beantwoord

Bezwaar Uitstel van Betaling

• 12 november 2015
  • 10 reacties
  • 822 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Goedenavond,

Ik heb zojuist een Uitstel van Betaling ontvangen voor een rit van Eindhoven Beukenlaan naar Best waar in ik wordt verzocht om een betaling van €2,60 + een boete van €35 binnen 14 dagen te voldoen.

Ik heb deze dag zonder problemen een geldig vervoersbewijs kunnen aanschaffen en kunnen tonen aan de conducteur in de trein, echter vond de conducteur dat mijn vervoersbewijs niet geldig was omdat deze door de regen was beschadigd.

Zodra ik mijn vervoersbewijs aan de conducteur had overhandigd vroeg deze waarom mijn kaart nat was en zij dat deze zo niet geldig is. Licht geïrriteerd door zijn antwoord vertelde ik hem dat dit kwam doordat ik mijn kaartje had laten vallen terwijl het redelijk hard regende, Ik zij dat het kaartje echter perfect te lezen is en vroeg hem om mijn kaartje te scannen. De conducteur scande mijn kaartje en wist mij te vertellen dat ik inderdaad gewoon in-gecheckt was maar dat mijn kaartje in deze staat niet geldig was.

De conducteur vroeg mij om een legitimatie bewijs, deze had ik niet bij dus vroeg de conducteur om mijn gegevens op te schrijven.
Mijn gegevens heb ik vervolgens aan hem gegeven waar op hij antwoorden dat ik een boete zou krijgen. Mijn antwoord daar op was dat ik het daar niet mee eens ben aangezien ik in het bezit ben van een geldig vervoersbewijs die de conducteur zonder problemen heeft kunnen scannen met zijn HandTerminal.

Op NS.NL heb ik gelezen dat ik bezwaar kan maken na het betalen van de Boete.
Ik ga deze boete van €2,60 + €35 echter absoluut niet betalen sinds ik van mening ben dat mijn vervoersbewijs door enkele regen-schade absoluut niet ongeldig verklaard mag worden.

Mijn vraag is of een vervoersbewijs rechtelijk ongeldig verklaard mag worden omdat deze nat is geworden, ondanks dat deze nog leesbaar & werkend is.

Alvast bedankt

Wesley
icon

Beste antwoord door Loes 12 november 2015, 19:06

Hoi Wesley,

Wat een pech. Zit je in een bui en dan ook dit nog. Ik kan weinig over deze situatie specifiek zeggen, aangezien ik er niet bij was. Ik antwoord in deze algemeen.

Je geeft aan dat je een eenmalige chipkaart hebt gekocht uit de automaat. Hier staat idd op wanneer deze geldig is of hoe lang deze geldig kan zijn. Verder zit er een chip in die dmv inchecken het vervoersbewijs geldig maakt en door ons wordt uitgelezen. Als de kaart uit te lezen is en op vandaag is ingecheckt, lijkt me dat dit leidend is. Ik kom vaker "verminkte" kaarten tegen. Het ligt aan het soort vervoersbewijs.
Ik lees hier dat je vervoersbewijs niet is ingenomen, bewaar deze goed ivm bewijs.

Heb je de eenmalige kaart gebruikt om in Best het station te verlaten of de QR-code op het Uitstel van Betaling?
Tijd is altijd terug te zien overigens.

De normale procedure is dat eerst de acceptgiro binnen moet komen en dat de klantenservice een beroep op coulance kan verwerken. Ik verwacht in deze situatie dat een en ander verder uitgezocht zal worden. Via het UVB is ook de betreffende hoofdconducteur terug te traceren.

Wacht hier op of een reactie van een moderator of twitter of bel met de klantenservice. Ook al ben je het er niet mee eens, zorg toch dat eventuele betalingen tijdig voldaan worden, want incassokosten worden nooit vergoed door NS en door te betalen geef je niet aan dat je het er mee eens bent overigens.

Ik hoop dat je eruit gaat komen, want dit is erg vervelend als het zo is gelopen.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Je mag elke mening hebben maar het is beter wel meteen te betalen. Vervolgens maak je bezwaar en als het een eerste boete is en de conducteur vind dat je verder niet rot hebt gedaan, dan is de kans op kwijtschelding er, gezien je verhaal. Voeg je kaartje bij, jij vindt het leesbaar, de conducteur niet of niet volledig. Dan wordt het vanzelf helder of jij wel of geen gelijk hebt. De incheck was geldig.

Wat zal spelen is niet of het nat was maar voldoende leesbaar.

Na twee weken krijg je een verhoging en als je die ook niet betaalt komt het incassobureau ook nog eens met 40 euro opslag, dan ben je te laat voor je bezwaar en wordt het ook niet meer kwijtgescholden. Dat is vijftig euro samen en die krijg je in geen geval teruggestort als je absoluut niet betaalt.
Hoi Wesley,

Wat een pech. Zit je in een bui en dan ook dit nog. Ik kan weinig over deze situatie specifiek zeggen, aangezien ik er niet bij was. Ik antwoord in deze algemeen.

Je geeft aan dat je een eenmalige chipkaart hebt gekocht uit de automaat. Hier staat idd op wanneer deze geldig is of hoe lang deze geldig kan zijn. Verder zit er een chip in die dmv inchecken het vervoersbewijs geldig maakt en door ons wordt uitgelezen. Als de kaart uit te lezen is en op vandaag is ingecheckt, lijkt me dat dit leidend is. Ik kom vaker "verminkte" kaarten tegen. Het ligt aan het soort vervoersbewijs.
Ik lees hier dat je vervoersbewijs niet is ingenomen, bewaar deze goed ivm bewijs.

Heb je de eenmalige kaart gebruikt om in Best het station te verlaten of de QR-code op het Uitstel van Betaling?
Tijd is altijd terug te zien overigens.

De normale procedure is dat eerst de acceptgiro binnen moet komen en dat de klantenservice een beroep op coulance kan verwerken. Ik verwacht in deze situatie dat een en ander verder uitgezocht zal worden. Via het UVB is ook de betreffende hoofdconducteur terug te traceren.

Wacht hier op of een reactie van een moderator of twitter of bel met de klantenservice. Ook al ben je het er niet mee eens, zorg toch dat eventuele betalingen tijdig voldaan worden, want incassokosten worden nooit vergoed door NS en door te betalen geef je niet aan dat je het er mee eens bent overigens.

Ik hoop dat je eruit gaat komen, want dit is erg vervelend als het zo is gelopen.
Thom:

U zegt dat er kans is op kwijtschelding als dit mijn eerste boete is en als de conducteur vind dat ik verder niet rot heb gedaan.

Ik vind dat de mening van de conducteur over hoe ik hem te woord heb gestaan absoluut geen invloed mag hebben op de kwestie of mijn vervoersbewijs geldig was of niet.

Loes:

Bedankt voor uw antwoord.

Specifiek zegt u dat ik een Uitstel van Betaling van de conducteur had moeten ontvangen. Echter heb ik in de trein absoluut niks van de conducteur gekregen.
Zo ver ik weet hoort de conducteur mij in de trein een "formulier" te overhandigen wat betrekking heeft op de boete. De conducteur heeft echter niks aan mij overhandigd en heeft simpelweg verbaal laten weten dat ik een boete zal ontvangen.
Reputatie 7
Badge +4
U mag alles vinden maar bedenk dat het formeel geen boete is in de zin van de wet maar een verhoging dan wel uitstel van betaling omdat u het kaartje in de trein moest kopen. Als u zich beroept op de wet: U mag inderdaad een boete betwisten maar dan moet het wel een boete zijn. Dat had gekund als u echt een boete had gekregen voor iets wat in de trein een overtreding is. Voeten op de bank of het niet voldoen aan een vordering het ID te laten zien, die u volgens de wet bij zich moet dragen bijvoorbeeld.
Of u het leuk vindt of niet: als een conducteur opschrijft dat u niet al te aardig was, dan wordt dit gevolgd en het uitstel van betaling niet kwijtgescholden. Het is niet helder of dat het geval is geweest.
Ik zou het toch proberen. Je kunt beter 2,60 overmaken dan een uvb. eventuele opslag voor te laat betalen en nog eens veertig euro voor het incassobureau.
Wesley, dat is vreemd. Heeft mijn collega gevraagd of je de doordruk wilde hebben? In Best moeten we die vraag niet eens stellen ivm de gesloten poortjes. Ik geef altijd een doordruk mee, bij een ander soort overtreding kan ik de bekeuring aanzeggen.
Ik zou ook even nazoeken als ik jou was op welke trein je hebt gehad.

Terugkomend op een ID bewijs, die moet je altijd bij je hebben.
U mag alles vinden maar bedenk dat het formeel geen boete is in de zin van de wet maar een verhoging dan wel uitstel van betaling omdat u het kaartje in de trein moest kopen. Als u zich beroept op de wet: U mag inderdaad een boete betwisten maar dan moet het wel een boete zijn. Dat had gekund als u echt een boete had gekregen voor iets wat in de trein een overtreding is. Voeten op de bank of het niet voldoen aan een vordering het ID te laten zien bijvoorbeeld.
Of u het leuk vindt of niet: als een conducteur opschrijft dat u niet al te aardig was, dan wordt dit gevolgd en het uitstel van betaling niet kwijtgescholden. Het is niet helder of dat het geval is geweest.
Ik zou het toch proberen. Je kunt beter 2,60 overmaken dan een uvb en eventuele opslag voor te laat betalen.

Ondanks dat ik het er niet mee eens zou zijn zou ik een boete van slechts €2,60 gewoon betalen.
Echter staat op het Uitstel van Betaling dat ik €37,60 verschuldigd ben, dat is de reden van mijn klacht.

Loes:

Door uw antwoord ben ik gaan nadenken over hoe de conducteur te werk is gegaan.
De conducteur heeft mij geen formulier/boete overhandigd maar heeft slechts verbaal gezegt dat ik een boete zal krijgen. Ik had eerst helemaal geen boete verwacht sinds de conducteur deze niet had uitgeschreven. Een doordruk is helemaal niet ten spraken gekomen. echter heb ik vandaag een brief ontvangen van NS getiteld "Uitstel van betaling".

Een puntje wat ik graag zou toevoegen is dat de conducteur ruim 10 minuten de deuren van de trein gesloten heeft gehouden tijdens mijn gesprek met hem. Gedurende die Tijd stonden ruim 10 mensen in de trein voor de deur te wachten tot de conducteur deze had vrijgegeven. Ik ben er van overtuigd dat hij dit heeft gedaan omdat ik op een licht geirriteerde manier bezwaar had tegen het feit dat de conducteur mijn kaartje als ongeldig verklaarde.
Hoi Wesley,

Nee, dit is niet de manier waarop het hoort te gebeuren. Als ik hem zo lees heb je dus de acceptgiro binnengekregen. Mijn advies is wel om deze tijdig te betalen, om incassokosten te voorkomen. Ik stuur je even een PB-tje.

Edit: Ik ben niet werkzaam voor de klantenservice.
De normale procedure bij het vaststellen is als volgt.

De hoofdconducteur stelt vast dat een vervoersbewijs niet geldig is (even ongeacht of dat later wel het geval blijkt te zijn). Er wordt een nieuw vervoersbewijs uitgeschreven. Dit kan direct contant betaald worden (volle ritprijs inclusief 35 euro) of men kan kiezen voor een Uitstel van Betaling, ook volle ritprijs inclusief 35 euro. Voor het Uitstel van Betaling wordt een reiziger staande gehouden voor het feit dat deze geengeldig vervoersbewijs kon overhandigen. Hiervoor worden de identiteitsgegevens genoteerd en geverifieerd aan de hand van een geldig identiteitsbewijs. Als deze niet getoond kan worden, wordt er een GBA check gedaan. Het is ook mogelijk hier assistentie van bv politie te krijgen om de identiteit vast te stellen. Hierna wordt als het Uitsel van Betaling is uitgeschreven, het derde deel meegegeven aan de reiziger, hier staan de genoteerde gegevens op, een boetekenmerk, en achterop staat een QR-code en informatie hoe verder te handelen.
Dit moet naar mijn inziens altijd gegeven worden, ik heb wel eens reizigers die ervan afzien, maar dat is hun keuze, ik heb het aangeboden.

Dit even ter info over hoe de procedure in zijn werk gaat. Hierna heeft elke reiziger, zoals Thom aangeeft het recht om in beroep te gaan tegen de beslissing van de betreffende hoofdconducteur via de klantenservice. De discussies moeten hierover niet in de trein plaatsvinden.

Heb nog wel wat vragen gesteld in een privebericht.
Je mag mij ook een privébericht sturen Weske. Ik ga dan de Uitstel van Betaling opvragen en je verder helpen. Zou je in het privébericht NAW-gegevens willen delen alsmede het kenmerknummer van de boete?
Ik heb nog niets ontvangen van TS. Ik help uiteraard graag.

Edit: Ik heb niets meer vernomen, dus laat dit topic eerst met rust.
Soms is het mogelijk dat je restitutie krijgt betreffende wettelijke verhoging. Dat kan éénmalig en enkel uit coulance.

Reageer