beantwoord

bonnetje krijgen met losse busticket

• 15 juni 2021
  • 9 reacties
  • 155 Bekeken

Voor mijn werk moet ik naar Den Bosch reizen maar dat doe ik per bus en trein. Nu heb ik geen tijd meer om op mijn ov-chipkaart een bestelling bij op te halen als ik er een saldo op zet, dus moet ik een losse bus ticket kopen bij de chauffeur. Krijg je een bonnetje bij het kopen van een losse bus kaart bij de chauffeur?

icon

Beste antwoord door Robert B 15 juni 2021, 21:53

Bij kopen van een (dag)kaartje in een streekbus ben je in Brabant al gauw goedkoper uit dan reizen op een ov-chipkaart.

En omdat je al lang alleen nog met PIN kunt betalen krijg je daar natuurlijk een kwitantie/bonnetje van, tenzij de chauffeur geen reserve rolletje papier heeft voor de bonprinter.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet met welke bus je reist. Als het een lijnbus van Arriva Brabant is krijg je een kassabon met alle details. 

Reputatie 7
Badge +3

Reis je op saldo of met Flex? Bij Flex hoef je geen saldo meer te laden als je bus-tram-metro niet uit hebt laten zetten. Een buskaartje bij de chauffeur is meestal duurder dan reizen met OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Het is al weer een aantal jaar geleden, maar ik heb wel eens bij Arriva in Leiden bij de chauffeur een gemakskaart  t/m 2 zones gekocht (was toen €2 wat nu omhoog gegaan is naar €2,20). Dat was voor de bestemming waar ik heen ging goedkoper dan de ritprijs bij reizen met de OV-chipkaart. Ik kreeg daar meen ik me te herinneren geen bonnetje bij, maar ik kan het mis hebben. Wil je het zeker weten kun je het het beste navragen bij de betreffende busmaatschappij.

Badge +3

Bij kopen van een (dag)kaartje in een streekbus ben je in Brabant al gauw goedkoper uit dan reizen op een ov-chipkaart.

En omdat je al lang alleen nog met PIN kunt betalen krijg je daar natuurlijk een kwitantie/bonnetje van, tenzij de chauffeur geen reserve rolletje papier heeft voor de bonprinter.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, de keren dat ik zo'n los kaartje kocht was er nog geen PIN in de bus, dus gewoon contant met een 2-euro munt.

Badge +3

Volgens mij heeft zo’n dagkaartje voor Brabant een chip, dus na aanschaf nog wel even mee inchecken om het geldig te maken.

De meeste/alle bussen hier hebben aan de onderkant van de CiCo inmiddels ook een scanner voor e-tickets.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij heeft zo’n dagkaartje voor Brabant een chip, dus na aanschaf nog wel even mee inchecken om het geldig te maken.

Is dat bij Hermes nog steeds zo? Bij Arriva in ieder geval al niet meer sinds je met pin moet betalen, daar krijg je een kassabon uit het pinapparaat.

Reputatie 6
Badge

Het is in principe bij al het OV in NL verplicht kaartjes twv het betaalde bedrag te verstrekken en met dat bedrag erop. Het kostte destijds nog heel at moeite dat systeem met betalen via de OV-chip zo te plooien dat hieraan kon worden voldaan.

Enkel bvb in de USA en Canada bestaat dat systeem met farebox waar je precies gepast geld in moet doen, soms kan je met wat extra betalen dan bvb een transferticket bijkopen, zoniet dan is dat het.

in CHina op stadsbussen doen ze dat ook vaak-meestal 1 CNY/gwone of 2CNY/AC bus-dan hangen er van die kaartjesblokken aan een soort waslijn die je naar behoefte kan nemen

Reputatie 7
Badge +3

Enkel bvb in de USA en Canada bestaat dat systeem met farebox waar je precies gepast geld in moet doen, soms kan je met wat extra betalen dan bvb een transferticket bijkopen, zoniet dan is dat het.

Soms heb je ook nog van die busmuntjes. 

in CHina op stadsbussen doen ze dat ook vaak-meestal 1 CNY/gwone of 2CNY/AC bus-dan hangen er van die kaartjesblokken aan een soort waslijn die je naar behoefte kan nemen

Japan werkt ook met fareboxen. In de meeste gevallen krijg je geen kaartje tenzij je langere afstanden (meer dan pakweg 20 km) aflegt en er een sectietarief geldt. Er zijn tegenwoordig ook chipkaarten in omloop maar vaak houden die geen instapgegevens bij maar uitsluitend het resterende saldo.

Ook in veel andere Aziatische landen krijg je bij fareboxen met eenheidstarief meestal geen kaartje.

Reageer