beantwoord

boete kwijtschelden

• 21 augustus 2020
  • 8 reacties
  • 467 Bekeken

Hallo ik had een kaartje gekocht maar het was de eerste keer dat ik met de trein ging dus ik dacht dat je je transactiebonnetje kon laten scannen maar dat bleek niet en toen kreeg ik een boete kan ik dit laten kwijtschelden aangezien het me eerste boete is?

icon

Beste antwoord door Thom 21 augustus 2020, 13:39

Neem contact op met Klantenservice.

Teruggave van de eerste boete is geen recht, maar coulance. Veel hangt af van uw medewerking en houding bij de vaststelling van uw rijden zonder geldig kaartje. Dit naar het oordeel van de conducteur. Als hij negatief heeft geoordeeld, krijgt u de boete niet terug. Kwijtschelding is in principe hooguit  eenmalig.

NS is in deze situatie natuurlijk ook niet helemaal gek, en er is kans dat het nogal doorzichtig wordt gevonden. Het kan heel goed een voor de hand liggende en bekende truc zijn en de kans is er nu eenmaal dat het dat ook is geweest. Als u geen geldig kaartje kunt laten zien, bent u in overtreding. De boete is terecht en volgens de bestaande wetgeving. Het was me overigens niet bekend dat er met een transactiebonnetje ingecheckt kan worden. Hoe heeft u het poortje daarmee open gekregen? Heeft u het bankafschrift nog?

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan, maar echt alleen dan, telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans veel sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Neem contact op met Klantenservice.

Teruggave van de eerste boete is geen recht, maar coulance. Veel hangt af van uw medewerking en houding bij de vaststelling van uw rijden zonder geldig kaartje. Dit naar het oordeel van de conducteur. Als hij negatief heeft geoordeeld, krijgt u de boete niet terug. Kwijtschelding is in principe hooguit  eenmalig.

NS is in deze situatie natuurlijk ook niet helemaal gek, en er is kans dat het nogal doorzichtig wordt gevonden. Het kan heel goed een voor de hand liggende en bekende truc zijn en de kans is er nu eenmaal dat het dat ook is geweest. Als u geen geldig kaartje kunt laten zien, bent u in overtreding. De boete is terecht en volgens de bestaande wetgeving. Het was me overigens niet bekend dat er met een transactiebonnetje ingecheckt kan worden. Hoe heeft u het poortje daarmee open gekregen? Heeft u het bankafschrift nog?

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan, maar echt alleen dan, telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans veel sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Reputatie 7
Badge +3

NS is in deze situatie natuurlijk ook niet helemaal gek, en er is kans dat het nogal doorzichtig wordt gevonden. Het kan heel goed een voor de hand liggende bekende truc zijn en de kans is er nu eenmaal dat het dat ook is geweest.

Het probleem is dat dit inderdaad een bekende truc is om te frauderen en dat er dus heel kritisch naar gekeken zal worden. Als NS het niet vertrouwt zal er geen kwijtschelding gebeuren.

Wat in ieder geval niet helpt is dat TS beweert nooit met de trein te reizen maar wel weet dat je kunt vragen om een boete de eerste keer te laten kwijtschelden. Dat klinkt niet zo waarschijnlijk. 

Badge +3

Vaak wordt dat wel meegedeeld tijdens het uitschrijven van een UvB, neem contact op met de klantenservice…

En de eerste optie op de contactpagina heeft @Jack446 dus gevonden, alleen kunnen wij hier niets betekenen. Probeer dus via Chat, telefoon of Twitter/Facebook.

Overigens heb ik niet het idee dat er in een UvB staat dat er een transactiebonnetje getoond werd, dus het enige geregistreerde feit is geen geldig vervoerbewijs. Dan heb je dus gewoon dezelfde kansen als ieder ander.

Reputatie 7
Badge +3

Het was me overigens niet bekend dat er met een transactiebonnetje ingecheckt kan worden. Hoe heeft u het poortje daarmee open gekregen?

Niet alle stations hebben poortjes dus bij een station met paaltjes kun je er zo de trein mee in.

Wat ik alleen niet begrijp, als je een transactiebon hebt gekregen bij de automaat heb je ook het echte treinkaartje ontvangen. Het is al weer enige tijd geleden dat ik bij de automaat een kaartje heb gekocht, maar volgens mij komt eerst het treinkaartje eruit en daarna pas de transactiebon. Waar is dan het treinkaartje gebleven? Want je moet dus allebei gehad hebben. Als je een eerste keer met de trein reist zou het wel zo kunnen zijn dat je eerst per ongeluk het transactiebonnetje laat zien bij een controle maar dan heb je als het goed is wel het echte treinkaartje die je vervolgens kan laten zien. Ik vind het een vreemd verhaal.

Reputatie 7
Badge +3

@Jack446 het zou heel wat helpen als je naast het transactiebonnetje een kaartje, of als die er niet uit kwam een betalingsoverzicht van jouw bank kunt laten zien.

Hallo, 

Ik heb een Boete gekregen maar ik had storing bij het paaltje en ik ben dus haastig de trein ingestapt omdat mijn moeder stond te wachten op het station in Eindhoven toen ben ik dus gecontroleerd en heb ik een boete. Kan iemand mij helpen hoe ik dit het beste kan oplossen want dit vind ik erg zonde van mijn geld.

met vriendelijke groet Maxime 

Reputatie 7
Badge +3

Zie de als ‘Beste Antwoord’ gemarkeerde reactie van Thom.

Reputatie 7
Badge +4

De storingen zijn bekend, dus het is eenvoudig vast te stellen dat het paaltje het waar en wanneer niet deed. Als dat het geval was, dan zult u daarin wellicht tegemoet gekomen worden. Wij zijn echter niet in de positie u daarin toezeggingen te kunnen doen.

Gewoon aangeven bij Klantenservice dus waar en wanneer de storing precies was.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Reageer