beantwoord

correctietarief na gratis upgrade naar de 1 e klas

• 1 August 2021
  • 6 reacties
  • 174 Bekeken

Ik reis met een NS flex weekend vrij abonnement 2e klas. Van de NS een gratis welkom terug upgrade voor 1 dag naar de 1 e klas ticket gekregen, E-ticket geactiveerd op de mijn NS App. Keurig in en uit gecheckt. 

Vervolgens ontvang ik een e-mail dat ik een treinreis heb gemaakt zonder toeslag 1e klas. En dat het correctietarief van €20 in rekening word gebracht. Tot mijn verbazing zag ik ook op de mijn NS App dat mijn abonnement kosten opeens zonder enige aankondiging met €6 verhoogd is. En vandaag staan mijn abonnement kosten opeens op €0,00 samen met een onbekende treinreis van €20. 

Ik denk dat dit is veroorzaakt omdat de conducteur mijn OV chipkaart wel erg lang tegen het controle apparaat heeft gehouden. 

Mijn vraag aan de NS is of dit gecorrigeerd kan worden en welke stappen ik daarvoor moet ondernemen. 

icon

Beste antwoord door Tochjo 1 August 2021, 08:55

Hebt u het e-ticket voor de gratis upgrade wel laten zien aan de conducteur? Zo niet, dan kon de conducteur niet zien dat u een geldig vervoerbewijs voor de eerste klad had. Hij zag dan op zijn scherm dat u tweede klas reisde, want dat was de klasse waarop uw NS Flex-abonnement stond. Hij heeft vervolgens op zijn apparaat aangegeven dat u in de eerste klas reisde. Omdat de gratis upgrade niet gekoppeld is aan uw OV-chipkaart in het achterliggende systeem, is u daarvoor een correctietarief in rekening gebracht.

U kunt rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om dit te laten corrigeren. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

De hoogte van de abonnementskosten die in de widget staat, is notoir onbetrouwbaar. Ik zou daar verder geen aandacht aan schenken. Pas als de factuur niet klopt, en er daadwerkelijk een onjuist bedrag wordt geïncasseerd, dan kunt u daarover rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice. Maar ik verwacht dat de abonnementskosten correct op de factuur komen te staan.

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Hebt u het e-ticket voor de gratis upgrade wel laten zien aan de conducteur? Zo niet, dan kon de conducteur niet zien dat u een geldig vervoerbewijs voor de eerste klad had. Hij zag dan op zijn scherm dat u tweede klas reisde, want dat was de klasse waarop uw NS Flex-abonnement stond. Hij heeft vervolgens op zijn apparaat aangegeven dat u in de eerste klas reisde. Omdat de gratis upgrade niet gekoppeld is aan uw OV-chipkaart in het achterliggende systeem, is u daarvoor een correctietarief in rekening gebracht.

U kunt rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om dit te laten corrigeren. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

De hoogte van de abonnementskosten die in de widget staat, is notoir onbetrouwbaar. Ik zou daar verder geen aandacht aan schenken. Pas als de factuur niet klopt, en er daadwerkelijk een onjuist bedrag wordt geïncasseerd, dan kunt u daarover rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice. Maar ik verwacht dat de abonnementskosten correct op de factuur komen te staan.

Het is opgelost door een vriendelijke mevrouw via NS chat. De €20 correctietarief word gerestitueerd. Ze vertelde me ook dat er niets veranderd is aan mijn NS flex weekend vrij abonnement. De teller in mijn NS raakt soms een beetje in de war.

Hartelijk dank Tochjo en Rianne van NS chat.

Na lezing van bovenstaande vraag ik mij dan toch af waarom de HC dit niet meldt aan de reiziger? Of even vraagt of er misschien een upgrade is met een e-ticket?

Badge +3

Na lezing van bovenstaande vraag ik mij dan toch af waarom de HC dit niet meldt aan de reiziger? Of even vraagt of er misschien een upgrade is met een e-ticket?

Bij NS Flex is dat volgens mij wel de werkinstructie/handelsperspectief (melden aan de reiziger), maar voorheen werd bij Reizen op Rekening (NS Business Card) bij een 1e klas ‘afwijking’ deze stilzwijgend geregistreerd?

Hoe dan ook, ik lees vaker dat reizigers bij controle ‘door de HC ingecheckt werden’ (volgens mij kan dat helemaal niet), en mochten blijven zitten want ‘alles was in orde’. Met vervolgens een correctie van €50 voor je kiezen wegens ‘geen geldig vervoerbewijs’, of die €20 voor 1e klas dus.

Voor zakelijke reizigers die een (dezelfde) reis vaker maken weet het systeem meestal wel een ‘goede gok’ te maken bij een missende incheck. Bij NS Flex zou dat ook zo moeten zijn, maar iemand met Weekend Vrij zal dat vooral recreatief gebruiken, dus niet elke keer hetzelfde traject.

Via de Klantenservice is het inderdaad vrijwel altijd op te lossen, en gelukkig krijg je na een correctie vrijwel meteen een e-mail zodat je weet dat er iets mis is.

Ik blijf het klant onvriendelijk vinden, je denkt als klant alles netjes gedaan te hebben en dan krijg je een dag later een mail over een correctietarief? Zet dan bij alle handelingen die je moet doen nog even dat je de e-ticket ongevraagd moet tonen. Maar met in gedachten het officiële gastheerschap zou ik het toch netjes vinden dat de HC dit even aankaart.

Reputatie 6

Ik blijf het klant onvriendelijk vinden, je denkt als klant alles netjes gedaan te hebben en dan krijg je een dag later een mail over een correctietarief? Zet dan bij alle handelingen die je moet doen nog even dat je de e-ticket ongevraagd moet tonen. Maar met in gedachten het officiële gastheerschap zou ik het toch netjes vinden dat de HC dit even aankaart.

Ik ben het eigenlijk volledig met u eens. De huidige werkwijze komt bij mij wat achterbaks over. Zal wel zijn in het kader van conflict omzeiling.

Reageer