Bij keuze tussen route A, B en C, met C vrije routekeuze, biedt C meer keuze dan tussen A en B

• 11 april 2017
  • 3 reacties
  • 773 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Bij de keuze van een e-ticket voor bijvoorbeeld een reis Ehv-Mtr is:

Route A van Eindhoven naar Maastricht Randwyck met NS

en

Route B van Eindhoven naar Roermond met NS en van Roermond naar Maastricht Randwyck met Arriva

De vaak handigste route van Ehv naar Mt met NS en van Mt naar Mtr met Arriva staat er niet bij, maar is met C mag ik hopen wel toegestaan. bijdragevandennis

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Bij C staat vrije routekeuze.
Zo mogelijk nog verwarrender is dat bij een ander topic er het voorbeeld van Tilburg Reeshof naar Maastricht Randwyck voorbij kwam. Daar was optie B goedkoper dan A en C. In dit voorbeeld is A goedkoper dan B en C. Wie verzint dit?

Ik vind het maar een onhandige regeling. Het is voor de reizigers natuurlijk veel beter om alleen C aan te bieden. Dat biedt optimale flexibiliteit, ook in geval van verstoringen.

Dit feest gaan we vanaf december 2017 ook zien in Overijssel wanneer ook daar meerdere vervoerders op hetzelfde traject gaan rijden. Kunnen de vervoerders niet wat beter nadenken voordat ze met dit soort idioterie op de proppen komen? Zeker met e-tickets voorzie ik drama's. Juist omdat vooral incidentele reizigers zonder OV-chipkaart zijn die met e-tickets reizen, is het waanzin om die op te zadelen met ingewikkelde keuzes over met welke vervoerder hun e-ticktet geldig is. En het is nog lastiger omdat er geen directe relatie is tussen de reisplanner en het e-ticket.
Reputatie 6
Badge +2
Bij C staat vrije routekeuze.
Tot voor kort betekende ''vrije routekeuze'' ''vrije keuze uit de bovengenoemde routes'' (want natuurlijk zijn niet alle omwegen toegestaan), maar dat lijkt veranderd te zijn.

In het voorbeeld zijn er trouwens naast de 3 genoemde nog 5 ''routes'':
* in Std switchen van NS naar Arriva.
* NS - Arriva - NS (3 mogelijkheden)
* NS - Arriva - NS - Arriva

Het zou dus ook wel veel worden om al die mogelijkheden te presenteren bij de bestelling.

''Route'' is trouwens een verwarrende term in dit verband, het is hier qua spoorwegen steeds dezelfde route. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +3
"Vrije routekeuze" is inderdaad volslagen onzin. Er wordt helemaal geen route gekozen. "Vrije treinkeuze" lijkt me een betere term.

Reageer