beantwoord

Bug in alle NS poortjes blokkeert toegang voor iPhones met Apple Pay

• 30 maart 2018
  • 32 reacties
  • 2742 Bekeken

Deze vraag kan waarschijnlijk alleen door een technisch engineer beantwoord worden, maar een bug in alle NS poortjes maakt de combinatie reizen met QR code en een iPhone met Apple Pay in Nederland onmogelijk. Ik reis regelmatig op en neer naar Belgie en maak dan gebruik van E-tickets in de NS International App. Om de e-ticket te scannen moet je de telefoon voor het poortje houden. En daar gaat het mis. Indien je Apple Pay op je telefoon hebt geactiveerd (niet zo vreemd, in Frankrijk en veel andere landen is Apple Pay al jaren actief) reageert de iPhone in Nederland op de poortjes alsof het een betaalterminal is. Dit komt omdat de QR scanner tegelijkertijd een NFC frequentie uitstuurt. Wat er dan gebeurt is dat een iPhone met Apple Pay overgaat naar het betaalscherm. De QR code verdwijnt direct en het gevolg is dat je het station niet meer kunt verlaten. Uiteraard was er niemand op het station die ook maar iets van dit probleem begreep dus uiteindelijk heeft een medewerker mij er maar uitgelaten.

Stappen om dit probleem te reproduceren:

- Koop een e-ticket via NS International (of Reisplanner Extra)
- Toon de QR code op je iPhone (waar Apple Pay op is geactiveerd)
- Scan deze code
- Het poortje stuurt een signaal gelijk aan Apple Pay en de Wallet app wordt gestart
- Hierdoor is er geen QR code meer zichtbaar
- Gevolg: je kunt het station niet betreden of als je uit het buitenland komt verlaten

Op dit moment is de enige workaround je kaartje ouderwets uit te printen op papier, het is simpelweg niet mogelijk met je telefoon. Bovenstaand scenario gebeurt niet af en toe, het gebeurt *altijd*. Op dit moment zal het niet vaak voorkomen, maar zodra Apple Pay officieel in Nederland gelanceerd wordt vermoed ik een golf van klachten.

Wanneer gaat NS dit onderzoeken en oplossen?

Vriendelijke groet!
icon

Beste antwoord door Arnold NS 31 maart 2018, 14:28

@Henk_NL; Bedankt voor je tip!

Ik heb het doorgezet. Hier ontvang ik echter geen feedback van.
Bekijk origineel

32 reacties

Hear, hear, Apple Pay gebruiker ook hier!
Badge +3
Hoe kan een Nederlander de fout reproduceren als hij/zij Apple niet kan activeren omdat het in Nederland nog niet werkt?
Daadwerkelijk in de praktijk reproduceren wordt inderdaad even spannend, maar tegen de tijd dat we zover zijn is Apple Pay waarschijnlijk ook al beschikbaar voor Nederlandse betaalkaarten, lol.

// Edit: Oh tuurlijk, in de devtools zit een mogelijkheid. Vergeten!

Overigens, voor de volledigheid, het betaalsysteem werkt in Nederland prima. Je kunt alleen geen Nederlandse betaalkaart toevoegen 🙂
Deze stappen zijn bedoeld voor een engineer... die uiteraard toegang hebben tot development tools waarmee een Apple Pay geactiveerde telefoon gesimuleerd kan worden.

Overigens is het een fabeltje dat Apple Pay in Nederland niet werkt. Het probleem is dat Nederlandse *banken* de passen niet uitgeven aan Nederlandse klanten. Je kunt prima in het buitenland een rekening openen en afhankelijk welke pas je daarbij krijgt (Mastercard / Visa / Maestro / American Express) kun je al jaren op dezelfde punten betalen met je iPhone waar normale contactloze betalingen op die kaarttypen ook zijn toegestaan. Een kopje koffie in de trein bijvoorbeeld.
Reputatie 7
Even nfc uitzetten op je telefoon en je kan je mobiele ticket gewoon gebruiken 🙂
Badge +3
Ik bedoelde dan ook niet dat Apple Pay niet zou werken in Nederland maar dat Nederlandse kaarten nog niet toegevoegd kunnen worden. Ik denk niet dat veel Nederlanders buitenlandse bankrekeningen openen om Apple Pay te kunnen gebruiken.

@explomondo
In ieder geval bedankt voor de verduidelijking.
Hallo explomodo en welkom op het NS Forum!

In de NS Reisplanner Xtra app kun je een bericht rechtstreeks naar de appmakers sturen. Wellicht is dit een kanaal om rechtstreeks je zorgen te uiten (aan een engineer?)? Anderzijds kan ik het ook voor je doorgeven als je dat zou willen?
Even nfc uitzetten op je telefoon en je kan je mobiele ticket gewoon gebruiken :)
Dat gaat dus niet, de enige optie is stoppen met Apple Pay gebruiken. Mja...
Reputatie 7
Dat ligt aan iPhone dan? Bij de Samsung geen enkel probleem
Dat is hoe iOS werkt idd, NFC is verder niet bruikbaar door 3rd party apps zoals onder Android en daarmee ook niet via een optie uit te schakelen.
Hi Arnold,

Thanks! Als je het zou willen doorzetten graag!

@iMark idd nu nog een heel kleine groep, maar de lancering van Apple Pay wordt meestal op de dag zelf aangekondigd - beter voorbereid dan achteraf. En voor buitenlandse klanten speelt het probleem nu al - zeker icm met de NS International app

@Slidestops, helaas, maar dat klinkt als Android. Op een iPhone is er no way dat je NFC “even” uitzet om door een poortje heen te gaan: eenmaal ingesteld is de enige manier om Apple Pay te deactiveren alle kaarten te verwijderen (en vervolgens mag je alles dan weer toevoegen en autoriseren met alle bankcontroles etc), dat wil je niemand aan doen ?
Lol @henk_NL, geloof dat we redelijk synchroon steeds hetzelfde tikken
Ja, komt aardig in de buurt lol. Ik ga wel even een rondje lopen 😃
Reputatie 7
Apple is een leuk product, Maar met zulke dingen altijd zo onmogelijk.. daarom zul je mij nooit met zo'n telefoon zien rondlopen
Het is maar wat je onmogelijk vindt natuurlijk, ik ben juist blij dat ik in mijn vrije tijd niet ook nog met telefoons en tientallen instellingen moet vechten maar dat ding het ‘gewoon’ doet 🙂 Maar zo ieder z'n use case.
Badge +3
Ik zie dat je je bericht aangepast hebt Henk_NL, maar gaat het installeren van 801.x certificaten en authenticatie op een iPhone dan zo veel makkelijker?

Voor bijv. Ziggo WifiSpots op Android ben je in 5 minuten wel klaar als je de instructies op internet volgt...
Klopt, voor je het weet gaat het helemaal off-topic omdat het een strijd om de "beste" telefoon wordt. Maar ik merk idd dat dingen die ik op m'n iPhone met een paar handelingen doe, onder Android vaak vele opties en keuzes meer vragen. 802.1x, maar ook dingen als VPN-verbindingen of DHCPv6 (totaal onmogelijk). Nogmaals, ieder z'n use case, ik werk zelf ook wel eens met Android-toestellen, maar als privefoon vind ik m'n iPhone lekker makkelijk.
@Henk_NL; Bedankt voor je tip!

Ik heb het doorgezet. Hier ontvang ik echter geen feedback van.
inmiddels is dit als het goed is opgelost, de NS International app heeft enige tijd gelden van Apple toestemming gekregen om de speciale entitlement "requestAutomaticPassPresentationSuppression" van Apple te mogen gebruiken waarbij de app, tijdelijk Apple Pay mag uitschakelen op het moment dat de QR code getoond wordt. Echter zolang Apple Pay niet officieel in Nederland beschikbaar is zal Apple die zelfde toestemming niet verlenen voor de NS Reisplanner Xtra app, maar hier heeft NS zelf uiteindelijk ook een goede oplossing voor gevonden, op iOS is het sinds een update van de app eind vorig jaar mogelijk om de etickets met de QR-code in de Wallet te zetten op iPhone en dan is er ook geen conflict meer met Apple Pay, immers is er dan namelijk al een pas/ticket met qr code door de gebruiker op het lockscreen geactiveerd vanuit Wallet (waar ook Apple Pay zich bevind) en zal de iPhone niet overschakelen naar een bank kaart. (De gebruik moet wel zelf voor elk e-ticket deze in de NS Xtra app importeren en van daaruit weer exporteren naar de Wallet op iPhone. graag zie ik dat dit automatisch wordt gedaan door de app in een volgende update.
Afgelopen weekend inderdaad last gehad van deze bug. Op de heenreis naar Keulen geen enkel probleem op A'dam CS, maar op de terugweg kwam ik het station niet meer uit met m'n QR-code. Wordt toch wel tijd om deze bug op te lossen.
Speelt nog steeds. Kom op deze manier bijna het station niet in of uit 🤨
Badge +3
@martijn44 zie dit topic voor mogelijke workarounds.
Reputatie 7
De code van de e-tickets kan tegenwoordig in je wallet worden geladen waardoor het probleem opgelost is.
Badge +3
Probleem opgelost?

Deels, want de Wallet geeft de code nogal klein weer zodat je soms alsnog staat te klooien bij poortjes.

Zie hier voor de input van Henk_NL (en voorgaande en volgende reacties).
Reputatie 7
Badge +4
De code van de e-tickets kan tegenwoordig in je wallet worden geladen waardoor het probleem opgelost is.
Ook in die van de AppleWatch? Het is luxe maar een e-ticket op het horloge lijkt me ideaal. Betalen gaat al prima.

Reageer