beantwoord

Boete kwijt

• 14 november 2019
  • 14 reacties
  • 206 Bekeken

Ik ben mijn boete kwijt geraakt, en ik kan de bon niet meer vinden. Wat moet ik nu doen?

icon

Beste antwoord door Mark NS 14 november 2019, 20:34

Hi Rayan, welkom op de NS Community!

Heb je bij het uitschrijven van de boete het bedrag nog niet voldaan, maar enkel een bon gekregen? Dan zul je per post een brief met accepgiro thuis ontvangen. 

Bekijk origineel

14 reacties

Heb je bij het uitschrijven van de boete het bedrag nog niet voldaan, maar enkel een bon gekregen? Dan zul je per post een brief met accepgiro thuis ontvangen. 

Moet ik daarvoor extra betalen?

Reputatie 7
Badge +4

Nee, het is normaal dat u een acceptgiro krijgt. Als u die binnen de termijn betaalt, is en blijft het bedrag vijftig euro. Als u te laat bent, zijn er daarna wel kosten, die snel kunnen stijgen.

Overigens kunt u bezwaar maken. Een eerste boete wordt vaak kwijtgescholden.

De eerste brief niet, pas bij de eerste reminder.

Badge +3

Op de brief (met acceptgiro) staat hetzelfde L×××××× (6 cijfers) nummer als op het gele bonnetje (dat je dus niet meer hebt).

Dit kan je gewoon via iDeal voldoen, maar neem vooral ook contact op met de Klantenservice, want als je eerder nog geen boetes gehad hebt krijg je (mits je meegewerkt hebt bij de controle) de €50 verhoging in het algemeen later terug.

Op de brief (met acceptgiro) staat hetzelfde L×××××× (6 cijfers) nummer als op het gele bonnetje (dat je dus niet meer hebt).

Dit kan je gewoon via iDeal voldoen, maar neem vooral ook contact op met de Klantenservice, want als je eerder nog geen boetes gehad hebt krijg je (mits je meegewerkt hebt bij de controle) de €50 verhoging terug.

Dit is inderdaad mijn eerste boete. En ik heb  ook normaal meegewerkt!

Reputatie 5

Het is volgens mij geen zekerheid dat je de boete terugkrijgt. 

Reputatie 7
Badge +4

Klopt, het kan in principe een keer en alleen als de conducteur geen nare dingen heeft opgeschreven. Wie meewerkte en correct was, heeft een kans. Een boete kwijtschelden bij vertragende types die ook nog vaak denigrerend of verbaal agressief zijn, lijkt me niet correct. 

De eerste brief niet, pas bij de eerste reminder.

Wanneer komt de eerste brief dan? want de 14 dagen zijn gister voorbij gegaan en ik heb nog steeds geen brief gezien.

Die zou je doorgaans binnen enkele dagen moeten ontvangen. Ik denk dat het in dit geval alsnog verstandig is om contact op te nemen met onze Klantenservice, een boete zouden we aan de hand van andere gegevens (naam, geboortedatum e.d.) eventueel ook kunnen vinden.

Dus ik hoef me nog geen zorgen te maken voor extra kosten?

Dat durf ik niet te zeggen, als het al twee weken geleden is dat de boete is uitgeschreven dan kom je al wel in de buurt van de eerste herinnering. Vandaar mijn advies om contact op te nemen met onze Klantenservice.

Badge +3

Een UvB wordt altijd per post verzonden (met acceptgiro) dus 2 weken is inderdaad wel erg riant laat, maar dat is niet jouw schuld.

Zondag en maandag wordt er geen post bezorgd, dus ik zou het even afwachten tot dinsdag.

En uiteraard na ontvangst contact opnemen met de Klantenservice voor die €50 die je misschien niet hoeft te betalen of later terug krijgt.

Een UvB wordt altijd per post verzonden (met acceptgiro) dus 2 weken is inderdaad wel erg riant laat, maar dat is niet jouw schuld.

Zondag en maandag wordt er geen post bezorgd, dus ik zou het even afwachten tot dinsdag.

En uiteraard na ontvangst contact opnemen met de Klantenservice voor die €50 die je misschien niet hoeft te betalen of later terug krijgt.

Bedankt!

Reageer