels een 2e reis met hetzelfde vervoersbewijs wil maken. Ik raad dan ook zeker aan het juiste vertrek en aankomststation te kiezen.

Het is inderdaad een duur advies, echter als iemand werkelijk met een e-ticket wil reizen is het wel het enige alternatief. Ik zou de desbetreffende ook willen aanraden te gaan voor de OV Chipkaart.

Ik denk niet dat de conducteur op enige wijze kan constateren of je met de heen- of terugreis bezig bent. Er kunnen immers geen in- of uitchecks worden gecontroleerd en bij mijn weten wordt het e-ticket ook niet gemarkeerd bij controle.
Bovendien zou je het, zelfs al dat wel zou gebeuren, gewoon meerdere keren kunnen afdrukken.

Reageer