beantwoord

Boete terugvragen

• 30 januari 2017
  • 4 reacties
  • 1655 Bekeken

Sinds 1 januari 2017 heeft een minderjarige MBO student ook recht op het reizen met het studenten reisproduct. Ik heb dit dus aangevraagd en kreeg een melding dat het product geactiveerd was. Dit geld voor doordeweeks en de situatie vond plaats op een donderdagmiddag. Eenmaal in de trein werd ik gecontroleerd en stond er dat mijn OV-chipkaart niet ingecheckt was. Hierdoor moest ik dus de kaartjes en daar bovenop nog eens 50 euro aan boete betalen.Ik heb verder nog nooit ''zwart'' gereden en heb nog nooit een boete gehad van de NS. Is het mogelijk dat de boete ingetrokken kan worden? Of dat ik het desbetreffende bedrag terug kan krijgen?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 30 januari 2017, 15:54

Hallo Ebonieke, en welkom op het NS Serviceforum. Wat vervelend dat je een boete hebt gekregen in de trein. Ik begrijp dat het gaat omdat je niet had ingecheckt?

Wij kunnen 1 keer (per leven) coulance aanbieden door de wettelijke verhoging van €50 kwijt te schelden. Dit kunnen wij telefonisch voor je regelen via onze klantenservice, maar wel pas als je de acceptgiro van de boete thuis hebt ontvangen. Hier zal gevraagd worden om het UvB-kenmerknummer (boetekenmer), houd deze dus goed bij de hand. Je geeft echter aan dat je ook de kosten van jouw reis zelf terug wilt hebben, misschien is het volgende advies dan beter van toepassing.

Je kunt bij ons ook restitutie aanvragen voor de rest van jouw boetekosten (de reguliere reiskosten) omdat je aangeeft dat je eigenlijk gratis zou reizen (met jouw studentenreisproduct). Deze coulance bieden wij 1 keer per jaar. Dit kun je hier vinden. Wat het handigste is, is om dit af te handelen via onze Social Media afdeling, aangezien wij zullen vragen om een screenshot van jouw MijnDUO pagina (om aan te tonen dat je het studentenreisproduct bezit) en dit via Twitter of Facebook makkelijk te sturen is. Laat je ons weten of dat gaat lukken?
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ook met een studentenreisproduct moet je in- en uitchecken, ook als je vrij mag reizen.
Je kunt proberen de boete kwijtgescholden te krijgen. Hiervoor kun je contact opnemen met de klantenservice. Bellen gaat het snelst, 030-7515155. Als het je eerste boete is en je niet vervelend/brutaal/moeilijk hebt gedaan tegen de conducteur, is de kans dat-ie wordt kwijtgescholden zeker aanwezig.
Reputatie 7
Hallo Ebonieke, en welkom op het NS Serviceforum. Wat vervelend dat je een boete hebt gekregen in de trein. Ik begrijp dat het gaat omdat je niet had ingecheckt?

Wij kunnen 1 keer (per leven) coulance aanbieden door de wettelijke verhoging van €50 kwijt te schelden. Dit kunnen wij telefonisch voor je regelen via onze klantenservice, maar wel pas als je de acceptgiro van de boete thuis hebt ontvangen. Hier zal gevraagd worden om het UvB-kenmerknummer (boetekenmer), houd deze dus goed bij de hand. Je geeft echter aan dat je ook de kosten van jouw reis zelf terug wilt hebben, misschien is het volgende advies dan beter van toepassing.

Je kunt bij ons ook restitutie aanvragen voor de rest van jouw boetekosten (de reguliere reiskosten) omdat je aangeeft dat je eigenlijk gratis zou reizen (met jouw studentenreisproduct). Deze coulance bieden wij 1 keer per jaar. Dit kun je hier vinden. Wat het handigste is, is om dit af te handelen via onze Social Media afdeling, aangezien wij zullen vragen om een screenshot van jouw MijnDUO pagina (om aan te tonen dat je het studentenreisproduct bezit) en dit via Twitter of Facebook makkelijk te sturen is. Laat je ons weten of dat gaat lukken?

Hallo heer of mevrouw NS,

voor een cliënt heb ik afgelopen vrijdag 1 februari een weekend vrij abonnement gekocht. Product is betaald. Nu heeft mijn cliënt vergeten om het product op te halen via een paal. Hij heeft wel een kaartje gekocht voor een mede reiziger. Nu is  heeft hij een boete gekregen omdat hij geen geldig ov kaart had. Boete €50 en een kaartje van €14.65. Mijn cliënt is een man van bijna 70 jaar en heeft een verstandelijke beperking. Het had de conducteur gesierd dat hij mijn cliënt geholpen had inplaats van meteen met het bonnenboekje te gaan zwaaien. Misschien had hij mijn cliënt even op weg kunnen helpen om hem advies te geven en hem even bij het eerst volgende station te laten uitstappen om zo het product alsnog op te kunnen halen, want tenslotte was het product gewoon netjes betaald. Het stelt mij enorm teleur dat de conducteur zich niet behulpzaam heeft opgesteld, maar als een politieagent heeft gedragen. Tenslotte valt mijn cliënt onder een doelgroep die op sommige vlakken wat hulp nodig hebben, en roepen we niet met z’n allen dat we elkaar meer moeten helpen in de maatschappij?!

Ik zal zeker het verzoek gaan indienen om de boete te laten kwijtschelden. 

Met vriendelijke  groet,

Barry

Spijtig dat jouw cliënt dit is overkomen. Alsnog zat de medereizger in de trein zonder geldig vervoerbewijs. Daar krijg je uiteraard dan een boete voor. Indien hij contact opneemt met onze klantenservice en desbetreffende heeft dit jaar nog geen boete gehad kunnen we vast wel wat voor hem betekenen.

Reageer