beantwoord

Bug in alle NS poortjes blokkeert toegang voor iPhones met Apple Pay

  • 30 maart 2018
  • 32 reacties
  • 2701 Bekeken

Deze vraag kan waarschijnlijk alleen door een technisch engineer beantwoord worden, maar een bug in alle NS poortjes maakt de combinatie reizen met QR code en een iPhone met Apple Pay in Nederland onmogelijk. Ik reis regelmatig op en neer naar Belgie en maak dan gebruik van E-tickets in de NS International App. Om de e-ticket te scannen moet je de telefoon voor het poortje houden. En daar gaat het mis. Indien je Apple Pay op je telefoon hebt geactiveerd (niet zo vreemd, in Frankrijk en veel andere landen is Apple Pay al jaren actief) reageert de iPhone in Nederland op de poortjes alsof het een betaalterminal is. Dit komt omdat de QR scanner tegelijkertijd een NFC frequentie uitstuurt. Wat er dan gebeurt is dat een iPhone met Apple Pay overgaat naar het betaalscherm. De QR code verdwijnt direct en het gevolg is dat je het station niet meer kunt verlaten. Uiteraard was er niemand op het station die ook maar iets van dit probleem begreep dus uiteindelijk heeft een medewerker mij er maar uitgelaten.

Stappen om dit probleem te reproduceren:

- Koop een e-ticket via NS International (of Reisplanner Extra)
- Toon de QR code op je iPhone (waar Apple Pay op is geactiveerd)
- Scan deze code
- Het poortje stuurt een signaal gelijk aan Apple Pay en de Wallet app wordt gestart
- Hierdoor is er geen QR code meer zichtbaar
- Gevolg: je kunt het station niet betreden of als je uit het buitenland komt verlaten

Op dit moment is de enige workaround je kaartje ouderwets uit te printen op papier, het is simpelweg niet mogelijk met je telefoon. Bovenstaand scenario gebeurt niet af en toe, het gebeurt *altijd*. Op dit moment zal het niet vaak voorkomen, maar zodra Apple Pay officieel in Nederland gelanceerd wordt vermoed ik een golf van klachten.

Wanneer gaat NS dit onderzoeken en oplossen?

Vriendelijke groet!
icon

Beste antwoord door Arnold NS 31 maart 2018, 14:28

@Henk_NL; Bedankt voor je tip!

Ik heb het doorgezet. Hier ontvang ik echter geen feedback van.
Bekijk origineel

32 reacties


De code van de e-tickets kan tegenwoordig in je wallet worden geladen waardoor het probleem opgelost is.Ook in die van de AppleWatch? Het is luxe maar een e-ticket op het horloge lijkt me ideaal. Betalen gaat al prima.

Ja, alleen de code is te klein om poortjes mee te openen.

Ik kreeg een paar maanden geleden netjes de melding dat de NS app m’n creditcard onderdrukte in Wallet, maar inmiddels lijkt dat weer voorbij.
Hear, hear, Apple Pay gebruiker ook hier!
Daadwerkelijk in de praktijk reproduceren wordt inderdaad even spannend, maar tegen de tijd dat we zover zijn is Apple Pay waarschijnlijk ook al beschikbaar voor Nederlandse betaalkaarten, lol.

// Edit: Oh tuurlijk, in de devtools zit een mogelijkheid. Vergeten!

Overigens, voor de volledigheid, het betaalsysteem werkt in Nederland prima. Je kunt alleen geen Nederlandse betaalkaart toevoegen 🙂
Klopt, voor je het weet gaat het helemaal off-topic omdat het een strijd om de "beste" telefoon wordt. Maar ik merk idd dat dingen die ik op m'n iPhone met een paar handelingen doe, onder Android vaak vele opties en keuzes meer vragen. 802.1x, maar ook dingen als VPN-verbindingen of DHCPv6 (totaal onmogelijk). Nogmaals, ieder z'n use case, ik werk zelf ook wel eens met Android-toestellen, maar als privefoon vind ik m'n iPhone lekker makkelijk.
Badge +3
@martijn44 zie dit topic voor mogelijke workarounds.
Even nfc uitzetten op je telefoon en je kan je mobiele ticket gewoon gebruiken :)
Dat gaat dus niet, de enige optie is stoppen met Apple Pay gebruiken. Mja...
Dat is hoe iOS werkt idd, NFC is verder niet bruikbaar door 3rd party apps zoals onder Android en daarmee ook niet via een optie uit te schakelen.
Ja, komt aardig in de buurt lol. Ik ga wel even een rondje lopen 😃
Reputatie 7
Apple is een leuk product, Maar met zulke dingen altijd zo onmogelijk.. daarom zul je mij nooit met zo'n telefoon zien rondlopen
Het is maar wat je onmogelijk vindt natuurlijk, ik ben juist blij dat ik in mijn vrije tijd niet ook nog met telefoons en tientallen instellingen moet vechten maar dat ding het ‘gewoon’ doet 🙂 Maar zo ieder z'n use case.
Speelt nog steeds. Kom op deze manier bijna het station niet in of uit 🤨
Reputatie 7
De code van de e-tickets kan tegenwoordig in je wallet worden geladen waardoor het probleem opgelost is.
Badge +3
Probleem opgelost?

Deels, want de Wallet geeft de code nogal klein weer zodat je soms alsnog staat te klooien bij poortjes.

Zie hier voor de input van Henk_NL (en voorgaande en volgende reacties).
Reputatie 7
Badge +4
De code van de e-tickets kan tegenwoordig in je wallet worden geladen waardoor het probleem opgelost is.
Ook in die van de AppleWatch? Het is luxe maar een e-ticket op het horloge lijkt me ideaal. Betalen gaat al prima.
Probleem opgelost?

Deels, want de Wallet geeft de code nogal klein weer zodat je soms alsnog staat te klooien bij poortjes.


Dit. Vanuit de wallet lukte me het niet dus stapte ik over op de geadviseerde PDF. Die dus weer een ander probleem gaf
Badge +3

De code van de e-tickets kan tegenwoordig in je wallet worden geladen waardoor het probleem opgelost is.Ook in die van de AppleWatch?

Te klein denk ik Thom, dus daar wordt een poortje niet warm of koud van denk ik zomaar 😅

Alhoewel er op sommige plekken al wel poortjes zijn die geen (e-ticket) code hoeven te scannen door een glaasje/oog maar gewoon NFC gebruiken. Dan zou je watch/wearable of telefoon gewoon moeten werken!
Reputatie 7
Badge +4
Het stomme is dat er een NFC-chip in zit. Henk.nl kom de Azteccode ook als niet uitlezen. De Applewatch is veel leuker en handiger dan ik dacht, maar dit zit er nog niet goed in.
De code van de e-tickets kan tegenwoordig in je wallet worden geladen waardoor het probleem opgelost is.
Hoe bedoel je? Dat gaat alleen met de NS-kaartjes. Niet met Thalys of NS International kaartjes. Bij de Thalys-app staat zelfs expliciet dat exporteren naar de wallet in NL is uitgeschakeld.

Reputatie 7
Badge +4

De Watch is nog een duur speeltje maar het gemak ervan is groot en als dit eenmaal wordt ontdekt door de massa van de gebruikers is reizen met de AppleWatch erg handig en snel. Betalen kan inmiddels ook met de Amrobank en ik voldoe  in de winkels alles al met de Watch, dus een ov-chipkaartconstructie in de Wallet zou mooi zijn. Wie weet gaat het pas met ov-chipkaart 2.0. ;-)

 

Het systeem vereist aanpassing aan de mogelijkheden de de nieuwe techniek biedt.

Badge +3
Hoe kan een Nederlander de fout reproduceren als hij/zij Apple niet kan activeren omdat het in Nederland nog niet werkt?
Deze stappen zijn bedoeld voor een engineer... die uiteraard toegang hebben tot development tools waarmee een Apple Pay geactiveerde telefoon gesimuleerd kan worden.

Overigens is het een fabeltje dat Apple Pay in Nederland niet werkt. Het probleem is dat Nederlandse *banken* de passen niet uitgeven aan Nederlandse klanten. Je kunt prima in het buitenland een rekening openen en afhankelijk welke pas je daarbij krijgt (Mastercard / Visa / Maestro / American Express) kun je al jaren op dezelfde punten betalen met je iPhone waar normale contactloze betalingen op die kaarttypen ook zijn toegestaan. Een kopje koffie in de trein bijvoorbeeld.
Reputatie 7
Even nfc uitzetten op je telefoon en je kan je mobiele ticket gewoon gebruiken 🙂
Badge +3
Ik bedoelde dan ook niet dat Apple Pay niet zou werken in Nederland maar dat Nederlandse kaarten nog niet toegevoegd kunnen worden. Ik denk niet dat veel Nederlanders buitenlandse bankrekeningen openen om Apple Pay te kunnen gebruiken.

@explomondo
In ieder geval bedankt voor de verduidelijking.
Hallo explomodo en welkom op het NS Forum!

In de NS Reisplanner Xtra app kun je een bericht rechtstreeks naar de appmakers sturen. Wellicht is dit een kanaal om rechtstreeks je zorgen te uiten (aan een engineer?)? Anderzijds kan ik het ook voor je doorgeven als je dat zou willen?
Reputatie 7
Dat ligt aan iPhone dan? Bij de Samsung geen enkel probleem

Reageer