Blauwnet vs NS - tariefwijziging bij overstappen

• 26 maart 2019
  • 3 reacties
  • 150 Bekeken

Mijn reis gaat van Borne naar Nijkerk. Ik stap om 15:50h in Borne op de trein met vervoeder Blauwnet met 40 % korting maar ik MOET overstappen in Zwolle en ga dan verder met de NS en omdat het dan 16:38 is reis ik verder zonder korting. Ik ben verplicht om met Blauwnet te reizen en daarna met de NS. Ik heb hier niet om gevraagd. Graag zou ik willen dat jullie beter gaan samenwerken zodat de reiziger daar. Iet de dupe van wordt.

3 reacties

Reputatie 7
NS heeft hier ook niet om gevraagd. Die zou het liefst alle lijntjes rijden. De ACM verbied ook inzage tussen vervoerders, wat het moeilijker maakt. Voor de klassieke abonnementen verwacht ik hier dus geen verandering in binnenkort.

Maar.. Met NS Flex is het probleem wel opgelost, dan geld het moment van inchecken voor beide vervoerders en kun je wel met korting doorreizen.

Zoals op de website staat bij NS flex:
Uw korting wordt bepaald door het moment van inchecken, en verandert niet bij uw overstap naar een andere treinvervoerder.

Een oplossing voor het probleem is dus overstappen naar NS Flex.
Reputatie 7
Badge +3
NS heeft hier ook niet om gevraagd. Die zou het liefst alle lijntjes rijden.
Dat is helaas niet waar. NS heeft destijds zelf aangegeven een groot aantal regionale lijnen buiten de Randstad niet meer te willen exploiteren (waaronder de lijn Zwolle-Enschede) en daarna zijn die lijnen aanbesteed. Dat NS daar nu achteraf misschien spijt van heeft is iets anders.

Dat deze lijnen weer terugkomen bij NS is onwaarschijnlijk zolang de vakbonden weigeren om eenmansbediening op deze lijnen te accepteren. Er zouden met tweemansbediening enorme subsidies nodig zijn en daar zal politiek niet over piekeren. Als NS deze lijnen terug wil hebben zullen ze eerst in eigen huis het kostenprobleem bij de exploitatie van regionale lijnen moeten oplossen. Maar omdat er met de vakbonden bij NS geen redelijk gesprek mogelijk is die kans echter klein. Verder staat de EU vanaf 2021 sowieso geen monopolie meer toe.
Reputatie 6
Badge +2
De ACM verbied[t] ook inzage tussen vervoerders
201903 26 14:30
Hoe kan het dan dat er wel vervoerderoverstijgende langeafstandskorting is?

Reageer